Advies eerste occasion 3000-3500

Lorenzo 5245934

Net ingestapt
Hi allemaal,

Ik ben in de markt voor een tweedehands auto. Ik heb me de laatste dagen ingelezen over waar ik op moet letten etc. En vaak werd er geopperd dat ik moet kijken naar wat ik nodig zou hebben. Nu heb ik wel een idee wat ik zou willen (vind de opel corsa 2009/11 en fiat grande punto leuk), maar ben eigenlijk ook benieuwd naar wat allemaal al zou voldoen of aangeraden wordt.

De situatie is als volgt: Ik moet een keer in de twee weken mijn peuter dochter ophalen en terugbrengen van en naar huis. Dit komt neer, voor het gemak, op ongeveer 100km heen en terug per twee weken. Zo’n 400 km per maand en zo’n 5200 km per jaar.

Daarnaast gaan ik en mijn vriendin beiden met het openbaar vervoer naar werk. Ik, omdat het gewoon handiger is. En zij omdat zij ook nog een studenten OV heeft, en misschien alleen de auto zou nemen wanneer zij later wil beginnen.

Daarnaast zouden verdere tripjes met de auto enkel boodschappen doen, naar verjaardagen toe, schoonouders bezoeken etc.

Het liefst is het een compacte auto, zuinig, vijfdeurs en met genoeg ruimte in de achterbak voor een opgevouwen kinderwagen. En waarbij de wegenbelasting aan de lage kant is. Het liefst een vrij betrouwbaar ding wat niet veel kosten heeft aan reparaties.

Ik ben wel iemand die van enkele opties houdt.. Elektrische ramen, airco en afstandsbediening voor ontgrendelen auto. En bluetooth/aux/usb in plaats van cd speler zou geweldig zijn.

Dit alles en het budget ligt zo rond de €3000. Ik zoek online meestal tussen de €2500 en €3500.

Is dit realistisch? Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden en naar jullie suggesties.

De Corsa D is opzich een prima wagen.

https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-2-16v-business-5drs-32711002/details.html

Met deze motor niet de snelste auto op de weg maar voor jouw beperkte kilometers maakt dat opzich niet veel uit.

Auto is voorzien van de belangrijkste zaken zoals CC, airco en een radio met aux mogelijkheden. En een toffe kleur :)

Of als je bereid bent iets meer uit te geven (of je kunt goed onderhandelen) is deze misschien nog iets
https://www.autozeeland.nl/aanbod/opel/corsa/406292.html
Mooie Km stand en met de 1.4 motor, die wat meer pit heeft dan de 1.2

Staar je in ieder geval niet blind op kilometerstanden (met jouw kilometrage kun je namelijk jaren doen met een auto met hoge KM stand).
Een goede onderhoudshistorie is belangrijker.

Een ruimte wonder die goedkoper in de wegenbelasting is dan de corsa en de Punto is de 5 deurs Mitsubishi Colt, de achter bank is in delen verschuifbaar en in delen in en op klapbaar en in delen verwijderbaar. Omdat de auto hoger is , sta je bij slecht weer ook droog onder de klep tijdens het in en uitklappen van de kinderwagen.

De Fiat Grande Punto of Opel Corsa zijn prima keuzes, je zou ook naar de kleinere Fiat Panda 2 kunnen kijken.

Ik zou de eis van bluetooth ed laten vallen en dan kijken voor een auto waarvan de radio makkelijk wisselbaar is, een Corsa heeft dat bijvoorbeeld niet.
Zoals in deze bijvoorbeeld, je kan er dan zelf een radio inhangen die dat allemaal heeft.
Rio
kia-rio-1-4-97pk-x-pect-airco-5-drs-origineel-nl.jpg

Ook in de Corsa kun je eenvoudig een andere radio plaatsen.
Ofwel een Chinese module (€300) of een din frame met din radio (€100)

Je kan ook voor 200 euro een carkit inbouwen , waar je ook muziek via telefoon kan afspelen. Ik heb thuis de voorbereiding voor een Colt nog wel liggen.

Een Hyundai i20 is helaas net iets boven budget (rond de €4.000) al worden er wel een paar aangeboden voor rond de €3.500. De meesten hebben echter wel een aux / ipod en usb aansluiting. De suggestie van Epica vind ik helemaal niet zo gek en zo'n Rio lijkt me beslist geen slechte auto!

Ik zou eens naar een Honda Jazz kijken. Waarom?
Betrouwbaar:
Dit vindt de Wegenwacht
Daar zijn we gauw klaar mee: bij de Wegenwacht is van deze generatie Jazz niet één euvel bekend dat wel eens vaker voorkomt. De Jazz heeft heel veel tevreden rijders en dat is mede het gevolg van die onverstoorbare betrouwbaarheid. Er zijn meer (Japanse) merken die op dit vlak goed scoren, maar een kwalitatief betere auto dan de Jazz is in deze klasse gewoon niet te koop. Voor kopers van een compacte auto die graag ‘op zeker gaan’ is de Jazz daarom een keiharde aanrader.

Bron: ANWB.

Zuinig: 1:16,4 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/169-Jazz.html?fueltype=2&constyear_s=2002&constyear_e=2008&power_s=70&power_e=80&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2

...en uitermate praktisch met de "magic seats" (y) :

honda-jazz-1-2-i-cool.jpg

Voorbeeld 1 : https://m.seldenrijk.nl/nl/#home,page_occasions,tab_1;detail_occasions_honda-jazz-1-2-cool-apk-11-2020-airco-electrisch-pakket.html

$_85.JPG

Voorbeeld 2 ( heel nette 1.4 van 1e eigenaar): https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-ls-airco-trekhaak-1eeigenaar-2021-apk-32337130/details.html

honda-jazz-1-4-ls-airco-trekhaak-1eeigenaar.jpg

honda-jazz-1-4-ls-airco-trekhaak-1eeigenaar.jpg

Allereerst bedankt allemaal, voor de behulpzame reacties!

Ik heb wel een rekenfoutje gemaakt, het is eigenlijk al de genoemde kilometers keer twee! Dus 800 km per maand, 9600 km per jaar.

Bobslee, je geeft aan dat lang kan doen met een auto die een beetje een hoge km stand heeft. Is dat met deze berekening nog steeds zo? Wat verstaan we eigenlijk onder echt “hoog” ik zat zelf altijd een beetje te neuzen tussen de 100-180k.

Voor alle andere reacties. We zijn overigens een vrij “jong koppel”, 25 en 27. Dus een beetje hip uiterlijk mag ook wel hahaha! Ik vond de Hyundai i20, Mitsubishi Colt en Kia Rio overigens hele goede tips!

Bobslee zei:
Staar je in ieder geval niet blind op kilometerstanden (met jouw kilometrage kun je namelijk jaren doen met een auto met hoge KM stand).
Een goede onderhoudshistorie is belangrijker.

Corsa is gewoon een prima ding. heb er veel kilometers in gemaakt in het verleden. Exemplaar wat ik destijds veel reed had zelfs stoel en stuurverwarming!

Wel zijn de versnellingsbak verhoudingen lang waardoor de auto zuinig is, maar het haalt ook wel een beetje de fut er uit. Verder prima ding om van a naar b te gaan. Aanbod is groot dus er is vast een mooi exemplaar te vinden.

Ergens in 2010 is er een facelift geweest en technisch op wat puntjes verbeterd weer. Je herkent ze aan de andere koplampindeling.

Enjoy uitvoeringen zit het meeste op wat jij eist, comso zijn not wat luxer. de 1.0 is een 3 cilinder en echt te zwak voor deze auto, daarnaast niet probleemloos. De 1.2 en 1.4 zijn prima

De generatie Corsa die Lorenzo zoekt is wel een zwaargewicht, is €15 euro per maand duurder in de wegenbelasting dan bijvoorbeeld de Colt. Colt ongeveer €25 en de Corsa €40 per maand. En de Colt is ook nog ruimer je hoeft geen aanhangwagen te huren als je een keer een grote marktplaats aankoop doet als een vaatwasser of wasmachine, want die past er gewoon in, met de bank opgeklapt.

Wat blijf je toch drammen met je Colt steeds....

@Lorenzo als jij max 10dkm per jaar rijdt, kun je gerust een auto kopen met 150dkm op de klok, met jouw kilometrage kun je daar misschien nog wel 10 jaar mee vooruit.

Tuurlijk is een lagere KM stand beter maar daar betaal je ook wel een beetje voor :)

Een corsa D met 100dkm valt prima binnen je budget dus als je dat een leuke auto vind moet je daar maar eens mee gaan proefrijden.
Ze zijn inderdaad wel wat aan de zware kant maar buiten de iets hogere wegenbelasting maakt het niet veel uit.

Bobslee zei:
Wat blijf je toch drammen met je Colt steeds....

@Lorenzo als jij max 10dkm per jaar rijdt, kun je gerust een auto kopen met 150dkm op de klok, met jouw kilometrage kun je daar misschien nog wel 10 jaar mee vooruit.

Tuurlijk is een lagere KM stand beter maar daar betaal je ook wel een beetje voor :)

Een corsa D met 100dkm valt prima binnen je budget dus als je dat een leuke auto vind moet je daar maar eens mee gaan proefrijden.
Ze zijn inderdaad wel wat aan de zware kant maar buiten de iets hogere wegenbelasting maakt het niet veel uit.

Wat blijf jij het toch druk hebben met anderen. Ik tip alleen wat goedkoper is in aanschaf en goedkoper is in de wegenbelasting , de Colt is een ruimer en goedkoper alternatief dan de Corsa.
Als jij dat als drammen ziet dan zegt dat denk ik meer over jouw. Jij tipt overal en nergens de Lexus CT 200 , en laat je daar verder ook mee in je waarde.

Lorenzo 5245934 zei:
We zijn overigens een vrij “jong koppel”, 25 en 27. Dus een beetje hip uiterlijk mag ook wel hahaha!

Ik ben inmiddels op een leeftijd dat dit mijn keuze niet meer bepaalt.
Mijn eerste echtgenote voldeed hieraan geheel maar ik ben al lang van haar af. Ook voor de keuze van auto's hanteer ik inmiddels andere criteria.
Kan ik eenieder aanraden!
a068.gif

Jazzik zei:
Lorenzo 5245934 zei:
We zijn overigens een vrij “jong koppel”, 25 en 27. Dus een beetje hip uiterlijk mag ook wel hahaha!

Mijn eerste echtgenote voldeed hieraan geheel maar ik ben al lang van haar af. Ook voor de keuze van auto's hanteer ik inmiddels andere criteria.
a068.gif
Tsja en dan kom je met allemaal van die bejaardenwagens aanzetten, nee dan liever hip.

Jazzik zei:
Lorenzo 5245934 zei:

a068.gif

De opvolger ben ik fan van, maar hoe betrouwbaar deze generatie ook is, ik kan niet aan het design wennen. Maar ik ben niet belangrijk, dus deze jazz is zeker een aanrader op het gebied van betrouwbaarheid en ook de magic Seats is ideaal om bijvoorbeeld het kinderfietsje bijvoorbeeld te vervoeren.

Auto encyclopedie zei:
Als jij dat als drammen ziet dan zegt dat denk ik meer over jouw. Jij tipt overal en nergens de Lexus CT 200 , en laat je daar verder ook mee in je waarde.
Ik geef hem slechts als tip en zodra ik merk dat TS er niet op in gaat hou ik er over op. Jij blijft maar doorgaan.

Overigens adviseer ik de CT niet zovaak.

Jazzik zei:
a068.gif

Ik moest even glimlachen :) Kan mij er ook in vinden, al ben ik denk ik wel iets jonger en nog nooit getrouwd (geweest) en dat houd ik graag zo, een vriendin heb ik overigens wel.

Ontopic:

Bij goedkoop en hip denk ik aan een Fiat Bravo, hebben vaak veel opties ook en zijn betrouwbaar.

Bravo.jpg

Link

Het is een voorbeeld, details over het specifieke exemplaar heb ik niet bekeken, er staan er genoeg te koop met dit budget.

Ook heel leuk deze! Veel opties aan de binnenkant, echter zie ik overal de wegenbelasting aan de vrij hoge kant, helaas..

Probenator zei:
Jazzik zei:
a068.gif

Ik moest even glimlachen :) Kan mij er ook in vinden, al ben ik denk ik wel iets jonger en nog nooit getrouwd (geweest) en dat houd ik graag zo, een vriendin heb ik overigens wel.

Ontopic:

Bij goedkoop en hip denk ik aan een Fiat Bravo, hebben vaak veel opties ook en zijn betrouwbaar.

Bravo.jpg

Link

Het is een voorbeeld, details over het specifieke exemplaar heb ik niet bekeken, er staan er genoeg te koop met dit budget.

Auto encyclopedie zei:
MLL zei:
Valt mij nog mee dat de Smart Forfour nog niet geopperd is

Omdat die niet meer werd gemaakt in de jaren dat t.s. een auto zoekt.
Dat heeft jou nooit tegengehouden, jij adviseert ook auto's uit 2009 als iemand een auto uit 2015 op het oog heeft.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
MLL zei:

Dat heeft jou nooit tegengehouden, jij adviseert ook auto's uit 2009 als iemand een auto uit 2015 op het oog heeft.

Klopt dat ging om een vag product en dan kun je beter letten op wat betrouwbaar is dan bouwjaar. Maar das 1 auto niet meerdere auto's wat jij suggereert.

Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
MLL zei:

Klopt dat ging om een vag product en dan kun je beter letten op wat betrouwbaar is dan bouwjaar. Maar das 1 auto niet meerdere auto's wat jij suggereert.
Dat doe je continue alleen je wilt het zelf niet zien.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
MLL zei:

Wat zijn jullie toch een lekker stel schatjes!
a014.gif

Maar gauw weer vriendjes worden
a074.gif
en ophouden Lorenzo's topic te gebruiken voor jullie vete!

Jazzik zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
MLL zei:

Wat zijn jullie toch een lekker stel schatjes!
a014.gif

Maar gauw weer vriendjes worden
a074.gif
en ophouden Lorenzo's topic te gebruiken voor jullie vete!
zeur niet zo, je lijkt wel een wijf.
OT: Maar kijk wel je leuk vind en ga eens een proefrit maken.

Terug
Bovenaan