Achteraf led verlichting inbouwen

Loran 4883961

Net ingestapt
Beste,

ik ben al een tijdje in het bezit van een Ford Fiesta uit het bouwjaar 2010. ik heb op het moment nog gewone halogeenverlichting.
Laatst ben ik bij een auto onderdelen zaak geweest om te vragen of mijn dimlicht kon worden omgebouwd naar xenon of led.
volgens deze man kon dit zonder de regels van de wet te overtreden en zonder mijn apk in gevaar te brengen en dit kwam doordat ik al wel een lenskoplamp heb die het licht goed bundeld en waardoor je geen strooilicht krijgt waar je andere mee verblind.
mijn vraag was nu eigenlijk heeft iemand ervaring met achteraf inbouwen van led? en zo ja in het lastig om zelf te doen?
kan namelijk zelf op internet originele Philips led dimlichten kopen voor een 1/4 van het geld waar de onderdelen zaak het voor mij kan inbouwen.

mvg.

Het gaat niet alleen om het lampje, maar om de hele armatuur, inclusief glas. Misschien kan het het wel, maar je garagist heeft wel gelijk.

Ja het is lastig en heel gevoelig voor storingen. Besef goed dat wanneer je het aan een verkoper vraagt het nooit een probleem is.

Ik zou even kijken op forum.fiestaclub.nl als ik jou was. Dit soort aanpassingen komt vaker voorbij. En zoals hier al gesteld: het kan wel maar je bent aan een aantal zaken gebonden om het goed werkend te krijgen.

Nee mensen, bij een Fiesta met projectorlamp is het makkelijk om te doen.
Bij mijn Focus heb ik wel andere units gemonteerd, want die had origineel geen projectorlampen. Onlangs weer gewoon mee door de APK gekomen, want het lichtbeeld is ook perfect.

Zorg voor een kwalitatief goede lamp en een 'canbus-module'. Het zou mooi zijn als je die module ook in de lampunit kwijt kan. Ik heb de Hilox XTR (best duur setje...), en daarbij kon ik de module gelukkig in de unit kwijt. Voor Fords was een kleine adapter nodig om de H7 led-lamp te bevestigen. Ik weet niet precies of dat bij de Fiesta ook het geval is.

Daarnaast vraag ik me wel af of Philips H7 led lampen verkoopt, ik denk dat het om gewone halogeen lampen gaat die men 'led' noemt omdat de lichtkleur nogal blauw is.

Philips heeft wel degelijk H7 LED lampen in het pakket.
https://www.philips.nl/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led-koplamp-auto
Ook deze lampen hebben geen ECE goedkeuring (zoals elke aftermarket LED lamp of aftermarket Xenon setje) dus wettelijk gezien mag je er niet mee op de openbare weg.
Er zal zolang het lichtbeeld goed is niet snel een probleem van gemaakt worden maar het blijft niet toegestaan.

12985BWX2-UPL-global-001

Ook €150 voor een setje, beetje gelijk aan Hilox. Je zou ook een goedkoper setje van AliExpress kunnen overwegen, omdat de projector het lichtbeeld maakt en niet de lamp zelf.

Bij een projector is het minder kritisch maar de plaatsing van de lichtbron (het brandpunt) is nog steeds van belang.

Ik heb inmiddels in 8 jaar ervaren dat een LED setje ook in projector oog koplampen het licht niet fel genoeg is.
Heb ze van 2500k t/m 12000k allemaal getest en zo ook de xenon sets van diverse merken.
Wil je toch een setje proberen aftermarket dan uiteraard in projector koplampen want die monteur
heeft inderdaad gelijk. De led-setjes in reflector (halocheen) koplampen geven beduidend meer licht
maar het beeld geeft strooi-licht en gevaarlijk voor de tegenliggers. Hou het gewoon bij de halocheen H
type lampen zou ik zeggen.

Led in projector units niet fel genoeg? Dan mankeer je wat aan je ogen of heb je iets verkeerd gedaan. Het geeft echt een onwijze bak licht. In reflectorkoplampen lijkt het misschien feller, maar dat komt omdat echt álles verlicht wordt, ook boven je en naast je. Maar of je dat nu moet willen...

Ik wou het eigenlijk niet zeggen:)
Maar inderdaad, als aftermarket LED in een projector koplamp niet fel genoeg is is het tijd dat je je rijbewijs doorknipt!!

Terug
Bovenaan