Advies budget 7 zits

rob 6316191

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Onze huidige auto was een Nissan Almera uit 2002. Maar nu heeft deze de geest gegeven en de reparatie zouden duurder worden dan wat deze auto nog waard is.
Vandaar dat we noodgedwongen op zoek zijn naar een vervangende occasion. Ik heb weinig verstand van auto's en ik zag in mijn zoektocht al een paar behulpzame threads op dit forum. Nu zal ik er zelf ook eens eentje maken.

Nu zitten we al een tijd lang te denken hoe fijn het zou zijn om een 7 zitter te hebben. We hebben drie kinderen en rijden elk jaar wel naar Frankrijk. Dan is het fijn dat ze niet alle drie op de zelfde rij hoeven te zitten zeg maar. Een 7 zitten lijkt dus ideaal. Al zou er dan wel een dakkoffer bij moeten om nog de bagage mee te nemen. Momenteel lenen we voor de vakanties trouwens altijd de Dacia Logan van mijn vader (5-zits) voor de bagageruimte.

We zoeken wel een automaat, zodat mijn vrouw ook kan rijden. Een Dacia zal voor ons dus geen optie zijn.
Verder is het erg belangrijk dat het een betrouwbare auto wordt die nog een tijd lang mee kan. We hebben al eens eerder op vakantie langs de weg gestaan en dat is beslist niet prettig.

We hebben niet echt een vast budget. Hoe minder het kost hoe beter, maar 10k of zo is toch wel de max.

Verder woon ik momenteel vlak bij mijn werk, dus daar zal hij niet voor gebruikt worden. Als we de 10k kilometers per jaar halen zal dat nog veel zijn. Nu zijn wel wel wat groen ingesteld dus in principe liever een zuinig model.

Alles op een rijtje:
- Automaat
- 3e zit rij (hoeft niet per se een volwassenen op te passen)
- Betrouwbaar
- Niet te duur in het onderhoud.

Ik zie dat zeker qua betrouwbaarheid en ook onderhoudskosten de Toyota Prius wagon vaak wordt aangeraden. Dat lijkt me echt ideaal. Ik begrijp ook dat deze geen probleem hebben met hogere kilometer standen (zal wel moeten in ons budget) en de hybride zuinigheid spreekt ook aan. En standaard al een automaat.
Wel een beetje verleidelijk om dan voor een Business model te gaan voor de adaptive cruise control.

Ik zie op de occasion sites in het goedkopere segment veel Citroen C4 grand Picassos staan. Ik geloof dat die wel wat minder betrouwbaar zijn. Wel een stuk voordeliger dan een Prius in de aanschaf.

Een Opel Zafira lijkt ook een realistische optie. Er zijn natuurlijk nog veel meer opties, maar op deze zoom ik even in nu.

Wat voorbeelden van wat er zoal wordt aangeboden op dit moment.

Prius:
https://www.autowereld.nl/toyota/prius-wagon/1-8-dynamic-business-96g-33657751/foto.html
9500 euro - 2012 - 269k kilometers

Picasso:
https://www.autowereld.nl/citroen/grand-c4-picasso/1-6-thp-business-eb6v-7p-apk-2021-33659843/details.html
4000 euro - 2010 - 200k

Zafira:
https://www.autowereld.nl/opel/zafira/1-8-111-years-edition-automaat-7-persoon-33829865/details.html
6000 euro - 2011 - 200k

Nogmaals ik heb zelf weinig verstand van auto's en wat we ook kiezen, het is nog al een bedrag. Dus ik heb advies nodig.
De Picasso lijkt dus verreweg de meest budget-vriendelijk optie, maar is deze auto dan zo veel slechter of zo? Of misschien is dit exemplaar niet aantoonbaar onderhouden.
Luxe opties zijn wel fijn en zo, maar betrouwbaarheid en lage kosten zijn toch wel het meest belangrijk. Als we met een Picasso vaker bij de garage staan kan het alsnog duurder uitpakken.

Nu heb ik mijn verhaal wel zo'n beetje neergezet geloof ik. Wat denken jullie hier over?

Vraag me een beetje af hoe je selecteert op welke auto je precies zoekt.
Al je voorbeelden hebben wat mij betreft nogal astronomische kilometerstanden.
Zou dan eerder iets oudere exemplaren zoeken met sluitende historie en een lagere kilometerstand.

De lage prijs van de Picasso is prima te verklaren, de auto is voorzien van de drama/probleem THP motor, die wil je niet.
Keus voor de Zafira is wel begrijpelijk, voor je budget veel keus en met zoals het voorbeeld de oerdegelijke 1,8 zonder turbo ( wat er niet op zit kan niet kapot ).
Snap alleen de keus voor dit specifieke exemplaar niet echt.

Toyota lijkt me belachelijk duur, zal best een goede auto zijn maar wat een hoop kilometers al voor een hele hoop geld, verder lijkt het zuinig aspect bij het lage aantal kilometers wat je rijd niet echt een toevoeging.

Dit lijkt me een beter exemplaar van de Zafira, 1e eigenaar,

Stukje goedkoper, meer kilometers

Als ik een beetje groen ingesteld zou zijn zou ik kiezen voor een comfortabele 9 persoons huurbus voor de vakantie naar Frankrijk.
De overige 6000 (?) kilometer per jaar leg ik af met de Dacia van m’n vader (wat een horizonvervuiling zeg, zo’n Logan ....) als er ruimte
nodig is voor de hele familie en/of met een kleinere en (vaak) dus zuinigere auto. Een auto het hele jaar op de weg houden voor die 2
weken per jaar is altijd kostentechnisch onverstandig.

De Toyota Prius is een goede auto, deze vind ik wel aan de dure kant.

De Citroen C4 Grand Picasso 1 met 1.6 THP en automaat zou ik afraden, deze combinatie staat zeker niet bekend als heel betrouwbaar. Eigenlijk moet je het model 2 vanaf 2013 hebben maar dan de later geleverde Grand Picasso 2 met Aisin EAT automaat, deze auto kost echter meer dan 20K.

De Opel Zafira is beter dan de Citroën met 1.6 THP, maar dit model was ook geen topper in betrouwbaarheid.

Ik zou ook Kijken naar de Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009, deze auto biedt veel auto voor het geld en is gewoon gemiddeld betrouwbaar, de auto is betrouwbaarder dan de Opel Zafira, Peugeot 5008, VW Touran en Citroen Grand Picasso.

Kijk wel of de automaat goed functioneert, dit is een duur onderdeel.

De picasdo heeft vaak half automaten, dat zijjn drama bakken.de 2.0 heeft een 4 traps maar die is van voor de facelift en kampt met elektrische storingen

Zie occasion video van de picasso

https://youtu.be/TWP2BmUwt-U

Ander minpunt ze zijn mega zwaar

Ipv een Toyota prius wagen kun je ook voor een Toyota verso gaan.

Ga wel voor de verso met een cvt bak en niet voor die met een semi automaat. Semi automaat van Toyota zijn volgens mij het minste slecht, vergeleken met. Die van andere merken, maar blijft een semi automaat. Verschil is makkelijk te herkennen de cvt heeft een p stand de semi niet.

De Honda fr-v is ook kwalitatief hoogstaand, alleen. Is dat een 6 persoons auto.

Als jje bij Nissan wil blijven kun je ook nog voor de verlengde qq gaan, maar bij suv betaal je meer voor minder ruimte. De cvt bak van Nissan verdient aandacht

Interessante auto's buiten je budget, de laatste generatie grand picasso met de 6 traps vol automaat is kwalitatief hoogstaand, voor zijn doen goedkoop in de wegen belasting en kwalitatief goed

Kia carens van de laatste generatie interessant vanwege fabrieksgarantie

Maar nogmaals neem de Toyota verso mee in je zoektocht.

Oh ja Zafira is zware jonge in de wegenbelasting

Renault scenic 3 lijkt mij ook een goede keuze , je hebt daarin een redelijk ruim aanbod en een vrij moderne betrouwbare auto

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Total Loss zei:
Vraag me een beetje af hoe je selecteert op welke auto je precies zoekt.
Al je voorbeelden hebben wat mij betreft nogal astronomische kilometerstanden.
Zou dan eerder iets oudere exemplaren zoeken met sluitende historie en een lagere kilometerstand.
Om eerlijk te zijn waren de voorbeelden even snel opgezocht om mijn verhaal duidelijk te maken, niet per se meteen als beste koop opties. Sowieso lijkt een sluitende onderhoudshistorie mij ook erg belangrijk inderdaad. Eigenlijk was ik in de veronderstelling uit andere topics uit dit forum dat men juist beter kiest voor een nieuwere auto met wat meer kilometers dan andersom, zolang deze goed onderhouden is. Heb ik dat verkeerd begrepen?

Total Loss zei:
De lage prijs van de Picasso is prima te verklaren, de auto is voorzien van de drama/probleem THP motor, die wil je niet.
ak2 zei:
De Citroen C4 Grand Picasso 1 met 1.6 THP en automaat zou ik afraden, deze combinatie staat zeker niet bekend als heel betrouwbaar. Eigenlijk moet je het model 2 vanaf 2013 hebben maar dan de later geleverde Grand Picasso 2 met Aisin EAT automaat, deze auto kost echter meer dan 20K.
Aha, dat is duidelijk. Ik vreesde al zo iets. Volgens mij zijn zo'n beetje al de aangeboden C4's met de THP motor. Deze optie valt dus eigenlijk meteen al af.

Total Loss zei:
Keus voor de Zafira is wel begrijpelijk, voor je budget veel keus en met zoals het voorbeeld de oerdegelijke 1,8 zonder turbo ( wat er niet op zit kan niet kapot ).
Snap alleen de keus voor dit specifieke exemplaar niet echt.
Dit lijkt me een beter exemplaar van de Zafira, 1e eigenaar,
Stukje goedkoper, meer kilometers
Dat zijn inderdaad mooiere exemplaren. Wel meteen iets duurder ook, maar dat is het wel waard misschien.

Total Loss zei:
Toyota lijkt me belachelijk duur, zal best een goede auto zijn maar wat een hoop kilometers al voor een hele hoop geld, verder lijkt het zuinig aspect bij het lage aantal kilometers wat je rijd niet echt een toevoeging.
ak2 zei:
De Toyota Prius is een goede auto, deze vind ik wel aan de dure kant.
De aangeboden prius-en zijn allemaal best relatief duur volgens mij. Als ik het vergelijk met de Zafira's zitten er voor vergelijkbare prijs minstens twee keer zo veel kilometers op de prius. En de goedkoopste zijn ook al snel rond de 10k. De zuinigheid zal inderdaad niet veel geld gaan besparen. Het is meer het idee van een hybride wat wel aanspreekt. Gezien het budget waarschijnlijk toch niet de beste optie. Wel jammer want het lijkt me een toffe auto.

ak2 zei:
Ik zou ook Kijken naar de Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009, deze auto biedt veel auto voor het geld en is gewoon gemiddeld betrouwbaar, de auto is betrouwbaarder dan de Opel Zafira, Peugeot 5008, VW Touran en Citroen Grand Picasso.

Kijk wel of de automaat goed functioneert, dit is een duur onderdeel.
Betrouwbaarder dan de Opel Zafira ook, zeker een goede tip dan. Hoe merk je eigenlijk het beste dat de automaat niet meer op zijn best is, gewoon als hij niet soepel schakelt of zo?

Auto encyclopedie zei:
Ipv een Toyota prius wagen kun je ook voor een Toyota verso gaan.

Ga wel voor de verso met een cvt bak en niet voor die met een semi automaat. Semi automaat van Toyota zijn volgens mij het minste slecht, vergeleken met. Die van andere merken, maar blijft een semi automaat. Verschil is makkelijk te herkennen de cvt heeft een p stand de semi niet.

De Honda fr-v is ook kwalitatief hoogstaand, alleen. Is dat een 6 persoons auto.

Als jje bij Nissan wil blijven kun je ook nog voor de verlengde qq gaan, maar bij suv betaal je meer voor minder ruimte. De cvt bak van Nissan verdient aandacht

Interessante auto's buiten je budget, de laatste generatie grand picasso met de 6 traps vol automaat is kwalitatief hoogstaand, voor zijn doen goedkoop in de wegen belasting en kwalitatief goed

Kia carens van de laatste generatie interessant vanwege fabrieksgarantie

Maar nogmaals neem de Toyota verso mee in je zoektocht.

Oh ja Zafira is zware jonge in de wegenbelasting
Bedankt voor de tips, ik ga die modellen verder bekijken als ik weer even tijd heb.
Die Nissan QQ+2 had ik inderdaad ook gezien, maar die is niet echt voordelig in de aanschaf.
De cvt bak van Nissan verdient aandacht
In positief of negatieve zin?

En ja is besef me wel dat al de 7 zitters niet licht zullen zijn voor de wegenbelasting. Nu hoeft er niet per se een volwassene op de achterste rij te kunnen, dus wellicht kunnen we de aller zwaarste wel laten staan.

Jay DoubleYou zei:
Auto encyclopedie zei:
Jay DoubleYou zei:
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ automaat

Wij hebben een diesel gehad, die heeft het altijd goed gedaan. Mocht je besluiten zoiets te kopen, dan hebben wij nog wel een setje winterbanden over die we wel willen verkopen.

Ziet er goed uit

Zwaar ondergewaardeerde auto’s. De meesten kopen liever een Zafira of Touran.
Goh, deze heb ik nog nergens anders als advies voorbij zien komen. De ANWB is er ook wel positief over zo te lezen.
Deze is wel nog iets zwaarder dan een Zafira eh. Er zal toch we een reden zijn dat de meeste voor een ander kiezen, of misschien gewoon alleen maar omdat deze minder bekend is. Ik zal er nog wat meer over lezen in ieder geval. In jouw voorbeeld wel een uit 2012 met niet te veel kilometers dus dat is sowieso wel aantrekkelijk.

Marc van der Togt zei:
Als ik een beetje groen ingesteld zou zijn zou ik kiezen voor een comfortabele 9 persoons huurbus voor de vakantie naar Frankrijk.
De overige 6000 (?) kilometer per jaar leg ik af met de Dacia van m’n vader (wat een horizonvervuiling zeg, zo’n Logan ....) als er ruimte
nodig is voor de hele familie en/of met een kleinere en (vaak) dus zuinigere auto. Een auto het hele jaar op de weg houden voor die 2
weken per jaar is altijd kostentechnisch onverstandig.
Hey daar had ik nog niet serieus over nagedacht, maar op zich is het wel een onderzoekje waard. We zouden dan wel zelf een voordeligere 5 zitter moeten hebben, een auto delen wordt geen succes denk ik. Op zich is het wel makkelijker om altijd een ruime auto voor de deur te hebben staan, maar ik zou eens serieus moeten uitrekenen hoeveel dat scheelt in kosten.

rob 6316191 zei:
Jay DoubleYou zei:
Auto encyclopedie zei:
Jay DoubleYou zei:
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ automaat

Wij hebben een diesel gehad, die heeft het altijd goed gedaan. Mocht je besluiten zoiets te kopen, dan hebben wij nog wel een setje winterbanden over die we wel willen verkopen.

Ziet er goed uit

Zwaar ondergewaardeerde auto’s. De meesten kopen liever een Zafira of Touran.
Goh, deze heb ik nog nergens anders als advies voorbij zien komen. De ANWB is er ook wel positief over zo te lezen.
Deze is wel nog iets zwaarder dan een Zafira eh. Er zal toch we een reden zijn dat de meeste voor een ander kiezen, of misschien gewoon alleen maar omdat deze minder bekend is. Ik zal er nog wat meer over lezen in ieder geval. In jouw voorbeeld wel een uit 2012 met niet te veel kilometers dus dat is sowieso wel aantrekkelijk.

De meeste exemplaren zul je sowieso wel met niet al teveel kilometers vinden denk ik. Wat de werkelijke reden is dat je ze zo weinig ziet en waarom ze zo weinig verkocht zijn weet ik niet.

Het zware spul bedoel je denk ik de Renault espace mee, seat alhambra en Ford galaxy mee?

In het segment zegt zwaarder weinig over binnenruimte. De getoonde Zafira 's zijn veel lichter dan zijn opvolger, maar maakt qua binnenruimte weinig uit.

De chevorlet orlando is goedkoper omdat het een budget merk was binnen gm onder Opel. De chevorletten hier waren koreaanse deawoo' s.

De cvt bak van Nissan is niet foutloos

Je persoonlijke terugkoppeling stel ik op prijs, dat zien we hier ook wel eens anders. Meestal hoor je nooit weer wat of een algemeen bedankje

Een automaat die goed functioneert schakelt soepel, en maakt geen rare bijgeluiden.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een easytronic of een gelijksoortige half-automaat. Zijn eigenlijk gerobottiseerde handbakken, schakelt niet echt prettig.
Se eerder genoemde Zafira heeft zo'n easytronic, evenals veel Grand Picasso's. Deze bakken zijn vrij eenvoudig te herkennen: hebben geen P-stand voor de selectiehendel.

De Zafira 1.8 die ts en totall los gevonden hebben, hebben idd een half automaat.

De 2.2 heeft een 4 traps, maar diie is 1 categorie zwaarder in de wegenbelasting, net zo zwaar als de chevorlet orlando, maar die heeft een 6 traps.

De orlando is er ook net een 1.4 turbo, maar die heb ik nog nooit met een automaat te koop zien staan.

v d Heyden zei:
Persoonlijk zou ik niet gaan voor een easytronic of een gelijksoortige half-automaat. Zijn eigenlijk gerobottiseerde handbakken, schakelt niet echt prettig.
Se eerder genoemde Zafira heeft zo'n easytronic, evenals veel Grand Picasso's. Deze bakken zijn vrij eenvoudig te herkennen: hebben geen P-stand voor de selectiehendel.
Ik zat net te denken over hoe je dat snel herkend, thanks.

rob 6316191 zei:
v d Heyden zei:
Ik zat net te denken over hoe je dat snel herkend, thanks.

Oh ik had het 2 dagen geleden al gezegd

Jay DoubleYou zei:
Auto encyclopedie zei:
De chevorletten hier waren koreaanse deawoo' s.

De Orlando en veel andere modellen uit die periode zijn nooit als Daewoo op de markt geweest. ;)

Klopt maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Het had weinig te maken met de usa chevorletten die er ook nog hier en daar verkocht werden. Volgens mij werden de usa chevorletten ook niet verkocht bij de dealers die de matiz, cruze, trax en orlando verkochten. De usa chevorletten werden meestal verkocht bij dealers die meerdere usa auto's verkochten

Hoihoi,

Momenteel doen we het nog even zonder auto en zijn dus nog steeds aan het rondkijken.

Het liefste zou ik deze wel kopen: https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/prius/wagon_1.8_dynamic_business/2012/80xsk7
Die is echt mooi, maar momenteel even te prijzig voor ons.

Wat vinden jullie van deze als budget optie?
https://www.autotrack.nl/a/toyota-verso-benzine-2007-50320651

Ik vond deze omdat het heel dichtbij is bij ons en goedkoop.
Ik zie dat het import is geweest en ik zie geen onderhoud historie, maar goed voor 3000 euro is het voorlopig misschien wel goed genoeg. Of denken jullie dat dit sowieso een miskoop zal zijn?

Check wel even wat je vindt van die derde zitrij, die is best krap.
Verder inderdaad weinig geld, voor een normaliter vrij goede auto.

rob 6316191 zei:
Hoihoi,

Momenteel doen we het nog even zonder auto en zijn dus nog steeds aan het rondkijken.

Het liefste zou ik deze wel kopen: https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/prius/wagon_1.8_dynamic_business/2012/80xsk7
Die is echt mooi, maar momenteel even te prijzig voor ons.

Wat vinden jullie van deze als budget optie?
https://www.autotrack.nl/a/toyota-verso-benzine-2007-50320651

Ik vond deze omdat het heel dichtbij is bij ons en goedkoop.
Ik zie dat het import is geweest en ik zie geen onderhoud historie, maar goed voor 3000 euro is het voorlopig misschien wel goed genoeg. Of denken jullie dat dit sowieso een miskoop zal zijn?

Deze Toyota Verso heeft zichtbaar een zwaar leven achter de rug en is import. Het kan wat zijn, maar ik kan ook veel achterstallig onderhoud hebben, en flink gesleten/ versleten zijn. Ook een Toyota heeft onderhoud nodig. Ik zou even verder kijken.

De Corolla Verso S die jij hebt gevonden heeft een half automaat, daar zal ik als ik jouw was niet aan beginnen.

- De Corolla Verso S was er alleen tussen 2002-2004 met een 4 traps automaat

- De Corolla verso S van 2004-2007 had een semi automaat

- De Toyota verso van 2007-2009 had ook een semiautomaat

- De verso vanaf 2009 had een cvt automaat

wel altijd checken misschien staat er nog ergens een verdwaalde 2002-2004 die later op kenteken is gezet.

De grotere Toyota Avensis heeft wel altijd een 4 traps.

Staat ook nog steeds een Chevrolet Orlando automaat te koop deze keer bij een Particulier, ik zou gewoon behoorlijk onder de vraagprijs bieden. Ding lijkt mij niet meer dan 6.000 euro waard.

Orlando

1280x960.jpg

Hier een Corolla verso met wel de goede automaat

corolla verso

zegt eigenlijk ook wel genoeg dat die oudere duurder zijn dan de nieuwere, alleen is het ben ik bang altijd een 5 persoons. De opvolger met half automaat verving zowel corolla verso als de avensis verso

2.jpg

Auto encyclopedie zei:
De Corolla Verso S die jij hebt gevonden heeft een half automaat, daar zal ik als ik jouw was niet aan beginnen.
- De Corolla Verso S was er alleen tussen 2002-2004 met een 4 traps automaat
- De Corolla verso S van 2004-2007 had een semi automaat
- De Toyota verso van 2007-2009 had ook een semiautomaat
- De verso vanaf 2009 had een cvt automaat
Ik zat me al af te vragen waarom al de Verso's die ik vond een semi automaat waren (zonder P-stand zeg maar) Dat verklaart een hoop.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden allemal. Ik denk dat we voorlopig nog even afwachten. Al gaan we misschien even kijken naar die Verso aangezien het toch zo dichtbij is.

Nog steeds aan het rondkijken, maar vanwege diverse verbouwingen wordt het budget steeds krapper!

Ik vind deze er wel goed uitzien:
https://www.autowereld.nl/opel/zafira/2-2-temptation-automaat-airco-7-pers-33254507/details.html

Deze misschien ook
https://www.autowereld.nl/opel/zafira/2-2-cosmo-automaat-airco-7-pers-33834249/details.html

Wel redelijk veel kilometer allebei, maar aangezien we er zelf niet zo veel bij gaan doen denk ik dat deze toch nog wel een paar jaar mee moeten kunnen. We gaan er waarschijnlijk eens langs in ieder geval.
Als het echt niks wordt in dit budget gaan we gewoon weer naar kleinere auto's kijken voorlopig.

het zijn beide auto's met behoorlijke km standen. Hoef in prencipe geen probleem te zijn maar alles valt of staat wel met de staat van onderhoud. Hoe zijn de vorige eigenaren er mee om gegaan?

Deze auto heeft een distibutie ketting. In deze generatie 2.2 staan ze niet als problematisch bekend maar met deze kilometerstanden zou ik er wel op letten of je geen geluiden daar vandaan hoort komen dat deze te veel is opgerekt of iets. Het is ook niet zo dat ze nooit stuk gaan. Goed luisteren op ratels en rammels. want is gelijk een aardige kostenpost.

Daarnaast hebben 2.2 een serviceactie gehad vanuit Opel destijds, er moet een nieuwe brandstofdrukregelaar is zijn gekomen. Bekend zwak punt, op een gegeven moment heeft iedereen een nieuw (verbeterd) exemplaar gekregen. Ik ga er van uit dat deze het wel hebben gehad hoor. Opel dealer kan dit nakijken.

De hogedrukpomp blijft ook wel een zwak punt, valt weinig aan te merken als alles werkt. Als hij stuk is, dan merk je het pas. Kost zo een 1000 euro. motor zelf is overigens wel zeer prettig om te rijden

En sowieso met deze kilometerstanden; check of alles werkt, lekkages, staat van remmen, banden en andere zaken. Koop je een exemplaar met achterstallig onderhoud dan kan er zomaar wat geld achtergaan gegooid worden. En Zafira's zijn doorgaans geen liefhebbersauto's die vertroeteld worden elk weekend maar werkpaarden van het gezin. ;) (net als de meeste MPV's) , let er op of deze niet helemaal uitgeleefd is.

Voor 2500 euro ziet het er allemaal best prima uit. Mijn voorkeur zou voor de eerstes zafira gaan, die oogt gewoon wat frisser. De 2e zie je in het interieur wat meer beschadigingen (zie bv armsteun). Maar uit eindelijk gaat het om de techniek. dat is lastig te beoordelen

Waarom laat je de eis 'zevenzitter' niet vallen en ga je voor een D-segment stationwagon?

Beste bob ik maak mij een beetje zorgen, je had eerst nog een budget van 10.000 euro , je geeft nu aan dat je budget telkens krapper gaat worden, nou met een oude zafira met een beste km stand ga je maandelijks nog minder over houden. Ook loop je risico dat er problemen ontstaan met de automaat op die km standen en dat loopt in de papieren, dan heb je zelfde verhaal als je Nissan alemera. Je bent nu autoloos lees ik en het lukt niet om te sparen , hoe zie je dat voor je met een zware Zafira voor de deur hebt staan. Je gaat echt nog verder leeglopen op wegenbelasting, verbruik en benzine.

Ik denk dat je nu je prioriteit 3e zit rij weg moet zetten en moet gaan voor betrouwbare goedkope ruime lichte auto. Als dan de verbouwing er op zit, kun je dan sparen voor een 7 zitter na wens. Het is tenslotte corona , hoe vaak zit je nu dan met je hele gezin in de auto?

yaris verso

0-69022581-918a-4037-9c8e-ece99d28abc7.jpg

0-7f0ad5a4-c559-4d19-ae0f-9cf0b6a374bd.jpg

0-ed7ff79b-b887-4601-aa18-ffb7ea464bff.jpg

Daihatsu yrv
let op deze kan niet tegen e10, altijd e5 tanken

0-f77ee272-704f-402a-b9d7-27a6095d18a6.jpg

0-c1a1a176-ad3a-444d-9dd5-2c9793bb8e25.jpg

0-3fa96cde-2a50-451e-ad32-e4cb73d54568.jpg

Suzuk Liana zou je ook nog kunnen overwegen

SeatIbizaLover zei:
Kan een Toyota Prius+ zijn ? Die is zuinig als het een hybrid is

Het budget is inmiddels rond de 3.000 euro, daar heb je geen prius+, misschien ergens een verdwaalde prius van de 2e generatie. Een Prius is er niet als een diesel of zo, dat is altijd een hybride, misschien kun je nog wel lpg/cng inbouwen

Nogmaals bedankt voor de adviezen allemaal.

@Auto encyclopedie: Maak je geen zorgen hoor, financieel gaan we voorlopig nog prima. Het is meer, waar willen we ons geld aan uitgeven en wat is verstandig.
Je hebt zeker een punt met de hoge kosten verwachting van een goedkope 7 zitter. Niet alleen de belasting, maar ook veel meer kans op duurdere garage bezoekjes omdat we aan de onderkant van de markt vissen toch?

We kunnen inderdaad ook prima uit de voeten met een kleinere auto voorlopig. We zijn zelfs even gaan kijken bij een YRV die toevallig op fiets afstand stond, maar dat is toch wel echt te klein, voornamelijk op de achterbank. Nu is dat wel zo'n beetje de grootste in die klasse volgens mij, dus moeten we een klasse hoger kijken.
Die Yaris Verso ziet er op de foto's wel wat ruimer uit, maar die staat wel erg ver weg.

Denk dan wel meer aan zo iets:
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-getz-benzine-2007-50323055

of, hoewel deze al wel weer wat boven budget zit:
https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-ls-automaat-clima-onderhouden-trekhaak-33579186/details.html

Ford fiesta 1.6 lijkt me ook een optie, maar daar zie ik momenteel geen goede aanbiedingen van met een onderhoudhistorie

In ieder geval kunnen we dan voor een beter onderhouden auto gaan wat misschien wel zo verstandig is.

Snap dat de ytv niet je ding is, maar je wist wel dat de achterbank verschuifbaar is?

De Getz is prima verder, kan hier en daar roesten.. Schat in dat die minder ruim is dan een yrv.

De jazz is een uitstekende keuze, goedkoper een goede cvt automaat rijden ga je niet vinden. Cvt is minder dorstig dan een 4 traps. Maar wel veel geld idd voor tijdelijke auto.

Naast de Getz heb je nog meer koreaanse modellen in de koopjes hoek deawoo/ chevrolet tacuma, hyundai matrix. Verwacht geen wonderen

Mitsubishi is ook actief in de koopjes hoek zie link
https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=mitsubishi--space-runner/mitsubishi--space-star&transmissie=automatisch&carrosserie=mpv
De colt lijkt ook interessant, maar niet doen die heeft dezelfde semi automaat als smart

De almera tino is er met een 4 traps of een cvt. Deze cvt kent problemen beide te vinden in de koopjes hoek

De eerste generatie Corolla verso met 4 traps is zeldzaam

Een yaris verso echte aanrader, misschien staat er een handbak in de buurt voor puur bezichtigen of de maten voldoen, misschien een buurman oid. Gewoon aanspreken, mijn buren hadden er 1, maar inmiddels geen buren meer en andere auto. Zelf zal ik gewoon vreemde aanspreken bij de appie, maar ik ben ook best wel bijzonder o_O

Deze Yaris Verso staat wel in Zuid Holland , ik weet niet of het te doen is op de fiets

Yaris verso maasdijk

0-a9e13f29-4c09-42d5-8157-7756e15f1c72.jpg

Verder zal ik mij ook richten op Particuliere aanbod, de handelaren in dit budget zijn toch een beetje het afvoerputje van de auto handel, vooral die zich zelf een creatieve naam geven als budget auto , auto tot 3.000 euro , inruil officiele dealer auto's enz enz , vooral inruil dealer auto's die hebben dus het rotzooi wat de officiële dealer auto niet zelf wil houden.

Op autoscout 24 en marktplaats staat veel particuliere aanbod. Pas op handelaren die zich als particulier voordoen. onderstaande video is wel vermakelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=I7w1ODnyBvY

bij Mitsubishi zijn de gdi blokken niet betrouwbaar.

Vreemd, die Yaris Verso kwam niet naar boven bij mijn zoek opgave. Zeker ook wel ene optie, hoewel het uiterlijk me echt niks doet.

Ik denk dat we eerst eens gaan kijken bij die Jazz. Nog 1 vraagje dan: in de advertentie staat 'voorzien van een gereviseerde automaat'. Wat bedoelen ze daarmee, is deze dan kapot geweest en vervangen of zo? En is dat dan iets goeds of juist niet?

als ik de advertentie foto's zo zie, dan zie ik ook een onderhoudssticker, ik zal sowieso even belletje wagen naar dat bedrijf

De cvt bakken moeten om de 40.000 km nieuwe olie. Zou kunnen dat dit niet is gebeurd of de verkeerde olie

Ik zie ook een trekhaak, ik ga er van uit dat die voor een fietsendrager/ vouwwagentje / kleine kar af en toe is geweest en dat er niet structureel zware karren mee getrokken zijn.

De rekening van de revisie vragen of die er bij zit

Zit er ook een wat kleinere Honda dealer/ specialist in je buurt. Deze bellen voor wat hun ervaringen zijn

het bedrijf waar de jazz staat heeft grotendeels goede reviews

De CVT bak moet vloeiend lopen bij proefrijden, slipt of schokt die dan is het niet ok.

Ik heb in Juli de gok genomen en de Prius+ gekocht met 198.000km en daarna op LPG gezet. Grofweg 40 euro voor 1000km
Nu inmiddels 15000km verder en nog geen spijt, mijn garagist was een beetje terughoudend(heeft het niet zo op hybride) tot hij de oliewissel deed. En mompelde dat de motor en bak nog kurkdroog was.

Ja, wij zijn trotse jazz eigenaren van af gister! Hij rijd prima en het lijkt me een erg fijne auto.
Los van eventuele verre auto vakanties hebben we hier echt wel genoeg aan.

Nog bedank voor de adviezen, jullie hebben ons goed geholpen om een verstandige keuze te maken denk ik!

Terug
Bovenaan