Advies eerste auto

Stefan 3734140

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik ben opzoek naar een sportieve, betrouwbare auto onder de 3000 euro en met een redelijke kilometerstand (max. 160.000).
Hij hoeft niet de snelste sprinter te zijn, maar moet wel vlot meekomen met het overige verkeer.

Hebben jullie tips welke auto's goede opties zijn en welke ik beter kan mijden. Een mini ONE keek me namelijk niets qua betrouwbaarheid, tenzij jullie mij ompraten.

Zelf zat ik te denken aan:
- Peugeot 206 2.0 GTI 2003
- Volkswagen polo 1.6
- Seat ibiza 1.4 2006
- Seat toledo 1.6 2006
- Seat leon 1.6 2004

Alle hulp is welkom!

Misschien is dit wat voor je

https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-3-pulse-airco-weinig-kilometers-31029958/foto.html

heeft een distributie ketting en het blok staat bekend als een langloper.

super bedankt! had nog niet aan deze optie gedacht. Persoonlijk vind ik hem op het eerste oog niet heel sportief, maar je brengt me zeker op andere gedachten

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/colt/45220332
0-d291301b-1708-4291-89eb-cc50392087f6.jpg

De colt van HAAR komt uit dezelfde fabriek (nedcar) deelt onderstel en motoren. Voordeel van de colt is dat die ruimer is en nadeel van de colt is dat de 5 deurs niet sportief is en de irritante a-stijl.

Tip is als je voor een colt of forfour gaat neem altijd een handbak. De semiautomaat is storingsgevoelig en als die stuk gaat kost het een behoorlijke duit om hem weer te fixen en stuk gaat die. Je kan ook nog voor de 1.5 gaan en de colt is er ook met een turbo , de forfour is er ook met een turbo (brabus) maar deze zijn aan de prijs als je er al 1 kan vinden.

hier een 3 deurs colt 1.5

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-qs-jaar-apk-airco-2e-eigenaar-29662092/details.html

ipv een bmw kun je beter voor een lexus gaan, maar dan kom je nog net wat knaken te kort en het is een 2 liter 6 cylinder dus die lust ook wel een slokje benzine.

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/f46173d6-a6c9-40e4-8679-edacfaf1fbfa/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

in je budget is een japanner of een half japanner de veiligste keuze. Een half Japanner is een smart forfour (Mitsubishi Colt) opel agila (suzuki splash) een koreaan is over het algemeen ook goed, behalve een matiz. Chevorlet wat bij wijze van spreke gewoon deawoo is zijn meestal wat vriendelijker geprijst, dat zijn dus half koreanen. En in alle gevallen voor de 4 cylinders gaan en semi automaten altijd laten staan. Als je perse automaat wil neem dan een 4 traps. Je kan makkelijk het verschil zien en semi auto heeft geen p-stand en alle andere automaten wel. Als je een occasion met een automaat vind die vriendelijk geprijsd is dan is het te mooi om waar te zijn en is het een auto met een semi automaat.

een Chevorlet spark is ook een leuke auto, alleen geen strepentrekker.

Maar straks komen er ook nog andere forum collega's aan het woord die (meer) verstand hebben van Europese auto's.

Ik heb hier nog wel een occasion video over de colt, daar kun je gewoon de forfour naadloos op kopieren.

https://www.youtube.com/watch?v=RkjZgf8X5qs

Sportief kun je alle bovengenoemde auto´s vind ik niet noemen. Tja, die 206 gti dan nog het meeste. Maar de zitpositie en handbak daarvan vind ik erg matig. De rest is 'gewoon' vervoer om het zo maar te zeggen. Betrouwbaarheid bij een dergelijk budget is een combinatie tussen in het verleden gepleegd onderhoud, en de desbetreffende auto. Helaas zijn de leukere sportieve en betrouwbare bakjes voor weinig geld amper meer vindbaar; zoals een Corolla 1.6 G6, Civic 1.6 3drs of coupe, Honda Prelude, Focus 2.0 (st170) , Astra coupé, Xsara coupé, dat soort grut.

Of zoiets, maar dat is alweer risico is ook niet helemaal origineel.

https://www.autowereld.nl/seat/cordoba/1-8-20v-turbo-cupra-bj-02-clima-200pk-liefhebbers-auto-30845076/foto.html

Stefan 3734140 zei:
Beste mensen,

Ik ben opzoek naar een sportieve, betrouwbare auto onder de 3000 euro en met een redelijke kilometerstand (max. 160.000).
Hij hoeft niet de snelste sprinter te zijn, maar moet wel vlot meekomen met het overige verkeer.

Hebben jullie tips welke auto's goede opties zijn en welke ik beter kan mijden. Een mini ONE keek me namelijk niets qua betrouwbaarheid, tenzij jullie mij ompraten.

Zelf zat ik te denken aan:
- Peugeot 206 2.0 GTI 2003
- Volkswagen polo 1.6
- Seat ibiza 1.4 2006
- Seat toledo 1.6 2006
- Seat leon 1.6 2004

Alle hulp is welkom!
Je winkelt in een prijsklasse waarin het heel belangrijk is hoe er met de auto is om gegaan, en of de auto goed onderhouden is.
Veel van deze auto's zijn populair bij jeugdige bestuurders, pas op met verlaagde exemplaren, of met grote lichtmetalen wielen met B merk banden, dit zegt vaak wat over de vorige bestuurders. Kies dus zoveel mogelijk orginele exemplaren. De meest sportieve auto van dit lijstje is de Peugeot, je kunt natuurlijk ook voor een gewone 206 gaan kijken dan koop je een jonger exemplaar, met een gewone 1.6 is het ook al een vlotte auto.

Japanse auto's zijn vaak goed dat weten echter meer mensen, een goede optie is de Honda Civic, helaas is er weinig aanbod in jou prijssegment. De al genoemde Mitsubishi Colt is een hele goede keus en niet duur. Soms kun je ook hele goede en leuke auto's vinden als je kijkt naar volledig ten onrechte minder gewilde auto's.

Voorbeelden zijn de Fiat Grande Punto, Fiat Bravo, Renault Clio 3, Renault Megane 2 let op neem de Phase 2 vanaf 2006. (Het Phase 2 model is veel beter, je profiteert van de slechte naam van het phase 1 model)

De 1.6 van VW/ Seat/Skoda staat beter aangeschreven dan de 1.4, ik zou zelf uit dit lijstje om die reden niet de Ibiza 1.4 kiezen.
Ik denk dat het verstandig is om ook gewoon wat breder te kijken. De Ibiza en Polo zijn populair dus relatief duur voor wat je krijgt.

Ik zal de C4 helemaal overslaan ik heb juist weer gehoord van iemand van Citroën dat je de 1.6 van voor de facelift moet hebben IPV de 1.6 vti die in het facelift model zat.

Minder gewild en dus vriendelijker geprijsd is de 4 Deurs Seat Cordoba. Ik heb hier 1 gevonden boven je budget, ik zal zeggen bellen en kijken of je wat van de prijs af kan krijgen, is immers wel een auto van 2007

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/124037024/Android?s=12-12-0-0-1-11

Heb het bericht ff veranderd dacht dat de cordoba een liftback was met het is echt een 4 deurs. De 5 deurs is de stationwagen.

Auto encyclopedie zei:
Ik zal de C4 helemaal overslaan ik heb juist weer gehoord van iemand van Citroën dat je de 1.6 van voor de facelift moet hebben IPV de 1.6 vti die in het facelift model zat.

Ik ben het met je eens, de C4 Coupe vind ik echter zo leuk.

Het is inderdaad lastig, de eerste generatie phase 2 is elektrisch duidelijk beter, en heeft een comfortabeler afgesteld onderstel. Maar de 1.6 16V motor in de Phase 1 is beter en betrouwbaarder dan de latere 1.6 VTI. Er is ook heel weinig aanbod, eigenlijk zijn de andere genoemde opties ook gewoon veel beter. Ik heb de auto na nader inzien toch maar weer verwijderd.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/ibiza/44882311
Moet je kijken wat een pareltje (mijn vorige auto). Ik kan je verzekeren dat deze altijd netjes z'n onderhoud heeft gehad, afgaande op de advertentie zijn de (bij mij bekende) mankementjes opgelost. Ze zitten m.i. wel wat hoog in de boom qua prijs maar daar is vast nog wel wat aan te doen, hij staat inmiddels ook alweer een tijdje te koop. De 1.6 zou voor mij altijd de voorkeur hebben boven de 1.4, betere prestaties terwijl het verbruik praktisch gelijk is (de 1.4 moet er harder voor werken). Hiermee kom je zeker lekker mee in het verkeer. En geen nood: die trekhaak is afneembaar :cool:

Auto encyclopedie zei:
Iedereen had het zo druk met andere topics dat deze niet de aandacht heeft gekregen die het verdient.
Want? Er worden toch genoeg auto's aangeraden

Stefan 3734140 zei:
Super leuke auto, als je ook nog in mijn prijsklasse terecht komt, ben je een held!

Hoezo, je kunt toch onderhandelen, het zijn allemaal vraagprijzen!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/45329564

speedtouch zei:
Stefan 3734140 zei:
Super leuke auto, als je ook nog in mijn prijsklasse terecht komt, ben je een held!

Zou ik doen, ja. Best stevig geld voor een 17 jaar oude 206.

PannekoekHersteldienst zei:
speedtouch zei:
Stefan 3734140 zei:

Zou ik doen, ja. Best stevig geld voor een 17 jaar oude 206.

Hoe unieker de auto, hoe hoger de vraagprijs! De 206 is gebruikt overigens zéér gevraagd!

@ stefan thanks voor je reactie , maar je noemt niet welke auto's/ suggesties je aanspreken van wie ;-/ Horen het graag waar je verder mee kunnen helpen.

Hier al eens aan gedacht?

aqtcpDm.png

https://www.autowereld.nl/toyota/celica/1-8-vvt-i-nieuwe-apk-31113549/details.html

Klein schaafplekje en wat steenslag zo te zien. Ik zou persoonlijk ASAP wat nieuwe wielmoeren in een normale kleur op die velgen zetten (al is dat smaak) en het is jammer dat het spoilertje ontbreekt, maar heel veel meer rijdersauto vind je niet voor dit geld. Als het verder betaalbaar moet blijven en geen MX-5 mag zijn, tenminste. Lekker lage zit, toerenmotortje, zesbak, uitstekende balans... Onvergelijkbaar met een 206 of Corsa C.

Misschien dat de Honda Prelude net zo goed rijdt, maar die worden handgeschakeld steeds zeldzamer (vooral omdat je eigenlijk de 2.2 wil), en een Clio RS is voor dit geld vaak afgetrapt en lastiger te verzekeren, en feitelijk een soort barkruk met een dikke motor eraan vast. Een oudere hot hatch a la 106 GTI / Saxo VTS kan, maar dat zijn wel skelters vergeleken met deze redelijk moderne Celica.

Als je er eentje vindt waarvan het olieverbruik van de 1.8 VVTi niet catastrofaal is, heb je daar een hartstikke leuk eerste autootje aan. Betrouwbaar zijn ze verder absoluut, opvallend zuinig bij rustig rijden, en omdat het een hatchback is past er veel meer troep achterin dan je op basis van het uiterlijk verwacht. Alleen de achterbank is een matige grap zoals bij veel coupés.

https://www.youtube.com/watch?v=ZlXqTgFEq24

misschien is deze airco loze Mazda 2 iets voor je

https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-3-xs-30814259/details.html

3 deurs swiften zijn er ook wel in jouw prijs categorie.

Valt wel veel in te besparen om voor een drie deurs te gaan ipv 5 deurs.

Wat betrouwbaarheid betreft is het met jou budget altijd een gok, maar een Mini kan betrouwbaar zijn.
Als de Celica te groot is kan je ook kijken naar een Toyota Paseo.
Paseo
toyota-paseo-1-5i-1-5i.jpg

voorbeeld

Auto encyclopedie zei:
misschien is deze airco loze Mazda 2 iets voor je

https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-3-xs-30814259/details.html

3 deurs swiften zijn er ook wel in jouw prijs categorie.

Valt wel veel in te besparen om voor een drie deurs te gaan ipv 5 deurs.

Of deze?

https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-5-s-vt-gt-m-5drs-airco-31005760/details.html

Veel leuker, toch? Met die 1.5 vliegt ie in vergelijking. Het hardgeveerde, sportieve bochtengedrag van de 2 verdient minstens de 1.3 High Power.

Meteen heel wat beter uitgerust ook: climate control erbij, mistlampjes, cruise control, audiobediening, stoelverwarming... En een fatsoenlijk stuurwiel, dat stuurtje van die 75 pk crisisuitvoeringen heeft een ontzettend derde wereld-gehalte.

De km-stand zou ik bij deze prijs voor lief nemen als het verder nog een goede auto is. Je moet ook wel, anders is een 1.5 echt out-of-the-question voor TS z'n budget. Dit is eigenlijk al teveel, maar wie weet kan er nog wat af.

Auto encyclopedie zei:
Ja idd wel crisis uitvoering , maar keek tot 160.000 km, dus niet veel.keuze.

Ah, dan snap ik het.

Nou ja, 220k is natuurlijk best veel, maar de 2 is degelijk en zou het met normaal onderhoud vrij moeiteloos moeten kunnen hebben (al geldt dat nog wel voor elke auto zonder enorme ontwerpfouten).

https://www.youtube.com/watch?v=taMcDXmUc9Q

ja 4 cylinder (1.3/1.5) Japannertjes of het nu de colt/ forfour , daihatsu , honda en suzuki en natuurlijk mazda zijn het blijft maar door tuffen. Maar crisis uitvoering of niet, hij heeft wel gewoon een fabrieksradio ipv 1 van de mediamarkt. En als de groene kleur je ding is , lijkt het mij niet verkeerd. de 1.3 wordt met zijn 75 pk niet veel belast lijkt me.

Auto encyclopedie zei:
ja 4 cylinder (1.3/1.5) Japannertjes of het nu de colt/ forfour , daihatsu , honda en suzuki en natuurlijk mazda zijn het blijft maar door tuffen. Maar crisis uitvoering of niet, hij heeft wel gewoon een fabrieksradio ipv 1 van de mediamarkt. En als de groene kleur je ding is , lijkt het mij niet verkeerd. de 1.3 wordt met zijn 75 pk niet veel belast lijkt me.
Ik heb liever een mediamarktradio dan zo'n fabrieksradio waar je niks op kan afspelen, zo'n losse radio kan vak mp3 en tegenwoordig zit daar ook wel bluetooth op en usb aansluiting en zelfs mogelijk met DAB+. Ja de 4 cilinders blijven inderdaad door tuffen.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Ik heb liever een mediamarktradio dan zo'n fabrieksradio waar je niks op kan afspelen, zo'n losse radio kan vak mp3 en tegenwoordig zit daar ook wel bluetooth op en usb aansluiting en zelfs mogelijk met DAB+. Ja de 4 cilinders blijven inderdaad door tuffen.

Das kwestie van een parrot inbouwen en kun je gewoon muziek afspelen met een bluetooth apparaat of met snoeren. Ik spreek uit ervaring ik heb en een fabrieksradio en een parrot

Een patriot is ook perfect in de file. Je blaast er alles mee weg. Je auto wordt er wel zwaar van.

Ik denk zelf dat het een duitse of franse auto wordt. De 1 met als reden degelijk en de ander met als reden goedkoop.

Het model en merk ben ik niet over uit, het blijft een lange zoektocht naar een leuk wagentje. Maar wel super bedankt voor jullie hulp (die nog steeds welkom is)

De verkoper van de seat cordoba met net geen 2ton op de teller heeft foto's gestuurd van het onderhoudsboekje. Auto heeft altijd netjes onderhoud gehad en volgens hem is er altijd normaal mee gereden. Ik weet niet zo goed of ik dat moet geloven bij een auto van 200 pk. Maar als het onderhoud netjes is gedaan is het dan wat?

Vragen of hij de garage rekeningen kan tonen, en dan contact opnemen met de garage waar die in onderhoud is geweest. Vragen of je contact met vorige eigenaar mag opnemen, maar pas op kan ook zijn dat garage hem voor eigenaar verkoopt. Google de garage en lees de reviews.
De auto blijft overigens een risico om je (laatste)geld in te steken. Als je geen geld buffer hebt nogmaals ga voor een 4 cylinder b-segmenters uit Japan.

Stefan 3734140 zei:
Ik denk zelf dat het een duitse of franse auto wordt. De 1 met als reden degelijk en de ander met als reden goedkoop.

Het model en merk ben ik niet over uit, het blijft een lange zoektocht naar een leuk wagentje. Maar wel super bedankt voor jullie hulp (die nog steeds welkom is)

De verkoper van de seat cordoba met net geen 2ton op de teller heeft foto's gestuurd van het onderhoudsboekje. Auto heeft altijd netjes onderhoud gehad en volgens hem is er altijd normaal mee gereden. Ik weet niet zo goed of ik dat moet geloven bij een auto van 200 pk. Maar als het onderhoud netjes is gedaan is het dan wat?

Volgens de Reabilty Index en recente onderzoek van British Ecu Testing zijn Japanse auto's het meest degelijk, met daar vlak achter de Franse, dan de Italiaanse en als hekkesluiters de Duitse auto's. Het gekke is dat als je aan de gemiddelde Brit vraagt welke auto is het meest degelijk en betrouwbaar dat ze de Duitse auto's noemen. Uit de werkelijke cijfers zie je juist heel duidelijk het tegendeel, en staan Duitse auto's juist onderaan.

Je winkelt in een prijsklasse waar het belangrijker is hoe er mee om is gegaan. Zoek dus gewoon de beste auto die je kunt vinden, ongeacht land van herkomst. Bij minder gewilde modellen heb je meer kans op een goed exemplaar. Binnen het budget vind je een prima Colt, Clio of iets vergelijkbaars.

Overigens is het zeker niet handig om te starten met een auto met 200 pk, immers een ervaren chauffeur ben je pas na vele, vele jaren rijden en heel veel kilometers. En zelfs dan leer je er elke dag nog bij. Een auto met minder dan 150 pk is vaak veel voordeliger en makkelijker te verzekeren. En is hier zeker snel genoeg. Ook hebben sportieve modellen vaak een zwaar leven gehad, en de onderdelen zijn vaak duidelijk duurder, je komt in deze prijsklasse ook relatief vaak veel achterstallig onderhoud tegen.

Stefan 3734140 zei:

Dat sprookje/misverstand blijft maar voortwoekeren...
a042.gif

Dan was de smart forfour nog niet zo verkeerd, dan heb je een Duits/frans merk (inmiddels niet meer Frans geloof ik) die in nedcar in midden Limburg van de band rolde. Verder is het blok en onderstel van Mitsubishi. Wil je sportief zoek je naar een 1.5, auto weegt niks dus meekomen met verkeer geen probleem met zijn 109 pk. Nogmaals wel voor een handbak gaan

Terug
Bovenaan