Adaptive Cruise Control

Rudolfofo

Net ingestapt
Mijn vraag is:
De adaptive Cruise Control van een auto moet soms behoorlijk stevig remmen. Gaan dan ook de remlichten branden? Als ík op de rem trap gaat de Cruise Control uit, maar als de Adaptive Cruise Control remt blijft de Cruise Control aktief.

Hangt er vanaf hoe de ACC te werk gaat. Werkt het systeem erg abrupt zoals bij sommige fabrikanten of juist soepel. Kan mij voorstellen dat bij sommige merken/types de auto eerst 'het gaspedaal' loslaat en afremt op de motor. In dat geval zal er niets branden. Maar als er geremd wordt vanwege een invoeger of dat de voorganger snel vertraagd zullen de remlichten wel branden.

Hetzelfde als dat bij moderne auto's de alarmlichten aangaan wanneer je heel hard afremt.

Ik moet zeggen dat ik het nooit gecontroleerd heb, maar ik kan me niet voorstellen dat ze niet gaan branden. Bij mij remt de auto, als het moet, af tot stilstand dus voor de veiligheid is het dan wel handig als ook de remlichten branden bij het afremmen.

Ja je remlichten gaan gewoon aan. Wanneer het systeem de rem bedient schakelt deze niet uit als je zelf de rem bedient schakelt de acc wel uit.

Bij mijn Suzuki S-Cross met adaptive cruisecontrol branden de remlichten als de auto afremt. Je kunt het goed zien in de achteruitkijkspiegel, als je een tunnel inrijdt en de auto snelheid vermindert bij het naar beneden rijden.

Ja remlichten branden bij remmen door acc.

Sterker indien de acc, mijn auto tot stilstand brengt vanwege bijvoorbeeld file, blijven ze ook branden, net als ik zelf mijn voet op de rem houdt bij stilstand.

Onlangs mooi kunnen aanschouwen, toen we de camper naar de stalling brachten en ik achter mijn vrouw aan reed.

Het is logisch dat deze functie geactiveerd blijft na remmen (door acc) immers, dat is het hele doel bij acc met stop & go, dat de acc weer verder rijdt, indien de weg weer vrij is.

- Als JIJ als bestuurder op de rem trapt, schakelt de ACC naar standby.
- als het ACC systeem zelf bijremt, gaan de remlichten branden, maar het systeem schakelt zich niet af.

Verder heb je bij moderne remsystemen ook nog een functie dat de auto zelf regelmatig de remmen licht activeert en laat slepen om de schijven schoon van roest te houden (dat geeft een betrouwbaardere remrespons als de remmen "echt" nodig zijn). In dat geval wordt het remlicht niet geactiveerd. Je merkt het als het goed is ook niet.

turbod12 zei:
- Als JIJ als bestuurder op de rem trapt, schakelt de ACC naar standby.
- als het ACC systeem zelf bijremt, gaan de remlichten branden, maar het systeem schakelt zich niet af.

Verder heb je bij moderne remsystemen ook nog een functie dat de auto zelf regelmatig de remmen licht activeert en laat slepen om de schijven schoon van roest te houden (dat geeft een betrouwbaardere remrespons als de remmen "echt" nodig zijn). In dat geval wordt het remlicht niet geactiveerd. Je merkt het als het goed is ook niet.

Wat een onzin functie, klinkt meer als de bezitter op meer onderhoudskosten jagen. Heb je al ooit een rijdende wagen gezien, waar nog vliegroest op de remschijven zat van het stilstaan?

Dat is volgens mij om de schijven droog te maken, niet om ze te ontdoen van vliegroest.

concours zei:
Bij mijn Suzuki S-Cross met adaptive cruisecontrol branden de remlichten als de auto afremt. Je kunt het goed zien in de achteruitkijkspiegel, als je een tunnel inrijdt en de auto snelheid vermindert bij het naar beneden rijden.

Is dat bij een hele steile tunnel? Normaal gesproken zou je met gas los op de juiste snelheid moeten blijven. Een paar km verschil zou toch niet tot een remactie moeten leiden? Lijkt me zeer verwarrend voor achteropkomend verkeer.

KadettRT zei:
...Kan mij voorstellen dat bij sommige merken/types de auto eerst 'het gaspedaal' loslaat en afremt op de motor. In dat geval zal er niets branden. ...

Klopt, zag laatst een nieuwe Nissan Leaf en die remde (wss op de motor) af zonder remlichten.. alleen de laatste paar meter zag je de remlichten wel aangaan. Bij mijn Hybrid C-HR is het ook zo; afremmen op motor geen remlichten, bij gebruik remmen bedienen rempedaal wel. Zowel op de Adaptive Cruise als volledige zelfbediening. Het ´smoren´ en dus afremmen bij gas los is overigens op de Sport stand sterker. Op Normal of Eco blijft mijn auto veel langer doorrollen.

De Leaf heeft een "e-pedal", hiermee kan je middels het gaspedaal afremmen. Als je het gaspedaal volledig loslaat remt de auto behoorlijk, zoals je bijvoorbeeld bij een stoplicht zou doen. Wel is het zo dat bij een hogere snelheid de auto meer remt zoals je normaal op de motor doet, bij langere snelheid rem je harder af. De remmen worden niet gebruikt, alleen vlak voor en bij stilstand. Ik vond het heerlijk rijden.

Vin_cent zei:
concours zei:

Is dat bij een hele steile tunnel? Normaal gesproken zou je met gas los op de juiste snelheid moeten blijven. Een paar km verschil zou toch niet tot een remactie moeten leiden? Lijkt me zeer verwarrend voor achteropkomend verkeer.
Als ik bij een standaard tunnel (heb het dan over Nederlandse begrippen) de cruise control ingeschakeld hebt dan wordt er echt niet geremd hoor. Geen adaptive systeem dus kan ook niet. Gewoon een kwestie van minder gas geven, dan blijft de snelheidsmeter keurig op hetzelfde punt staan. Mag toch hopen dat de techniek van een 10 jaar oud uitlopend SEAT-model niet geavanceerder werkt dan een nieuwe Suzuki :p

@xk8: nuttige aanvulling. Klopt
@marcel21674: je opmerking geeft dan wel aan dat je geen idee hebt wat er komt kijken bij de ontwikkeling van een modern remsysteem.

@Vin_cent: een conventionele cc kan alleen maar gas geven of loslaten en zal dus niet zijn best doen om de snelheid te verminderen. Dat moet een ACC natuurlijk wel indien je achter een voorligger rijdt en de afstand bewaard moet worden. Een ACC die zou gaan remmen om alleen de snelheid contstant te houden maar NIET om de afstand op een bepaalde lengte te houden lijkt mij ongewenst. Ik zou het ook niet willen uitsluiten dat OEMs dit wellicht doen. Stel dat je in een trjact rijdt met snelheidscontroles, dan kan het nuttig zijn als de auto de snelheid zelf handhaaft, ook helling af.

Ik ben wel benieuwd hoe dit met elektrische auto's wordt geimplementeerd die sterk op de motor kunnen afremmen.

Leon in z'n SEAT zei:
Mag toch hopen dat de techniek van een 10 jaar oud uitlopend SEAT-model niet geavanceerder werkt dan een nieuwe Suzuki :p

Het kan simpelweg dat je Seat harder op de motor afremt of wellicht een minder lange eindreductie heeft ,waardoor deze toe kan met gas loslaten.
Ik neem aan da je auto geen Adaptieve CC heeft. Waarschijnlijk wel een rempomp voor ESP en evt. brake assist. Maar het lijkt me sterk dat die gebruikt wordt voor een basis CC.

turbod12 zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Mag toch hopen dat de techniek van een 10 jaar oud uitlopend SEAT-model niet geavanceerder werkt dan een nieuwe Suzuki :p

Het kan simpelweg dat je Seat harder op de motor afremt of wellicht een minder lange eindreductie heeft ,waardoor deze toe kan met gas loslaten.
Ik neem aan da je auto geen Adaptieve CC heeft. Waarschijnlijk wel een rempomp voor ESP en evt. brake assist. Maar het lijkt me sterk dat die gebruikt wordt voor een basis CC.
Inderdaad gewoon 'basic' cruise control. Dus eerst als bestuurder de boel op de juiste snelheid brengen en dan 'vastprikken' in de CC. Vervolgens houdt'ie die snelheid ook aan. Berg af gaat het gas er af, berg opwaarts wordt er gas bijgegeven (en dan hoor je 'm ook werken). Verder zit er geen intelligentie in. Maar zoals ik al zei, de techniek van die Ibiza is natuurlijk best verouderd ten opzichte van de huidige modellen. Auto is inmiddels 10 jaar oud, was op het moment van productie al een uitlopend model en komt bovendien uit de periode dat SEAT kon/moest teren op de oudere 'bewezen' techniek van o.a. Audi en VW. Dus zo geavanceerd is het allemaal niet ;)

Ik heb al diverse malen met een ACC gereden, ik vind het alleen opmerkelijk dat de Suzuki moet remmen bij een tunnel om de snelheid niet te veel te laten verhogen. Zover ik heb ervaren met CC loopt de snelheid niet meer op dan een km of 3-4 bij een behoorlijk steile tunnel. Lijkt me dat een ACC dan slim genoeg moet zijn om nog niet bij te remmen (met remlichten wat verwarrend is voor achteroprijdend verkeer).

Even een gedachte, zou een ACC bij een automaat terugschakelen bij een steile helling? Berg op zeer waarschijnlijk, wel maar berg af?

Bij een elektrische auto hoef je amper te remmen, dus een ACC zou dit ook kunnen. Ik heb 4x een steile tunnel gepasseerd tijdens een uitgebreide proefrit met een Leaf en volgens mij bleef de snelheid zowel naar beneden als naar boven exact op de ingestelde snelheid.

Vin_cent zei:
Even een gedachte, zou een ACC bij een automaat terugschakelen bij een steile helling? Berg op zeer waarschijnlijk, wel maar berg af?

Dat staat los van het feit of het ACC is of normale CC. Het hangt volledig af van de programmering van de versnellingsbak. Bij onze auto (Ford C-Max 1.5 Ecoboost automaat) schakelt de auto als de cruise control aan staat terug als bergaf de snelheid niet vastgehouden kan worden, de auto gaat niet bijremmen omdat deze geen ACC heeft maar hij kan het zelfs met de caravan er achter op een helling van 7 of 8 procent gewoon vasthouden zonder dat je hoeft te remmen, de bak schakelt dan gewoon 1 of 2 versnellingen terug als het nodig is.

Terug
Bovenaan