Adaptive cc icm handbak

EV0 II

Wegverkenner
Ik krijg op mijn volgende auto acc icm een handbak. Nu dacht ik dat je de acc alleen icm automaat ook in de file zou kunnen gebruiken. Vernam nu echter dat de acc ook ingeschakeld blijft als je met handbak schakelt.
Een normale cc stopt ermee zodra je de koppeling in trapt. Acc dus blijkbaar niet? Het gaat hier om een seat ibiza trouwens...

Ik heb meerdere VAG auto's gereden waarbij de cc (geen adaptieve cc) ingeschakeld bleef bij het schakelen. Lijkt me dat de acc gewoon ingeschakeld blijft bij de Ibiza.

Blijft gewoon ingeschakeld.
kom je echter onder de 30 km/uur dan begint hij te piepen dat je zelf moet gaan remmen met als gevolg dat hij uitschakelt.

ACC is volgens mij wat anders dan Traffic Jam Assist. Die laatste kan inderdaad alleen i.c.m. automaat, maar staat ook los van de cruise control. ACC is enkel voor hogere snelheden waarbij je auto je voorganger in de gaten houdt en de snelheid daarop aanpast.

Je hebt verschillende nivo's van ACC.

De simpelste ACC op handgeschakelde auto's heeft een radar en helpt je met het dynamisch bewaren van afstand EN het behouden van de snelheid. Kan actief gasgeven en remmen. Als ie het niet redt, geeft ie een waarschuwing.

Op automaten kunnen ze vaak werken tot je stilstaat. En evt. bij kortstondig stilstaan weer optrekken (stop en go, of queue assist genoemd). Voor die laatste finesse is een radar wat beperkt en is assisntie van een camera gewenst. Radar only versies hebben het vaak al lastig bij lagere snelheden omdat ze niet zo goed zijn in het inschatten van de vorm van objecten en dat makkelijk verwarren. Dan is een camera plus radar beter.

Terug
Bovenaan