Advies aankoop occasion: budget rond 10.000 euro

bdl

Net ingestapt
Hoi,

Wij willen een nieuwe auto kopen aangezien de huidige auto steeds vaker mankementen heeft. Momenteel twijfelen wij tussen enkele opties: een volvo s40 (automaat) of s60 bouwjaar 2007/2008 of een opel astra (automaat) bouwjaar 2012. We zoeken vooral een betrouwbare automaat die nog enkele jaren meegaat en relatief ruim is.
We twijfelen erg tussen beide opties op papier zouden volvo's betere auto's zijn, echter zou de optie wel een stuk ouder zijn dan een opel.
Wat zou jullie advies zijn?

Raden jullie andere merken aan?

Volvo en Opel staan al weer jaren laag in de lijstjes met meest betrouwbare automerken.

Een Opel koop je uit een jonger bouwjaar. En je ziet dat de kwaliteit bij Opel weer stijgt. Bij de Opel Astra zou ik eerder model K vanaf eind 2015 kiezen omdat die jonger, lichter, en betrouwbaarder is dan zijn voorganger de J.
De genoemde Volvo's zijn al flink op leeftijd, en van gemiddelde kwaliteit, zeker geen hoogvliegers. Je betaald er echter relatief veel voor.

In de top 10 van meest betrouwbare automerken staan tegenwoordig Honda, Toyota, Suzuki, Kia, Hyundai, Fiat, Citroën, Renault, Mazda en Ford.

Het aanbod in automaten is in deze prijsklasse best beperkt, zeker als de auto niet heel oud moet zijn.

Suggesties zijn bijvoorbeeld de Honda Insight, en Toyota Auris. En de Renault Megane 3 2.0 automaat met Japanse motor en Japanse CVT automaat

Laatst bewerkt:
Opel maakt prima auto's maar zoals hierboven aangegeven zou ik dan wel voor een generatie nieuwer kiezen, maar waarschijnlijk buiten budget. De oude J generatie is niet gelijk slecht. Met namde de handbakken zijn zwak (maar heb jij geen last van met automaat) en de auto voelt wat zwaar (wat hij ook is) en loom. ik zou er gewoon eens in gaan rijden.

Volvo heeft nog de reputatie van onverwoestbare containers. Maar de vorm is niet meer zo hoekig en de betrouwbaarheid is ook niet meer van dat wat het ooit was. Motorisch volgens mij nog wel redelijk maar daaromheen moeten soms behoorlijke reparaties worden gedaan naarmate ze ouder worden.

Er zijn genoeg merken en modellen. Ik zou in inder geval gaan voor een volautomaat (en geen gerobotiseerde handbak)

Megane Automaat (vol met japanse techniek)

Wat is relatief ruim? Wat wil je/moet je er in vervoeren? Wil je een sedan, hatchback, station? Brandstof?
Mazda 6

In het verlengde van de 6:

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 11.950,-
Kilometerstand: 169.822 km
Bouwjaar: 01/2010

Betrouwbaar, rijdt heerlijk en lekker ruim.

Vanaf ongeveer 2010 - 2012 tot aan de Stellantis Opels is de kwaliteit van Opel helemaal niet zo slecht. Ze halen niet het niveau van Toyota of Honda bijvoorbeeld, maar scoren ook zeker niet het allerslechtste. Middenmoot tot net iets boven gemiddeld zou ik zeggen wat betreft betrouwbaarheid.

Dit terwijl mijn ervaring is dat de kwaliteit van Volvo's juist chronisch wordt overschat en dat de kans op hoge rekeningen juist groter is.

Persoonlijk zou ik dan ook eerder voor de Opel kiezen dan de Volvo.

Maar een wat oudere hybride Toyota is misschien ook geen verkeerd advies.

De S60 is zeker wel betrouwbaar, de 2.4 5cilinder van Volvo is in veel modellen geleverd en haalt probleemloos hoge kilometerstanden.
Deze motor zit ook in onze V50 en de S60 van onze zoon.
De S60 rijd al jaren zonder problemen met alleen het normale onderhoud.

Mijn advies is om eens met verschillende auto's te rijden en daar je keuze op te baseren.
Ik vindt een S60 toch een stuk fijner rijden dan een Astra, door de betere stoelen en aandrijflijn.
Zuinig zijn ze niet, reken op 1 op 12.

Deze is uit 2008 en heeft 160k gelopen:

Blind voor een Astra K gaan, vind ik ook niet zo goed idee, want dan kom je in de budget als snel uit bij de 1.0 en die heeft een half automaat. CVT automaten van het Japanse Jatco zijn ook niet altijd foutloos. Ik Zal idd voor een Astra J gaan of voor een Chevrolet Cruze die deelt techniek en onderstel met de Astra j. De Cruze is er ook als hatchback en station. https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze/automaat?srt=bj-a

Trouwens bij een Astra kan het lonen om voor een Sedan te gaan, die staan voor mooiere prijzen te koop dan de hatchback/station

Terug
Bovenaan