Advies eerste auto (1-jarig bezit) €6000-8000

A

Anoniem

Guest
Beste forumleden,

Aangezien ik in een redelijk uitzonderlijke situatie zit heb ik besloten om eind deze zomervakantie een auto aan te schaffen (als ik mijn rijbewijs haal). Deze auto zal hoogstwaarschijnlijk maar één jaar in bezit zijn aangezien ik hierna hopelijk op kamers ga. Kan iemand mij iets aanbevelen waarbij er rekening wordt gehouden met het volgende?

- 5x per week 160 km op een dag. Door corona weet ik niet zeker hoeveel KM per jaar, maar denk aan 25.000-35.000 in een jaar. Een zuinige en betrouwbare auto is nodig.
- Groot hoeft niet aangezien ik er bijna altijd alleen in zit, maar er moet wel genoeg comfort zijn voor 2 ritten van 80 km op één dag. Ik les momenteel in een ruim uitgebreide Volkswagen Tiguan dus ben nu wel wat verwend. ;)
- Ik luister graag muziek dus eigen telefoon aansluiten (kabel maakt niet uit) en goed geluid zijn een flinke plus. Eigen radio installeren kan ook.
- Het budget is 6000-8000 euro voor de aanschaf. Ik blijf het liefst onder de 7000 tenzij het echt om een auto gaat die aan al mijn eisen voldoet en/of wat extra heeft.

Ik heb ook gekeken naar een leasecontract, maar dit lijkt mij niet rendabel aangezien ik niet weet hoeveel KM in een jaar en dit flink hoog kan worden.

Ik woon in Drenthe. Zeg het maar als ik iets vergeet.
Alvast bedankt voor jullie advies!

Automaat of handbak? 3 of 5 deurs?

Je kan ook een duurdere Parrot aansluiten , als je auto koopt met fabrieksradio lijkt dat wat sjieker dan een mediamarkt radio.

Auto encyclopedie zei:
Automaat of handbak? 3 of 5 deurs?

Je kan ook een duurdere Parrot aansluiten , als je auto koopt met fabrieksradio lijkt dat wat sjieker dan een mediamarkt radio.

Mijn voorkeur gaat naar een handgeschakelde auto aangezien ik het schakelen niet wil verleren na mijn examen. Als jullie denken dat een automaat gunstiger is voor bijvoorbeeld hybride wil ik hier wel op inleveren.
3 of 5 deurs maakt mij niet uit. Ik zal er bijna altijd alleen in zitten.

Misschien een domme vraag, maar zou je voor zo'n Parrot een aux aansluiting nodig hebben?

Deze staat in je achtertuin te koop

charade

liever geen import

staat er nog een paar in Nederland

charade

liever een diesel

seat Toledo

0-6f973a2a-7bdb-421b-9151-80dacfe74e6e.jpg

lijkt op een sedan , maar het is een hatchback

skoda rapid

0-1e5a8c15-356a-423a-ba73-ce9cd3542f24.jpg

de 1.4 tdi is van na het sjoemel tijdperk dus gewoon betrouwbaar

een luxe parrot is gewoon muziek via de Bluetooth afspelen, dus kan je gsm overal liggen in de auto. Bevalt mij goed, mijn vriendin heeft aux kabel en muziek klinkt dan zachter dan de radio in haar geval , dat is zeer irritant als je bijvoorbeeld radio aan wil zetten en het door de boxen knalt, ook als je stekker er uittrekt en radio staat nog hard krijgt je ook zo'n bekend naar geluid.

Auto encyclopedie zei:
Deze staat in je achtertuin te koop

charade

liever geen import

staat er nog een paar in Nederland

charade

liever een diesel

seat Toledo

lijkt op een sedan , maar het is een hatchback

skoda rapid

0-1e5a8c15-356a-423a-ba73-ce9cd3542f24.jpg

de 1.4 tdi is van na het sjoemel tijdperk dus gewoon betrouwbaar
Deze diesels zien er enorm goed uit voor de prijs. Hoe zit het met de afschrijving op diesel auto's?

Auto encyclopedie zei:
een luxe parrot is gewoon muziek via de Bluetooth afspelen, dus kan je gsm overal liggen in de auto. Bevalt mij goed, mijn vriendin heeft aux kabel en muziek klinkt dan zachter dan de radio in haar geval , dat is zeer irritant als je bijvoorbeeld radio aan wil zetten en het door de boxen knalt, ook als je stekker er uittrekt en radio staat nog hard krijgt je ook zo'n bekend naar geluid.
Dan zal ik daar zeker even naar kijken als dit nodig is. Bedankt!

De Seat toledo schrijft meer af dan de Skoda rapid. Liftback modellen zijn niet populair in Nederland en Nederland is ook meer een Skoda land dan een Seat land. Seat is toch een beetje de vreemde eend in de bijt bij de vw groep. Lange tijd wisten ze bij VW niet zo goed wat ze met Seat aan moesten, bestaande modellen kregen geen opvolgers en dan werd de station weer geschrapt en dan weer toegevoegd model namen kwamen en model namen verdwenen of kregen een compleet andere carrosserie enz enz.

wat je nu meer betaald voor een benzine schrijf je minder af en wat je nu minder betaald voor een diesel schrijf je weer meer af. Maar hoe het er over een jaar uitziet kan ik je niet vertellen. De 1.4 tdi is volgens mij wel euro 6 en dat is positief. Ook is er van de Toledo en rapid weinig aanbod wat ze weer iets meer uniek maken dan de renault clio/megane enz enz.

Ik zie nu dat ik twee dezelfde foto's heb geplaatst van de toledo deze had foto 2 moeten zijn.

0-7f8a0378-1249-4359-92bd-bb706137bf97.jpg

Ik zie dat de Seat in je voortuin te koop staat en dat die luxere is uitgevoerd , de skoda staat voor jou denk ik ook niet heel ver weg. Zorg bij de Toledo en de rapid wel dat je voor de 1.4 tdi gaat, de 1.6 tdi stamt uit de sjoemeltijdperk en hebben een update gekregen waar het allemaal niet beter van is geworden, dure egr kleppen die de geest geven.

De skoda rapid en Seat toledo zijn eigelijk tweelingen, alleen is de Rrapid er in zowel een liftback als in een hatchback en de Toledo alleen in liftback.

Ik heb er ooit nog een keer stukje over geschreven hier op het forum

Hier de link als je het leuk vind wel even door scrollen, volgens mij heeft naast mijn vriendin verder het nog niemand gelezen.

tweeling

Een aantal jaren geleden zijn we op zoek geweest naar een relatief goedkope en betrouwbare auto waar je comfortabel veel kilometers mee kan rijden.

Van alle compacte diesels waar we in hebben gereden vonden we de 1.6 HDI van PSA ( Peugeot) en 1.5 DCI van Renault duidelijk de fijnste diesels om te rijden. Je koopt ze voor relatief weinig geld, en zijn zuinig, soepel en betrouwbaar.

Bij een diesel zou ik aanraden om te kijken naar een Citroen DS3 of C3, Peugeot 208 met 1.6 (e) HDI, of naar een Renault Clio 4 1.5 DCI. Binnen het budget vind je genoeg jonge auto's van maar een paar jaar oud. Er is veel aanbod, en ze bieden heel veel auto voor het geld.

Mijn vriendin heeft uiteindelijk bijna 6 jaar geleden een Citroen C3 1.6 e HDI gekocht die nog steeds erg goed bevalt.

1 jaar bezit is erg duur. Reken gerust 30 cent per kilometer, 160 x 30 = €48 per dag. Je kan net zo goed in een hotel of camping gaan zitten. Dan heb je ook nog 2 uur over per dag.

Als je enkele dagen kan overnachten worden de autokosten al veel overzichtelijker en je hebt ook nog eens tijd over (om zelf wat te sleutelen of shoppen naar goeie deals)

https://www.anwb.nl/auto/autokosten/#/autokosten

De rapid van hierboven kost je 550 per maand en dat is bij 4 jaar bezit:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/detail/merk=skoda/model=rapid/kosten/651846534?/merk=skoda/model=rapid/prijs=0-11702/vanaf-bouwjaar=2016/tot-en-met-bouwjaar=2016/brandstof=diesel

Vergis je niet in autokosten, bovenstaande is ook nog eens zonder vervelende verrassing zoals schade, pech, dure reparaties, beginnerspremie die stijgt bij schade

V0RQ zei:
1 jaar bezit is erg duur. Reken gerust 30 cent per kilometer, 160 x 30 = €48 per dag. Je kan net zo goed in een hotel of camping gaan zitten. Dan heb je ook nog 2 uur over per dag.

Als je enkele dagen kan overnachten worden de autokosten al veel overzichtelijker en je hebt ook nog eens tijd over (

Maar als je graag thuis bent is dat geen optie.

Als je bij voorbaat al weet dat je de auto slechts 1 jaar gaat rijden zou ik echt zo min mogelijk aan de auto uitgeven, wat je nu niet uitgeeft kan je ook niet afschrijven.

Heb even snel gekeken wat je nu kan krijgen op LPG-3, lijkt me namelijk makkelijker te verkopen over een jaar dan een diesel.
Kwam meteen bij deze uit, geen idee of het wat is maar denk dat dit lekker goedkoop zal rijden.

Chevrolet Spark

ik zou gaan voor een auto op benzine die nog niet op z'n einde zit dus met kilometerstand van rond maximaal 150.000, die enigszins zuinig is en lage vaste lasten heeft, zoals Peogeot 107/108, Citroën C1, Toyota Aygo of slagje groter zoals Toyota Yaris of Renault Clio.
Dus geen diesel, want hoge vaste lasten en afschrijving, wat je in één jaar bespaart zijn tientjes ten opzichte van een zuinige benzine en aan een diesel kunnen ook veel dure onderdelen kapot en dat risico wil je niet, zeker niet voor één jaar 35.000 km.

Daarnaast, hou er ook rekening mee dat als je in Drenthe woont en elders studeert en je al een auto hebt, de kans aanwezig is dat je die auto over een jaar niet weg wil doen als je er éénmaal aan gewend bent. Daarom zou ik gaan voor een auto met lage vaste lasten. Ik heb zelf ook in Drenthe gewoond en ben toen ook gaan studeren, wat was die auto makkelijk! Ik heb bijna geen gebruik gemaakt van mijn gratis OV-kaart en ik heb daar totaal geen spijt van. Ik had een bijbaan en met de auto was ik zo vrij als een vogel, ideaal.

Een goede optie lijkt mij de Renault Twingo 2 die is geleverd met de erg fijne 1.5 DCI en met een
degelijke 1.2 benzine. De auto staat op het onderstel van de Clio, en is hierdoor relatief groot en comfortabel voor het A segment.

Door het lage gewicht, zuinige 4 cilinder motoren, en betrouwbaarheid is het een goedkope auto om te rijden.

Bedankt voor het advies iedereen! Ik zit nu inderdaad wel te twijfelen of een diesel auto een goede optie is.

Een lagere aanschafprijs EN oudere auto zie ik helaas zelf niet zitten. Wat denken jullie dat een goed jaartal is? LPG kan zeker wel een goede optie zijn.

Aangezien ik over een jaar van plan ben om op kamers op mezelf te wonen ben ik bang dat de maandelijkse kosten voor een auto er niet in zitten. Ook zal ik dan studentenOV hebben. Jammergenoeg kan ik het komende jaar niet gebruik maken van studentenOV door mijn situatie.

Als ik AnnoNu goed begrijp zou een reparatie aan een dieselauto (meestal) duurder uit komen? Klopt dit? Ik dacht altijd dat dieselauto's ook veel betrouwbaarder waren en daardoor lager zitten in het onderhoud. Doorverkopen zal
inderdaad wel een probleem kunnen worden met een diesel.

Dan moet ik even zeggen dat die Skoda en Seat er toch nog goed uit zien doordat ik Volkswagens en de "familie" erg mooi vind.

Jaartal zegt minder gewoon je keuze goed onder vergrootglas (laten) leggen.

Vragen naar facturen! Onderhoudsboekjes zegt minder deze kunnen vervalst zijn, en iedereen kan met een stift op de motorkap kalken dat de distributie riem is vervangen, terwijl dat niet zo is.

Zoek een betrouwbaar adres

Neem iemand mee die verstand heeft van auto techniek

De Skoda Rapid 1.2 TSI heeft nog wel eens last van een rekkende distributieketting, ik zou deze auto afraden.

Sanderr2002 zei:
Wat zouden jullie denken van een iets oudere Skoda rapid (Benzine).
(Linkje is gewoon een van de eerste op Autotrack die op een afstand zit wat te doen is.)

Ik zou een 1.2 tsi niet aandurven de 1.4 tsi met 122 pk is het minst slecht. Er bestaat ook nog een 1.0 tsi maar die is nog buiten je budget, daar zijn nog geen klachten over bekend. de 1.4 tsi met 125 pk die is ook boven je budget en heeft een riem ipv een ketting.

de rode 1.0 tsi is een import en ziet er niet heel betrouwbaar uit en daarna beginnen de prijzen pas bij 11.000 euro.

Er zijn twee soorten kosten:
1. Gegarandeerd: MRB. Verzekering, afschrijving, brandstof, slijtage, onderhoud.

2. Potentieel: pech/schade/reparaties

Als je de bovenste nou flink laag houdt dan kan je met een reserve potje echt wel een gokje nemen op de onderste.

Heb je elektrisch overwogen? Geen mrb, lage afschrijving, weinig onderhoud en brandstof. Vooral de Zoë met accuhuur maakt het heel overzichtelijk.

Vergeet ook niet dat je aan de luxe en het gemak van een auto went. Als je nu een benzine koopt en over een jaar denk je hmm wil toch een autootje erbij houden dan heb je in ieder geval lage lasten.

De genoemde twingo 2 1.2 16v klinkt inderdaad als een prima keus. Als dynamique ook luxe uitgerust vaak met cruise en een verschuifbare achterbank (2008-2012).

Bij een diesel moet je vanaf ca. 200.000 km altijd 1500 euro achter de hand houden voor eventuele acute reparaties, een tweedehands diesel met al een behoorlijke kilometerstand blijft altijd een gok. Roetfilter, EGR, verstuivers, turbo, dubbelmassavliegwiel... het kan allemaal langs komen, het zijn allemaal slijtage-onderdelen die na deze kilometerstand wel een keer kangs kunnen komen. En stuk voor stuk reparaties van ca. 1000 euro of hoger. Ga je voor een benzine, dan heb je deze onderdelen er niet op zitten dus voor je portemonnee is een benzine gewoon veel voorspelbaarder qua kosten. En dat lijkt me, mocht je de auto over een jaar toch willen houden als student, wel zo prettig.

En vermijd de TSI's van VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi) want daarmee heb je grote kans op nog veel duurdere problemen (dan kun je nog beter voor een willekeurige diesel gaan).

Voordeel van Diesel , is dat het in het verdomd hoekje zit, nu kun je voor relatief weinig relatief nieuw rijden. Ik zou niet voor een willekeurige diesel gaan bij de volkswagen groep , ik zal bewust voor 1 gaan van na het sjoemeltijdperk.

Gewoon even shoppen op viabovag.nl. Dan heb je sowieso 6 maanden bovaggarantie. Dat scheelt al een hoop risico. Als je er maar een jaar mee wilt rijden, mag een auto best 15 jaar oud zijn.

https://www.viabovag.nl/auto/prijs-tot-en-met-4500/bouwjaar-vanaf-2006/kilometerstand-vanaf-15000/kilometerstand-tot-en-met-120000/coupe/hatchback/sedan/handgeschakeld

Prijs max 4.500- euro. De keuze is reuze. Wanneer je je 7.000- euro wilt gaan uitgeven, ga je dat harder merken op het moment dat je er vanaf wilt. Zonde van het geld, is mijn idee.

Vergeet je verzekering niet als beginnend bestuurder. Auto op naam van ouders is niet legaal zeker als jij daar hoofdbestuurder van bent. Mocht je in een ongeluk komen is dat dan mogelijk een heel dure besparing als ze erachter komen dat het jouw auto is.

Dat in gedachten hebbend zou ik voor nu inzetten op een A-segmenter in de vorm van een C1/107/Aygo of de iets nieuwere C1/108/Aygo (vanaf 2015) deze kun je in Duitsland al vinden voor ongeveer 4000 a 5000 euro en als je een luxe met lage kilometers wilt (ik heb voor 8800 totaal een Aygo uit Duitsland gehaald voor mijn vriendin met 30.000 km op de teller) ik gok dat ik die nu ook wel kwijt kan voor dat bedrag met 50.000 km op de teller.
Dus dat is een heel leuke optie die misschien nu ff wat meer moeite kost maar op langere termijn echt wel fijn kan zijn.

Onderhoud is er amper, het loopt 1 op 20 en het weegt niks dus het is retegoedkoop. Met een X-play uitvoering heb je een schermpje met bluetooth voor de muziek als standaard en als je een nieuwere uit 2018 a 2019 weet te vinden kan die zelfs Android Auto hebben.

Anders is een latere Clio 2 phase 3 a 4 (uit 2005) nog een mooie optie. Zijn ook zuinig en licht maar ook erg comfortabel op langere afstanden. Ik heb zelf mijn Clio uit 2001 in 2016 gekocht als student toen ik nog op kamers woonde. 170.000 km op de teller, vandaag de dag 325.000 km.

Als je een 1.6 variant zoekt heb je een heel fijne auto met vlotte motor die nog niet eens onzuinig is (1 op 15) en erg betrouwbaar en comfortabel rijd. Aux kabel is zo toe te voegen op de standaard radio. Kost je 90 euro voor een Yatour of een speciaal kabeltje via aliexpress voor 2 euro.

Hoe goedkoper je de auto aanschaft en hoe minder die maandelijks kost hoe groter de kans dat je hem ook kunt houden als je op kamers zit. En dat is best fijn van tijd tot tijd. Daarom zou ik naar de A-segmenter of de B-segmenters kijken.
In dat licht bezien ook de Renault Twingo 2 vanaf 2007 als goede optie. 1.2 16V of een Twingo 1 met 1.2 16V (die zijn lichter en sneller en goedkoper)

Terug
Bovenaan