Advies gevraagd 2e hands auto

A

Anoniem

Guest
Goedendag!

Ik ben momenteel op zoek om een auto aan te schaffen om in de weekenden wat meer vrijheid te krijgen en niet afhankelijk te zijn van mijn (elektrische) fiets.

Er is geen plan om heel Europa door te crossen, maar een spontane uitstap naar Frankrijk/België/Duitsland is zeker niet uitgesloten!

Verder zal het puur worden gebruikt om naar het bos, strand etc te gaan.

Mijn budget is rond de 4000 en het liefst niet ouder dan 10 jaar. Hiernaast zou ik voor het buitenland net iets meer kracht willen hebben dan een 1.0 tenzij anders advies gegeven wordt.

De kleur en type maakt mij verder niet uit, al gaat de voorkeur naar Japans/Duits/Scandinavisch. Voornamelijk gaat het mij om zuinig rijden, weinig onderhoud en onderhoudskosten.

Ik hoop hier een beter beeld te krijgen zodat ik wat specifieker kan zoeken!

Alvast super bedankt voor de reacties!

Jeroen

Als de kosten er toe doen zou ik op het gewicht letten. Verbruik is bij weinig km minder interessant.

Voor 4000 euro kun je we een mooie (3 deurs) Mitsubishi Colt vinden.
Anders:
Daihatsu Sirion2
Hyundai i20
Suzuki Swift
Honda jazz

haarr zei:
Als de kosten er toe doen zou ik op het gewicht letten. Verbruik is bij weinig km minder interessant.

Voor 4000 euro kun je we een mooie (3 deurs) Mitsubishi Colt vinden.
Anders:
Daihatsu Sirion2
Hyundai i20
Suzuki Swift
Honda jazz

Ook wel een 5 deurs colt toch?

Zal bij de sirion en de colt wel voor een 1.3 gaan.

Als je liever nieuwer wil zou je kunnen kijken naar de koreaanse chevolet aveo of de kleinere spark 1.2

Persoonlijk vind ik de colt van de tussen facelift het mooiste.

Super, ben meteen even gaan kijken naar het aanbod van de Colt, prima autootje trouwens!
Ik zie dat de km stand 100k+ is bij een bouwjaar vanaf 2010, tot hoever is het veilig om te gaan hierbij?
De prijzen liggen tussen de 4 en 5k met een km range tussen 100k en 160k.
Zijn dit goede prijzen?

Jeroen 8720702 zei:
Super, ben meteen even gaan kijken naar het aanbod van de Colt, prima autootje trouwens!
Ik zie dat de km stand 100k+ is bij een bouwjaar vanaf 2010, tot hoever is het veilig om te gaan hierbij?
De prijzen liggen tussen de 4 en 5k met een km range tussen 100k en 160k.
Zijn dit goede prijzen?

Hangt er vanaf een 1.3 is het blok wat bij een colt hoort. 1.1 is niet voldoende en deze staan vaak goedkoper.

Oh ja de semi automaat laten staan, daar wordt je niet vrolijk van, zelfde bak als in de smart. Loop je bankrekening leeg op.

Semi automaten zijn ook minder waard dan handbak ken.

Wat vind je je van de Fiat Grande Punto/ Punto EVO, die voldoen goed aan je wensen maar komen wel uit Italië.

Of kijk naar een Peugeot 206 +, de auto was toen erg goed uit gerijpt, de kosten liggen laag, en was inmiddels heel betrouwbaar.

€4500 is de bovaggarantiegrens, ik zou dan liever wel met garantie kopen. Dat neemt een hoop risico weg.

Reken wel even door of de auto voor funtripjes niet erg prijzig wordt vergeleken met een paar weken iets huren en een dozijn weekendjes even iets regelen op snappcar. Ruwweg €30 per dag, voor 30 dagen is €900 per jaar compleet zorgeloos, flexibel, etc. Voordeliger dan zelf bezitten.

Ik heb zelf 3 jaar geleden een Honda Insight uit 2010 gekocht voor 4400 euro met wat schade. Daar heb ik ondertussen een kleine 36.000 kilometer mee gereden en het enige defect was tot nu toe een defecte lamp van het dimlicht. Heb wel de olie al eens moeten verversen (automatische transmissie en de motor) en een accu en vier nieuwe banden aangeschaft, maar dat zie ik als vaste onderhoudskosten. Zo'n Insight is zuinig, heel betrouwbaar en heeft een 1.3L-motor (maar verwacht daar absoluut geen wonderen van). Is ook een auto van redelijk formaat en is relatief goed uitgerust met climate control, stoelverwarming, cruise control enz.

@Ak2
Bedankt voor je advies! Ik heb mijn ogen laten vallen op het unieke model van de Colt en ben naar vele vergelijking toch daarbij gebleven! Ik heb je advies meegenomen in de overweging!

@V0RQ
Dat was inderdaad een belangrijk punt. Op korte termijn zou het zeker voordeliger om een auto te huren, toch denk ik dat als de auto eenmaal aanwezig is je er ook meer gebruik van maakt aangezien je vrijheid wordt vergroot. Dus ik heb uiteindelijk besloten te kopen.

@Doppert
Helaas heb ik jouw bericht niet meer gezien, maar mijn grens lag toch echt bij de 4k. Zojuist gekeken en inderdaad een heel leuk model met ook goede reviews!

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een Colt uit 2010!
Er staat 100k op de teller en heeft als enige nadeel een aantal zichtbare gebruikerssporen op de voor en achter bumper.
Technisch klinkt en rijd de auto fantastisch, ruime stoelen (moet nog blijken of ze op lange ritten comfortabel zijn), cruise control, airco, regensensor, startonderbreker en lichtmetalen velgen voor een prijs van 3500 op de kop weten te tikken (particulier).
APK staat voor volgend jaar zomer op de planning, volledige historie van onderhoud is aanwezig en geverifieerd.
Ik denk dat ik een mooie aankoop heb gedaan! Super bedankt voor jullie advies!

Hebben jullie toevallig ook nog advies voor schoonmaak producten die jullie gebruiken? Of is daar een apart forum voor?

Nogmaals bedankt!

Veel plezierige kilometers gewenst in je Mitsubishi Colt, lijkt mij een hele goede keus.

@AK2
Nu hopen dat hij niet na 3 maanden gebreken gaat vertonen haha ;)

@Auto encyclopedie
Jij bedankt voor het advies!
Uiteraard ook geluisterd naar het advies om voor 1.3 editie te gaan en dat is gelukt!
Daarbovenop is het zelfs gelukt om een 5 deurs te vinden!

Terug
Bovenaan