achterwielaandrijving

Guest
Waarom gebruiken BMW en Mercedes standaard achterwielaandrijving? Is dat niet minder goed bestuurbaar bij gladheid? Wat zijn de voordelen/nadelen?
 
Omdat een voorwiel aangedreven auto te complex is, maar voor veel fabrikanten, is dit het makkelijkste om een auto, snel in elkaar te bouwen, en dus goedkoop, de complete motor, incl versnellingsbak aandrijving en wielophanging, (gemonteerd op sub frame) gaat in een keer onder de auto,    het nadeel van een voorwiel aangedreven auto is dat, deze altijd last heeft van onderstuur, dus met andere woorden de auto gaat rechtdoor als je te hard de bocht in gaat, dit komt om dat het buitenstewiel in een bocht harder gaat dan het binnenste, eigenlijk wordt het binnenste wiel afgeremd, en dit is het werk van het difrencieel, maar door de aandrijf krachten van de motor, gaat het binnenste wiel weer harder draaien, en ga je dus rechtdoor,      Een achterwiel aangedreven auto,    heeft als voordeel geen stuur reacties, als je gas geeft in bochten, en dat rijd gewoon veel lekkerder,    alleen deze heeft dan ipv onderstuurd, overstuur, dus de achterkant haalt de voorkant in, maar dan ben je wel extreem bezig,    de verdere nadelen, zijn alleen voor de fabrikant,    de bouw is complexer, en dus duurder, weet je gelijk waarom BMW en Mercedes, duurdere auto,s zijn, als je ze vergelijkt in het zelfde segment,
 
Hierover is net een heel topic vol getikt.      Hansyi heeft dat geopend.
 
beremans zei:
weet je gelijk waarom BMW en Mercedes, duurdere auto,s zijn, als je ze vergelijkt in het zelfde segment,

Zo positioneren ze zich zelf vooral, de extra productiekosten van rwd zijn daarbij maar zeer gering. Denk aan een rwd Ford Mustang met dikke motor, die in de VS maar een derde kost vergeleken met hier.
 
Q70: dat heeft er dus totaal niets mee te maken. Een Ford Mustang is geen BMW of Mercedes, en de prijs in NL is het gevolg van extra heffingen. Natuurlijk is een RWD auto duurder om te produceren.
 
FH126560 zei:
Q70: dat heeft er dus totaal niets mee te maken. Een Ford Mustang is geen BMW of Mercedes, en de prijs in NL is het gevolg van extra heffingen. Natuurlijk is een RWD auto duurder om te produceren.

Ja, stukkie wellicht. Marge is belangrijker. :T
 
Q70 zei:
FH126560 zei:
Q70: dat heeft er dus totaal niets mee te maken. Een Ford Mustang is geen BMW of Mercedes, en de prijs in NL is het gevolg van extra heffingen. Natuurlijk is een RWD auto duurder om te produceren.

Ja, stukkie wellicht. Marge is belangrijker. :T

Afwerkingsniveau van de gemiddelde Amerikaanse auto is toch wel een beetje minder dan BMW of Mercedes hoor. Bijvoorbeeld de Chrysler 300C V8 Hemi (1st gen). Ook RWD, lekker veel power, luxe uitstraling. Maar als je instapt kan het zo een (even oude) Opel zijn, een vrij saai en plastic interieur.
 
Het is een totaalpakket, door de lange 6 in lijn motoren die in de lengte liggen past voorwielaandrijving ook niet (daarom hebben dikke Audi en VW een V6). Het gewicht van het differentieel achter is weer goed voor de balans, maar minder goed voor de binnenruimte

De VS markt is zo anders, die bestaat voor 90 procent uit dikke lange sloepen met een V6 of V8. Die kunnen heel concurrerend een Mustang of Corvette leveren waar dezelfde achterwielaandrijving, V8 en automaat in ligt als de miljoenen andere wagens die er rondrijden. In EU zijn het alleen luxemerken die voor die techniek kiezen, maar dan krijg je ook juweeltjes met fijnsnarige techniek zoals de (M) 5 serie en E klasse (AMG).
 
beremans zei:
Omdat een voorwiel aangedreven auto te complex is, maar voor veel fabrikanten, is dit het makkelijkste om een auto, snel in elkaar te bouwen, en dus goedkoop, de complete motor, incl versnellingsbak aandrijving en wielophanging, (gemonteerd op sub frame) gaat in een keer onder de auto,    het nadeel van een voorwiel aangedreven auto is dat, deze altijd last heeft van onderstuur, dus met andere woorden de auto gaat rechtdoor als je te hard de bocht in gaat, dit komt om dat het buitenstewiel in een bocht harder gaat dan het binnenste, eigenlijk wordt het binnenste wiel afgeremd, en dit is het werk van het difrencieel, maar door de aandrijf krachten van de motor, gaat het binnenste wiel weer harder draaien, en ga je dus rechtdoor,      Een achterwiel aangedreven auto,    heeft als voordeel geen stuur reacties, als je gas geeft in bochten, en dat rijd gewoon veel lekkerder,    alleen deze heeft dan ipv onderstuurd, overstuur, dus de achterkant haalt de voorkant in, maar dan ben je wel extreem bezig,    de verdere nadelen, zijn alleen voor de fabrikant,    de bouw is complexer, en dus duurder, weet je gelijk waarom BMW en Mercedes, duurdere auto,s zijn, als je ze vergelijkt in het zelfde segment,

Sorry, maar je tekst is amper te lezen. Ik raad je aan dit eens door te lezen. https://wp.digischool.nl/nederlands/home/spelling/leestekengebruik-interpunctie/
 
Pio zei:
Het is een totaalpakket, door de lange 6 in lijn motoren die in de lengte liggen past voorwielaandrijving ook niet (daarom hebben dikke Audi en VW een V6). Het gewicht van het differentieel achter is weer goed voor de balans, maar minder goed voor de binnenruimte.

Ehm.. Bij die "dikke" Audi's staat de V6 (of V8/V10) ook in de lengte hoor. De A4, A5, A6, A7 en A8 hebben de motoren in de lengte staan.
 
Terug
Bovenaan