Advies gevraagd aanschaf (elektrische) auto

Goedemorgen,

Ik moet op korte termijn een auto kopen, mijn private lease contract loopt af die veel te veel centjes kost. Ik ben op zoek naar advies, ik heb namelijk weinig verstand van auto's. Dit zijn mijn gegevens:
  1. Momenteel ontvang ik elke maand een netto mobiliteitsvergoeding van 550 euro netto
  2. Ik heb daarnaast een tankpas die zowel kan laden als benzine/diesel kan tanken, ongelimiteerd en betaal hierover geen bijtelling (vraag me niet hoe)
  3. Ik rijd ongeveer 15k km per jaar
  4. 5 schadevrije jaren
  5. Ik wil ongeveer 5-7 jaar rijden met mijn nieuwe bolide
  6. 1.95 cm lang
Ik kijk momenteel serieus naar een nieuwe Tesla model 3 of Y. Het enige waar ik bang voor ben is de hoge afschrijving op de auto's. Ook kijk ik naar een Tesla model 3 uit 2019, voornamelijk omdat je voor een degelijke polo ook circa 20-23k betaald.

Ik ben niet gehecht aan een EV of iets, ik wil een goede 'value for money'. Ik ben benieuwd naar jullie advies, of is het toch beter om te private leasen?

Alvast enorm bedankt!
 
De Model' 3 SR is de 'best value of money'.
Heeft een bijna net zo'n groot bereik als de Model Y long range, maar is goedkoper, heeft de facelift al gehad en krijg je subsidie op.

Kia en Hyundai geven 7 jaar garantie op de auto, de KIA EV3 is erg interessant: weer een stukje goedkoper dan de Model 3.

Een auto verkopen na 5 jaar mét 2 jaar garantie kan je als particulier goed doen.

Er staan ook wat jong gebruikte KIA EV6 en Hyundai Ioniq te koop. Je kunt dan een luxe long range exemplaar kopen van 1 á 2 jaar oud, met garantie waarvan de kop al is afgeschreven. Je betaalt dan wel net zo veel als voor de Model 3, maar ze zijn wel van een klasse hoger.

Dit zijn echt verschillende soorten auto's en je zult een proefrit moeten maken om te kijken wat bij je past. Als je veel geld uitgeeft, koop dan ook iets waar je blij van wordt. Laat je dus niet leiden door een berekening in Excel.
 
Die tankpas werkt dus niet voor elektrisch laden? Volgens mij is het handsdown een ice:
- 0 brandstofkosten edit niet goed gelezen
- voordelig in aanschaf/meer keuze
- 0 kans op accuproblemen
- 0 problemen bij laden (geen eigen paal, wintersport, boerencamping/minihotel)
- caravan e.d. is geen probleem
- lagere verzekering

MRB is nog een dingetje maar zelfs die kan in de toekomst vervelend gaan zijn voor EV.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de, blijkbaar "gratis", brandstofpas zou ik gewoon een benzineauto kiezen die binnen budget past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Bij Tesla.com kun je trouwens met een druk op de knop een testrit boeken. Gewoon doen. Geen gezeur met verkopers. Ervaar het EV rijden en Tesla rijden. You love it or you hate it.
Vraag ook om uitleg voordat je gaat rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Private lease zou ik persoonlijk niet doen. Volgens mij is dat alleen interessant als je graag een nieuwe auto wilt rijden, maar er geen geld voor hebt. Als je 4 jaar lang E 600 per maand betaalt, ben je aan het eind van de rit bijna E 30 000 verder en heb je nog steeds geen auto.

Voor rond de E 20 000 - 23 000 koop je een heel behoorlijke, nette, jonge tweedehands auto en houd je dus meteen al duizenden euro's in je zak. En aan het eind van de rit heb je ook nog een auto om in te ruilen/te verkopen.

Als je een EV met beetje fatsoenlijke range wilt, dan red je het niet met dit soort bedragen. En je moet natuurlijk kijken of het bij je past qua gebruik en laadmogelijkheden, laat je ook niet teveel leiden door de EV hype.

Hieronder een voorbeeld wat je zou kunnen kopen. Ook kun je hiervoor bijv een Focus Wagon of Golf Variant kiezen. Een nette auto die jaren mee kan, gewoon voltanken en gaan en de meeste afschrijving is al geweest. Bovendien heb je over ruimte niet te klagen. Het ligt tevens in de lijn der verwachting dat dergelijke auto's over enkele jaren gemakkelijk in te ruilen zijn. Betere "value voor money" kun je volgens mij niet krijgen. Succes!

https://www.hartgerink.nl/aanbod-oc...nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal
 
Wat rijd je nu?
En waar ben je naar op zoek qua formaat?
Maatje Polo groot genoeg?
Of toch liever maatje Golf?
Of liever maatje Passat?

Voorkeur voor hatchback? Stationwagon? SUV? Anders?

Of blijft dat allemaal om het even?

Als je het geld hebt (niet hoeft te lenen) zou ik persoonlijk sowieso kopen en niet leasen. Is 20-23k hierbij dan je budget?
 
Private lease is ook niet mijn ding, maar de hoge garage rekeningen van tegenwoordig zorgen er wel voor dat het voor een telkens grotere doelgroep interessant maakt
 
Private lease zou ik persoonlijk niet doen. Volgens mij is dat alleen interessant als je graag een nieuwe auto wilt rijden, maar er geen geld voor hebt. Als je 4 jaar lang E 600 per maand betaalt, ben je aan het eind van de rit bijna E 30 000 verder en heb je nog steeds geen auto.

Voor rond de E 20 000 - 23 000 koop je een heel behoorlijke, nette, jonge tweedehands auto en houd je dus meteen al duizenden euro's in je zak. En aan het eind van de rit heb je ook nog een auto om in te ruilen/te verkopen.
Dan heb je maar 7k-10k over voor 4 jaar verzekering, wegenbelasting, onderhoud en pechhulp. Daarnaast moet je nu wel die 20k-23k hebben liggen.

En bij een EV is een leaseconstructie heel niet gek omdat er nog steeds geen verzekeraar is opgestaan die een soort 'aanvullende garantie' of RO-product voor de accu/aandrijflijn heeft geïntroduceerd. De kans op kosten is misschien kleiner dan bij een ICEV, maar als je eenmaal kosten hebt is de kans dat die erg hoog zijn wel groter.
 
Dan heb je maar 7k-10k over voor 4 jaar verzekering, wegenbelasting, onderhoud en pechhulp. Daarnaast moet je nu wel die 20k-23k hebben liggen.

En bij een EV is een leaseconstructie heel niet gek omdat er nog steeds geen verzekeraar is opgestaan die een soort 'aanvullende garantie' of RO-product voor de accu/aandrijflijn heeft geïntroduceerd. De kans op kosten is misschien kleiner dan bij een ICEV, maar als je eenmaal kosten hebt is de kans dat die erg hoog zijn wel groter.
Zoals ik zei, heb je bij koop aan het einde van de rit een auto waar je geld voor terug krijgt, dus het verschil kan zo oplopen tot 14000-15000 euro in 4 jaar.

Ga je een vergelijkbare Kia uit mijn voorbeeld private leasen voor 15000km per jaar, zul je waarschijnlijk rond de E 700 per maand gaan betalalen, waardoor het verschil al oploopt tot zo'n E 18000-19000 in 4 jaar, dus zo'n E4500 per jaar.

Reken je -heel erg globaal- per jaar E1000 voor onderhoud, E 1000 voor MRB en E 1000 voor verzekering, kom je nog steeds op E 3000 per jaar, een verschil van E 1500 per jaar.

Ik zou het zelf dus nooit doen en als ik dat geld niet had liggen, dan maar een goedkopere auto. Het blijft toch een soort van lening. Ik vind dat je alleen aan dit soort lening achtige contructies moet beginnen als echt, echt niet anders kan. Maar misschien ben ik nog van de oude stempel;)
 
Zoals ik zei, heb je bij koop aan het einde van de rit een auto waar je geld voor terug krijgt, dus het verschil kan zo oplopen tot 14000-15000 euro in 4 jaar.

Ga je een vergelijkbare Kia uit mijn voorbeeld private leasen voor 15000km per jaar, zul je waarschijnlijk rond de E 700 per maand gaan betalalen, waardoor het verschil al oploopt tot zo'n E 18000-19000 in 4 jaar, dus zo'n E4500 per jaar.

Reken je -heel erg globaal- per jaar E1000 voor onderhoud, E 1000 voor MRB en E 1000 voor verzekering, kom je nog steeds op E 3000 per jaar, een verschil van E 1500 per jaar.

Ik zou het zelf dus nooit doen en als ik dat geld niet had liggen, dan maar een goedkopere auto. Het blijft toch een soort van lening. Dit is vergelijkbaar met keuzes in spellen als b7casino-nl , waar je zorgvuldig je bronnen moet berekenen en weloverwogen beslissingen moet nemen. Ik vind dat je alleen aan dit soort lening achtige contructies moet beginnen als echt, echt niet anders kan. Maar misschien ben ik nog van de oude stempel;)
Ik ben het helemaal met je eens, leasen kan handig zijn, maar op de lange termijn is kopen gunstiger. Zeker als je bedenkt dat je de auto kunt doorverkopen en een deel van het geld terug kunt krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Met 32 schadevrije jaren moesten wij 1200 € per jaar gaan betalen.
Een risicofactor is het aantal PK's. Schadeherstel (bij all risk) van een Tesla is niet goedkoop.

Met 5 schadevrije jaren kun je niet eens een Tesla AWD verzekeren, omdat die teveel vermogen heeft. 3 jaar geleden had ik voor het eerst in mijn 50+ leven een kleine schade gereden op een parkeerplaats. Mea culpa, maar ik krijg daardoor geen verzekering voor een Tesla AWD bij de normale verzekeraars. Een Tesla RWD mocht nét: all risk gaat richting de €260 per maand....
 
Excuus allemaal, bedankt voor alle reacties. Ik was ziek dus vandaar dat mijn reactie uit is gebleven :).

De Model' 3 SR is de 'best value of money'.
Heeft een bijna net zo'n groot bereik als de Model Y long range, maar is goedkoper, heeft de facelift al gehad en krijg je subsidie op.

Kia en Hyundai geven 7 jaar garantie op de auto, de KIA EV3 is erg interessant: weer een stukje goedkoper dan de Model 3.

Een auto verkopen na 5 jaar mét 2 jaar garantie kan je als particulier goed doen.

Er staan ook wat jong gebruikte KIA EV6 en Hyundai Ioniq te koop. Je kunt dan een luxe long range exemplaar kopen van 1 á 2 jaar oud, met garantie waarvan de kop al is afgeschreven. Je betaalt dan wel net zo veel als voor de Model 3, maar ze zijn wel van een klasse hoger.

Dit zijn echt verschillende soorten auto's en je zult een proefrit moeten maken om te kijken wat bij je past. Als je veel geld uitgeeft, koop dan ook iets waar je blij van wordt. Laat je dus niet leiden door een berekening in Excel.
Thanks voor je input. Ik heb gereden in zowel de Y als de 3 en ik moet eerlijk zeggen dat de Y beter rijdt vanwege de wegligging, enige punt waar ik mee zit is dat de standard range 415 km bereikt heeft en ik me zorgen maak om dit voor een goede prijs te verkopen in de toekomst. Model 3 maakt dit met de standard range wel weer interessant.

Maar kan je thuis laden of ben je aangewezen op een publieke laadpaal?
Publieke laadpaal die bijna altijd beschikbaar is bij mij dus ik voorzie daar geen problemen in.

Private lease zou ik persoonlijk niet doen. Volgens mij is dat alleen interessant als je graag een nieuwe auto wilt rijden, maar er geen geld voor hebt. Als je 4 jaar lang E 600 per maand betaalt, ben je aan het eind van de rit bijna E 30 000 verder en heb je nog steeds geen auto.

Voor rond de E 20 000 - 23 000 koop je een heel behoorlijke, nette, jonge tweedehands auto en houd je dus meteen al duizenden euro's in je zak. En aan het eind van de rit heb je ook nog een auto om in te ruilen/te verkopen.

Als je een EV met beetje fatsoenlijke range wilt, dan red je het niet met dit soort bedragen. En je moet natuurlijk kijken of het bij je past qua gebruik en laadmogelijkheden, laat je ook niet teveel leiden door de EV hype.

Hieronder een voorbeeld wat je zou kunnen kopen. Ook kun je hiervoor bijv een Focus Wagon of Golf Variant kiezen. Een nette auto die jaren mee kan, gewoon voltanken en gaan en de meeste afschrijving is al geweest. Bovendien heb je over ruimte niet te klagen. Het ligt tevens in de lijn der verwachting dat dergelijke auto's over enkele jaren gemakkelijk in te ruilen zijn. Betere "value voor money" kun je volgens mij niet krijgen. Succes!

https://www.hartgerink.nl/aanbod-oc...nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal
Ik zit nu ook te kijken naar een Golf Etsi 1.4, staat bij Wittebrug te koop voor 25k-+ (zie https://wittebrug.nl/occasions/volkswagen/golf/1.4-ehybrid-204pk-dsg-style_occasion_z-313-rr/hybride/38415019/). Is dit een redelijke prijs voor de auto?

Wat rijd je nu?
En waar ben je naar op zoek qua formaat?
Maatje Polo groot genoeg?
Of toch liever maatje Golf?
Of liever maatje Passat?

Voorkeur voor hatchback? Stationwagon? SUV? Anders?

Of blijft dat allemaal om het even?

Als je het geld hebt (niet hoeft te lenen) zou ik persoonlijk sowieso kopen en niet leasen. Is 20-23k hierbij dan je budget?
Ik rijd nu in een Kona EV, top auto maar de kosten vrij hoog voor private lease. Polo is te klein, Golf zou top zijn inderdaad. Ik wil mijn maandelijks lasten laag houden, ik heb circa 25-30k cash om een auto te kopen, waarbij ik aan de eind van de rit nog een mooie restwaarde wil behouden.

Mocht je alsnog een Tesla kiezen, zoek dan eerst even uit wat de verzekering je gaat kosten.
Ik heb gekeken, met 5 schadevrije jaren komt dit uit op 125 euro allrisk.

Een risicofactor is het aantal PK's. Schadeherstel (bij all risk) van een Tesla is niet goedkoop.

Met 5 schadevrije jaren kun je niet eens een Tesla AWD verzekeren, omdat die teveel vermogen heeft. 3 jaar geleden had ik voor het eerst in mijn 50+ leven een kleine schade gereden op een parkeerplaats. Mea culpa, maar ik krijg daardoor geen verzekering voor een Tesla AWD bij de normale verzekeraars. Een Tesla RWD mocht nét: all risk gaat richting de €260 per maand....
Volgens mij kan ik dit gewoon afsluiten, of krijg je dit pas te horen als ze de verzekering goedkeuren/afkeuren?
 
Of je een auto kunt verzekeren, krijg je al te zien bij de premieberekening. Dit is per verzekeraar verschillend en hangt ook af van je leeftijd. Die 125, is dat de premie voor de AWD of de RWD?
Als je een Model Y wilt, er komt een behoorlijke facelift aan....
 
Of je een auto kunt verzekeren, krijg je al te zien bij de premieberekening. Dit is per verzekeraar verschillend en hangt ook af van je leeftijd. Die 125, is dat de premie voor de AWD of de RWD?
Als je een Model Y wilt, er komt een behoorlijke facelift aan....
Ah sorry, je had het over de AWD. Ik zou sowieso enkel voor een RWD gaan, gezien daar nog subsidie op zit. De facelift is voor mij inderdaad ook een groot hekelpunt, het wordt denk ik of een Golf Hybrid of een model 3. Ik vind het verdomd moeilijk haha.
 
Mijn idee bij de Golf Etsi 1.4 is dat je vooral veel complexe techniek krijgt voor je geld! Bij iets degelijker en een goede restwaarde zou ik eerder denken aan b.v. een Toyota RAV4 hybride!

 
Mijn idee bij de Golf Etsi 1.4 is dat je vooral veel complexe techniek krijgt voor je geld! Bij iets degelijker en een goede restwaarde zou ik eerder denken aan b.v. een Toyota RAV4 hybride!

Prima alternatief, ik ben 31 jaar oud en ik vind deze auto wat voor het oudere segment (sorry). De voorkeur heeft dan nog steeds een M3 Highland...
 
Ah sorry, je had het over de AWD. Ik zou sowieso enkel voor een RWD gaan, gezien daar nog subsidie op zit. De facelift is voor mij inderdaad ook een groot hekelpunt, het wordt denk ik of een Golf Hybrid of een model 3. Ik vind het verdomd moeilijk haha.
Boek bij Tesla een proefrit, kan in 1 minuut online en zonder gedoe. Ik was meteen om, maar dat is persoonlijk.
Maar ook voor die Golf, liefst dezelfde dag.
Cupra Born al naar gekeken?
 
Die Golf is een plugin hybrid? Daar zou ik niet aan beginnen. Complexe techniek en alleen rendabel als je veel laadt. Bovendien seul je honderden kilo's aan accu's mee en is hij niet zuiniger dan een gewone benzine als je niet gaat laden. Ik zou dan gewoon een 1.5 tsi doen. Of inderdaad iets van een Corolla hybrid.

Tesla is natuurlijk heel hip, maar niet echt veel value voor money denk ik. Die koop je echt omdat je zo'n auto wilt, niet omdat je naar de kosten kijkt.
 
Die Golf is een plugin hybrid? Daar zou ik niet aan beginnen. Complexe techniek en alleen rendabel als je veel laadt. Bovendien seul je honderden kilo's aan accu's mee en is hij niet zuiniger dan een gewone benzine als je niet gaat laden. Ik zou dan gewoon een 1.5 tsi doen. Of inderdaad iets van een Corolla hybrid.

Tesla is natuurlijk heel hip, maar niet echt veel value voor money denk ik. Die koop je echt omdat je zo'n auto wilt, niet omdat je naar de kosten kijkt.
Dat gaat inderdaad om een hybrid, ik skip hem dan. Ik had vroeger een GTE, geweldige leasebak. Heeft er iemand ervaringen met een Golf/Polo waarin de DSQ200 ligt aan automaat? Dit gaat om een droge koppeling en ik lees hier niet al te beste verhalen over...
 
Tesla is natuurlijk heel hip, maar niet echt veel value voor money denk ik. Die koop je echt omdat je zo'n auto wilt, niet omdat je naar de kosten kijkt.
Ik denk het juist wel. Moet je zien wat een uitrusting zo'n ding heeft en hoe efficiënt en dus goedkoop het rijdt. Kostentechnisch ben je met een gebruikte Model 3 echt het beste uit.
 
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Sweet spot is wat mij betreft een gebruikte Model 3 vanaf eind 2020, die is net wat beter dan de eerste exemplaren. Maar dat aanbod is in ons land niet heel groot helaas. Las pas dat iemand zo eentje uit Duitsland had gehaald.
Op een nieuwe Model 3 schrijf je 'regulier' af denk ik. Je krijgt namelijk best veel waar voor je geld, aan de andere kant worden er ook veel op kenteken gezet. Die 2019 exemplaren zijn er veel te veel van, daarom zijn die vrij betaalbaar. Eentje van eind 2020 zijn er niet veel van. Daardoor zijn ze misschien ook wat duurder. Maarja, ze blijven daarom misschien ook wat meer waard. Het werkt dus twee kanten op.

Golf eHybrid vind ik ook wel leuk, maar met een plugin moet je echt veel laden en je zeult altijd een motor mee die je niet gebruikt.
 
Ik denk het juist wel. Moet je zien wat een uitrusting zo'n ding heeft en hoe efficiënt en dus goedkoop het rijdt. Kostentechnisch ben je met een gebruikte Model 3 echt het beste uit.
Ik moet ten eerste eerlijk bekennen dat ik mij nooit echt in deze auto verdiept heb, dus wellicht zit ik er naast.

Ik geloof direct dat het qua verbruik en onderhoud voordeliger is, maar een nette Tesla met een beetje fatsoenlijk bereik kost denk ik al snel 10k meer dan een jong gebruikte golf of corolla. Dan heb je nog kosten voor de laadpaal in je tuin+aanpassingen in de meterkast, en ik begrijp hierboven dat de premie voor de verzekering achterlijk hoog is. Ik vraag het me af of dat elkaar allemaal compenseert... Tot slot moet elektrisch rijden ook nog bij je gebruik passen; heb je oprit voor een laadpaal, heb je zonnepanelen, etc.

Als je het een mooie auto vindt en je wilt hem gewoon, is dat natuurlijk prima, maar anders zou ik er nog eens over nadenken.
 
Die verzekeringspremie ben ik het mee eens, maar een laadpaal is niet nodig. Als je op werk kan laden, of gewoon openbaar, heb je geen laadpaal thuis nodig. Met een Tesla nog minder als op je route een goede supercharger is.
Ik heb thuis een laadpunt welke nu aangesloten is op 10 Ampere. Laadt dus met 2,3kW, maar zo kan je ook een accu voldruppelen.

maar een nette Tesla met een beetje fatsoenlijk bereik kost denk ik al snel 10k meer dan een jong gebruikte golf of corolla
Een Model 3 standard range met een ton op de klok kost zo'n 21k. Een C-segmenter van 2019 met een vergelijkbare kilometerstand kost niet veel minder.
 
Het hangt erg vanaf waar je de auto voor gebruikt, de inhoud, interieur dat je wenst en de range die je nodig hebt.
Het is dus uiteindelijk erg persoonlijk.

Ik zelf bv heb een hekel aan zwarte, of grijze autos en een zwart interieur heel persoonlijke afwijking. Ik vind dat zo somber. Kona bv scoort technisch hoog maar vind ik echt onaantrekkelijk van binnen.

Ik hou van een wat vrolijker auto zoals bv nieuwe fiat e-500, maar ook de Kia vind ik vaak mooi interieurs hebben en de Bmw i3 dat is echt een fijne auto voor in en rond de stad. Vooral het zicht rondom vind ik fijn.
 
Die verzekeringspremie ben ik het mee eens, maar een laadpaal is niet nodig. Als je op werk kan laden, of gewoon openbaar, heb je geen laadpaal thuis nodig. Met een Tesla nog minder als op je route een goede supercharger is.
Ik heb thuis een laadpunt welke nu aangesloten is op 10 Ampere. Laadt dus met 2,3kW, maar zo kan je ook een accu voldruppelen.


Een Model 3 standard range met een ton op de klok kost zo'n 21k. Een C-segmenter van 2019 met een vergelijkbare kilometerstand kost niet veel minder.
Je hebt gelijk, die auto's schrijven echt hard af! Ik dacht dat Tesla's altijd zo hip en trendy waren en dat iedereen die wel wilde hebben, maar dat valt dus tegen. Een vergelijkbare Alfa Giulia (om het voor mij wat dichter bij huis te houden en het formaat en nieuwprijs destijds zijn vergelijkbaar) kost gewoon vele duizenden euro's meer.

Als je een dergelijke EV wilt gebruiken als eerste auto met een praktijk bereik van zo'n 250-300km, kom je denk ik niet onder een eigen laadpaal uit, wil je nog een beetje ontspannen rijden zonder telkens in de gaten te houden wanneer je waar moet laden. In ieder geval moet je ook zin hebben in die laadperikelen en als ik die prijzen zo zie, ben ik denk ik niet de enige die daar nu nog geen trek in heeft...
 
Het is hip en trendy om er eentje in de lease te hebben met heel weinig bijtelling. Net als de Prius ooit hip was ;)
 
Vaak zijn auto's uit het B segment zoals Clio, 208, Fabia, Yaris etc. relatief goedkoop om te rijden. Ik begreep dat die te klein zijn.

Veel waar voor het geld, en relatief voordelig om te rijden.
Goede opties zijn denk ik nieuwe Citroën C3 Aircross , of de nieuwe Opel Frontera die zeer binnenkort op de markt komen als volledig elektrisch, hybride en op benzine.
Fiat komt ook nog met meer modellen op dit zelfde platform.

Of bijvoorbeeld een Dacia Jogger of Duster.
 
Als je nu Kona rijdt en dat bevalt goed, waarom dan niet een tweedehandse Kona? Voor 20k heb je al een Premium uit 2019 of 2020.
 
Terug
Bovenaan