Advies bij aankoop occassion

estatira 5366107

Net ingestapt
Hi, ik sta op t punt eem 2e hands jonge auto te kopen. Maar twijfel over 2 goede aanbiedingen.

Skoda rapid aug 2018 17.000 km, 2,5 jr fabrieksgarantie. Automaat, 1.0 95 pk.

Toyota auris hybride dec 2017 40.000 km, 2 jr garantie

Beide autos rijden prima (wel anders) en hebben zo hun eigen voordelen. Maar wat adviseer je als je kijkt naar onderhoud technisch, afschrijving technisch en algemeen rijplezier. De toyota is wel iets duurder. Ik kok er zelf niet uit. Advies graag

De Auris is een beter product qua betrouwbaarheid. Ik weet niet welke generatie dsg in de rapid zit, lijkt of ze nog niet over de vernieuwde en betrouwbaardere dsg beschikken.

Maar bij wat voor soort bedrijf worden de auto's aangeboden?

Toyota bij kooijman toyota. Voelt betrouwbaar. Skoda bij dealer verder van huis, wittebrug occasions (Skoda VW audi seat) in den haag. Ken ik niet. Heb er wel minder gevoel bij. Zal sec fabrieksgarantie zijn terwijl ik bij toyota dealer meer binding voel.

Auto encyclopedie zei:
De Auris is een beter product qua betrouwbaarheid.

+1 (y)
Zie hier https://autorai.nl/consumentenbond-zo-betrouwbaar-zijn-deze-145-autos/ het laatste onderzoek van de Consumentenbond. De Scala staat daar nog niet tussen, maar de duidelijke trend is: Toyota uitstekend/Skoda matig.

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

+1 (y)
Zie hier https://autorai.nl/consumentenbond-zo-betrouwbaar-zijn-deze-145-autos/ het laatste onderzoek van de Consumentenbond. De Scala staat daar nog niet tussen, maar de duidelijke trend is: Toyota uitstekend/Skoda matig.

Wat heeft de scala te maken met de rapid , behalve dat het min of meer de opvolger is. Maar bedoel in deze topic

De Toyota Auris staat bekend als een hele betrouwbare en degelijke auto,
de hybride techniek heeft zich al vele jaren bewezen.

Skoda is zeker geen hele slechte auto maar scoort in alle onderzoeken duidelijk minder dan Toyota. Een klein turbomotortje met DSG is gevoeliger voor storingen en problemen, de hybride techniek van Toyota staat bekend als (vrijwel) probleemloos.

Op de Reability Index scoort Toyota de 4e plaats en Skoda de 12e plaats van de 40 merken.

De Skoda Scala is eigenlijk een grote B segment auto, en staat op het onderstel van de VW Polo. De Toyota Auris is gewoon een C segment auto.

Ik zou dus zeker de Toyota Auris aanraden.

estatira 5366107 zei:
Toyota bij kooijman toyota. Voelt betrouwbaar. Skoda bij dealer verder van huis, wittebrug occasions (Skoda VW audi seat) in den haag. Ken ik niet. Heb er wel minder gevoel bij. Zal sec fabrieksgarantie zijn terwijl ik bij toyota dealer meer binding voel.

Verstandig idd om bij betrouwbare adressen zaken te doen, hoe verleidelijk het soms ook is bij een handelaar qua prijs

Tja, als het kiezen is tussen deze 2 zou ik persoonlijk ook voor de Toyota gaan. Misschien niet de spannendste auto maar zeker wel de meest betrouwbare met goede restwaarde en zuinig verbruik.

Maar je moet vooral kopen waar jij 't beste gevoel bij hebt (en waar jij het beste in zit en het fijnste mee kan rijden natuurlijk)

Thx, ik vind t dus lastig wat ik lekkerder vind rijden. Ik ben nu mijn lease auto auto golf gte gewend. Oftwel ik word verwend genoemd in t rijden. De skoda is vergelijkbaar met rijden maar minder fel en meer lawaau maar auris rijdt ook prima en stil en is veel zuiniger (wat ik als sportieve rijder best kan gebruiken nu ik zelf moet pinnen haha)

Probeer dus een verstandelijke keus te maken. Beide autos hebben de luxe opties diebik belangrijk vind.

Thx allemaal

Heb je geen andere merken/modellen overwogen?

Ik weet niet wat je budget is maar oa Ford Focus, Renault Megane en Opel Astra zijn ook hele fijne en complete auto's.

Hoe lang wil je je nieuwe auto gaan rijden? Als het 4 jaar/60.000km is zou ik niet meteen uit angst over de betrouwbaarheid de Rapid wegstrepen. Wil je 10 jaar met de meeste zekerheid gaan rijden in de auto die je nu gaat aanschaffen, zou ik zeker sterk neigen naar de Auris.

Ik heb zelf de Auris altijd een ontzettend fijne auto gevonden (we rijden nu inmiddels in een nieuwe Corolla TS) maar het moet wel bij je (rijstijl) passen. Heb of wil je rust en comfort, dan is de Toyota prettig; stil en comfortabel. Een TSI is wat feller natuurlijk, maar tegelijk vaak brommerig icm DSG (is overigens aan te passen).

Mijn eigen centen zouden per definitie naar een Toyota, Honda of Mazda gaan.

Wat is het budget, heb je kinderen enzovoort?

De Skoda is super traag, en de Auris wat minder.. Beiden niet echt spannend, net zoals die Golf Gte. Hoeveel km's per jaar?

Idd even wat meer info.
Ik ben een alleenstaande moeder, 2 kids, met nu geld voor een auto haha, en kies voor jonge auto ivm onderhoudsvriendelijk en omdat ik geen verstand heb van autos behalve gewend ben aan luxe autos (audi en vw). Rijd 15.000 tot 20.000 km. Wil er zeker 5 jaar in blijven rijden maar als onderhoud laag blijft zal ik gewoon doorrijden met de auto. Vandaar een middenklasse (kids worden groter). Budget is rond 18.000 euro

Ik weet t zijn degelijke autos... maar wil er de komende jaren comfortabel mee rijden en weinig onderhoud.

In dat geval is misschien de Kia Ceed iets voor je. Zoek er eentje van 2 jaar oud en dan heb je nog 5 jaar fabrieksgarantie.
Elk jaar keurig wegbrengen voor een beurtje en verder zul je geen onverwachte kosten hebben (behalve als je schade rijdt natuurlijk).

Toyota's zijn ook heel betrouwbaar maar als er iets stuk gaat is dat vaak niet goedkoop.

Skoda is niet het meest betrouwbare merk op de markt.

Toyota, dat hybride is gewoon een oersolide techniek en dat zal je over 5 jaar met inruilen merken.

Als je geld hebt kan je ook gokken op een goedkopere wagen en een reserve pot aanhouden, misschien heb je dan over 5 jaar dat geld gewoon over of je moet je het in een reparatie stoppen. Een 4 jaar oude Prius met 6 maanden garantie kan dan bijvoorbeeld toppertje zijn.

Linksom of rechtsom: jonge auto's rijden kost gewoon geld.

Ik heb een autobedrijf en wij verkopen voornamelijk jong gebruikte auto's met lage kilometerstanden. Ik val onder het kopje ''handelaar'' zoals iemand het typeerde. :cool:

Zonder twijfel zou ik bij deze auto's voor een Auris kiezen.

Ik heb net overigens de auto bij Kooijman even opgezocht maar ik vind de prijs wel stevig. Ik kan er zo 5 a 6 vinden die € 500,- tot € 1.000,- goedkoper zijn met vergelijkbare kilometerstanden en uitrusting...bij dealers. Staan er 2 20 minuten verder rijden.

Auto encyclopedie zei:
Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

+1 (y)

Wat heeft de scala te maken met de rapid , behalve dat het min of meer de opvolger is. Maar bedoel in deze topic

Even tussen door een vraagje aan Auto encyclopedie: Ik lees
a054.gif
mijn (korte) post nog maar een keer... Had ik ergens de Rapid genoemd?
c086.gif

Ik had het toch alleen over de (algemene) trend voor wat betreft de betrouwbaarheid van Skoda en Toyota?
a070.gif
.
Vanwaar dan jouw vraag?
c050.gif

IdeJ zei:
Ik heb net overigens de auto bij Kooijman even opgezocht maar ik vind de prijs wel stevig. Ik kan er zo 5 a 6 vinden die € 500,- tot € 1.000,- goedkoper zijn met vergelijkbare kilometerstanden en uitrusting...bij dealers. Staan er 2 20 minuten verder rijdern.

Ja heb 2 eisen..automaat en zwarte kleur. 😱.
Maar ik zal ze even opzoeken. Ik vind de prijs ook stevig. Zeker omdat ie al 11 mnd te koop staat. Maar ik krijg er geen beweging in helaas. Wel extra garantie maar ik zou wel wat de prijs af willen.

estatira 5366107 zei:
IdeJ zei:
Ik heb net overigens de auto bij Kooijman even opgezocht maar ik vind de prijs wel stevig. Ik kan er zo 5 a 6 vinden die € 500,- tot € 1.000,- goedkoper zijn met vergelijkbare kilometerstanden en uitrusting...bij dealers. Staan er 2 20 minuten verder rijdern.

Maar ik zal ze even opzoeken. Ik vind de prijs ook stevig. Zeker omdat ie al 11 mnd te koop staat. Maar ik krijg er geen beweging in helaas. Wel extra garantie maar ik zou wel wat de prijs af willen.

Specifiek zwart maakt het wat lastiger, dan blijft er nog 1 over.

deze dit is een import maar dat maakt tegenwoordig niks meer uit voor de restwaarde, mits sluitende historie

Of als het ook een station mag zijn:

deze

Voor een station van 4 jaar oud betaal ik nu ongeveer € 1.000,- meer dan een vergelijkbare 5 drs.

IdeJ zei:
estatira 5366107 zei:
IdeJ zei:

deze dit is een import maar dat maakt tegenwoordig niks meer uit voor de restwaarde, mits sluitende historie

deze

Voor een station van 4 jaar oud betaal ik nu ongeveer € 1.000,- meer dan een vergelijkbare 5 drs.

Station vind ik te groot idd. Ik begon bij ford fiesta haha en via 2008 naar clio estate....maar groten dat de auris hatchback klasse ga ik niet haha.

Die andere is mooi, wel 11 mnd ouder, en 10.000 meer kmstand. Wel iets goedkoper ja, maar met meer km en 11 mmd ouder denk ik wel in balans, lijkt me.

Maar mocht je er nog 1 tegenkomen, let me know. Hier iig vnl auris voorstander op rapid. Goed te weten en advies te horen van mensen die er absoluut meer verstand van hebben dan ik

Flat Six zei:
Hoe lang wil je je nieuwe auto gaan rijden? Als het 4 jaar/60.000km is zou ik niet meteen uit angst over de betrouwbaarheid de Rapid wegstrepen. Wil je 10 jaar met de meeste zekerheid gaan rijden in de auto die je nu gaat aanschaffen, zou ik zeker sterk neigen naar de Auris.

Ik heb zelf de Auris altijd een ontzettend fijne auto gevonden (we rijden nu inmiddels in een nieuwe Corolla TS) maar het moet wel bij je (rijstijl) passen. Heb of wil je rust en comfort, dan is de Toyota prettig; stil en comfortabel. Een TSI is wat feller natuurlijk, maar tegelijk vaak brommerig icm DSG (is overigens aan te passen).

Mijn eigen centen zouden per definitie naar een Toyota, Honda of Mazda gaan.

Thanks

V0RQ zei:
Toyota, dat hybride is gewoon een oersolide techniek en dat zal je over 5 jaar met inruilen merken.

Als je geld hebt kan je ook gokken op een goedkopere wagen en een reserve pot aanhouden, misschien heb je dan over 5 jaar dat geld gewoon over of je moet je het in een reparatie stoppen. Een 4 jaar oude Prius met 6 maanden garantie kan dan bijvoorbeeld toppertje zijn.

Linksom of rechtsom: jonge auto's rijden kost gewoon geld.

Zeker een optie maar omdat mijn kennis beperkt is ben ik bang een foute auto te kopen

Bobslee zei:
In dat geval is misschien de Kia Ceed iets voor je. Zoek er eentje van 2 jaar oud en dan heb je nog 5 jaar fabrieksgarantie.
Elk jaar keurig wegbrengen voor een beurtje en verder zul je geen onverwachte kosten hebben (behalve als je schade rijdt natuurlijk).

Toyota's zijn ook heel betrouwbaar maar als er iets stuk gaat is dat vaak niet goedkoop.

Thx. Ik ga even kijken de kia, 7 jaar? Hmmm dat klinkt idd iets wat bij me past.

estatira 5366107 zei:
Die andere is mooi, wel 11 mnd ouder, en 10.000 meer kmstand. Wel iets goedkoper ja, maar met meer km en 11 mmd ouder denk ik wel in balans, lijkt me.

Of de auto van januari 2017 is of van december maakt voor de restwaarde helemaal niets uit. Er wordt bij de waardebepaling van een auto gekeken naar het bouwjaar, de maand doet er niet toe.

10.000 km meer klopt inderdaad maar de vraagprijs is dan ook € 1.500,- lager. Ik weet niet hoe lang je met de auto wilt gaan rijden. Als je er bijvoorbeeld 6 jaar mee gaat rijden en er staat dan 110.000 km of 120.000 km op de teller zou ik je niet kunnen vertellen wat het verschil in waarde is.

estatira 5366107 zei:
Thx, ik vind t dus lastig wat ik lekkerder vind rijden. Ik ben nu mijn lease auto auto golf gte gewend. Oftwel ik word verwend genoemd in t rijden.

Wil je jezelf verwennen zou je voor hetzelfde geld ook hiervoor https://occasions.toyota-toonen.nl/auto/999248266 kunnen kiezen. Een jaar ouder dan de Auris, dezelfde techniek, meer luxe en heel weinig kilometers op de teller (zo'n 15.000 minder dan de Auris).

image1.b6021a.jpg

image6.d70634.jpg

Goede suggestie, maar ik weet niet of de kofferbak voldoet met 2 kinderen. Het past, maar het houdt niet over :)

Bobslee zei:
Goede suggestie, maar ik weet niet of de kofferbak voldoet met 2 kinderen. Het past, maar het houdt niet over :)

Zoveel luxer is ie ook niet weet ik uit ervaring

estatira 5366107 zei:
...
Thx. Ik ga even kijken de kia, 7 jaar? Hmmm dat klinkt idd iets wat bij me past.

Let wel op de perfecte lijst onderhoudstempels, max 150.000 km en geen import.

Je hoeft geen expert te zijn als je met 6 maanden garantie koopt en even Googled op het (motor)type dan ben je een heel eind.

Jazzik zei:
estatira 5366107 zei:
Thx, ik vind t dus lastig wat ik lekkerder vind rijden. Ik ben nu mijn lease auto auto golf gte gewend. Oftwel ik word verwend genoemd in t rijden.

Wil je jezelf verwennen zou je voor hetzelfde geld ook hiervoor https://occasions.toyota-toonen.nl/auto/999248266 kunnen kiezen. Een jaar ouder dan de Auris, dezelfde techniek, meer luxe en heel weinig kilometers op de teller (zo'n 15.000 minder dan de Auris).

image1.b6021a.jpg

image6.d70634.jpg
Mooie auto, me nooit in een lexus verdiept. Hoorde per toeval vandaag dat t een broertje van toyota is.

Ik zal er eens naar gaan kijken

IdeJ zei:
estatira 5366107 zei:

Of de auto van januari 2017 is of van december maakt voor de restwaarde helemaal niets uit. Er wordt bij de waardebepaling van een auto gekeken naar het bouwjaar, de maand doet er niet toe.

Kijk, en op dit punt word ik dus beetgenomen. Heb hier specifiek om gevraagd, aangegeven wat ik zie als obstakel en kreeg een mooi verkoopverhaal dat de maand áltijd wordt meegenomen. Niet dus. Alleen t jaartal geldt blijkbaar.

estatira 5366107 zei:
Kijk, en op dit punt word ik dus beetgenomen. Heb hier specifiek om gevraagd, aangegeven wat ik zie als obstakel en kreeg een mooi verkoopverhaal dat de maand áltijd wordt meegenomen. Niet dus. Alleen t jaartal geldt blijkbaar.

Misschien dat zij het zo zien. De relaties waar ik zaken mee doen in ieder geval niet.

M.i. is die andere een veel betere aanbieding

IdeJ zei:
Bobslee zei:

Zoveel luxer is ie ook niet weet ik uit ervaring
Achja wat is luxe? Qua opties is op beiden hetzelfde mogelijk. Maar het interieur voelt kwalitatief gewoon veel beter aan. En de service van de Lexus dealer is ook fantastisch (en de prijs is gewoon normaal).
Qua prijs als occasion ontloopt het elkaar niet veel.

estatira 5366107 zei:
Bobslee zei:

Zoiets bijvoorbeeld
https://www.autowereld.nl/kia/ceed/1-6-gdi-135pk-automaat-dynamicline-29009464/foto.html

Is uit 2016 dus zit nog zo'n 3 a 4 jaar fabrieksgarantie op, mits het onderhoud is uitgevoerd.

Het nieuwe model valt helaas buiten budget, die is wat moderner.

IdeJ zei:
estatira 5366107 zei:
IdeJ zei:

deze

Wat een klets verhaal over dat import niks uitmaakt voor de restwaarde.

Bobslee zei:

estatira 5366107 zei:
Ik ben nu mijn lease auto auto golf gte gewend. Oftwel ik word verwend genoemd in t rijden.

Vergeleken met de huidige auto houdt het ruim 100 liter over...
a048.gif

Van een Golf GTE met 272 liter bagageruimte naar een CT 200h met 375 liter lijkt me een forse stap in de goede richting, toch? De Auris Hybrid heeft 15 liter minder: 360 liter.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=75896&id2=82644&id3=79710

a040.gif
media.0026-640w.jpg

Jazzik zei:
Bobslee zei:

estatira 5366107 zei:
Ik ben nu mijn lease auto auto golf gte gewend. Oftwel ik word verwend genoemd in t rijden.

Vergeleken met de huidige auto houdt het ruim 100 liter over...
a048.gif

Van een Golf GTE met 272 liter bagageruimte naar een CT 200h met 375 liter lijkt me een forse stap in de goede richting, toch? De Auris Hybrid heeft 15 liter minder: 360 liter.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=75896&id2=82644&id3=79710

a040.gif
media.0026-640w.jpg

Klopt. De golf gte bagage bak is echt te klein. Formaatje groter is fijn. 360 of 375. Beide prima.

Als je ruimte wil, zit je bij SKODA goed. De Rapid Spaceback zit op 415 liter dus 55 liter meer dan de Auris en 35 liter meer dan de Lexus.
De SKODA zit op zo'n 1065 kg en de Auris op ongeveer 1310 kg, dus weer een klasse hoger. Als sportieve rijder gaat dat loeien van de hybride je op een gegeven moment storen, dan ben je beter uit met de Rapid. Daarnaast heb je een jongere auto met minder kilometers en een half jaar langer garantie dan op de Auris. Verder vind ik persoonlijk de Auris niet om aan te gluren, maar dat is mijn mening..

Er is trouwens ook een Prius plug-in , die kun je net als je huidige gte opladen. Voordeel van de Prius plug-in is dat die bij niet consequent stekkeren nog steeds zuinig rijdt. Daarnaast krijg je ook nog voor zo lang het duurt korting op de wegenbelasting. De Prius plug-in is ook niet zwaar voor een plug-in, dus geen man overboord als de korting wordt afgeschaft.

Terug
Bovenaan