Advies bij aankoop occasion - Max 30K

Lino

Net ingestapt
Hoi liefhebbers,

Ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe auto, onderzoek via google heeft mij al op veel plekken gebracht maar al snel werd duidelijk dan hier erg gedegen adviezen worden gegeven, ik heb daarom maar een account aangemaakt. :) Ik ben erg benieuwd of jullie mij kunnen adviseren.

Ik rij nu al heel wat jaren in een oude Renault Twingo, echter niet voor werk waarvoor ik altijd met het OV ga. i.v.m. een nieuwe baan waarvoor ik wel met de auto moet hebben we besloten om een nieuwe auto aan te schaffen, deze wens hadden we al een tijd. :)

Om meteen eerlijk te zijn, ik weet helaas niet veel van auto's af, en ben in het bezit van 2 linker handen, wat betekend dat ik een vrij nieuwe auto wil aanschaffen waar ik zo min mogelijk werk aan overhoud. Hiervoor heb ik een budget uitgetrokken van maximaal 30K.

De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor mijn reis naar werk, 5 dagen per week, 40KM heen en 40KM terug, grotendeels over de snelweg. In het weekend zal de auto voor wat kleinere ritten gebruikt worden, ook is er nog wel een kinderwens dus dat moet de auto qua " groei " aankunnen.

Op dit moment is het beoordelen van mijn toekomstige auto volledig gebaseerd op "gut-feeling". Niet heel handig dus, maar ik vind bijvoorbeeld Volvo's wel mooie auto's, heb me nu verdiept in de V60 uit 2018 of V40 uit 2019, die gaan voor rond de 25K.

Alles dus even opgesomd:
- Het liefst een wat jongere auto met niet teveel kilomers
- Kijkend naar het aantal KM's dat ik moet rijden weet ik niet of ik een diesel of benzine moet nemen.
- Ik heb graag wat luxe in de auto, parkeer-sensoren, (half)lederen bekleding, lekker geluid etc.
- Groot genoeg voor mogelijke gezinsuitbreiding
- Gaat gebruikt worden voor dagelijkse ritten naar werk
- Budget maximaal 30K

Wat is hier de wijsheid en wat vinden jullie een fijne auto binnen deze criteria?

Al hebben jullie nog meer informatie nodig dan deel ik dat natuurlijk graag.

Automaat of handbak. Bij handbak valt hybride namelijk af. Hybride mag niks tot nauwelijks trekken

Denk dat diesel niet overtuigend uit kan, dan moet je echt op een gunstig gewicht kijken van een auto.

Bepaalde modellen als een liftback of een mpv zijn minder in de mode en kun je juist goed je slag slaan, belangrijk is dat je er dan wel lang in gaat rijden. Een liftback zit qua ruimte tussen een hatchback en een station in, maar is goedkoper dan een station ivm eerste jaren afschrijving

Een mpv is ruimer en handiger dan een suv, maar veel goedkoper in aanschaf.

Lino zei:
Alles dus even opgesomd:
- Het liefst een wat jongere auto met niet teveel kilomers
- Kijkend naar het aantal KM's dat ik moet rijden weet ik niet of ik een diesel of benzine moet nemen.
- Ik heb graag wat luxe in de auto, parkeer-sensoren, (half)lederen bekleding, lekker geluid etc.
- Groot genoeg voor mogelijke gezinsuitbreiding
- Gaat gebruikt worden voor dagelijkse ritten naar werk
- Budget maximaal 30K

Wat is hier de wijsheid en wat vinden jullie een fijne auto binnen deze criteria?

Waarom geen hybride? Zoiets bijvoorbeeld: https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/corolla/49642122/ts-18-hybrid-executive-automaat/

0-2860e9a1-307a-437a-8cf2-216e3115debc.jpg

0-6149f336-efe5-44ee-8a6a-08ec8e8d7728.jpg

Executive uitvoering met intelligente parkeersensoren voor en achter (inparkeerautomaat), sportstoelen, halflederen bekleding met alcantara en stoelverwarming, blind spot monitor, ACC, enz. enz.

Bovendien is het gemiddeld verbruik vergelijkbaar met een diesel (maar de belasting bepaald niet... ;)) Hier het gemiddeld werkelijk gemeten verbruik van de Corolla Touring Sport 1.8 Hybrid, gemeten over min. 10.000 km.: 4,96 l/100 km. = ruim 1:20 (dat wordt op 100 km/h "snel"wegen in Nederland nog zuiniger...) https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1734-Corolla_Hybrid.html?fueltype=2&constyear_s=2019&power_s=120&power_e=140&minkm=10000&exactmodel=TS&powerunit=2

Deze auto kan de groei nog wel een tijdje aan en heeft de fijne 1.5 tsi

https://www.autowereld.nl/skoda/octavia/1-5-tsi-greentech-business-edition-150-pk-dab-getint-glas-vsb-27167-32592632/foto.html

Jazzik zijn Toyota is verder ook prima. Kwestie van proefrijden wat je fijn vindt.

Totaal verschillend. De Toyota heeft traploze automaat en de skoda 1 met dubbele koppeling

Ik zou kijken naar een volvo, zoals v60 of een xc60. Veel luxe, opties, trekkracht etc. Verder kan je voor max 30k een mooie vinden rond bouwjaar 2017.

speedtouch zei:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-diesel-2018-46403351

Da's typisch een voorbeeld van een ruime zuinige diesel die wel gunstig qua gewicht is. Je zal ook nog bij citroen kunnen kijken voor een spacetour /Picasso.

Op het vlak van brandstof vind ik het moeilijk in te schatten waar je voor moet kiezen. De (tijdelijk) lage prijs van een liter benzine geeft nu misschien een ietwat vertekend beeld wanneer je alle kosten op een rijtje gaat zetten, en reken er maar op dat de Esso de verloren inkomsten zo snel mogelijk (met dividend) weer terug wilt verdienen dus ik zie een extreem hoge brandstofprijs in het verschiet.
Ik vind diesel heel fijn rijden, een redelijk jonge BMW 320d met heerlijke 8-traps automaat lijkt me echt fantastisch, maar of dit toekomstbestendig is weet nu geen mens. Vooralsnog kun je er van uit gaan dat een nieuwe diesel harder af gaat schrijven dan zijn equivalent op benzine. Wil je zo'n auto echter helemaal "oprijden" hoef je je over afschrijving ook minder zorgen te maken natuurlijk.

Blijft over: hybride. Jazzik laat de nieuwe Corolla al zien, dit lijkt me in jullie situatie nu even de veiligste keuze. Ook verkrijgbaar als 2.0 hybride als je nog wat extra vermogen zou willen hebben.

Als de TS niet vaak iets zwaars achter de auto hoeft te hangen (aanhanger/caravan) kan een Corolla hybride zoals Jazzik aangeeft een prima optie zijn. Voordelig in gebruik en luxe uitgevoerd.

Ik zou toch ook een paar jaar oudere Auris onder de aandacht willen brengen. Je hoeft echt niet perse 30K uit te geven om luxe naar je werk te kunnen rijden, voor veel minder kan dat ook. Uiteraard als de TS graag weloverwogen een auto van rond de 30K zou willen kopen dan kan dat.

Hieronder een stukje wat ik letterlijk uit een ander vergelijkbaar draadje kon kopieren, de laatste auto is al verkocht, maar het gaat om aan te geven wat voor soort auto je kunt kopen voor dat bedrag.

<START_COPY>
Het is natuurlijk helemaal aan de TS hoeveel geld ze aan de auto willen uitgeven, en het is hier al een paar keer duidelijk gemaakt dat je met een jonge dure auto als een Corolla de komende jaren flink afschrijft: is dat financieel geen probleem en heb je het er voor over: dan kan dat uiteraard prima.

Ik zou zelf ook even serieus naar de Auris TS vanaf 2015 gaan kijken, het facelift model is flink opgeknapt en oogt wat moderner, maar vooral het interieur heeft echt wel een stap gemaakt. Neem een luxe versie (Lease Pro, Lease Executive of Executive), dan heb je de luxere bekleding (en soms vol leder), stoelverwarming, gescheiden klimaatregeling en betere audio. Qua kilometerstand kun je ze rustig met een wat hogere stand kopen, je kunt er dan nog met gemak 10 jaar in door. Enige wat ik aan zou raden is iedere 100K a 150K kilometer even de olie van de automaat laten verversen, is in Nederland niet standaard voorgeschreven maar absoluut aan te raden en kost een tientje of 9 (hele verhaal zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58878176#58878176)

Even een paar voorbeelden, de eerste zitten rond de 140K KM, daar kun je nog tonnen bijzetten en je schaft ze relatief voordelig aan:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1547591318-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-bj2015-led.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1547786246-toyota-auris-touring-sports-automaat-1-8-124-pk-hybrid-lease.html

En hier nog 2 mooie met net wat minder gelopen:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1547743140-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-panorama-ca.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1547741074-toyota-auris-touring-sports-1-8-hybrid-lease-pro-leer-panora.html

Als je nu een voordeligere Auris zou kopen en daar ook 4 a 5 jaar in kunnen rijden en dan eens kijken of je voordelig over kunt stappen naar een Corolla. Ik ga voorlopig nog lekker door met onze Auris, we gaan nu richting de 180K KM en hij is van december 2015, auto voelt nog als nieuw aan.

Bekijk eens een paar van deze goed uitgeruste facelift modellen zou ik zeggen, ga er een eindje mee rijden en doe hetzelfde met de Corolla en kijk hoe beide bevallen. En neem natuurlijk ook wat van de andere aanbevelingen mee, dat kunnen ook prima opties zijn mits je er een betrouwbare automaat in kunt krijgen.
</START_COPY>

Het budget is vrij royaal. Bijna elke jonggebruikte C-segmenter of iets oudere D-segmenter voldoet.
Persoonlijk zou ik gaan voor een Kia Proceed of een Ford Focus, maar daar heb jij natuurlijk niet veel aan :cool:

Barri zei:
Het budget is vrij royaal. Bijna elke jonggebruikte C-segmenter of iets oudere D-segmenter voldoet.
Persoonlijk zou ik gaan voor een Kia Proceed of een Ford Focus, maar daar heb jij natuurlijk niet veel aan :cool:

Kia proceed is wel een prachtig staaltje marketing een veredelde liftback een hippe naam geven en hem duurder maken dan de station. Ik hou er van (y)

Maar wel tot 7 jaar fabrieksgarantie, kleine lettertjes wel even lezen ivm limiet km stand

Ik heb onlangs voor dit budget een BMW 320i M-sport uit 2018 gekocht. Niet de ruimste, meest luxe of zuinige auto die je kunt kopen voor dit geld, wel de auto die mij het meeste rijplezier geeft. Dat is mij als autoliefhebber heel wat waard. Heb ik veel liever dan zo'n Corolla die rationeel gezien wellicht de beste koop is.
Kijk niet alleen naar de cijfertjes, voor 30k mag het ook een auto zijn waar je echt blij van wordt en plezier van hebt.

Auto encyclopedie zei:
Kia proceed is wel een prachtig staaltje marketing een veredelde liftback een hippe naam geven en hem duurder maken dan de station. Ik hou er van (y)
Je bedoelt: van een doorsnee middenklasser een prachtig model maken en daar iets meer voor vragen. :T

@Kristian: ik snap jou volledig. Als ik zelf dat budget had, zou ik ook zo'n 3-serie moeten proberen. Maar toch, ik weet niet of ik zoveel geld zou uitgeven aan een iets oudere auto. Gevoelsmatig zit dat niet lekker. Maar na een rondje sturen is dat gevoel wellicht zo weer weg? :)

Met dit budget kun je eigenlijk alles kopen waar je maar zin in hebt.
Jong gebruikte auto's zijn zelden onbetrouwbaar. Het enige waar je wellicht rekening mee moet houden is dat je niet voor onbewezen techniek gaat, zoals de Mazda SkyActive-X.
Wil overigens niet zeggen dat het onbetrouwbare auto's zijn, maar wil je zekerheid dan ga je voor een SkyActive-G om maar wat te noemen.

Als je verbruik belangrijk vind kun je inderdaad voor een hybride gaan zoals de nieuwe Corolla. Vind je rijeigenschappen belangrijker dan is de eerder aangedragen BMW 3-serie een hele toffe auto.

Voor een tussenoplossing (rijeigenschappen én hybride) zou je eens bij Lexus kunnen kijken. Voor dat geld haal je een bijna nieuwe IS300h, of een GS300h met een kleine ton op de klok.

Met dit royale budget is enorm veel te koop. De Corolla Hybrid, Kia Optima of Niro hybrid,Hyundai Ioniq hybrid en Mercedes C 350e plug in hybrid zijn ook goede opties.

De Hyundai Ioniq is er ook als zeer interessante volledig elektrische auto.

Een andere goede optie lijkt mij de Renault Captur 2 op lpg, het vorige model stond bekend als zeer waardevast, en op lpg kun je zeer voordelig auto rijden.

Terug
Bovenaan