Advies: 2 nieuwe autos!

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Onze thuissituatie is veranderende. We verwachten een kleintje en we hebben sinds kort een caravan aangeschaft. Daarom ben ik van plan om mijn wagenpark van 2 autos te veranderen. 

Ik zit er zelf vrij blanco in en zodra ik mij ga orienteren raak ik verdwaald. Diesel? Benzine? Hybride? Station of suv?
Daarom roep ik de hulp in van jullie, experts! :). Hieronder de feiten en wensen op een rijtje. 

Auto 1 is voor woon-werk verkeer
Ongeveer 32.000 km per jaar waarvan 29.000 zakelijk
.- Automaat
- Goede stoelen (ben 1.90)
- Bluetooth
- Cruisecontrol (bij voorkeur) adaptief)
- Parkeercamera
- Sound system

Auto 2 
Vooral prive, ongeveer 10.000km per jaar.
Stadsverkeer en vakantie naar Middelandse zee.
Gezinsauto voor 1 kind en 2e op komst.
- Automaat
- Bluetooth 
- Moet caravan kunnen trekken
- Parkeerhulp met camera
- Trekhaak

Budget is ongeveer 18.000 euro voor 2 autos.

We bezitten nu ook 2 autos, maar die hou ik nog even achter zodat ik jullie meningen niet beinvloed :)

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Alvast dank!

Moet caravan kunnen trekken, maar hoeveel weegt deze caravan?

Om alvast te beginnen met zeuren. De parkeercamera's die beide auto's moeten hebben kun je achteraf voor niet heel veel geld laten inbouwen. Tussen een camera, en louter sensoren zit bij middenklassers vaak 10 jaar verschil qua leeftijd; deze laatste partij met sensoren gooi je nu wel aan de kant, voor zoiets minescuuls. Zelf vind ik sensoren overigens veel handiger dan een camera, omdat het veel sneller werkt met achteruitparkeren./manouvreren dan om- en om kijken naar je schermpje en de omgeving.

Auto 1: Prius 3 Executive, daar zit alles op wat je zoekt en meer zoals keyless, headsup display, LED koplampen en lederen bekleding. Gaat nooit kapot en rijdt met 2 vingers in de neus 1 op 20.

Toyota Prius 1.8 Executive (bj 2010, automaat)
€ 12.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1471730817

Auto 2:

Renault Mégane estate. Mag 1300 kg trekken en vol luxe opties. Geen camera maar wel PDC dus die eventueel zelf inbouwen tezamen met de trekhaak. Verder gewoon een fijne, betrouwbare en relatief jonge auto met genoeg ruimte voor de vakanties.

2009 Renault Megane Estate 2.0 16V 140 Dynamique - Navi - Xenon
€ 4.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1471525068

Auto 1 :

Opel Ampera

Wanneer je de auto netjes 2x per dag zou laden ( thuis en op het werk ) heb je bij deze kilometers per jaar een benzineverbruik van zo goed als 0,0.

Auto 2 :

Opel Astra Station

Als als gezinsauto een recht toe recht aan stationwagen op benzine, kant en klaar met trekhaak.

Eens met parkeersensoradvies van megatron. Dat geldt ook voor sound system (?), bluetooth, trekhaak en

Waarom beide auto's vervangen en waarom niet iets harder je best doen om de zakelijke auto maar 500km privé te rijden?

Voor auto 1 zou ik een spaardieseltje scoren die goed in de opties zit. V40 of nog kleiner. Prius is een goeie tip, maar die koop je niet voordelig:
Tactisch gezien koop je liever een goedkopere auto met na 2-3 jaar een dure reparatie dan dat je dat meteen uitgeeft.

Als auto 1 heb ik een chevorlet volt dat is de tweeling van de opel ampera. Maar ik weet niet hoeveel je rijd want anders loont een prius plug in meer in jou situatie.

hier een video waarin het verschil tussen de volt en de prius plug in wordt uitgelegd.

prius en volt

cruze

0-de1779fb-983c-4177-b1b5-16583928ea4e.jpg

Als auto 2 heb ik een Suzuki gevonden die nog maar 65.000 km heeft gereden.

sx4

0-371a266f-d793-4e8a-a6f1-f3eba33af71d.jpg

Auto encyclopedie zei:
Als auto 1 heb ik een chevorlet cruze dat is de tweeling van de opel ampera. Maar ik weet niet hoeveel je rijd want anders loont een prius plug inn meer in jou situatie.

cruze

0-de1779fb-983c-4177-b1b5-16583928ea4e.jpg

Als auto 2 heb ik een Suzuki gevonden die nog maar 65.000 km heeft gereden.

sx4

0-371a266f-d793-4e8a-a6f1-f3eba33af71d.jpg

hier een video waarin het verschil tussen de cruze en de prius plug inn wordt uitgelegd.

prius en volt
Volgens mij heet dan ding Volt en niet Cruze

Met 2 auto's zou ik het zo verdelen denk ik, (toevallig beide renault in de voorbeelden)

optie 1 zou ik een jonge auto kiezen, je rijd veel kilometers en je wil er nog even mee door.

Clio diesel automaat estate (facelift)

Waarom? jonge auto uit 2017, weegt niet veel en super zuinig, bewezen betrouwbaar, net een ton op de klok dus die kan nog wel wat jaartjes blijven. De EDC automaat is erg prettig. Je hebt ook jonge multimedia/navi (r link), maar ook andere luxe zaken zoals LED koplampen, cruisecontrol en uiteraard parkeersensoren rondom. Als je de auto een keer prive nodig hebt heb je ook nog best wat kofferbak ruimte. (y)

Prive is kiometerstand en leeftijd iets minder belangrijk omdat je weinig rijd en mag ook wel ietje ouder zijn

[https://www.autowereld.nl/renault/laguna-estate/2-0-16v-t-dynamque-aut-bose-xenon-navi-leer-31703126/details.html]zoiets[/url]

Japanse motor en automaat, mag 1500kg trekken. Blokje heeft veel koppel door de turbo, doet trekt het ook vrij makkelijk, zelf met volle bepakking (y) en staan bekend als betrouwbaar. Bovendien luxe (Bose audio), cruise control en parkeersensoren. Ook een prima auto om nog lang mee door te rijden.

De suggesties van AsconaGT zijn in mijn ogen prima, een luxe jonge Renault Clio lijkt mij ook een goede 1e suggestie, de link naar de 2e is niet goed. Ik denk dat het een Renault Megane 3 of Scenic 3 met 2.0 16V motor en CVT automaat is.

Ik zou een diesel nemen voor de auto met de meeste kilometers en waarmee ik op vakantie zou gaan, voorbeelden:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/passat/45445741
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/308/46552453

Een een goedkopere benzine/hybrid voor de auto die de mindere kilometers doet

Het genoemde budget is dat incl inruil? Kan nogal schelen.

ak2 zei:
De suggesties van AsconaGT zijn in mijn ogen prima, een luxe jonge Renault Clio lijkt mij ook een goede 1e suggestie, de link naar de 2e is niet goed. Ik denk dat het een Renault Megane 3 of Scenic 3 met 2.0 16V motor en CVT automaat is.

Laguna 3 met turboblokje. Die automaat komt ook van japan meende ik. Erg fijn voor de caravan (y) heb de link inmiddels aangepast met de goede auto

Heb ik het voorbeeld deze 2 genomen. Je kunt het ook natuurlijk wijzigen in andere modellen. in ieder geval een jonge frisse B segment diesel en een wat oudere C of D segment station met een fatsoenlijke motor.

AsconaGT zei:
ak2 zei:

Laguna 3 met turboblokje. Die automaat komt ook van japan meende ik. Erg fijn voor de caravan (y) heb de link inmiddels aangepast met de goede auto

Heb ik het voorbeeld deze 2 genomen. Je kunt het ook natuurlijk wijzigen in andere modellen. in ieder geval een jonge frisse B segment diesel en een wat oudere C of D segment station met een fatsoenlijke motor.

Japan met een duwband uit Tilburg. ;)

De laguna 3 heeft gewoon een 6-traps volautomaat van Jatco AJ0, japans concern waar nissan bij in zit. Geen idee waar hij nog meer in zit maar in ieder geval in laguna en espace. Heb er destijds ook eentje op het oog gehad en wat research gedaan

Je kunt 2 dingen doen:
Grote diesel voor woon-werk + vakantie en een kleine boodschappen wagen.

Of kleine diesel voor w-w verkeer + grote gezinswagen.

De vraag is: hoe wil je je geld geld verdelen over de auto's en wat verwacht je vrouw van de 2e auto?
Ik denk dat je voor kwaliteit ga naar je werk, op vakantie en in het weekend. Dus eerste scenario.
Ga dan op zoek naar een klein autootje en kijk hoeveel € je overhoud voor de grote.

Bedankt voor jullie adviezen. Er zitten wat verrassende opties tussen. De prius moet ik helaas laten lopen. Die heb ik heel m'n leven verafschuwd. Het zal zeker een degelijke wagen zijn, maar dat zou ingaan tegen m'n principes. 

Ik zie ook vaak Renault voorbij komen. Ik had zelf nog het idee dat Franse occassions vaak problemen gaan vertonen, maar als ik het goed begrijp zijn hier de ervaringen anders?

spoiler alert zei:
Je kunt 2 dingen doen:
Grote diesel voor woon-werk + vakantie en een kleine boodschappen wagen.

Of kleine diesel voor w-w verkeer + grote gezinswagen.

Ik denk dat het hier op neer komt inderdaad. Misschien had ik eerst met mijn vrouw moeten praten o_O

M'n huidige wagenparkje is als volgt
- Toyota Auris (hybride) 2010 voor de vrouw.
- VW Golf (hatchback) 2018 voor mezelf. Wel de benzine uitvoering.

Door de wijzigingen in m'n werk en thuis maak ik veel meer km's met de Golf. Echter is die op de snelweg bij 140 niet echt zuinig. Ook moet er een grotere komen voor de gezinsuitbreiding en de caravan.

Voorlopig neig ik er naar om de Auris te behouden en voor mezelf dan een station diesel te kopen.

Renault heeft grote stappen gezet in kwaliteit, dat is ook mijn eigen ervaring. Aan mijn Laguna 2 ging veel kapot en was niet heel betrouwbaar, terwijl mijn huidige Laguna 3 juist heel betrouwbaar is. Er zijn weinig zwakke punten, de achterveren willen nog wel eens breken. De Laguna 3 was de eerste van de nieuwe generatie Renault's die veel betrouwbaarder zijn. Volgens de Engelse Reabilty Index is Renault de betrouwbaarste Europese auto.

Bij de 1.5 diesels willen nog wel eens de verstuivers bij hogere kilometerstanden kapot gaan, per adres zijn de prijs verschillen groot. Voor de rest hebben de 2.0 DCI en 1.5 DCI een hele goede reputatie.

Door het grote aanbod van de Megane 3 diesel koop je zeer recente exemplaren voor heel weinig geld, de Laguna 3 heeft nog altijd last van zijn voorganger, hierdoor koop je ze voor weinig geld.

In dat licht zou ik dan inderdaad de auris houden voor korte stukjes, daar leent zo'n auto zich prima voor en je weet wat je hebt. Verkopen/lopen kost tenslotte ook altijd geld.

En dan de golf inruilen voor een diesel met een trekhaak voor de caravan. Iets in het C segment. Als je een ex 14% bijtellingsknaller pakt (zoals een megane) dan koop je voor weinig geld veel auto. En kwalitatief prima. Mag volgens mij ook iets van 1500 trekken. ALs je echt automaat wil word het wel wat meer zoeken

De ex 14% bijtelling diesels waren allen handbakken. Je haalt nu de term ex 14% diesel en spaardiesel door elkaar.

Dat is ook reden dat ze zeldzamer zijn dat omdat ze destijds niet onder de 14% vielen

Los daarvan met een spaardiesel naar de Middellandse Zee moet je ook willen, vooral als je met een caravan de Alpen kruist.

De 1.6 blue HDI van psa is wel een uitzondering deze spaardiesel beschikt over enorm veel koppel die aardig in de buurt komt van een 2.0 diesel.

Even een aandachtspunt er zijn ook bepaalde types van de BMW 3 serie diesel die niks mogen trekken. Dat was destijds een 20% bijtelling verhaal waar ik en mijn partner 3 jaar geleden tegen aanliepen in een zoektocht naar een 2 liter diesel die een eriba mag trekken.

De ex 14% bijtelling diesels waren allen handbakken. Je haalt nu de term ex 14% diesel en spaardiesel door elkaar.

Dat is ook reden dat ze zeldzamer zijn dat omdat ze destijds niet onder de 14% vielen

Ik haal ze niet door elkaar. Sterker nog, ik heb het woord spaardiesel niet eens in de mond genomen. Ik heb het, zoals ik zei, over ex 14% bijtellings auto's, zoals bijvoorbeeld de Megane. Deze kan heel prima met een Caravan overweg. (volgens caravan rijders zelfs aanzienlijk beter dan een 308 door de weke achteras)

En ja, de automaatbakken vielen daar destijds niet onder, dus moet je als occasionzoeker goed zoeken aangezien het overgrote deel met handbak is geleverd door het bijtellingsvoordeel.

AsconaGT zei:

Ik haal ze niet door elkaar. Sterker nog, ik heb het woord spaardiesel niet eens in de mond genomen. Ik heb het, zoals ik zei, over ex 14% bijtellings auto's, zoals bijvoorbeeld de Megane. Deze kan heel prima met een Caravan overweg. (volgens caravan rijders zelfs aanzienlijk beter dan een 308 door de weke achteras)

En ja, de automaatbakken vielen daar destijds niet onder, dus moet je als occasionzoeker goed zoeken aangezien het overgrote deel met handbak is geleverd door het bijtellingsvoordeel.

Ts vraagt om een automaat en jij komt met handbakken aanzetten.

Met de meeste golfjes kun je prima een caravan trekken.
Eventueel op laten pimpen door een chiptuner.
Ook 2 kinderen kunnen daar prima in en een dakkoffer geeft een boel ruimte. Misschien dat de kinderwagen net niet past?

Geen enkele auto is zuinig op 140km/u. Je gaat echt geen 1:20 rijden met een diesel....
Je auto is van 2018, je hebt een grootste afschrijving net achter je. Wil je echt 20% van de auto afschrijven in 1 jaar tijd?
Met 32000km/jaar zit je over de grens waar diesel goedkoper is. Maar bereken ook even het verlies dat je leidt bij de inruiltransactie. Daarnaast kruipt de dieselprijs steeds meer naar de benzineprijs: Diesel is goedkoper in NL puur en alleen door lagere accijnzen. Helemaal onderhoudsvrij zijn ze ook niet meer. Heb je kans op thuiswerken of 4x9? Dan gaat je diesel business case onderuit...

Diesels zijn dus niet zo gewild, er zijn genoeg particulieren(marktplaats) en (VW) dealers die wel graag willen ruilen met een benzine golf uit 2018. Dus misschien valt daar toch een goede inruildeal te halen.

Auto encyclopedie zei:

Los daarvan met een spaardiesel naar de Middellandse Zee moet je ook willen, vooral als je met een caravan de Alpen kruist.

De 1.6 blue HDI van psa is wel een uitzondering deze spaardiesel beschikt over enorm veel koppel die aardig in de buurt komt van een 2.0 diesel.
Misschien moet je in laatstgenoemde eens gaan rijden. Voor mijn gevoel was dat kreng niet vooruit te branden. Ik heb voorheen ook een 307SW met een 1.6HDI gehad (pre spaartijdperk) Deze was niet snel maar ging nog wel. Bij de Blue HDI had ik het gevoel mee te moeten trappen.

Waarom zou je het huidige wagenpark wegdoen?
Sinds wanneer kunnen een baby en een peuter niet in een Auris of een Golf?
kan je meteen in het andere uiterste vervallen en twee monovolumes kopen :p
Neen, ik zou gewoon doorrijden met de huidige wagens!

Waarom zou je het huidige wagenpark wegdoen?
Sinds wanneer kunnen een baby en een peuter niet in een Auris of een Golf?
kan je meteen in het andere uiterste vervallen en twee monovolumes kopen tongue sticking out smiley
Neen, ik zou gewoon doorrijden met de huidige wagens!

idd de auris houden voor die korte stukjes. De golf kun je ook prima houden op zich. Beetje afhankelijk wat voor een benzine motor er in ligt (en mogelijk moet er nog een haak onder geplaatst worden). Kan mij voorstellen dat je die met 30.000 wil inruilen voor wat anders zodat je gelijk een makkelijkere caravan trekker hebt, gelijk met trekhaak en evt wat meer ruimte nog. Maar Hier is inderdaad zeker niet zo dat de golf qua ruimte weg moet.
Ter referentie, wij hebben hier thuis een VW Up, en dat is met 1 kind prima te doen. Onderstel van de wandelwagen in de kofferbak. Bak op de achterbank naast de baby

Komt bij dat de meeste auto's bij 140 km/u niet het meest economisch met peut omgaan. Dus 2 keuzes. Of je voet naar beneden of accepteren dat je wat vaker aan de pomp staat. Ik zou idd de Auris houden. Hoe veel kilo moet de auto kunnen trekken? Indien de Golf hem mag trekken zou ik mooi beiden houden. Inruilen zal er altijd geld bij moeten en als je dat afzet tegen de hogere brandstofkosten zal het verschil je nog verbazen.

Henk 9793102 zei:
Door de wijzigingen in m'n werk en thuis maak ik veel meer km's met de Golf. Echter is die op de snelweg bij 140 niet echt zuinig. Ook moet er een grotere komen voor de gezinsuitbreiding en de caravan.

De Golf zou niet zuinig zijn bij 140 km/u, maar je hebt er wel 18.000 EUR voor over om de auto's te vervangen. Vergeet de grote afschrijving niet in het eerste jaar.
Ik zou de Golf (welke motor zit er in?) houden, als er een 1.5 TSI in zit kan er heus nog wel een caravan achter.
Ik zou de huidige situatie nog een jaar zo houden en je dan opnieuw bedenken.

De Golf zou niet zuinig zijn bij 140 km/u, maar je hebt er wel 18.000 EUR voor over om de auto's te vervangen. Vergeet de grote afschrijving niet in het eerste jaar.
Ik zou de Golf (welke motor zit er in?) houden, als er een 1.5 TSI in zit kan er heus nog wel een caravan achter.
Ik zou de huidige situatie nog een jaar zo houden en je dan opnieuw bedenken.

De Golf heb ik niet nieuw. Die was al een jaar oud, dus daar is al een stuk afschrijving van af. Ik heb een 1.0 TSI, en daar zou onze caravan achter kunnen, maar wat extra ruimte voor koffers e.d. is niet verkeerd. De caravan weegt maar slecht 790 kg.

Heb je kans op thuiswerken of 4x9? Dan gaat je diesel business case onderuit...
Ik werk al 4x9 :)

Vooralsnog denk ik om de Golf te verkopen. Ik verwacht er nog wel een redelijke prijs voor te krijgen aangezien de vraag hoog is en het aantal km's laag. Ik denk er dan aan om een stationwagon diesel voor terug te krijgen. Ik verwacht meer geld terug te krijgen voor de Golf dan dat ik kwijt ben aan de Megane, dus heb ik nog wat geld voor toekomstig onderhoud.

De Megane is een goeie suggestie. Dank. Zijn er nog andere vergelijkbare autos?

Peugeot 308, of citroen C4 Picasso, ga dan wel voor de blue HDI, want die heeft een vol automaat , de ehdi heeft een semi automaat. De semi automaten van Peugeot/ Citroën zijn niet fijn en zijn berucht.

Dus......een Prius gaat tegen je principes in? Maar een Auris Hybrid is geen probleem....schiet mij maar lek. Verder....een dakkoffer doet wonderen als het verder allemaal volstaat. Met 140 zuipt ieder wagen zoals gezegd. We zweten ook harder als we ons meer inspannen.

Ik had de Golf lekker gehouden. Wij zijn met 1 kind en een hond met een Polo met daarachter een vouwwagen op vakantie geweest. Dat was wat inschikken. Met een caravan had ik het wel geweten. Zware zaken in de auto achterin en de lichte zaken en die veel ruimte innemen lekker in de caravan doen zoals de kinderwagen. Tenzij je voor je zelf gewoon probeert goed te praten dat je wat anders wilt:)

Maar je huidige wagenpark voldoet prima voor het gebruik nu en in de toekomst met de caravan.

Henk 9793102 zei:
De Megane is een goeie suggestie. Dank. Zijn er nog andere vergelijkbare autos?

Zat. Zie hier:
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/-carrosserie-stationwagon/?verkoopprijs-tot=20000&brandstof=diesel&versnellingsbak=automaat

Focus, octavia, suburb, v60, 3-serie. golfjes. Onder je budget, onder de 15000 zelfs. Met automaat.

Je Golf is uit 2018: inruilen kost nog steeds een hoop geld. Als je het voor de kosten doet moet je doorrijden met je Golf. De extra benzinekosten wegen niet op tegen je extra afschrijving door 'm nu al in te ruilen. Een Golf 1.0 TSI trekt uitstekend een caravan van 1000kg dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Het andere argument: ruimte vanwege de koters. Natuurlijk is zo'n stationcar handig. En het andere argument: verbruik. Waarom dan geen jong gebruikte Kia Niro. Standaard automaat, redelijk zuinig, meer ruimte en genoeg trekkracht voor een caravan. Of een Outlander PHEV,? Daar kan michiel1975 je alles over vertellen :).

Je huidige plan is dus je bijna nieuwe Golf inruilen voor een oudere diesel station met meer kilometers op de klok? Diesels zijn nu al relatief goedkoop maar reken er maar op dat het inruilen of verkopen van een diesel alleen maar lastiger wordt over een paar jaar. Het lijkt mij een weinig economische keuze.

In je openingspost had je het over een budget van 18 mille? Is dat de waarde van je Auris en je Golf?

Boppie zei:
Dus......een Prius gaat tegen je principes in? Maar een Auris Hybrid is geen probleem....schiet mij maar lek. Verder....een dakkoffer doet wonderen als het verder allemaal volstaat. Met 140 zuipt ieder wagen zoals gezegd. We zweten ook harder als we ons meer inspannen.

De prius (eerste versie) vind ik qua uiterlijk echt niet mooi. De auris is al weer een stuk beter en daarbij rijdt mn vrouw er in dus heb ik er minder last van :D.
De dakkoffer zit natuurlijk niet altijd op je auto.
Michel1975 zei:
Tenzij je voor je zelf gewoon probeert goed te praten dat je wat anders wil

Het lijkt er wel op inderdaad :D
MBdoubleyou zei:
Je Golf is uit 2018: inruilen kost nog steeds een hoop geld. Als je het voor de kosten doet moet je doorrijden met je Golf. De extra benzinekosten wegen niet op tegen je extra afschrijving door 'm nu al in te ruilen. Een Golf 1.0 TSI trekt uitstekend een caravan van 1000kg dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Je huidige plan is dus je bijna nieuwe Golf inruilen voor een oudere diesel station met meer kilometers op de klok? Diesels zijn nu al relatief goedkoop maar reken er maar op dat het inruilen of verkopen van een diesel alleen maar lastiger wordt over een paar jaar. Het lijkt mij een weinig economische keuze.

In je openingspost had je het over een budget van 18 mille? Is dat de waarde van je Auris en je Golf?

De Veilingwaarde voor de Golf is volgens de ANWB 20 mille. Ik wilde 18 mille kwijt zijn voor beide autos. Dus minder nieuw rijden, maar wel ruimer, iets zuiniger (ivm diesel) maar wel weer snellere afschrijving ivm diesel. Maar een snellere afschrijving heb ik ook bij een nieuwere auto.

Goedeavond,

we zijn inmiddels een paar maanden verder en in mn situatie is nog weinig veranderd. Maar het moet er nu maar eens van komen.

Ik ga toch mijn Golf inruilen voor een station Diesel. Nu twijfel ik echter tussen de volgende opties.

Megane estate 2014 (1.5 dci), 110k op de teller a 11.00 euro - Ik heb de hatchback gehad en die beviel goed
Golf variant 2017 (1.6 tdi), 76k op de teller a 18.000 euro - Heeft adaptive cruise control wat ik toch wel erg fijn vind.
Kia ceed 2017 (1.6 crdi) 67k op de teller a 17.000 euro - Goed gevoel bij i.v.m. die 7 jaren garantie reclames.

en als laatste dacht ik nog aan de Skodia Octavia. Daar heb ik nog geen conrete adverenties van gevonden.

Ik ben mij er van bewust dat de bedragen nogal verschillen, maar dat is bewust.
Het doel is om 4 jaar met de auto te doen en ongeveer 30k per jaar te rijden. Ik wil wel enigzins voordelig rijden. Is de afschrijving bij Golf en Kia dan niet veel hoger?
Of weegt dat niet op tegen de betrouwbaarheid?

Al met al keuzestress ;).

Hopelijk kunnen jullie wat zeggen wat mij een overtuigende keuze kan doen maken :)

Een auto met een tellerstand boven de 2 ton is meestal vrijwel niets meer waard. Dat betekend dat de duurdere Golf, Ceed en Octavia veel harder zullen afschrijven dan de Mégane.

Eigenlijk scoort de Mégane in vrijwel alle onderzoeken beter op betrouwbaarheid dan de Golf. Volgens het laatste onderzoek van de Consumentenbond scoorden de diesels van VW, Skoda, Audi en Seat slecht op betrouwbaarheid.

In mijn ogen maakt Renault hele goede diesels, onder de € 15000 vind je ook al in behoorlijke aantallen de nieuwe Mégane 4 vanaf 2016. Dit is ook een goede en betrouwbare auto.

Als je zorgeloos wil rijden, dan de Kia.
Als je goedkoop wil rijden, dan de Megane (ivm het minder afschrijven zoals hierboven beschreven).

De Golf zal een hogere restwaarde hebben maar van deze 3 is het de minst betrouwbare.

Maar waarom een oudere Megane en de andere 2 nieuwer? Ik zou dan voor de 2016 Megane gaan ipv de 2014

Ik denk omdat hij nu dezelfde als hatch heeft. Maar idd, als het budget het toelaat, zoek dan het nieuwe model. Ligt hetzelfde blok in (1.5dci) maar de auto is veel moderner.

Qua betrouwbaarheid zeker net zo goed. Alleen even kijken of de achterklep netjes aansluit (veel stationmodellen hebben achterkleppen die niet netjes aansluiten).

De Kia is tenminste een auto die je niet veel ziet, de andere 3 zie je op elke straathoek, hoewel de golf7 variant is ook nog wel redelijk zeldzaam

De megane 4 is een goeie tip. Vind het een mooie complete auto. Ik ga morgen op pad om een Megane 4 te bekijken met ong 100k op te teller.

Zijn er dingen waar ik op moet letten voor de onderhandelingen?
Ik dacht zelf al de vervanging van de distributieriem die al over 20k kilometers vervangen moet worden. Zijn er nog andere zaken die belangrijk zijn bij het occassion aanschaffen van een Megane 4 uit 2016?

Is een afleverpakket er bij aanschaffen aan te raden?

Bij een jonge auto zou ik niet het duurste pakket kiezen, of onderhandel het er gratis bij met onderhoudsbeurt. Voor de rest is de Megane 4 gewoon een hele goede keus.

Succes.

Terug
Bovenaan