Advies 50.000 km per jaar, snel en toch iets zuinig.

Dan0102

Startmotor
Zoek een auto die ik privé wil aankopen. Budget tussen de €40.000 en €45.000

Diesel optie nog gezien de kosten of is de restwaarde op een diesel zo slecht geworden?

50.000 km per jaar
250 pk of meer
Toch nog zuinig?
Wil er goed in kunnen zitten met 4/5 personen.
Trekhaak optioneel / afneembaar vanwege trekken trailer van boot van 500 Kg.

Tips welkom

De laatste generatie nissan x trail altijd hybride, wel even goed checken , de 1 mag meer trekken dan de ander. De techniek is wellicht wat exotisch, komt niet voor in andere nissan, renault, dacia mercedes modellen

Elektrisch met 600+ km WLTP actieradius!

Plug-in hybride, ruim 200 pk!

Curpra hybride 245 pk is een interessante optie ja.

Heb ook nagedacht over de 2.0 tsi met 311 pk.
Of is dat geen verstandige keuze gezien ik 50.000 km per jaar maak?

Prive zou ik geen nieuwe aanraden, maar een jong gebruikte diesel.
Is dit je enige auto?
Ik heb in een soortgelijke situatie ervoor gekozen voor een kleine, tweede auto voor het woon-werkverkeer. In mijn geval een Ford Fiesta: wel alle luxe, maar kostte slechts 9500 en reed 1:19. De 'dure' eerste auto wordt gebruikt voor vakanties, het gezin etc

Zou met dit jaarkilometrage nog gewoon kiezen voor een (dikke) diesel en dan jong gebruikt.

Als je 4 jaar ermee blijft rijden kan zo'n diesel nog wel even door. Is het niet hier, dan voor de export.
Een benzine of hybride inruilen met 200.000+ km, daar zul je ook niet veel voor terugkrijgen.

Zit zelf dan te denken aan een mooie BMW, Mercedes, Volvo of Audi ofzo. Maar wat zoek je qua carroserie? Station, Sedan, SUV, anders? En welke maat auto denk je zelf aan?

Of iets rationelers en fors goedkopers:

Laatst bewerkt:
Met die Insignia Gsi rij je wel iets exclusiefs. Zijn hier in Nederland niet ( of amper ) verkocht als Diesel. In Duitsland staan er nog best aardig wat van te koop zag ik. Zal wel nog heel flink afschrijven maar dat zal met die andere dikke diesels niet anders zijn.

Een Model 3, die is ruim, snel en erg zuinig.

Curpra hybride 245 pk is een interessante optie ja.

Heb ook nagedacht over de 2.0 tsi met 311 pk.
Of is dat geen verstandige keuze gezien ik 50.000 km per jaar maak?

Als je uitgaat van het WLTP verbruik van 1 op 12,2 dan ben je al meer dan 4000 liter benzine per jaar nodig. Als je een beetje doorrijdt eerder 5000 liter of ongeveer € 10000 aan benzine per jaar. :mad:

De Tesla Model 3 heeft een WLTP van 12,8 kWh/100km in de praktijk misschien 7000 kWh bij 50000 km is ongeveer € 2500 per jaar!

Laatst bewerkt:
Ik zat ook meer aan elektrisch te denken, zoals een Tesla Model 3, Y, Xpeng G6, of iets dergelijks. Daar bespaar je veel brandstof mee.

Prive zou ik geen nieuwe aanraden, maar een jong gebruikte diesel.
Is dit je enige auto?
Ik heb in een soortgelijke situatie ervoor gekozen voor een kleine, tweede auto voor het woon-werkverkeer. In mijn geval een Ford Fiesta: wel alle luxe, maar kostte slechts 9500 en reed 1:19. De 'dure' eerste auto wordt gebruikt voor vakanties, het gezin etc
Zoek een auto waar al km’s op staan. Auto tussen de 20.000 - 50.000 km op de teller.
Nieuw kopen en dan 50.000 km per jaar gaat mij te hard met de afschrijving.

Maak veel snelweg kilometers. Vraag mij af of diesel of benzine/hybride slim is qua kosten
En zoek iets pittigs, vlot en tikje sportief.

Sedan/stationof een SUV, dan zou je denken dat een SUV minder zuinig is door de hoogte van de auto

Als je uitgaat van het WLTP verbruik van 1 op 12,2 dan heb je al meer dan 4000 liter benzine per jaar nodig. Als je een beetje doorrijdt eerder 5000 liter of ongeveer € 10000 aan benzine per jaar. :mad:

De Tesla Model 3 heeft een WLTP van 12,8 kWh/100km in de praktijk misschien 7000 kWh bij 50000 km is ongeveer € 2500 per jaar!
Heb zakelijk 3 jaar rij ervaring met volledig electtrisch rijden. Nieuwe Kona zakelijk gehad als voorloop auto op een Polestar 2 (2 jaar in gereden).

Werd door de vele km’s toch wat geïrriteerd over het opladen met 50.000 km/jaar.

Nu privé kijkende naar iets met brandstof/hybride of diesel

Met zo'n kilometrage vind ik een jong gebruikte diesel wel "te verantwoorden", een logische keuze. Elektrisch, mooi idee, maar snap je punt qua laden wel. Is ook een persoonlijke afweging. En na 4 jaar/200k aan kilometers krijg je ook niet veel meer voor een benzine/hybride, dus wat dat betreft maakt het ook niet veel uit of je nu een diesel koopt. Diesel zal in aanschaf nu goedkoper zijn dan een benzine/hybride.

Heb zakelijk 3 jaar rij ervaring met volledig electtrisch rijden. Nieuwe Kona zakelijk gehad als voorloop auto op een Polestar 2 (2 jaar in gereden).

Werd door de vele km’s toch wat geïrriteerd over het opladen met 50.000 km/jaar.

Nu privé kijkende naar iets met brandstof/hybride of diesel
Dat je niet om de haverklap wil laden kan ik mij goed voorstellen, maar met een WLTP actieradius van 600+ km en de Tesla zelfs 700+ km zou het misschien te doen zijn, echter dat hangt natuurlijk ook van de ritten en laadmogelijkheden af!

Er zijn ook genoeg goede hybrides te verkrijgen b.v. van Toyota/Lexus, zeker voor particuliere koop een degelijke keuze!

Laatst bewerkt:
Ik zou een volvo V60 T6 AWD van 2023 aanraden. Kost tussen de 40 en 45k. 350pk, 0-100 in 5,5 seconden en ongeveer 75km actieradius op accu.

Ik snap het niet zo, 50k per jaar zit je toch zo aan? Ik kan prima toe in theorie met een EV....

Ik heb er ook een. Dikke 2 liter uit de betrouwbare jaren. Vlammen met dat hok. Beetje bijhouden en niet te gek doen.

Kost slechts 8000 euro aan vaste lasten, onderhoud en brandstof. Afschrijving heb ik niet.

Ik snap het niet zo, 50k per jaar zit je toch zo aan? Ik kan prima toe in theorie met een EV....

Ik heb er ook een. Dikke 2 liter uit de betrouwbare jaren. Vlammen met dat hok. Beetje bijhouden en niet te gek doen.

Kost slechts 8000 euro aan vaste lasten, onderhoud en brandstof. Afschrijving heb ik niet.
50K per jaar is meer dan 4 keer zoveel als de gemiddeld.

3 serie of een 5 serie diesel zou ook mijn gedachte zijn. Een jaar of 2 oud met wat ervaring. Het oude model 5 is ook een stuk mooier dan dat lelijke nieuwe ding

Welke EV heb je zelf?

Dan ben je waarschijnlijk al sedert Nieuwjaarsdag onderweg en mag je de komende 362 dagen permanent op het fietspad tuffen en laden om finaal aan 50.000K km te geraken tegen eind december...

Ik heb met de ID3 2 jaar lang 50.000 km per jaar gereden. Dat ging prima. De afschrijving daarentegen. Dat ik hem kocht schreven ze bijna niets af. Achteraf had ik gewoon een nieuwe Polo moeten kopen en die iedere 2 jaar in moeten ruilen. Had me een bak afschrijving gescheeld.

Keus was toen elektrisch. Gedachte was geen tot weinig onderhoud, afschrijving (boy was I wrong), en kilometerkosten (stroom.
Bij diesel was de gedachte die schrijf ik volledig af.

Terug
Bovenaan