Advies diesel of hybride

A

Anoniem

Guest
Ik rijd momenteel Volvo v40 d4 van 2014 waar ik erg tevreden over ben maar wil toch een jongere auto en graag automaat i.p.v. handgeschakeld omdat ik gemiddeld 1000 km per week maak voor woon-werk verkeer.

Helaas krijg ik geen leaseauto vanuit mijn werk. Ik heb gekeken voor particulier leasen en prijzen vallen erg tegen als je 40.000-50.000 km wilt rijden per jaar en kortere looptijd wilt van 24 tot max 36 maanden. Dan heb je het snel over +/- € 700-800 per maand.


Nu kijk ik naar een zuinigere en prettige auto voor langere afstanden. Ik vroeg mij af hoe verbruik is van bijvoorbeeld Kia Niro, Hyundai Kona of Ionic hybride in praktijk voor langere afstanden en of het voordeliger is om een hybride te rijden, anders moet ik toch kijken voor een diesel..
Ik heb geen mogelijkheid tot laden voor de deur dus als het een hybride gaat worden zou het zonder stekker moeten worden.

Als hybride geen voordelen heeft in mijn situatie moet ik kijken voor een betrouwbare diesel. Voorkeur is een tweedehandse auto te kopen van ongeveer €15.000.
Nieuwe auto's schrijven teveel af waardoor ik meer nadelen in zie dan voordelen in mijn situatie als er veel km's gereden worden.

Alle tips, adviezen en reacties zijn welkom.
 
Mijn all time tip: overnacht in een goedkoop hotel/kamer. Scheelt tijd én geld.
 
Een voordeel van een stekker hybride is dat je in bepaalde gevallen korting krijgt op de wegenbelasting. Nadeel van stekker hybride is dat ze zwaarder zijn en sommige stekker hybrides zijn dorstig als de elektrische ondersteuning er niet meer is. Dat heeft te maken met slechte samenwerking elektrische en brandstof motor.
 
V0RQ zei:
Mijn all time tip: overnacht in een goedkoop hotel/kamer. Scheelt tijd én geld.

Ja dat is echt heel leuk om in een goedkoop aftands hotel te verblijven 4 nachten per week. Wellicht dat je ook nog eens je partner/kinderen/vrienden wilt zien doordeweeks... Goede tip :confused:

Lekker een diesel rijden, aangezien het klinkt alsof je geen mogelijkheden hebt om gebruik te maken van elektrisch opladen. Lijkt mij het goedkoopst en meest duurzaam in jouw situatie. Uiteindelijk is dit gewoon een simpele rekensom op basis van jouw eigen voorkeuren.
 
1000 km in de week vind ik makkelijk te doen, elke avond in een hotel daar word je zeker niet blij van.

Van het lijstje zou ik de Hyundai Ioniq kiezen, deze heeft de beste stroomlijn en gebruikt het minste brandstof.

Ik zou dan aanraden om te kijken naar een Renault Megane 4 1.5 DCI vanaf 2016, er is relatief veel aanbod, en het is een fijne, comfortabele en betrouwbare auto.

Vanaf iets meer dan € 17.000,00 kun je ook een splinternieuwe voorraad Renault Clio 100 TCe op LPG rijden, je moet dan wel zelf schakelen maar hebt gewoon jaren lang fabrieksgarantie en de komende jaren dus geen zorgen. En je kunt heel voordelig veel kilometers rijden want lpg is goedkoop. Ik heb vroeger gemiddeld 1900 km per week gereden op lpg, en dat ging prima.
 
Ik vindt op dit moment de diesel en automaten van Peugeot en Citroën de meeste waar hebben voor zijn geld. Meeste aanbod is de 308, maar DS4 is ook hier en daar wat aanbod, C4 is zeldzaam. Let wel op dat je voor de vol automaat gaat.

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in de vol automaten van Peugeot/ Citroën , dan de automaten met dubbele koppeling van Renault.

De 1.6 hdi diesel heeft ook meer koppel dan de 1.5 DCI van Renault.

Bij Peugeot hoef je minder diep in de buidel te tasten als je euro 6 wil. Bij andere merken kwamen euro 6 blokken later.
 
Een Peugeot 308 met Aisin EAT automaat is natuurlijk ook een prima keus.
 
Met zoveel KMs per jaar is diesel altijd goedkoper.
Nadeel is dat dieselautomaten zeldzamer zijn als hybrideautomaten.

Kun je geen soortgelijke V40 met automaat vinden?
Volgens mij is een D4 een heerlijke motor om zoveel kilometers mee te maken.

Alternatieven zijn de Megane, 308 en Focus.
 
Dit is weer eens wat anders dan de eeuwige Megane of 308. Helaas even niet in de mogelijkheid om kenteken te checken.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/122762237/Android?s=24-24-0-0-1-23
 
Mijn tip zou zijn:

Deze V40 inruilen bij een volvo specialist en gaan voor een V40 diesel met automaat, of eventueel V60.
 
Mijn advies is: ga eerst eens een proefrit maken in een hybride van Toyota/Lexus (CVT) en van Hyundai (dubbele koppeling automaat).
You love it or you hate it.....

En daarna ook met een Volvo, VAG , Ford, en BMW diesel automaat.
Verschillende fabrikanten en automaten.
In je prijsklasse heb je veel ex-lease aanbod.
Je zou een afspraak kunnen maken bij een vestiging bij carnext.nl om wat auto's te proberen.

Een hybride (automaat) verbruikt ongeveer hetzelfde als een diesel in liters (handgeschakeld).
Dit is afhankelijk files en stadsverkeer (hybride sterk in het voordeel).
Diesel kost echter 30 cent/liter minder en 2x zoveel in de MRB.
Aanschafprijs van dieselautos ligt lager t.o.v. hetzelfde type auto op benzine.
Diesels hebben 2e hands meer gelopen en zijn complexer dan vroeger (roetfilters, EGR kleppen, NOx regelingen, speciale injectoren etc).
Een automaat met dubbele koppeling is ook complexer dan CVT of handgeschakeld.
Complexer = meer storingen en reparaties op lange termijn.

Links om of rechts om: de auto kost je veel geld. Kies daarom een auto die je super vindt rijden en niet eentje omdat het 5% goedkoper uitvalt in je Excel-sheet.
1000 km/week , 70 m/u gemiddeld = 14 uur per week in de auto.

Je kunt ook eens een weekje proberen om:
- 4x9 te werken
- met de trein: wifi delen aanzetten op de telefoon en met de laptop op schoot werken in de trein.
- 1 dag per week thuiswerken
 
Ik snap alleen niet hoe je met 15k een auto wilt kopen die jonger is dan de huidige 5 jaar oude V40? Of was die 2014 een typfout? Ik zou gewoon lekker doorrijden in de Volvo, inruilen kost meer geld dan wat je eventueel zou besparen.

Maar ook eens met spoiler alert, kijk niet alleen naar de centen, met zoveel uur per week in de auto moet je gewoon een auto kopen waar je elke dag met plezier in rijdt.
 
Jazzik zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:

Grote goden... die is van juli 2017. In tweeënhalf jaar dus méér dan 50% afgeschreven!!!
Ik zou nog even wachten, dan krijg je er eentje gratis bij een pakje boter... o_O

Welke auto schrijft niet zowat de helft af na 2.5 jaar en 150000km?
De eerste beste Auris met die specificaties die ik vind op internet is ook 45% afgeschreven.

De eerste Skoda die ik tegenkom 55%.
 
Wij rijden nu een Kia Niro Hybrid (zonder stekker) 2019 facelift. Deze bevalt erg goed. Gemiddeld rijden we ongeveer 1 op 18. Er zit wel wat verschil tussen zomer en winter. In de winter draait de motor vaker om het interieur warm te houden (zeker op korte stukjes). In de zomer rijdt ik op lange file stukken in de randstad zeker 1 op 25.
 
Terug
Bovenaan