Achteruitrijcamera aansluiten -> Kabelverbinder

mikekiwi

Wegverkenner
Ik heb in mijn Volvo S60 een achteruitrijcamera gemonteerd, maar zit een beetje te hannesen met de kabelverbinding. Ik heb hem nu werkend gekregen door de draadjes van de camera wat te verbinden met het framepje waar je de lampjes in bajonetteert en dat werk ook.
Echt fraai en duurzaam lijkt het me niet, dus ik zoek een wat betere oplossing.

ik had eerst van deze dingen in gedachte (en ook gekocht en geprobeerd te gebruiken):
DV_8_5210367_01_4c_CH_20160907132315.jpg

maar de draadjes van de camera zijn te dun, er komt geen goede verbinding tot stand. Ik weet welke kabels ik dus moet hebben, maar ik zoek een manier om het beste een aftakking te maken naar mijn camera.

iemand suggesties?

Solderen idd, Of krimpconnectoren gebruiken, dat is nog beter maar wellicht zijn de kabeltjes daar ook te dun voor.

Die scotchblokjes zijn rampzalig. Menig auto door afgebrand...

OK, solderen dus...nu kan ik wel een beetje solderen en heb ook krimpkousjes in huis. Nog even zorgen dat ik stroom bij de auto kan krijgen... :)

Kan ik de kabel blank strippen zonder te knippen? Of doorknippen, strippen en dan met de extra kabel eraan weer verbinden en dan solderen?

Tricky, om in de kabelboom van een auto met canbus te gaan klooien. Vaak heb je voor een achteruitrijcamera een interface nodig die het achteruitrijsignaal van de canbus afhaalt.

Zoiets:

https://www.tomacarparts.nl/canbus-interface-universeel.html

Zeker weten dat je auto niet zoiets nodig heeft?

Volgens mij niet. Als gezegd, ik heb het al werkend , ik zoek dus alleen een manier om het ook op langere termijn verantwoord te verbinden. Maar goed, ik kan het mis hebben...

Ter info: ik heb een 2003 S60 met aftermarket radio en aftermarket camera

mikekiwi zei:
Kan ik de kabel blank strippen zonder te knippen? Of doorknippen, strippen en dan met de extra kabel eraan weer verbinden en dan solderen?
Nevermind, ik kan natuurlijk nooit krimpkous eromheen krijgen als ik niet de complete kabel doorknip. Vraag beantwoordt...

Ik zou liever niet doorknippen. Je kan heen en terug in een stuk krimpkous.

V0RQ zei:
Eh, de kabel waar ik het aan moet verbinden zit aan 1 kant in de kabelboom en aan de andere kant in een stekker (die weer in de achterlichtunit gaat). Dan kan ik die krimpkous er alleen omkrijgen door of te knippen of door de krimpkous in de lengterichting door te knippen en eromheen te vouwen. En dat laatste is volgens mij niet ideaal want dan verlies je de krimpwerking en isolatie op in ieder geval 1 deel van de kabel...toch?

mikekiwi zei:
V0RQ zei:
Eh, de kabel waar ik het aan moet verbinden zit aan 1 kant in de kabelboom en aan de andere kant in een stekker (die weer in de achterlichtunit gaat). Dan kan ik die krimpkous er alleen omkrijgen door of te knippen of door de krimpkous in de lengterichting door te knippen en eromheen te vouwen. En dat laatste is volgens mij niet ideaal want dan verlies je de krimpwerking en isolatie op in ieder geval 1 deel van de kabel...toch?

Als je draad lang genoeg is, kun je een stukje uit de isolatie halen, het blanke deel dubbel vouwen en hier de nieuwe draad aan vast solderen. Het krimpkous kan wel over de verbinding geschoven worden zonder de originele kern te hoeven splitsen.

mikekiwi zei:
V0RQ zei:

Pik die draad dan gewoon even op in de stekkerverbinding, dan blijft je kabelboom ook gewoon intact.

Muddy Bandit zei:
..
Pik die draad dan gewoon even op in de stekkerverbinding, dan blijft je kabelboom ook gewoon intact.

Dat lijkt me helemaal prachtig. Zo zag ik eens iemand die met originele stekkertjes een aftakking has gemaakt. 100% origineel te herstellen én de kwaliteit van een robuuste stekkerverbinding.

Muddy Bandit zei:
mikekiwi zei:
V0RQ zei:

Heb het idee dat dat mijn knutselskills te boven gaat. Hoe krijg ik de bestaande bedrading uit het stekkertje en daar dan een extra kabeltje bijgefrot zodat ik het weer in het stekkertje terug kan steken?

Met een precisieschroevendraaier het weerhaakje van het contact in het stekkerhuis terug drukken, dan kan je het contact er meestal zo uitschuiven.

TomTom zei:
Met een precisieschroevendraaier het weerhaakje van het contact in het stekkerhuis terug drukken, dan kan je het contact er meestal zo uitschuiven.
Hmmm, dat klinkt alsof ik het zou moeten kunnen :rolleyes: Ga ik eens bekijken of dat inderdaad zo werkt, thanks!

mikekiwi zei:
TomTom zei:
Hmmm, dat klinkt alsof ik het zou moeten kunnen :rolleyes: Ga ik eens bekijken of dat inderdaad zo werkt, thanks!

Het werkt inderdaad zo. De vraag is alleen of je de externe draad er op een betrouwbare manier bijgepropt krijgt. De orignele draden zijn mechanisch aan de stekkeraders bevestigd door deze dicht te knijpen. Lastig om daar netjes een draad bij te krijgen. Solderen aan een stekkerader is minder betrouwbaar dan gewoon in de kabelboom solderen en netjes afkrimpen. Zeker als je krimpkous met lijm gebruikt, levert dat een volledig gesealde afdichting op die vochtdicht is en mechanisch sterk.

Met een beetje priegelen is de kabel er meestal nog wel goed aan te verbinden zonder solderen, maar mocht dat toch niet lukken dan zijn die losse schuifstekkertjes in allerlei maten ook los leverbaar voor slechts een paar cent.
https://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/ongeisoleerde-kontakten/schuifstekkers/

Voor mijn auto's heb ik ze gewoon op voorraad liggen, voor de kosten hoef je het echt niet te laten en het scheelt een hoop tijd en gepruts.

TomTom zei:

Werkt lang niet altijd. Je hebt er speciale stukjes gereedschap voor die verre van goedkoop zijn helaas:
https://www.rdae.nl/gereedschap/uitdrukgereedschap/
En ze zijn niet voor niets zo duur. (maar wel overpriced voor wat het kan) ze beschadigen (in tegenstelling tot diverse andere methodes) de connector en de weerhaakjes niet. En ze blijven heel omdat ze van een sterkere staalsoort worden gemaakt (mits je ze niet te onzorgvuldig gebruikt natuurlijk...)

Gelukkig zijn ze voor de hobbyist bij andere shops als set ook te krijgen voor minder dan de prijs van 1 goeie ;):
https://www.autogereedschap.com/c-1297515/stekkertrekkers/

Je kan ook gewoon een setje van zoiets kopen:

https://www.elektro-snel.nl/automotive/terminals/doorverbinders-nl/doorverbinder-soldeerversie-0-75-t-m-2-0mm.html

Die laatste optie kwam het dichtste bij. Ben vandaag aan het knutselen gegaan. Dat met die kabeltjes uit de stekker werkte niet zonder dat ik het idee had dat ik blijvende schade zou aanrichten, solderen in de kleine ruimte durfde ik ook niet aan.

Wat heb ik dan wel gedaan, ik heb deze jongens gebruikt:
12302_icon.jpg

Krimpconnectoren dus, met heatshrink-isolatie eromheen. Werkte goed, al blijft het hannesen met hitte om dat ding wel te verhitten en de omliggende kabels niet te laten smelten. Stroom had ik niet, dus een fohn oid was geen optie, dus maar even met de aansteker zo goed en kwaad als het ging met afschermen met de andere kabels. Is best aardig gelukt, kan er prima mee leven zo.
Alles werkt ook (ook fijn), dus ben blij. Dank voor de tips die me uiteindelijk hebben gebracht naar wat ik nu heb gedaan...

Terug
Bovenaan