Advies andere betrouwbare auto

Remy 5941498

Net ingestapt
Hallo iedereen,

ik zit met een dilemma. Momenteel rij ik in een Renault Clio 2020 1,3 automaat Intens uitvoering. Geïmporteerd uit Duitsland, overigens niet zelf gedaan. Complete research gedaan bij aankoop. Leuke auto om te zien, maar technisch/ elektrisch ben ik niet over de spreken. Regelmatig uitvallen van diverse systemen, camera voor, schokkerige automaat enz enz. Bij de dealer regelmatig computers laten resetten en vervolgens werk het weer voor een tijdje.

Om het verhaal kort te maken. Ik heb er geen goed gevoel meer over, en ik wil me graag oriënteren op een andere auto. Ik rij zelf rond 7 a 8000 km per jaar en relatief korte stukken. Ik probeer zoveel mogelijk te plannen om de auto zo min mogelijk te belasten bij korte ritten. Soms staat de auto ook vaak stil. Nu hoor ik jullie zeggen waarom doe je hem niet weg, maar ik wil toch graag over een auto beschikken als het mij uitkomt plus ik vind het leuk om af en toe te rijden.

Wat zoek ik in een auto:
- Budget tussen 20 en 25.
- Zo recent bouwjaar mogelijk
- Comfortabele en betrouwbare automaat
- Minimaal 110 pk.
- Betrouwbare en zuinige auto
- Formaat als de Clio.

Wellicht een vorm van hybride/ of misschien volledig elektrisch rijden. Ik kom er niet meer uit. Wat raden jullie mij aan naar aanleiding van mijn verhaal?

Remy

De Clio V staat juist bekend als bijzonder betrouwbaar.
Ik heb de zelf een nieuw gekochte 130 TCe RS Line uit 2020, en kan niet anders zeggen dat een bijzonder betrouwbare en bijzonder fijne auto is.
Geen van de problemen ken ik dan ook uit eigen ervaringen.

Ik zou of naar een betere dealer gaan, die gewoon de problemen oplost. De auto is in enorme aantallen verkocht, en de software die Renault gebruikt is prima. Problemen kunnen ook komen door een zwakke of niet voldoende opgeladen accu door veel korte stukjes.
Leg je sleutel in een afgesloten blik, of niet te dicht bij de auto, anders loopt de accu leeg.

De gas response kun je ook zelf instellen, in sport, neutraal en eco. Wat je zelf prettig vindt.
Dat kan ook met de besturing.

ik heb in veel B segment auto's gereden, en de Clio vind ik de fijnste. Het is een erg goede mix van comfort en rijplezier.

Of Ruil de Clio gewoon in voor een andere, of een 1.6 Hybride.
Of ruil de auto in voor een elektrische Renault Zoe, of de Renault 5 de eind 2023 op de markt komt.

Laatst bewerkt:
Suzuki swift boosterjet met de 6 traps vol automaat, weet even niet of die 110 pk heeft, maar heeft zijn gewicht mee, de s-cros of vitara wellucht nog een idee.

Wellicht een vorm van hybride/ of misschien volledig elektrisch rijden. Ik kom er niet meer uit. Wat raden jullie mij aan naar aanleiding van mijn verhaal?
Als je elektrisch kunt, dan heeft dat de voorkeur want het is doorgaans goedkoper en de toekomst. Of je elektrisch kunt hangt af van:
- Hoe gemakkelijk kun je laden? Eigen oprit of moet je een laadpaal zoeken op straat?
- Tegen welke prijs kun je laden? Heb je zonnepanelen en zelf stroom over? Dan kun je goedkoop laden. Op straat is duurder en zou je even moeten rekenen of je dan goedkoper uitkomt dan met benzine.
- Hoe vaak maak je een rit van meer dan 200/300km? En zou je dan bereid zijn om onderweg te (snel)laden?

Mocht elektrisch wat voor je zijn, dan kun je kijken naar:
Hyundai Ioniq, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Renault Zoe, BMW i3, Volkswagen e-Golf.

Een Toyota Yaris hybride of Mazda 2 hybride.
Voor een benzine/hybride is dat een uitstekende (en zeer betrouwbare) keuze.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Wat betreft de Toyota Yaris cq Mazda 2 hybrid, ben ik niet helemaal gecharmeerd van. Dit zijn modellen met een cvt automaat als ik me niet vergist. Bij een dot gas hoor je de motor loeien door onder ander gebrekkig isolatiemateriaal wat ik her en der lees op het internet.

Op zich zou ik voor elektrisch kunnen gaan maar de aanschafprijs is helaas wat aan de bovenkant van mijn budget. In mijn straat staat genoeg palen en op mijn werk kan ik nu nog gratis laden. Hoe zou je dit kunnen berekenen of dit gunstig voor mij is tov benzine ?

De CVT is in principe de beste automaat want deze draait altijd op het ideale toerental. Wel is het zo dat de eerste generatie Yaris hybride een wat lichtere aandrijving heeft waardoor de benzinemotor harder moet werken. Bij de tweede generatie is de aandrijflijn krachtiger waardoor deze rustiger is. Het beste is natuurlijk om het zelf een keer uit te proberen.

De Yaris maakt wel meer lawaai, en is minder comfortabel dan de Clio, een Renault Clio rijdt gewoon heel erg fijn, en volwassen voor het B segment.

Overigens schakelt bij mijn Renault Clio de 7DCT300 automaat razend snel, en vrijwel onmerkbaar.

Probeer anders ook gewoon wat auto's. Ervaar gewoon zelf de verschillen.

Terug
Bovenaan