advies aankoop hoge instap, zuinig rijden en betrouwbaar

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Graag vraag ik een aankoopadvies aan u.
Situatie:
Wij rijden nu vijf jaar een volvo xc60 2.4 awd die inmiddels zijn 11e jaar in gaat met 333.000 km. Binnenkort ga ik met pensioen en zullen we jaarlijks nog ong 20.000 km rijden. Deze volvo, net als de vorige volvo’s, bevalt uitstekend en is heel betrouwbaar. Maar zo zachtjes aan moet ik onkosten vrezen en wordt het gebruik (ook met de MR:cool: duur.

Wij zoeken een alternatief met een hoge instap vanwege mijn rugklachten. We willen kijken naar een jonge occasion van rond de € 25.000,-
Ik wil zeker een stapje terug doen in vermogen, maar rond de 150 pk lijkt me nog plezierig inhalen. Ook qua ruimte mag het allemaal wel wat bescheidener, maar ook niet echt compact.
Ook zouden we graag zuiniger gaan rijden ivm het milieu, maar helemaal elektrisch durven we nog niet aan ivm de actieradius.
We hebben goed gekeken naar het overzicht van de automankementen van de consumentenbond en wat andere sites. Ook heb ik al ettelijke occasions berekend via de autokostentool van de anwb.

Eigenlijk kwamen we uit (op papier) op een Toyota CRV: hoge instap, zuinig, betrouwbaar, mooie reviews in autoweek etc. MAAR: in de showroom vonden we het model lelijk. Voor ons te schreeuwerig, te uitgesproken. De prius te laag en de RAV te duur.

Een alternatief zou zijn de Mazda CX 5, maar het brandstofverbruik blijft hoog zonder elektrische ondersteuning.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunt u nog wat alternatieven aan reiken met een goed zitcomfort, goede betrouwbaarheid, zuinig verbruik en betaalbaar. Wij stellen uw expertise zeer op prijs en met dank op voorhand.

De Kia Niro plug-in

Rij je liever Toyota kun je ook nog naar de rav hybride kijken.

De oudlander is er ook nog, maar die is niet heel zuinig als de benzine motor de elektrische motor overneemt, en dat is al redelijk snel

Dank voor uw reactie. Weet u iets over de betrouwbaarheid van de Niro en het gebruik?

Dit is een rav hybride

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/124567547/Android?s=3-3-2-2-1-2

En dit is de Niro die is er in hybride en plug-in

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/129070703/Android?s=264-50-110-27-1-3

XC60ofX zei:
Dank voor uw reactie. Weet u iets over de betrouwbaarheid van de Niro en het gebruik?

Kia geeft 7 jaars fabrieksgarantie, tot 150.000 km.

Bij een plug-in hangt er vanaf hoeveel je wel of niet stekkert qua verbruik

Naast de al eerder aangedragen RAV4 is dit misschien ook wel iets voor je

https://www.autowereld.nl/opel/grandland-x/1-2-turbo-130pk-online-edition-navigatie-29832080/details.html

Doet in de praktijk 1:14/1:15, is dat nog acceptabel voor je?

Of deze, wel iets boven budget

https://www.louwman.nl/aanbod/lexus/nx/300h_awd_25th_edition/2014/9zgn11

Ik zie dat bobslee met een handbak komt. Ik ging uit dat het een automaat moet zijn. Maar als een handbak ook mag, dan is de cx5 geen verkeerde keuze ondanks dat die geen elektrische ondersteuning heeft. Met een automaat is de cx5 een ander verhaal die beïnvloed het verbruik.

Verder
- moet de auto ook een kar of caravan kunnen trekken?
- is een MPV ook een optie voordeel van MPV is meer binnen ruimte voor een lagere prijs. Dan te denken aan een BMW 2 serie of een Citroën space tour (voorheen Picasso)
- is een Mercedes B-klasse ook nog een optie?

Er zijn heel veel keuze's mogelijk.

Er zijn diverse zeer jonge en betrouwbare Renaults mogelijk uit 2019 met officiële fabrieks garantie. De Renault (Grand) Scenic of de Renault Kadjar met de met Mercedes ontwikkelde moderne, zuinige en erg goede motoren met 140 en 160 pk tegen. Deze motoren passen erg goed bij deze auto's, en zijn stil en soepel.

Ik kwam ook de nieuwe Renault Captur al tegen uit 2020, die heeft minder vermogen maar weegt ook minder. Deze wordt ook zeer binnenkort leverbaar met het voordelige lpg af fabriek.

Binnen het budget is ook gewoon een nieuwe Dacia Duster mogelijk, hier liggen de zelfde met Mercedes ontwikkelde motoren in, de auto is ook leverbaar af fabriek op het zeer voordelige lpg. Het is geen Volvo maar wel een hele interessante en voordelige auto om privé te rijden.

Leuke zoektocht, veel succes gewenst.

Auto encyclopedie zei:
Ik zie dat bobslee met een handbak komt. Ik ging uit dat het een automaat moet zijn. Maar als een handbak ook mag, dan is de cx5 geen verkeerde keuze ondanks dat die geen elektrische ondersteuning heeft. Met een automaat is de cx5 een ander verhaal die beïnvloed het verbruik.

Verder
- moet de auto ook een kar of caravan kunnen trekken?
- is een MPV ook een optie voordeel van MPV is meer binnen ruimte voor een lagere prijs. Dan te denken aan een BMW 2 serie of een Citroën space tour (voorheen Picasso)
- is een Mercedes B-klasse ook nog een optie?

hallo,
nee hoeft geen kar/ caravan te trekken.
ben nu gwend aan automaat, die zou de voorkeur hebben
de mercedes b heeft een lage instap
Dank voor de andere suggesties, ga ik bekijken.

dank voor de suggesties, ga zeker de renaults nader bekijken.
Dacia klinkt iets minder betrouwbaar of is dat mijn vooroordeel?

Dacia's zijn zeker wel betrouwbaar, ze zijn alleen niet erg modern. Goedkopere auto's vind je haast niet in NL, maar alles voelt ook heel goedkoop aan.
Als je uit een Volvo komt dan is het nogal een grote stap terug. Renaults zijn wat dat betreft veel moderner.

Niro Plug-in is nieuw 5.300 euro duurder en 150 kg zwaarder dan een normale hybride. Ik vraag me af of je bij 20.000 km per jaar die extra aanschaf (+ laadpaal) terug verdient. MRB is in 2020 nog een halftarief voor een plug-in maar 2020 waarschijnlijk volledig?

Ik rij met een Grand Scenic 1.3 140 pk automaat. Als je de ruimte niet nodig hebt volstaat een normale Scenic zeker. De motor en bak voldoen goed, verbruik zit tussen de 7 en 8 liter/100 km. Ik heb aardig wat opties waardoor de auto 150 kg zwaarder is. Tevens rij ik stevig door. Met een normale scenic is 6,5 liter/100 zeker mogelijk.

Twee punten stoor ik mij aan:
- windgeruis van spiegels en deur
- climate control houdt de auto perfect op temperatuur alleen met dit weer wordt de auto snel vochtig van binnen, ontwasemingstand werkt matig.

ps voor 25.000 euro kan je heel wat brandstof , MRB en onderhoud betalen voor je Volvo

Vin cent zei:
Niro Plug-in is nieuw 5.300 euro duurder en 150 kg zwaarder dan een normale hybride. Ik vraag me af of je bij 20.000 km per jaar die extra aanschaf (+ laadpaal) terug verdient. MRB is in 2020 nog een halftarief voor een plug-in maar 2020 waarschijnlijk volledig?

Ik rij met een Grand Scenic 1.3 140 pk automaat. Als je de ruimte niet nodig hebt volstaat een normale Scenic zeker. De motor en bak voldoen goed, verbruik zit tussen de 7 en 8 liter/100 km. Ik heb aardig wat opties waardoor de auto 150 kg zwaarder is. Tevens rij ik stevig door. Met een normale scenic is 6,5 liter/100 zeker mogelijk.

Twee punten stoor ik mij aan:
- windgeruis van spiegels en deur
- climate control houdt de auto perfect op temperatuur alleen met dit weer wordt de auto snel vochtig van binnen, ontwasemingstand werkt matig.

ps voor 25.000 euro kan je heel wat brandstof , MRB en onderhoud betalen voor je Volvo

€25.000 op de bank levert ook niks op.

Nog even een vraag:

-heb je eigen oprit om auto op te laden
- heb je zonnepanelen met eventuele overcapaciteit?

Dat bedrag van 25.000 EUR is dat inclusief of exclusief inruil?

Misschien bereik je wat met onderhandelen:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/xc40/47519099

Die Kia Niro Hybrid lijkt mij ook wel een redelijke aankoop.

Let wel....qua rugklachten zou ik gewoon de Volvo houden want ook al is een Niro zeker geen verkeerde auto en rijden ze super. Het is geen Volvo.
Dan beter even wachten tot een XC40 bereikbaar is. ;)

ps voor 25.000 euro kan je heel wat brandstof , MRB en onderhoud betalen voor je Volvo[/quote]

ja, dat is zeker ook een punt!

- heb je zonnepanelen met eventuele overcapaciteit?[/quote]

ja eigen oprit en zonnepanelen met enige overcapaciteit.

Nico GTR zei:
Die Kia Niro Hybrid lijkt mij ook wel een redelijke aankoop.

Let wel....qua rugklachten zou ik gewoon de Volvo houden want ook al is een Niro zeker geen verkeerde auto en rijden ze super. Het is geen Volvo.
Dan beter even wachten tot een XC40 bereikbaar is. ;)

Ja, dat is zeker ook een optie. De volvo rijdt uitstekend en geen klachten; goede dealer erachter. Maar ja, ben ook niet gewend aan n auto van 11 jaar en ruim 3 ton. Volet ook wat onzeker; terwijl de auto zelf er geen reden toe geeft.

De Dacia Duster 2 kwam in 2017 op de markt en staat bekend als een betrouwbare auto. De auto biedt veel waar voor het geld. De Dacia Duster met 1.0 TCE op lpg is een auto om voordelig veel kilometers te maken. De auto staat bekend als zeer waardevast.

XC60ofX zei:
Eigenlijk kwamen we uit (op papier) op een Toyota CRV: hoge instap, zuinig, betrouwbaar, mooie reviews in autoweek etc. MAAR: in de showroom vonden we het model lelijk. Voor ons te schreeuwerig, te uitgesproken. De prius te laag en de RAV te duur.

Je bedoelt waarschijnlijk de Toyota C-HR? Dat is inderdaad een wat uitgesproken vormgegeven auto. De CR-V is van Honda, ook een crossover, wel maatje groter dan de C-HR maar een stuk milder van vormgeving.

Honda CR-V:
ku8y0g6b2sc1_480.jpg

Toyota C-HR:
jieyg9cb5c4u_480.jpg

Zadelsnuiver zei:
XC60ofX zei:

Je bedoelt waarschijnlijk de Toyota C-HR? Dat is inderdaad een wat uitgesproken vormgegeven auto. De CR-V is van Honda, ook een crossover, wel maatje groter dan de C-HR maar een stuk milder van vormgeving.
klopt. excuses.

Of nog even geduld om een jonge Mazda CX-30 te kopen, als een CX-5 te groot of onzuinig is. Hoewel vergeleken met die Volvo 2.4 awd.. Ik denk niet dat je daar boven de 1 op 10 mee uitkwam.
Als ik de verhalen lees (of hoor van bekenden), is de standaard Mazda Skyactiv G 2.0 liter met 120pk echt heel zuinig te rijden (en ik vind hem in een kleinere, wat lichtere CX-3 ook ronduit kwiek). Voor een paar honderd euro is deze te chiptunen voor extra vermogen.
De nieuwe Skyactiv X motor is nog wat vlotter en iets zuiniger.

Honda Hr-V kan natuurlijk ook. Een Honda CR-V is qua binnenruimte groter dan de Volvo nog.

Jan 7171015 zei:
Of nog even geduld om een jonge Mazda CX-30 te kopen, als een CX-5 te groot of onzuinig is. Hoewel vergeleken met die Volvo 2.4 awd.. Ik denk niet dat je daar boven de 1 op 10 mee uitkwam.
de volvo haalt vlot 1:13/13,5 gemiddeld.

Honda Hr-V kan natuurlijk ook. Een Honda CR-V is qua binnenruimte groter dan de Volvo nog.
die ga ik ook eens bekijken.
dank je wel

XC60ofX zei:
- heb je zonnepanelen met eventuele overcapaciteit?

ja eigen oprit en zonnepanelen met enige overcapaciteit.[/quote]

Bij overcapaciteit loont het al helemaal om voor een plug-in Niro te gaan IPV een gewone Nero gebreide.

Ik zou ook voor een RAV4 hybride gaan. Zeer betrouwbaar, altijd automaat en relatief zuinig voor een auto van dat formaat. Mijn schoonouders hebben er een (na hiervoor een X3 te hebben gereden) en vinden hem geweldig.

Terug
Bovenaan