Advies aanschaf 4 cilinder of 6 cilinder

A

Anoniem

Guest
Beste leden,

Binnenkort ga ik een bmw 3-serie of 4-serie uit 2015-2017 aanschaffen. Ik twijfel nog tussen een benzine en een diesel variant alsmede of ik voor een 4-cilinder of 6-cilinder wil gaan. Specifiek zal het om een 3 of 4, 20,25,30 (of heel misschien) 35 gaan).

Naar verwachting ga ik de bmw ongeveer vier jaar rijden (of nog langer als de bmw heel goed bevalt). Ik rij ongeveer 15.000 tot 20.000 km per jaar, dit kan nog iets meer of minder zijn i.v.m. de coronasituatie.

Logischerwijs is een 6-cilinder veel leuker om te rijden dan een 4-cilinder, maar de maandelijkse kosten, zoals benzine, verzekering en in sommige gevallen wegenbelasting zijn hoger.

Wel ben ik benieuwd of mijn aanname klopt dat een 6-cilinder gemiddeld genomen langer mee gaat en daardoor de onderhoudskosten lager zijn dan bij een 4-cilinder. Aangezien de 6-cilinder (bij normaal gebruik) minder hard zal moeten werken dan een 4-cilinder.

Is er daarnaast nog een (aanzienlijk) verschil tussen de benzine en de diesel variant?

Alle informatie is welkom! Dank daarvoor.

loran 7816340 zei:
Beste leden,

Binnenkort ga ik een bmw 3-serie of 4-serie uit 2015-2017 aanschaffen. Ik twijfel nog tussen een benzine en een diesel variant alsmede of ik voor een 4-cilinder of 6-cilinder wil gaan. Specifiek zal het om een 3 of 4, 20,25,30 (of heel misschien) 35 gaan).

Naar verwachting ga ik de bmw ongeveer vier jaar rijden (of nog langer als de bmw heel goed bevalt). Ik rij ongeveer 15.000 tot 20.000 km per jaar, dit kan nog iets meer of minder zijn i.v.m. de coronasituatie.

Logischerwijs is een 6-cilinder veel leuker om te rijden dan een 4-cilinder, maar de maandelijkse kosten, zoals benzine, verzekering en in sommige gevallen wegenbelasting zijn hoger.

Wel ben ik benieuwd of mijn aanname klopt dat een 6-cilinder gemiddeld genomen langer mee gaat en daardoor de onderhoudskosten lager zijn dan bij een 4-cilinder. Aangezien de 6-cilinder (bij normaal gebruik) minder hard zal moeten werken dan een 4-cilinder.

Is er daarnaast nog een (aanzienlijk) verschil tussen de benzine en de diesel variant?

Alle informatie is welkom! Dank daarvoor.
Wat is minder hard? Als je een 4 cilinder 2 liter koopt, hoeft die nog steeds amper iets te doen als je voornamelijk in Nederland rijdt. Ik zou me daar geen zorgen om maken en niet als reden nemen geen 4 cilinder te kopen.

Als het qua kosten uit kan is een 6 cilinder benzine niet te versmaden! Heb zelf nog een e46 330i gehad en denk er met een big smile aan terug. Voor mij hoort een 6 cilinder bij BMW zoals de 5 cilinder bij Volvo. Als ik een geblazen 2 liter turbo zoek koop ik wel een Subaru :p

Ik weet wel dat destijds mijn buurman een e46 318i had en daarmee rond de 1 op 12,5 reed en ik 1 op 10,5 a 11 met de 330i, vond dat verschil altijd erg meevallen, en de 318i vond ik nooit een echte BMW :p

Als je zuinig aan wilt doen zijn daar veel geschiktere auto's voor.

Just my 2 cents :)

6-cilinder zal niet langer meegaan vanwege minder hard werken. Juist wel goed om af en toe te moeten werken, rustig (continu 100 in de hoogste versnelling) rijden kan juist averechts werken op de levensduur van de motor. Maar ik zou me niet zo'n zorgen maken over de levensduur van de motor.

Alles is gewoon wat duurder op een 6 cilinder, meer olie, bougies etc. Remmen en banden zullen wat harder slijten en prijzen wat hoger liggen.

Aan jou de vraag of je het dat waard vindt. (Ja toch, gewoon doen die dikke 6-cilinder :cool: )

Bedankt voor de reacties. Hiervoor heb ik een Audi A5 3.0 TDI gereden, heerlijk om in te rijden maar forse maandelijkse kosten. Het was een diesel maar ik reed gemiddeld 1 op 9 en tankte dan ook nog de duurdere diesel. Eigenlijk had ik daarom een 6-cilinder afgeschreven maar ik las op basis van ervaringen dat gebruikers gemiddeld 1 op 12 a 1 op 14 halen bij gemiddeld rijgedrag in een 330d of 430d. Vandaar dat ik er stiekem toch weer aan ben gaan denken.

Ik hoopte om wat voordelen van de 6 cilinder te vinden t.o.v. de 4 cilinder. De conclusie zal toch zijn als ik het zo lees dat de 6 cilinder heel leuk is om te rijden maar dat je daar nou eenmaal (aanzienlijk) meer voor betaald. Overigens heeft een 420D al 190pk en 400nm, dat zal ook wel prima rijden vermoed ik.

Je kan nog overwegen om er LPG in te laten bouwen, over het algemeen doen BMW motoren het prima op gas. Moet je wel een motor hebben zonder directe injectie. We hebben hier een X3 3 liter op LPG gehad, die reed net zo duur als mijn huidige diesel Insignia.

Ik rij nu tien jaar zescilinders, 3 en 5, daarvoor diverse 4 cilinders, ook 3 serie. En ook 3 cilinders als lener!!

Ik zou zeggen 4 cilinder. 6 is leuker ja, maar dan misschien voor een cabrio, Z4, 2 coupé of als het bij een occasion helemaal op zijn plek valt (vaak de vollere, completere auto's)

Bij de diesel zou ik iets eerder voor 6 cilinders kiezen en als je héél regelmatig in Duitsland rijdt of 's nachts graag naar de 180 km/u wil, ok dan 6 cilinders.

Een 4 cilinder turbo is snel zat, heel gretig, modern en licht blok. Met de ongeblazen 3 liter is het geluid prachtig maar de power onderin mist, je moet dus heel erg 'racen', op een invoegstrook of snelweg is dat prachtig, maar verder eigenlijk lomp gedrag en niet zo comfortabel.

Met de geblazen 3 liter heb je echt een zuipend racemonster die ga je bij de verzekering en pomp wel voelen.

Onderhoud van de 6 is altijd duurder, meer bougies, olie en injectoren.

Betrouwbaarheidsverschil is verwaarloosbaar, ik heb genoeg dingetjes met de 6 cilinders gehad zonder ooit boven de 150km/u te komen.

Het 4 cilinderblok hoeft ook niet hard te werken en als je 6 cilinder in 6 seconden naar de honderd kan ga je je niet inhouden en dus nog steeds alle krachten tot de max pushen.
Als je zo rijdt dat er kans bestaat dat je serieus revisiewerk krijgt aan je blok dan ben je toch de pineut, al is het maar voor je banden en onderstel.

Ik adviseer je een 3/4 25d: hoge koppel met voldoende pk’s (224 pk/450nm).

Ik heb een 125d uit 2016 en rij gemiddeld 1 op 15,8. De 25d is een krachtige motor, die op de achtergrond z’n werk prima doet. De B47 is ook een nieuwe generatie motor, die beduidend minder problemen kent dan de N47 van de vorige generatie.

Een 30d is helemaal lekker, maar eigenlijk overkill voor Nederland. Ik moet met de 25d al oppassen, want je zit zo aan de 150-180 als je niet op let, laat staan met een 30d. Dat is helemaal een bommetje.

Rationeel gezien is er vrijwel geen reden om voor de 6 cilinder te gaan. ja het loopt mooier en natuurlijk krachtiger. Maar die 4 cilinder zijn ook heel rap en qua betrouwbaarheid niet zoveel anders. Ook moet ik eerlijk zeggen dat bij een 3 (en 5) het geluid ook aardig gedempt word binnen. Met normaal rijden heb je amper door of je met een dikke 4 cilinder of 6 cilinder rijd (mijn ervaring is beperkt tot de benzine versies) Als je wil gaat doorhalen wel qua souplesse en geluid. Maar hoe vaak doe je dat?

Het zal allicht geen gigantisch bedrag schelen maar alles is wel net wat duurder; remmen, olie, bougies, banden, gewicht in MRB. Of het jou dat waard is? Dat moet je zelf bepalen. Kan mij heel goed voorstellen als iemand nog voor zo'n lekkere 6 in lijn gaat. Dat hoort nu bij een dikke 3 serie en het begint steeds meer een uitstervend ras te worden. Maar rationeel gezien is de 4 cilinder ook prima.

Los daarvan; het aanbod 6 cilinders is in NL heel erg weinig en daardoor erg prijzig weet ik. Veel er van is daardoor import, met niet altijd duidelijk verleden mbt km standen, schade en onderhoud.

Goed punt van AsvonaGT, door isolatie krijg je het niet allemaal mee. Tenzij je flink gaat trappen.
Ik denk dat het ook wat legacy gehalte heeft. Conservatieve rijke duitsers die ooit in een 320i begonnen, met 6 cilinders toen nog omdat het toen beter liep, blijven gewoon nog betalen voor dat 'dingetje' vroeger kreeg je ook geen dubbele uitlaat bij 4 cilinders.

Ik heb recentelijk, na een aantal BMW 4-cilinders te hebben gereden, nu eindelijk een BMW met 6-cilinder in de vorm van een E60 530i. Voordat ik deze auto kocht heb ik nog in een F30 320i met 2.0 turbo proefgereden met in het achterhoofd de gedachte dat zo'n moderne 4-pitter vast net zo fijn zou rijden als een 6-in-lijn maar het was het voor mij gewoon nét niet. Ik had hiervoor een 15 jaar oude 118d met ~160 pk en bijna 400Nm koppel en de veel nieuwere 320i voelde gewoon niet als een upgrade qua rijervaring, meer een zijwaartse beweging zeg maar. Maargoed ik ben er wellicht gewoon wat gevoelig voor en zit dat hele gevoel gewoon tussen de oren. Ik zou dus gewoon gaan proefrijden of de extra kosten van een 6-cilinder het voor jou waard is. Ik weet wel één ding; zolang er nog BMW's zijn met 6-cilinders zul je mij niet meer vinden in een 4-pitter :D

De door TS aangehaalde varianten zijn bijna alle 4 cilinders.
Benzine x20i en x30i en x20d en x25d zijn alle 4 cilinders.
Pas daarboven zijn het zes cilinders.
Zoals hierboven al gezegd is er eigenlijk geen rationeel zinnig argument om een geblazen 6 te verkiezen boven een geblazen 4 tenzij je de ultieme uitvering wilt hebben of een rijstijl hebt die dat vraagt. De moderne BMW 4 cilinder turbo motoren zijn prima blokken en rijden gewoon goed. En met vermogen tot pak m beet 260pk (benzine) eigenlijk ook wel meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.

Sprekende als iemand met zowel een 4 cilinder benzine BMW (G30 520i gechipt naar 210pk) en een (ongeblazen) 6 cilinder benzine (E61 523i 190pk) - zegt mijn gevoel de 6 cilinder, maar mijn verstand de 4 cilinder. En om heel eerlijk te zijn heeft mijn verstand gelijk.... de 4 cilinder is een op alle fronten betere auto, dynamischer (wegens minder gewicht op de vooras), door moderne turbo techniek beter bij de les bij lage toeren, zuiniger en vriendelijker mbt onderhoudskosten. Maar toch... de emotie mist...

Ergo, volg je hart en als de portemonnee het kan trekken een 6 cilinder.

Een 6 cilinder is fijn maar niet noodzakelijk. BMW 4 cilindermotoren rijden uitstekend en voelen lichter aan wat een voordeel is. In exploitatie is een 6 cilinder toch meestal iets duurder. Ik rijd sinds 1979 BMW en heb alle motortypen inmiddels wel ervaren. Als geld geen rol speelt zijn de 330dA en met name 530dA/535dA ultieme gebruiksautos. Maar gegeven de Nederlandse omstandigheden is een 4 cilinder BMW al zeer fijn.

Een zes cilinder heb je in Nl niet nodig. Het is dus echt een luxe.

Ik ben zelf toch erg blij met de overstap van de G31 530i (viercilinder) naar de G21 M340i (zescilinder). Ik miste bij de viercilinder toch de Laufkultur die de zescilinder zo kenmerkt. Maar goed, die overstap heeft me wel serieus geld gekost. Qua verbruik valt het me mee, de M340i verbruikt een ruime 1 op 10 (zie de verbruiksmonitor).

Succes met je keuze, in alle gevallen een lekkere BMW en dat is geweldig rijden.(y)

Wederom bedankt voor alle reacties! Ik ben er nog niet geheel over uit wat het gaat worden. Geld speelt wel een rol bij mij, het blijven echter keuzes waar je, je geld aan uitgeeft;) De kans zal groter zijn dat ik voor een 4 cilinder diesel of benzine ga, maar ik ken mezelf, mocht er een prachtige 6 cilinder benzine of diesel te koop staan met alle denkbare opties, dan ben ik zomaar verkocht.

Begin oktober ga ik een BMW kopen, dus ik heb nog even de tijd om rustig te oriënteren. Maximaal heb ik een kleine 25K te besteden.

Ik heb nog wel een vraag over de N55 motoren (330i, 335i, 430i, 435i in dit geval). Is het bij een BMW met een dergelijke motor (en waarschijnlijk met een stage 1 chiptuning) noodzakelijk/ zeer aan te bevelen om euro 98 te rijden?

Geldt hetzelfde voor de 6 cilinder diesel motoren? Oftewel is het noodzakelijk/ zeer aan te bevelen om super diesel te tanken?

loran 7816340 zei:
Wederom bedankt voor alle reacties! Ik ben er nog niet geheel over uit wat het gaat worden. Geld speelt wel een rol bij mij, het blijven echter keuzes waar je, je geld aan uitgeeft;) De kans zal groter zijn dat ik voor een 4 cilinder diesel of benzine ga, maar ik ken mezelf, mocht er een prachtige 6 cilinder benzine of diesel te koop staan met alle denkbare opties, dan ben ik zomaar verkocht.

Begin oktober ga ik een BMW kopen, dus ik heb nog even de tijd om rustig te oriënteren. Maximaal heb ik een kleine 25K te besteden.

Ik heb nog wel een vraag over de N55 motoren (330i, 335i, 430i, 435i in dit geval). Is het bij een BMW met een dergelijke motor (en waarschijnlijk met een stage 1 chiptuning) noodzakelijk/ zeer aan te bevelen om euro 98 te rijden?

Geldt hetzelfde voor de 6 cilinder diesel motoren? Oftewel is het noodzakelijk/ zeer aan te bevelen om super diesel te tanken?
Wat is super diesel? Voor benzine is er variatie in octaan getal (91/95/98/100+), van diesel is er maar 1 soort.

Ik was in de veronderstelling dat Shell V-Power diesel en BP Ultimate diesel "super diesels" zijn. Wellicht klopt de term niet maar ik bedoel er in ieder geval die soorten diesel mee. Ik was namelijk tevens in de veronderstelling dat die diesel soorten beter zijn dan de reguliere diesels.

loran 7816340 zei:
Ik was in de veronderstelling dat Shell V-Power diesel en BP Ultimate diesel "super diesels" zijn. Wellicht klopt de term niet maar ik bedoel er in ieder geval die soorten diesel mee. Ik was namelijk tevens in de veronderstelling dat die diesel soorten beter zijn dan de reguliere diesels.

Dan heeft de marketing goed gewerkt :)

Inderdaad, het is vooral beter voor de olie maatschappijen.. Mijn auto rijdt op gewone diesel, niet eens altijd van een groot merk. Toch nooit problemen gehad gerelateerd aan brandstof.
Het is wel belangrijk dat je met een diesel genoeg kilometers maakt. De mini de diesel van vrouw rijdt nu iedere dag 20 km enkele reis, dat is eigenlijk al te weinig om het roetfilter goed schoon te krijgen.

Terug
Bovenaan