Advies 1e auto, 2 autos op het oog

A

Anoniem

Guest
Ik heb recent mijn rijbewijs gehaald en ben nu op zoek naar mijn eerste auto. Ik zal hem met name gebruiken om naar het werk te gaan bij slecht weer (ong 5km verderop) en om 1 a2 2x/maand naar het hoofdkantoor 50km verderop te gaan. Helaas heb ik er weinig verstand van en heb ik ook geen mensen om mij heen met verstand van auto's, dus zoek ik hulp hier.

Ik heb mijn oog laten vallen op de daihatsu trevis. Als kind was ik al gek van de originele mini en britse taxi's. Hier niet al te ver vandaan staan er 2, een in de voor mij ideale kleur die net de 150000km aantikt, verder goed uit lijkt te zien (zag nergens roest, alles incl onder motorkap netjes en schoon) voor iets meer dan €3000 en dan nog een exemplaar met niet ideale kleur, net geen 80000 op de teller, verder in dezelfde staat als de 1e auto, voor net geen €4000.

Beiden komen uit 2006, zijn van 1e eigenaren en goed onderhouden, zijn perfect door een recente apk gekomen, rijden voor zover ik kan beoordelen goed (geen geluidjes, remmen goed, sturen goed) en beide dealers zijn akkoord met evt aankoopkeuring waarbij ze ook beiden akkoord zijn deze zelf te betalen als er iets uit naar voren komt dat gemist is bij apk of fors deel vd aankoopprijs zou gaan kosten.

Nu is mijn vraag, gebasseerd op vraagprijs/km-stand, welke de betere keus zou zijn.

Zou handiger zijn als je er linkjes bij plaatst. Niemand weet op deze manier iets over de wagens namelijk. behalve dat ze een andere kmstand hebben....

Ik zou overwegen om geen auto te nemen voor die paar kleine stukjes. Kijk eens bij snappcar/greenwheels etc

Vaak is het verstandig om naar beide auto's te gaan kijken, en als het wat lijkt er mee proef te gaan rijden. Zet de auto altijd op de brug en kijk of alles goed en soepel werkt. Beide auto's hebben gezien de leeftijd een lage kilometerstand. Als de auto's vergelijkbaar zijn wat betreft staat, en onderhoud, dan nam ik de auto met de hogere kilometerstand. Die € 1000 minder schrijf je immers niet meer af.

Uit je verhaal is het lastig om te beoordelen welke goed of misschien slecht zou zijn. Het is meer een kwestie van welke je eigen voorkeur heeft denk ik.
De hogere kilometerstand is niet heel erg en heeft de voor jouw ideale kleur.
De andere heeft een veel lagere kilometerstand maar niet jouw ideale kleur. Dus ja......het is dan de keuze tussen kleur of lagere kilometerstand.
Beide verkopers staan een aankoopkeuring toe dus zullen er naar alle waarschijnlijkheid geen gekke gebreken zijn.
Persoonlijk zou ik denk ik iets meer geld uitgeven en dan voor de auto met de lagere kilometerstand gaan. Scheelt toch 70k....en dat is aardig veel.
Maar om een beter beeld te kunnen vormen zouden foto's of linkjes naar een advertentie makkelijk zijn :)

Je gaat niet veel rijden per jaar, de hogere km stand is wat dat betreft geen bezwaar.
Gevoelsmatig zou ik voor de lagere km stand gaan, maar dat is persoonlijk. Ik vind kleur van ondergeschikt belang.
Let op of de lagere km stand (die andere natuurlijk ook) binnenkort groot onderhoud nodig heeft.

Zo te zien zijn beide qua prijs marktconform:
Autoscout: Trevissen in NL

Die zilveren in Drachten is goedkoper en heeft minder kilometers,
die oranje in valkenswaard zit inzake ervaring en prijs tussen jouw beide keuzes in, en lijkt me een echt hebbeding!

Met name de roest is iets wat je in de gaten moet houden.

km stand zou ik mij niet al te druk om maken, technisch zijn ze simpel en goed. ALs er verder geen gekke dingen zijn kijk gewoon bij welke garage je het beste gevoel hebt of welke kleur je leuk vind of iets. Zolang hij technisch maar in orde is ga je hier nog lang plezier aan hebben.

Terug
Bovenaan