Advies Eerste Auto budget €6000

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

Ik heb even een nieuwe post gemaakt aangezien er een verandering van mijn budget is en ik nu beter weet wat ik zoek in een auto.
Door mijn uitzonderlijke situatie heb ik een auto nodig om op en neer te kunnen naar mijn school. De kans is best groot dat ik deze na een jaar weer zal verkopen tenzij het financieel mee blijkt te vallen. Aangezien ik op kamers ga zal langer bezitten moeilijk worden, maar de mogelijkheid wil ik wel open houden.
Momenteel heb ik een Fiat Punto 0.9 Twinair Sport uit 2013 op het oog. Deze is voor de prijs best goed uitgevoerd, maar ik moet bij een proefrit maar even kijken wat ik van die 2 cilinder vind.
Als jullie mij wat anders aanbevelen moet er rekening worden gehouden met het volgende:
- Ik zal waarschijnlijk 5x per week 160 km op een dag moeten rijden. Door de corona weet ik niet of ik iedere week naar school moet dus het aantal kilometers zijn een moeilijke schatting. Een zuinige en betrouwbare auto is wel nodig.
- Groot hoeft niet aangezien ik er bijna altijd alleen in zit, maar er moet wel genoeg comfort zijn voor 2 ritten van 80 km op één dag. Ik les momenteel in een ruim uitgebreide Volkswagen Tiguan dus ben nu wel wat verwend. ;)
- Ik heb zelf een auto op het oog die nog over redelijke luxe beschikt. Denk aan: Airco, Cruise control, Bluetooth (of eventueel aux) voor muziek met redelijke geluidskwaliteit en andere dingen zoals een MF stuur zijn natuurlijk ook welkom. (Voor de muziek op mijn telefoon kan ik ook een parrot systeem installeren.)
- Graag een handgeschakelde benzine auto. Heb net mijn rijbewijs dus wil het schakelen niet verleren.

Mijn budget is ongeveer 6000 euro, maar hierbij moet wel rekening worden gehouden met de aflevering (Onderhoud, garantie etc).
Ik woon in Drenthe (Groningen stad en omgeving zijn ook prima bereikbaar) en ik heb de komende dagen de tijd om proefritten te maken.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ik heb uiterst positieve ervaring met Suzuki. Uiterst betrouwbaar, goedkoop in gebruik.
Model maakt niet uit allemaal even goed.
Kijk ook eens bij de ANWB occasion tests.
Onlangs heb ik een Suzuki Ignis gekocht bij van Veen in Assen.
Prima zaak

Voor 6000 euro koop je een mooie Swift, daar raakt je ook wel weer vanaf indien nodig.

Hans 4130371 zei:
Ik heb uiterst positieve ervaring met Suzuki. Uiterst betrouwbaar, goedkoop in gebruik.
Prima zaak

Jammergenoeg zie ik momenteel geen Suzuki met cruise control in mijn prijsklasse. Die staan allemaal net te ver weg.

Hans 4130371 zei:
Prima zaak

Voor 6.000 euro heb je echt geen nieuw model ignis, baleno en of swift.

Als je droom auto buiten Drenthe, Friesland of Groningen staat is dat verder toch ook prima. Je gaat straks ook veel rijden toch?

Voordeel van een Punto is dat ze voor mooie prijzen te koop staan.

Ik heb een proefrit gemaakt in de Fiat Punto Twinair, maar vind dit zelf helemaal niks. Ik had al geen hoge verwachtingen en was alsnog teleurgesteld over de motor en het sturen (ondanks een sportonderstel).

Mijn ouders betalen deels mee en zien het jammergenoeg niet zitten om ver weg een auto te halen. "Dan moeten we helemaal terug als er iets is".

Het liefst binnen 50km van Assen. Wat verder kan misschien wel (bijvoorbeeld Zwolle), maar dan moet het wel echt een goede auto zijn.

Het ligt ook een beetje aan de reistijd natuurlijk.

Idd hangt ook van de weg er naar toe

Bij de merkdealers in de stad Groningen ligt de focus vaak op nieuw en lease en jong gebruikt. Met een kleine portomonee kun je er tegen aanlopen dat je niet altijd persoonlijk en of vriendelijk wordt behandeld.

Suzuki dealer daar is overigens wel goed.

Als het echt loont kan ik wel wat over het budget, maar dan moet deze wel goed afgeleverd zijn. (Afleveringsbeurt, garantie etc).

Misschien is een Peugeot 208 wat (of een nieuwere 108)?

2 x Swift met CC binnen 50 km van Assen:

https://germanclassics.nl/voertuig/suzuki-swift-1-3-bandit/

https://www.vanderveenautos.nl/1283001/114094639/?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Deze staat bij een handelaar in Drachten, handig om iemand mee te nemen die verstand heeft van auto's

aveo

0-5c18eb1a-4896-4670-9ab9-ae3e9fba9bbc.jpg

dacia sandero wel goed checken of die aan comfort voldoet, denk dat de 0,9 turbo anders rijdt dan de 1.2

sandero

deze colt staat in Erica garage is aangesloten bij auto first

colt 1.3

787a5a1d-0e4a-4fd5-9bbf-14b3c8d04549-image1.jpg

Nissan note wederom handelaar

nissan note

2.jpg

Denk dat de colt bij bij het meest betrouwbare adres staat en de colt is ook betrouwbaar zie ocasion video

colt video

De Fiat Punto kun je natuurlijk ook gewoon met een 4 cilinder motor kopen.
Italiaanse alternatieven zijn bijvoorbeeld de Fiat Bravo, Lancia Ypsilon, en Alfa Mito.

De Ford Ka 2 is door Fiat gebouwd in Polen en gebruikt Fiat techniek.

De Ford Fiesta lijkt mij ook een goede optie.

haarr zei:
2 x Swift met CC binnen 50 km van Assen:

https://germanclassics.nl/voertuig/suzuki-swift-1-3-bandit/

https://www.vanderveenautos.nl/1283001/114094639/?utm_source=autotrack&utm_medium=referral

Mooi voorbeeld van verschil tussen 3 en 5 deurs. Voor iets meer heb je een veel nieuwere 3 deurs Swift en zelfs een totaal nieuwer model. Maar een 3 deurs Swift is stukken minder gewild 3 deurs is het zelfde als een witte auto met een witte blijf je zitten

Voor de rode Swift betaal je veel voor een relatief oude auto. Swift staan bekend als het betere alternatief voor een mini. Hier 2 occasion video's van de swift

https://youtu.be/6rJXf-K53W0

https://youtu.be/y8Igln9m5U8

Sanderr2002 zei:
Als het echt loont kan ik wel wat over het budget, maar dan moet deze wel goed afgeleverd zijn. (Afleveringsbeurt, garantie etc).

Misschien is een Peugeot 208 wat (of een nieuwere 108)?

Nee loont niet, rond 6.000 betrouwbaar is er genoeg kwaliteit te koop. Ik zal in jouw situatie budget niet verhogen

Momenteel neig ik naar een Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack (2012), Peugeot 208 1.0/1.2 of een Nissan Note 1.6 Life+ (2010). Deze zijn wat boven het budget, maar kunnen allen wel.

Mijn vader wilt graag dat ik een proefrit maak in de Kia Rio. De verkoper is gevestigd in onze oude woonplaats. Ik vind het op papier een leuke auto. Heb wel gelezen over mensen die de zitting te kort vinden, maar dat kan ik natuurlijk uit testen. Wat vinden jullie van deze Kia?

De note schijnen oude lullen auto's te zijn, ben ik vandaag achter gekomen.

Prima verder om voor de Rio te gaan. Vooral als die bij een betrouwbaar adres staat.

Let bij de rio op de koppeling, heb veel verhalen gelezen over vroegtijdige vervanging bij dat model.
Om die reden kies ik voor Hyundai i20, uiterlijk minder fraai maar minder euvels bekend.

De Kia Rio 3 is een goede auto, en in mijn ogen echt een aanrader in zijn klasse. De Peugeot 208 vind ik ook een leuke keus. Hyundai en Kia delen veel techniek, en zijn technisch vergelijkbaar. Misschien vind je de Ford Fiesta nog een steeds leuke optie.

Veel succes met de proefritten.

JeroenP zei:
Let bij de rio op de koppeling, heb veel verhalen gelezen over vroegtijdige vervanging bij dat model.
Om die reden kies ik voor Hyundai i20, uiterlijk minder fraai maar minder euvels bekend.

De i20 is een goede auto . We hebben er nu een uit 2019 met 1.0 tgdi , cc stoelverwarming etc maar het is een dorstige auto . Gemiddeld verbruik op 7,2/100 dus als je beetje doortrapt op de snelweg dan sta je vaak bij de pomp.

Ik ben alleen een beetje twijfelachtig over de Peugeot 208, aangezien ik lees over touchscreens die kapot gaan in de 2012/2013 uitvoeringen.

Ik heb voor een fractie van jouw budget een Ford Fiesta ST gekocht. Mijn buurman kwam gisteren met een 2004 Mini Cooper S thuis. Beide leuke en sportieve auto's voor niet al te veel geld. Kijk ook eens naar een Suzuki Swift Sport.

Barri zei:
Ik heb voor een fractie van jouw budget een Ford Fiesta ST gekocht. Mijn buurman kwam gisteren met een 2004 Mini Cooper S thuis. Beide leuke en sportieve auto's voor niet al te veel geld. Kijk ook eens naar een Suzuki Swift Sport.

Maar TS gaat 160km per dag rijden. Dan wil je wel een beetje zuinige auto. Een 1.2 of 1.3 Swift zou een prima keuze zijn.
Een 3deurs Colt ziet er sportiever uit dan de 5deurs. De 1.3 motor is lekker zuinig. 1 op 17 is zeker te halen.

haarr zei:
Barri zei:

Maar TS gaat 160km per dag rijden. Dan wil je wel een beetje zuinige auto. Een 1.2 of 1.3 Swift zou een prima keuze zijn.
Een 3deurs Colt ziet er sportiever uit dan de 5deurs. De 1.3 motor is lekker zuinig. 1 op 17 is zeker te halen.

Als sander op kamers gaat en de auto blijft dan heb je juist weer meer aan een 5 deurs colt en of nissan note. De oud model agila en move zijn populair bij mensen die op kamers gaan

Jammergenoeg heb ik nu 2x achter elkaar meegemaakt dat een auto verkocht is vlak voordat ik de proefrit wou maken.

Ik zag ineens dat een lokaal bedrijf een Citroën DS3 1.2 VTi Chic (BJ 2013) heeft staan. Mooi uitgerust met cruise, sportonderstel etc, maar deze heeft met 165.000 wel aardig wat op de teller.
Denken jullie dat dit een goede optie is of kan ik beter zoeken naar een van de auto's die hier al genoemd zijn?

Sanderr2002 zei:
Jammergenoeg heb ik nu 2x achter elkaar meegemaakt dat een auto verkocht is vlak voordat ik de proefrit wou maken.

Ik zag ineens dat een lokaal bedrijf een Citroën DS3 1.2 VTi Chic (BJ 2013) heeft staan. Mooi uitgerust met cruise, sportonderstel etc, maar deze heeft met 165.000 wel aardig wat op de teller.
Denken jullie dat dit een goede optie is of kan ik beter zoeken naar een van de auto's die hier al genoemd zijn?
Ik zou wel even proberen of dat sportonderstel niet betekend een knetterhard onderstel. Voor een enkele keer vind ik het niet erg om in de Mini-met-sportonderstel van mijn vrouw de 110 km die ik normaal rijd af te leggen, als het wat vaker is heb ik toch liever mijn Insignia (die overigens ook wel een sportonderstel heeft).

Een goed onderhouden DS3 1,2 kan best een goede en leuke keus zijn, volgens mij is de DS3 een comfortabele auto, en is het sportonderstel niet erg hard. De distributieriem is denk ik al vervangen. Kijk gewoon op de auto al zijn beurten op tijd heeft gehad, en of er netjes mee is omgesprongen. Belangrijk is dat je het onderhoud volgens de fabriek opgaven doet, de distributieriem loopt in olie, dat betekend de juiste olie en op tijd verversen.

De DS3 staat net als broertje C3 (2) goed aangeschreven op betrouwbaarheid, kies geen 1.6 THP uit deze bouwjaren, die zijn gevoelig voor vervuiling, olieverbruik en staan niet bekend als heel betrouwbaar.

De DS3 met 1.2 vind ik net aan, je hebt niks over qua vermogen. Mijn zus had er 1, moest me er echt op instellen als ik wilde invoegen met de DS3.

Eerste auto kopen voor 500 tot 800 euro.
Als je naar school moet met de auto. Het is wel kostbaar. Heb je een baantje. Als je straks meer werkt kan je straks wel duurdere auto kopen voor €6000 euro.
Ga eerst winkelen 500 tot 800 euro. Een klein licht autootje. Neem wel iemand mee die verstand heeft van auto, 's. Voor een jaar zal ik niet, al te dure auto kopen. Als eerste auto weining luxe.
Als eerste auto gewoon goedkoop beginnen.
De andere gaan zeker met de lijnbus of met de fiets.
Met goedkope auto van 500 tot 800 euro. Lach je iedereen uit. Ik heb een auto. Jullie moeten wachten op de lijnbus of op de oude fiets trappen.
Neem als eerste auto niet te veel eisen. Als er een radio in zit. Om muziek te luisteren. Als het maar rijdt.
Zet alles op papier.
Benzine
De kosten van verzekering belasting.
Onderhoud van de auto.
Gewicht onder de 1000 kg.
Goedkoper in de wegenbelasting.
Het geld sparen voor je studie.als je ga studeren heb je ook wat meer geld over.
Woon je nog thuis bij je ouders.
Ga eerste goedkoop beginnen.
Kijk maar wat je leuk vindt.
Als die straks kapot gaat koopje weer z. 'n auto van 500 tot 800 euro. Voor 3e auto heb je ook meer gespaard. Kan je die auto kopen van 6000 euro.
U doet het te snel om veel te dure auto te kopen. Eerste auto is een grote stap.
Ga lekker goedkoop beginnen. Als er een deuk in komt is minder erg als een dure auto.

Terug
Bovenaan