Advies C-segment auto ong. 25 km p/j. Benz/Diesel/Hybride budget max 15000

A

Anoniem

Guest
Wij (vriendin en ik) zijn momenteel in het bezit van een C1. Niks mis mee en genoeg opties, maar zijn op zoek naar wat meer comfort en meer 'auto'. Een tweede 'erbij' is nog even geen optie aangezien ik praktisch naar mijn werk kan fietsen en we in een appartement wonen met eigenlijk maar plek voor 1 auto. Mijn vriendin maakt voor haar werk de meeste kilometers, maar ik wil er uiteraard ook lekker in kunnen rijden ;). Dus comfort, pittig motortje en relatief laag verbruik. Er zijn aan de keukentafel al een aantal voorkeuren langsgekomen:

• Citroen Cactus (uiterlijk, comfort, wel het nieuwe model v.a. 2018)
  • Nissan Pulsar (ruimte binnenin, naar mijn mening onderschatte auto)
  • Volvo V40 Diesel (rijdt heerlijk)
  • Hybride auto (geen plug-in ivm geen oplaadmogelijkheden)

Over de V40 hoor ik verschillende verhalen, naast dat ze niet heel ruim van binnen zijn (D4 nemen ipv D2, of in ieder geval de 2.0). Ook wilden we een keer een proefrit in de Yaris Hybride maken, maar toen zij de autoboer dat we lekker een goeie diesel zoals de D4 of een dCi moesten nemen (hij had hem zelf niet staan, dus leek me geen verkooppraatje).

Wat zijn jullie ervaringen? Benieuwd naar advies!

De Pulsar is inderdaad onderschat, maakt op mij een degelijke indruk. Is toch een verkapte Renault Clio?

Voor 25.000 km/jaar zou ik beslist geen diesel nemen.
Omslagpunt ligt iets hoger en dan heb je ook nog het nadeel dat de afschrijving op een diesel hoog zal zijn, over een aantal jaren wil niemand meer een diesel.
Voorlopig zal voor zo'n jonge auto het rijverbod in grote steden nog wel meevallen, maar dit zal in de loop der tijd alleen maar meer worden.
Dus een benzine of hybride lijkt mij meer op zijn plaats

speedtouch zei:
De Pulsar is inderdaad onderschat, maakt op mij een degelijke indruk. Is toch een verkapte Renault Clio?

Nee.

De Nissan Pulsar is een hatchback gebaseerd op de Nissan Qashqai. Dus een echte C-segmenter met heel veel ruimte.

@ de reacties op de Pulsar. Klopt en rijdt verrassend goed. Veel waar voor je geld, hoewel het verbruik en inruilwaarde wat tegen kan vallen ben ik bang.

ScaniaV8 zei:
Voor 25.000 km/jaar zou ik beslist geen diesel nemen.
Omslagpunt ligt iets hoger en dan heb je ook nog het nadeel dat de afschrijving op een diesel hoog zal zijn, over een aantal jaren wil niemand meer een diesel.
Voorlopig zal voor zo'n jonge auto het rijverbod in grote steden nog wel meevallen, maar dit zal in de loop der tijd alleen maar meer worden.
Dus een benzine of hybride lijkt mij meer op zijn plaats

Dat was ook mijn veronderstelling inderdaad, hoewel we meer richting de 30k gaan i.v.m. ritjes naar familie in het zuiden vanuit Friesland.

Frank 9671103 zei:
@ de reacties op de Pulsar. Klopt en rijdt verrassend goed. Veel waar voor je geld, hoewel het verbruik en inruilwaarde wat tegen kan vallen ben ik bang.

De Skoda rapid is ook een voorbeeld van veel waar voor je geld. Is qua ruimte een c-segmenter.

hier 1 uit 2019 met nog 15.00 km gereden

skoda rapid

0-44beb25c-88f0-4114-9ab0-94d07979b1bd.jpg

Eigenlijk vind ik het een leuk lijstje.

De Citroen Cactus heeft als grote voordeel dat de auto weinig weegt. Hierdoor is deze auto ook zeer interessant als diesel, door het negatieve dieselsentiment koop je deze .auto als diesel veel goedkoper dan als benzine. De auto is gebaseerd op de Citroen C3 (2), de auto heeft goede en degelijke techniek. We hebben bijna 6 jaar zelf een C3 (2) diesel met 206.000 km, aan de dieseltechniek is nog nooit gesleuteld, en het is een betrouwbare auto.

De Volvo V40 is zwaarder en gewoon duurder om te rijden, nieuw was de auto ook duurder en voelt degelijker aan. De D2 met 1.6 is overigens ook prima en had minder snel last van een vervuilde EGR klep, waar de 2.0 eerder last van heeft. De Volvo zou ik ook als diesel kiezen, je hebt dan veel keus, en ze zijn goedkoop om te kopen.

De Nissan Pulsar vind ik ook een leuke en ruime keus, de auto is erg onderschat en hierdoor goedkoop, je vind ze alleen weinig als diesel.

Eigenlijk heeft de autoboer wel een punt, de DCI dieselmotoren van Renault en HDI motoren van Peugeot zijn erg fijn, zuinig en betrouwbaar. Er is heel veel aanbod en je koopt zeer recente modellen voor heel weinig geld. Hybrides zijn natuurlijk prima maar op dit moment vanwege de populariteit als occasion gewoon erg duur.

Ik heb zelf in heel veel auto's gereden, maar niet in een B segment Yaris Hybide. Ik weet niet hoe volwassen deze auto rijdt. Als je hiernaar kijkt dan zou ik ook zeker naar B segment diesels kijken zoals bijvoorbeeld de Clio, C3, DS3, Fiesta of 208.

Bij een iets hoger budget zou je dan ook nog kunnen kijken naar het nieuwe model Renault Clio 5 op lpg, de auto rijdt opvallend volwassen, de techniek is goed en degelijk ( je hebt 5 jaar garantie of 100.000 km), en je kunt heel goedkoop veel kilometers rijden.

De Cactus is een verlengde C3, de Rapid een verlengde Fabia.

Voor €16.590 heb je een gloednieuwe Clio met af-fabriek LPG en 5 jaar garantie; die €1.600 heb je zo terugverdiend, geen auto rijdt goedkoper als 1 met LPG en bij deze versie is de motor specifiek als LPG-motor ontwikkeld.

25000km/jaar is mooi voor een tweedehands diesel.
Voor je bedrag kun je heel wat krijgen (link)
Je vraag naar ervaring. Mijn ervaring: yaris hybrid op de snelweg, niet fijn.
Een Auris of een lexus CT200H zijn wel c-segmenters met aanzienlijk meer vermogen.

In mijn ervaring kun je een benzine Ford Fiesta rijden met 1:19 (ik reed Aygo met 1:21). Z'n grote broer, de Focus, zal 1:17 doen.
Tip: kijk ook eens naar de Focus Ecoboost 125PK ST of de 1.5 diesel. Rijdt zó anders dan een Hybrid.
tip 2: Mazda 3 SkyActive. Net zo zuinig, mooi, typisch zo'n auto waarvan je zegt: "ik snap niet dat je ze zo weinig ziet rijden"...
Rijdt wéér heel anders dan hybrid of turbo.

tip 3: ga niet zoveel lezen want iedereen probeert zijn eigen aankoop te verdedigen, ga vooral proefrijden.

Maak inderdaad gewoon een lijstje met kanshebbers, en ga proefzitten, en als het wat lijkt proefrijden. Je eigen gevoel en ervaring is gewoon heel belangrijk, jij gaat er straks in rijden.

25000km per jaar dan zit je net boven het omslagpunt voor een diesel, mits je een B segment kiest. Dus een 208, Clio, C3, C4 cactus (ruim, maar laag in gewicht!), Corsa, Fiesta met dieselmotor zijn allemaal voordeliger per jaar. Daarnaast schaf je ze relatief goedkoop aan nu. Nadeel is dat je er over een aantal jaar waarschijnlijk minder voor terug krijgt. Dus is het een auto voor een jaar of 8 of misschien maar 2 jaar? Als je 'm helemaal op wil rijden, dan zeker voor een diesel gaan. Als je 'm niet lang gaat rijden, dan een benzine of hybride.

Als de cactus je aanspreekt zou ik daar absoluut naar gaan kijken. Veel ruimte, door het lage gewicht is de wegenbelasting niet zo hoog en de 1.6hdi motor van PSA is erg betrouwbaar.

Volvo V40 kan uiteraard ook prima, is wel wat duurder in onderhoud, zeker als je het door een dealer laat doen.

Terug
Bovenaan