Achteraf inbouw LED dimlichten

Pobresh zei:
Ik zie op die laatste foto (en de andere met led op de garagepoort) een shitload aan stroolicht boven de lampen uit komen(vooral de schuine lijnen boven het lichtbeeld vallen daarbij op).
Daarnaast klopt je lichtbeeld niet. (rond ipv vlak met een schuin stuk naar boven aan de rechter kant)

Viel mij ook al op. Gigantisch iritant als zo'n figuur je tegemoet komt of achter je rijd. Maar zo'n figuur zal dat niet door hebben of er simpelweg geen zak om geven aangezien hij / zij / het met normale verlichting niks ziet :).

Ik stem op een verbod en hoge boete voor alle after-market LED-verlichting:)

Zelfs als het er af-fabriek inzit is het ruk. Zeker in combinatie met "automatisch" grootlicht (wat elke keer weer te laat uit gaat)

Beste allemaal,

ik rij nu een tijdje met led lichten, zowel dim als grootlichten.

Er is veel geëvolueerd in de led lichten land ... wanneer men zoekt tussen de chinese producten vind men er sommige bij - het neusje van de zalm !

Spijtig is er veel brol gemaakt, wat betreft de lichtstraling, aflijning en het vertrekken van uit hetzelfde punt als de halogeenlamp. Bij de honderden chineese producten vind men toch al enige die een zelfde lichtpunt hebben als een halogeen... Dit zijn kwaliteitsproducten. De belgische wegcode zegt dat lampen met hogere lichtopbrengst mogen gestoken worden, zolang de tegenliggers niet verblind worden.
dimlichten mogen maximum 30 meter voor de wagen op de weg schijnen, met een kantverlichting naar rechts.
grootlichten moeten meer dan 30 meter ver op de weg schijnen ...
De wegcode vermeld nergens een minimum of maximum lichtopbrengst. Via het technisch reglement is er al wat verboden en weer toegelaten. Op sommige plaatsen lees ik dat de lampen deel uit maken van de gelijkvormigheid. Dan zijn alle andere lampen niet toegelaten ! ook geen upgrade van halogeen naar xenon !
Graag had ik hierbij duidelijkheid gekregen, kan iemand me melden waar dit te vinden is. Ook op de technische controle komen ze met enige als kippen zonder kop er naar toe gelopen als ze een heldere lamp zien, en geen enkele weet er raad mee.

Luc

Het is gewoonweg jammer dat de overheid zulke techniek afhankelijke regels gebruikt.

Als de wet gewoon zegt: dat lichtbeeld, de lichttemperatuur en die intensiteit...
Al maak je dat met olielampen, who cares......

En on topic: een led die een vergelijkbare hoeveelheid licht geeft als een 50 watt halogeen wordt knap warm. Veel koplampunits kunnen deze warmte (led mag veel minder warm worden) niet voldoende afvoeren waardoor de lef het kan begeven.
Er zijn fabrikanten die een ventilator toepassen en er zijn leds met een koelvin. Toch, de led zelf mag niet echt heet worden, meestal is 70 graden the max.
Bij autolampen kan de koeling wel eens onvoldoende zijn.

En... Er zijn koplampleds geleverd waarbij het licht uit meerdere leds moest komen. Dat is prutswerk, die moet je echt per direct vergeten. Je verblindt iedereen maar je ziet zelf veel minder dan een gewone ouderwetse halogeenlamp.

Teken de lichtstralen maar eens uit voor al die leds....

NIET DOEN, Dus. !!!!

Pobresh zei:
Ik zie op die laatste foto (en de andere met led op de garagepoort) een shitload aan stroolicht boven de lampen uit komen(vooral de schuine lijnen boven het lichtbeeld vallen daarbij op).
Daarnaast klopt je lichtbeeld niet. (rond ipv vlak met een schuin stuk naar boven aan de rechter kant)

Helemaal mee eens.
En ik heb een sterk vermoeden dat de tegenliggers hier ook nog wel op gaan reageren met een groot licht sein terug.

Gewoon proberen maar neem wel de moeite om de lampen even bij een garage goed te laten afstellen. Dan zie je vlug genoeg of het lichtbeeld ergens over gaat.

R-W zei:
Gewoon proberen maar neem wel de moeite om de lampen even bij een garage goed te laten afstellen. Dan zie je vlug genoeg of het lichtbeeld ergens over gaat.

Voor de APK is het alleen belangrijk dat er een duidelijke scheidingslijn zit tussen licht en donker. Rechts van het midden moet deze scheidingslijn schuin omhoog weglopen.
Aan beide eisen voldoet de lamp, afgaande op de foto.

TomTom zei:
Voor de APK is het alleen belangrijk dat er een duidelijke scheidingslijn zit tussen licht en donker. Rechts van het midden moet deze scheidingslijn schuin omhoog weglopen.
Aan beide eisen voldoet de lamp, afgaande op de foto.

Officieel mag er geen strooilicht boven het lichtbeeld uitkomen. Als dat het geval is, is het evengoed APK afkeur.
Stroolicht is niet altijd te zien op het apk afstel-apparaat, maar aangezien het verblind mag het gewoon niet en kun je er dus ook een bekeuring voor krijgen ondanks eventuele APK goedkeur.

zoals ik eerder schreef rij ik enige maanden met led. De originele lampen waren Halogeen lampen van 55 watt, die ongeveer 1200Lm totale lichtopbrengst geven. Mijn lichten gaan na het starten altijd automatisch aan, ook tijdens de dag. Dit is zo ingesteld omdat in Polen het ook tijdens de dag verplicht is met licht te rijden, en ik anders te dikwijls vergeet de lampen aan te steken. Ik heb nog geen reclamatie gehad van tegenliggers tot nog toe. Ik veronderstel dan ook dat ik noch tijdens de dag, evenmin bij duisternis, tegenliggers verblind. Ik denk wel dat de lichten "zeer sterk" over komen als ik over een viaduct rij en het volle licht in de auto van de tegenligger komt. Hier zegt men dan dat de tegenligger "gezegend" is.
Wanneer de wagen voor de garagepoort staat zie ik links een scherpe horizontale afscheiding, de rechter kant schuin oplopend. Dit is een gelijk beeld als met Halogeen lichten. Voor zover ik geïnformeerd ben wordt dit bewerkt door de spiegel en het glas ... !!!! als het lichtpunt op de juiste plaats zit.
Wel is het een feit dat er meer "strooilicht" is. Als de lamp 10 % strooilicht geeft, ook met een halogeen nodig voor beter zicht, en veroorzaakt door de spiegel en het glas, is 10% strooilicht van 1200 Lm uit halogeen lampen - als ik iets kan rekenen - 120 Lm strooilicht.
De spiegel en het glas zijn niet veranderd. ... dus 10 % strooilicht van 8000 Lm is wel 800 Lm strooilicht ... Dat samen met de lichtkleur van 6000 Kelvin geeft dat de reflecterende verkeersborden al op grote afstand net oplichten, ook als gewoon de dimlichten branden ... Blijkbaar zijn de 800 Lm strooilicht toch nog niet storend voor tegenliggers, gezien ik op enige maanden, in de donkere maanden, nog geen enkele reclamerende tegenligger had.
Ik heb nu net led lampen van 55 wat aangekocht, waardoor het stroomverbruik gelijk is aan het stroomverbruik van een halogeen lamp. De cambus van de auto kan dus geen verschil meer voelen. MAAAAAR deze lampen, met één lichtpunt op de identieke plaats van het gloeidraadje uit de halogeenlamp geven ongeveer 13.500 Lummen licht ... De lampen zouden echt een technisch hoogstandje zijn op led gebied. Ik heb er nog geen ervaring mee maar 10% strooilicht (veroorzaakt door de spiegel en het glas) is niet minder dan 1.350 Lm strooilicht, wat meer is dan de totale lichthoeveelheid van een Halogeen lamp !!! Ik vrees misschien toch te veel (en dan hinderlijk) strooilicht te krijgen ... ook al is het lichtbeeld goed, afwachten tot ik ze heb kunnen steken. ???
In vorige reacties lees ik dat er problemen zouden zijn met de warmte afgifte van led lampen. Ik heb eerder het gevoel dat het koud licht is. Al rij ik afstanden van enige uren, zoals vandaag ook weer (750 km bij op de teller bij gereden heen en terug) Ik heb nog nooit aan de spiegel of de achterkant van de armatuur enige verhoogde temperatuur kunnen voelen, terwijl men met halogeen lampen wel voelt dat de lampen lange tijd gebrand hebben.

Luc De Decker zei:
Ik heb nu net led lampen van 55 wat aangekocht, waardoor het stroomverbruik gelijk is aan het stroomverbruik van een halogeen lamp. De cambus van de auto kan dus geen verschil meer voelen. MAAAAAR deze lampen, met één lichtpunt op de identieke plaats van het gloeidraadje uit de halogeenlamp geven ongeveer 13.500 Lummen licht ... De lampen zouden echt een technisch hoogstandje zijn op led gebied. Ik heb er nog geen ervaring mee maar 10% strooilicht is niet minder dan 1.350 Lm strooilicht, wat meer is dan de totale lichthoeveelheid van een Halogeen lamp !!! Ik vrees misschien toch te veel (en dan hinderlijk) strooilicht te krijgen ... ook al is het lichtbeeld goed, afwachten tot ik ze heb kunnen steken. ???
In vorige reacties lees ik dat er problemen zouden zijn met de warmte afgifte van led lampen. Ik heb eerder het gevoel dat het koud licht is. Al rij ik afstanden van enige uren, zoals vandaag ook weer (750 km bij op de teller bij gereden heen en terug) Ik heb nog nooit aan de spiegel of de achterkant van de armatuur enige verhoogde temperatuur kunnen voelen, terwijl men met halogeen lampen wel voelt dat de lampen lange tijd gebrand hebben.

Ik vraag me af of lumen lineair rekent... Vwb de canbus: ook dat ligt wat complexer. Een canbus 'kijkt' in principe niet alleen naar de grootte van de belasting, maar ook naar het soort belasting. En die is bij een led met voorschakelelektronica wezenlijk anders dan bij een halogeen. Dat de vermogens overeen komen, wil nog niet zeggen dat de canbus het niet als een storing gaat ervaren. En de laatste opmerking: een led straalt naar voren geen warmte uit. Daarom zijn het ook prettige lampen in musea. Klassieke halogeenlampen stralen in alle richtingen warmte uit, leds alleen aan de achterzijde. Daarom is de achterkant van een led altijd voorzien van een koellichaam, vaak in de vorm van een aluminium behuizing met koelribben. Die ledlampen van jou produceren dus wel degelijk warmte, alleen aan de achterzijde in het armatuur.

13.500 verblindt sowieso, dat is echt véél te fel. Halogeen is rond de 1200 en die Hilox LED zijn rond de 3600 denk ik. Eigenlijk is dat al wat aan de felle kant.
Jouw berekeningen kan ik niet volgen. Verblinden betekent vooral dat je last hebt van het meest felle gedeelte, oftewel: de max aan lumen. Als tegenligger zie je altijd wel de lampen van de tegenligger, maar gelukkig niet de maximale lichtopbrengst.

Dat je er wat meer licht uit wilt halen dan standaard is logisch, en lijkt me ook de bedoeling.

Ik weet niet of je bij lumens ook lineair mag rekenen (bij decibel niet), en als dat wel zo is, heeft een lamp van 13.500 tien keer zoveel lichtopbrengst als standaard halogeen, als de berekening van Barri klopt. Dat zo iets niet gewenst is, lijkt me voor iemand met gezond verstand zo in te schatten.

Dat is hetzelfde als een enorme bouwlamp van 500 watt boven je bureau hangen om bij te werken. Geeft een hoop licht maar is verschrikkelijk irritant.
Qua gelijkvormigheid (of homologatie) zijn er eisen aan de verlichting waaraan voldaan moet worden. Dat lampen uitgerust met zulke LED modules niet meer aan het afgegeven gelijkvormigheidsattest voldoen, laat zich ook raden.

Alles met mate, als het aan mij ligt. 2x de standaard lichtopbrengst doet al heul veul!

1 lumen is het product van 1 steradiaal en 1 candela uitzend.

Dit is dan de SI methode, dus steradiaal is de 3 dimensionale tegenpool van de radiaal, dus een rondje. cq. oppervlakte.
Candela is de SI eenheid van lichtsterkte, latijns voor kaars, lichtsterkte van 1 kaars....nou ja.

Lumen is daarbij 2*I (candela) * 1-cos (A (oppervlakte)/2)

Het zegt inderdaad niks over de vorm van het uitgestraalde licht en dat is afhankelijk van de spiegel of de lens in de projectorkoplamp die het licht de goede richting uitstuurt zolang de lichtbron maar op de juiste plek zit.

Daarbij zien we dan het verschil tussen Lumiled of een Cree LED, Lumiled is veel preciezer en je kunt er het lichtbeeld van een halogeen best wel redelijk mee nabootsen. Nu al om een verbod roepen is imo dus absoluut niet nodig! Tegen de tijd dat het wel goed werkt is er dan een verbod en dan? Dan heb je een heel fijne lichtbron die je niet mag gebruiken?

Strooilicht heeft elke lamp, dat is ook nodig anders kun je de verkeersborden en dergelijke niet meer zien. Een test die de ANWB en de ADAC daar jaren terug eens mee hebben gedaan liet ook zien dat niet elke koplamp gelijk was daarin en dat je dus goede en slechte voorbeelden hebt. Lichtbeeld controleer je dan ook niet met een garagedeur, dat is niet meer dan een indicatie dat de vorm klopt. Maar met een speciaal daarvoor bedacht meetinstrument bij de APK. Als die klopt is het gewoon goed!

Helemaal niks mis mee, ik ben al 19 jaar apk keurmeester en dit is gewoon goed. Ik zie ze vreemdste dingen met led achteraf, ze schijnen de apen uit de boom. Als ik dit vergelijk met die rommel halogeen en led dan is dit een hele verbetering. Ik zie liever auto's met deze goede kwaliteit lampen dan auto's die tegen een boom geplakt zitten omdat ze de boom niet zagen aankomen vanwege slecht zicht.

Pobresh zei:

Dit is de hoofdreden waarom LED (en xenon) nog altijd niet geschikt is voor oudere lamparmaturen die er niet speciaal voor zijn gemaakt.
LED is gericht licht, het straalt dus een bepaalde richting uit in een bepaalde hoek van zoveel graden. Maar de reflectoren en lenzen voor halogeen lampen zijn gemaakt voor licht dat van 1 punt alle kanten uit straalt. Dit kun je met led (nog) niet bereiken.
Dus hoe goed de resultaten qua lichtopbrengst ook lijken. Dat betekend niet dat het ook daadwerkelijk een goed alternatief is.
Ondanks dat Hilox beweerd dat het lichtbeeld wel klopt, zie ik op je foto's toch heel wat anders.
Wat op dit moment te koop is. Is slechts een benadering van het halogeen licht. Dit zal wellicht met bepaalde armaturen goed werken. Maar deze foto's overtuigen mij ervan dat het dus niet naar behoren werkt.

Helemaal niks mis mee, ik ben al 19 jaar apk keurmeester en dit is gewoon goed. Ik zie ze vreemdste dingen met led achteraf, ze schijnen de apen uit de boom. Als ik dit vergelijk met die rommel halogeen en led dan is dit een hele verbetering. Ik zie liever auto's met deze goede kwaliteit lampen dan auto's die tegen een boom geplakt zitten omdat ze de boom niet zagen aankomen vanwege slecht zicht.

rke zei:
Het is gewoonweg jammer dat de overheid zulke techniek afhankelijke regels gebruikt.

Als de wet gewoon zegt: dat lichtbeeld, de lichttemperatuur en die intensiteit...

En on topic: een led die een vergelijkbare hoeveelheid licht geeft als een 50 watt halogeen wordt knap warm. Veel koplampunits kunnen deze warmte (led mag veel minder warm worden) niet voldoende afvoeren waardoor de lef het kan begeven.
Er zijn fabrikanten die een ventilator toepassen en er zijn leds met een koelvin. Toch, de led zelf mag niet echt heet worden, meestal is 70 graden the max.

En... Er zijn koplampleds geleverd waarbij het licht uit meerdere leds moest komen. Dat is prutswerk, die moet je echt per direct vergeten. Je verblindt iedereen maar je ziet zelf veel minder dan een gewone ouderwetse halogeenlamp.

NIET DOEN, Dus. !!!!

Dus jij rijdt noooooit te hard gereden en hebt zelfs nog nooit door rood gereden of bent nooit tijdens het rijden bezig met je telefoon? Want zelfs dan ben je nog veel gevaarlijker dan een persoon die goede verlichting in zijn auto heeft. Als je het niet kunt uitstaan dat een ander iets beters heeft dan jij, dan is deze wereld niet voor jou bestemd, succes! Erg hypocriet.

Barri zei:
13.500 verblindt sowieso, dat is echt véél te fel. Halogeen is rond de 1200 en die Hilox LED zijn rond de 3600 denk ik. Eigenlijk is dat al wat aan de felle kant.
Jouw berekeningen kan ik niet volgen. Verblinden betekent vooral dat je last hebt van het meest felle gedeelte, oftewel: de max aan lumen. Als tegenligger zie je altijd wel de lampen van de tegenligger, maar gelukkig niet de maximale lichtopbrengst.

Fel is in deze relatief. Als jij zon in je ogen krijgt, dan doe je je zonneklep voor zodat je er geen last van hebt. Dimlicht werkt net zo, een koplamp is zo ingericht dat het licht onder een bepaalde hoek op de weg schijnt zodat het licht nooit bij de tegenligger in de ogen kan schijnen. Heb je een verkeerde lamp of is je koplamp niet goed afgesteld, no problemo. Heb je rommel in je koplamp, halogeen of een andere lichtbron dan koop eens fatsoenlijk spul. Heb je fatsoenlijk spul, led, xenon of halogeen en heb je een goed lichtbeeld. Dan is er niks aan het handje. Hoe fel de lichtbron ook is!

Of rijdt jij je liever te pletter tegen een boom die je niet zag of rijd je liever een kind van zijn fiets zonder verlichting? Nou ik kan je vertellen, dat 2e dat wil niemand op zijn geweten hebben...

Er worden een hele hoop wildwestverhalen opgehangen hier zeg, als je er geen verstand van hebt, zeg dan niks.

Toch is een boel stroolicht toch echt apk afkeur, ookal lijkt het volgens de stelkast goed.

En hoe wil je met een led welke uit 1 (of meerdere) punten in 1 bepaalde richting (in zoveel graden) ooit een gloeidraad nabootsen die vanaf 1 punt alle kanten uitstraalt?

Zeg nooit nooit. Maar de techniek van LED is simpelweg te beperkt om echt goed gloeilamplicht na te bootsen wat betreft de richting, waardoor er extra stroolicht ontstaat.

Daarom is aftermarket LED verlichting voorlopig nog geen goede keuze. Een verbod vind ik ook niet op zn plaats.
We lopen tegen hetzelfde probleem aan als Xenon, wat ook teveel stroolicht heeft in de meeste armaturen, terwijl die wel beter het licht van een gloeilamp nabootsen qua richting.

Pobresh zei:
Toch is een boel stroolicht toch echt apk afkeur, ookal lijkt het volgens de stelkast goed.

En hoe wil je met een led welke uit 1 (of meerdere) punten in 1 bepaalde richting (in zoveel graden) ooit een gloeidraad nabootsen die vanaf 1 punt alle kanten uitstraalt?

Zeg nooit nooit. Maar de techniek van LED is simpelweg te beperkt om echt goed gloeilamplicht na te bootsen wat betreft de richting, waardoor er extra stroolicht ontstaat.

Daarom is aftermarket LED verlichting voorlopig nog geen goede keuze. Een verbod vind ik ook niet op zn plaats.
We lopen tegen hetzelfde probleem aan als Xenon, wat ook teveel stroolicht heeft in de meeste armaturen, terwijl die wel beter het licht van een gloeilamp nabootsen qua richting.

Het is de rijder zijn eigen verantwoording om fatsoenlijk spul op zijn auto te monteren, we zien ook klanten met hoekiefoekie "winterbanen" voor een appel en een ei. Ik denk dat ze eerder daar iets aan kunnen gaan doen.

Ik heb verschillende auto's met die hilox lampen voorbij zien komen en voldoen stuk voor stuk aan de wettelijk norm, heb ook andere merken voorbij zien komen die ok waren maar mijn voorkeur gaat uit naar iets wat in NL ontwikkeld is net als Philips.

robers010 zei:
rke zei:

NIET DOEN, Dus. !!!!

Dus jij rijdt noooooit te hard gereden en hebt zelfs nog nooit door rood gereden of bent nooit tijdens het rijden bezig met je telefoon? Want zelfs dan ben je nog veel gevaarlijker dan een persoon die goede verlichting in zijn auto heeft. Als je het niet kunt uitstaan dat een ander iets beters heeft dan jij, dan is deze wereld niet voor jou bestemd, succes! Erg hypocriet.
Ik rij regelmatig te snel, ik rij uit principe nooit door rood en ik gebruik mijn telefoon tijdens het rijden alleen als navigatie. Ik zal tijdens het rijden zelfs niet bellen, ik heb al menige discussie gehad of het beter is te stoppen op de vluchtstrook om te bellen.
Verder rij ik met de standaard halogeen lampjes. Ik heb voor de motor wel eens over xenon (Kzieniks) nagedacht maar de bekabeling van de motor is daar wat te licht voor.

Ik waarschuw alleen voor de ledkoplampen die middels meerdere leds licht geven, daarvan krijg je geen goed lichtbeeld. Verder heeft Luc imho gelijk, bij een koplampunit zorgt de reflector samen met het glas voor het richten van de bundel. Een led die dus op hetzelfde (kleine) punt licht afgeeft als een halogeenlamp (en in dezelfde richting) zal dus hetzelfde lichtbeeld geven.
Wel flink feller, dat wel.

Voor de canbus betwijfel ik of de computer de in aanvang iets hogere stroomsterkte van een halogeenlamp kan onderscheiden van de niet afnemende stroomsterkte van led.
Bij xenon is het anders, dat trekt VEEL stroom bij het opstarten en de boordcomputer ziet dat als kortsluiting.

rke zei:
robers010 zei:
rke zei:

NIET DOEN, Dus. !!!!

Ik rij regelmatig te snel, ik rij uit principe nooit door rood en ik gebruik mijn telefoon tijdens het rijden alleen als navigatie. Ik zal tijdens het rijden zelfs niet bellen, ik heb al menige discussie gehad of het beter is te stoppen op de vluchtstrook om te bellen.
Verder rij ik met de standaard halogeen lampjes. Ik heb voor de motor wel eens over xenon (Kzieniks) nagedacht maar de bekabeling van de motor is daar wat te licht voor.

Ik waarschuw alleen voor de ledkoplampen die middels meerdere leds licht geven, daarvan krijg je geen goed lichtbeeld. Verder heeft Luc imho gelijk, bij een koplampunit zorgt de reflector samen met het glas voor het richten van de bundel. Een led die dus op hetzelfde (kleine) punt licht afgeeft als een halogeenlamp (en in dezelfde richting) zal dus hetzelfde lichtbeeld geven.
Wel flink feller, dat wel.

Voor de canbus betwijfel ik of de computer de in aanvang iets hogere stroomsterkte van een halogeenlamp kan onderscheiden van de niet afnemende stroomsterkte van led.
Bij xenon is het anders, dat trekt VEEL stroom bij het opstarten en de boordcomputer ziet dat als kortsluiting.

Wat betreft canbus, blijf af van die ellendige goudkleurige weerstanden vooral voor dimlicht, heb menig gesmolten koplamp in de werkplaats gehad. Deze worden net zo heet als de halogeenlamp van volgens mij 200 gr. Houd de melding even weg maar gaan vrij snel kapot als ze te warm worden als ze niet goed zijn gemonteerd.

De electronische modules, van het merk wat ik net noemde worden niet warmer dan 60 graden. ik ga mijn kinderen in bed stoppen, succes.

robers010 zei:
maar mijn voorkeur gaat uit naar iets wat in NL ontwikkeld is net als Philips.

Die bestaat inmiddels wel (ook nieuw voor mij). Maar ook daar wordt bij vermeld dat ze niet zijn toegestaan voor de openbare weg.

Je blijft namelijk (naast het eventuele strooilicht) verkeerde lampen in een armatuur plaatsen die er niet voor gemaakt is. Valt onder een EU Vordering.
In nederland wordt dat tegenwoordig mits het juist afgesteld kan worden, door de vingers gezien. Maar op europees niveau is dit nog steeds verboden.

Ik blijf erbij dat het teveel strooilicht geeft. En ik heb nog nergens tests gezien waarbij blijkt dat aftermarket led lampen binnen de officiele normen voldoen waarbij het niet uitmaakt in welke armatuur geplaatst wordt.

Geloof me, ik zou graag willen dat er een goed alternatief kwam voor de halogeen lampen in refractieglas koplampen...
Sterker nog, als het nou redelijk geprijsd was, had ik die philips lampen wel een keer willen proberen en checken.

Pobresh zei:
robers010 zei:

Die bestaat inmiddels wel (ook nieuw voor mij). Maar ook daar wordt bij vermeld dat ze niet zijn toegestaan voor de openbare weg.

Je blijft namelijk (naast het eventuele strooilicht) verkeerde lampen in een armatuur plaatsen die er niet voor gemaakt is. Valt onder een EU Vordering.
In nederland wordt dat tegenwoordig mits het juist afgesteld kan worden, door de vingers gezien. Maar op europees niveau is dit nog steeds verboden.

Ik blijf erbij dat het teveel strooilicht geeft. En ik heb nog nergens tests gezien waarbij blijkt dat aftermarket led lampen binnen de officiele normen voldoen waarbij het niet uitmaakt in welke armatuur geplaatst wordt.

Geloof me, ik zou graag willen dat er een goed alternatief kwam voor de halogeen lampen in refractieglas koplampen...
Sterker nog, als het nou redelijk geprijsd was, had ik die philips lampen wel een keer willen proberen en checken.

Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van het lichtbeeld van led lampen, maar die van Hilox lijken me erg goed. Ik heb ze gisteren binnen gehad dus dit weekend hopelijk monteren!

Pobresh zei:
robers010 zei:

Halogeen geeft ook strooilicht. Alleen als je de intensiteit van het licht veel groter maakt, wordt het strooilicht ook veel intenser.

Eigenlijk is de hele meer-licht race een verloren race. De ouderwetse duplolampen, die als kaarsjes schenen, waren al krachtig genoeg om de weg goed te verlichten. Maar juist de nachtblinde bestuurder heeft in het pikdonker behoefte aan meer licht.

Ik merkte het in mijn Laguna. Mijn ex vond de af-fabriek ingebouwde xenon ideaal maar eigenlijk was het meer van hetzelfde. Meer licht op dezelfde plaats.
Pas met hoog geplaatste hoge intensiteit verstralers (die echt alles en iedereen verblinden) merk je dat er meer en beter verlicht wordt met krachtiger lampen dan halogeen.

Mijn led ervaring in 2 vw up”s.
Eerst Chinese cree led”s via aliexpress besteld, dit ging +-3 maanden goed, toen begon er 1 lamp te knipperen en was het einde verhaal. Wel met dikke koelfan”s en koelribben achterop de lamp.

Mijn 2e led set zou apk Proof moeten zijn, x-line 6000K lampen, zonder fan maar met koelribben. Deze lampen ook overgezet naar mijn nieuwe up en het lichtbeeld is dan ook buitengewoon, toen 1 lamp eens in de zoveel minuten begon te knipperen heb ik er een set canbus kabels tussen gezet, nu al 3 maanden probleemloos met kabels. In totaal dus 1 jaar al heel, ben benieuwd hoe lang het goed blijft gaan!

Lichtbeeld
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr[/quote]

Barri zei:
Ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit van het lichtbeeld van led lampen, maar die van Hilox lijken me erg goed. Ik heb ze gisteren binnen gehad dus dit weekend hopelijk monteren!

Ben benieuwd, ik twijfel tussen de Xenon en de LED set van Hilox.

Zag net deze video voorbij komen op fb, lastig te zien die nul bij de xtr led maar de vergelijking is duidelijk.

https://www.facebook.com/hilox.eu/videos/1571989266202668/

MartijnA3 zei:

Ik heb ze maar gewoon besteld...
Vandaag een setje Hilox XTR Black LED kit binnen gekregen, onze Laguna had nog gewoon halogeen. 3600 lumen per lamp zou het moeten zijn. Binnen een kwartiertje zat alles erin, bij deze LED lampen kun je de lamphouder loshalen, deze kun je dan in de koplampunit vastzetten en daarna de lamp zelf erin klikken. Erg mooi systeem! Past ook prima in de koplampunit.

Beeld lijkt prima, voor zover ik kan beoordelen, het is nog niet donker. ;D

Halogeen:
M7T4nFr.jpg

LED:
G0LosF2.jpg

Nu alleen nog de stadslichten vervangen door led, deze zijn nogal geel.

Ik heb ze er vanaf zaterdag in zitten. Bevallen mij erg goed! Ik heb het gevoel dat de lampen nog iets hoger afgesteld moeten worden, maar wat een fijn licht geeft dit!

MartijnA3 zei:
MartijnA3 zei:

Ik heb ze maar gewoon besteld...
Vandaag een setje Hilox XTR Black LED kit binnen gekregen, onze Laguna had nog gewoon halogeen. 3600 lumen per lamp zou het moeten zijn. Binnen een kwartiertje zat alles erin, bij deze LED lampen kun je de lamphouder loshalen, deze kun je dan in de koplampunit vastzetten en daarna de lamp zelf erin klikken. Erg mooi systeem! Past ook prima in de koplampunit.

Beeld lijkt prima, voor zover ik kan beoordelen, het is nog niet donker. ;D

Halogeen:
M7T4nFr.jpg

LED:
G0LosF2.jpg

Nu alleen nog de stadslichten vervangen door led, deze zijn nogal geel.

Je hebt zelfs een strakkere licht donker scheiding dan met halogeen, had niet verwacht dat het lichtbeeld zelfs beter zou zijn dan met het standaard halogeenlampje. Mooie update!

Thanks! Ze hebben een 10% kortingsactie trouwens. ;)

Ik had het canbus setje besteld, maar heb blijkbaar geen canbus in de auto, werkt prima met alleen de driver. Nu 2 canbus modules over.

MartijnA3 zei:

Ik had het canbus setje besteld, maar heb blijkbaar geen canbus in de auto, werkt prima met alleen de driver. Nu 2 canbus modules over.

Oh ik zie het inderdaad, snel maar ff een kitje bestellen voor mijn grootlicht. Je krijgt zelfs 50% korting op accessoires nu, ben ff shoppen haha :p

mzzl!

Ok succes! Ik ben benieuwd wat je APK Keurmeester ervan zegt!

robers010 zei:
Ik rijdt momenteel ook met de lampen van bovengenoemd merk in het ttm verhaal. Had eerst een setje xenon van Pilot, ik moet zeggen dat ik totaal geen verschil merk in lichtsterkte. Lampen hebben ook nog een mooiere kleur. Lichtbeeld is ook super strak, de APK keurmeester was een blij man toe hij dit zag :D

Of was je dat nou zelf?

robers010 zei:

Heel geloofwaardig!

mzzl!

Is er al iemand die het met glas refractiekoplampen heeft geprobeerd? Het oudste type dus? Aangezien dat een heel ander effect kan gaan geven...

MartijnA3 zei:

Laguna 3 heeft 100% een CAN bus systeem. ;) Maar kan goed zijn dat het ook werkt zonder de module.

Pobresh zei:
Is er al iemand die het met glas refractiekoplampen heeft geprobeerd? Het oudste type dus? Aangezien dat een heel ander effect kan gaan geven...

Ik durf het niet aan. Wel was er hier op het forum iemand die in een Ibiza 6k morimoto projectoren achter glas had gezet.

Nico GTR zei:
MartijnA3 zei:

Laguna 3 heeft 100% een CAN bus systeem. ;) Maar kan goed zijn dat het ook werkt zonder de module.

Ok! Nou, we gaan het wel meemaken de komende tijd. Nog geen melding gehad, of flikkerende koplampen.

s velthuis zei:
Pobresh zei:

Ik durf het niet aan. Wel was er hier op het forum iemand die in een Ibiza 6k morimoto projectoren achter glas had gezet.
Dat heb ik ook al eens gezien, waarbij ik ook mn twijfels had over het lichtbeeld. Maar daar heb ik dan weer nooit voorbeelden van gezien ;)

Pobresh zei:
s velthuis zei:
Pobresh zei:

Dat heb ik ook al eens gezien, waarbij ik ook mn twijfels had over het lichtbeeld. Maar daar heb ik dan weer nooit voorbeelden van gezien ;)

Ik betwijfel het ook.

DS Pluk zei:
Led dimlichten is geen goed idee.. ik heb het hier eens gevraagd, het schijnt nogal een ander beeld te geven dan een halogeen of xenon. Verder is er een reden waarom je het nagenoeg alleen op internet kunt bestellen en niet bij de gemiddelde auto materialen zaak.

Het is een kwestie van tijd dat aftermarket LED dimlicht verboden wordt.

Ze zouden het kaf van het koren moeten scheiden, de rommel van de markt, goede producten een keurmerk. Net als met halogeen. Met halogeen heb je net zo goed troep dat een slecht lichtbeeld geeft. Hier wordt dan in 1e instantie wel een keurmerk op gegeven maar vervolgens lappen de fabrikanten de strenge kwaliteitseisen aan hun laars om een zo goedkoop mogelijk halogeenlampje te maken. En dan heb ik het niet over Philips en Osram maar die waxinelichtjes van de action die na een paar honderd km kapot zijn en vaak een slecht lichtbeeld hebben.

Ik weet niet waar jij vandaan komt maar hier in de buurt kun je het bijna bij elke automaterialen zaak krijgen.

Ik kwam net de overtreffende trap tegen, aftermarket volledige Led verlichting.

Golf 7

1512387088-Voll-LED-Scheinwerfer-echtes-TFL-VW-Golf-7-Limousine-Variant-schwarz-14562.jpg

1513680626-Voll-LED-Scheinwerfer-echtes-TFL-VW-Golf-7-Limousine-Variant-10723-8.jpg

Jammer dat je gelijk ziet dat het aftermarket spul is.

Carfanatic zei:
Ik kwam net de overtreffende trap tegen, aftermarket volledige Led verlichting.

Golf 7

1512387088-Voll-LED-Scheinwerfer-echtes-TFL-VW-Golf-7-Limousine-Variant-schwarz-14562.jpg

1513680626-Voll-LED-Scheinwerfer-echtes-TFL-VW-Golf-7-Limousine-Variant-10723-8.jpg

Jammer dat je gelijk ziet dat het aftermarket spul is.

Op die manier kan de fabrikant van de leds een beter lichtbeeld garanderen. De led gaat (als ze het correct maken) nooit stuk en het brandpunt, lichtbeeld en dergelijke is in handen van een fabrikant in plaats van meerdere.

Het is een goede zaak dat de APK kijkt naar het lichtbeeld. De overheid stelt al minimale eisen aan intensiteit en lichtbeeld/hoogte en als deze eisen ook al aan de laars gelapt worden is het echt feest.

Misschien moet oom agent af en toe controles houden zoals alcoholcontroles om de verlichting te controleren. Net zoals vroeger, dat ik naar huis moest lopen omdat mijn fietslampje het niet deed.

DS Pluk zei:
Led dimlichten is geen goed idee.. ik heb het hier eens gevraagd, het schijnt nogal een ander beeld te geven dan een halogeen of xenon. Verder is er een reden waarom je het nagenoeg alleen op internet kunt bestellen en niet bij de gemiddelde auto materialen zaak.

Het is een kwestie van tijd dat aftermarket LED dimlicht verboden wordt.

Verboden, Nee gaat niet gebeuren, waarom? Oncontroleerbaar voor meneer agent. Betere controle en regulering, Ja. Zorg dat je je verlichting goed afstelt en koop geen alibaba troep, 95% van die lampen is vragen om moeilijkheden, je krijgt geen garantie op problemen.

Bij de APK zijn ook strengere controle's aangekondigd, bron https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2018/04/nieuwe-apk-regels-beter-voor-de-keurmeester-10158998

De verantwoording ligt dus bij de consument om een goed product te installeren én de afstelling te (laten) controleren.

Wellicht een mooie toevoeging aan dit topic.
Recent een setje LED-lampen (H4) voor 40 euro gekocht via Aliexpress, de (vrij bekende) Nighteye A344. De reden hiervoor:
1. Beter lichtbeeld
2. Duurzaamheid. Ik stoor me aan de vele personen die met kapot licht rijden en wil zelf niet bij die groep horen. Tegelijkertijd rij ik vrijwel altijd met verlichting, dus de lange levensduur is erg prettig.

Ik ben me ervan bewust dat LED en Xenon strooilicht geeft. Dat is haast niet te voorkomen en is natuurlijk storend voor andere weggebruikers. Zelf word ik continu verblind door andere auto's met xenon of LED lampen, vooral SUV's.

Mijn auto is echter laag en omdat de hoek van het licht gereguleerd is, zal men van mij weinig last hebben vergeleken met hoge auto's. Eigenlijk is het hoog tijd dat niet de hoek, maar afstand van het licht wordt begrensd.. :rolleyes:
Ook heb ik de koplampen direct laten afstellen bij een garage na inbouw van de LED's, zodat alles conform APK keuringseisen functioneert.

Vooralsnog ben ik erg tevreden. Hieronder het resultaat.

Voor
Ha6infJ.jpg

5GOnxz6.jpg

Half
D3xBm4i.jpg

6b1teqi.jpg

Na
moFMfz9.jpg

Ssuo3XI.jpg

Ik heb voor dimlicht en groot licht zet genaamd f2 leds helder en +-50€ setje ongeveer hilox kwaliteit alleen dan geen nl erop geplakt 😉
Hier foto van lichtbundel https://drive.google.com/file/d/1OA-OcSsLMHrftWeEKXzSdWkwamN3sb6g/view?usp=drivesdk[/img]
Foto lamp uiterlijk: https://drive.google.com/file/d/11axMPoZN7wDSnYB9F6la5WQYixTPPgDi/view?usp=drivesdk[/img]
Strakkere lijnen dan halogeen en volledig metale behuizing, ook bij te draaien in Amerika worden te onder de naam supernova v4 verkocht for 150usd 😂

Hangt ook van de bouwwijze de H7 led er goed inpast rekening houdend lengte aan de stekkerzijde (vaak koellint of koelblok ) van de lamp deze niet te lang is en daardoor de lamp scheef er in hangt. dus daardoor het beeld wordt beinvloed.. (zie het net als een brandpuntafstand van een lens wordt veranderd...))

Een H7 lamp heeft een bepaalde brandpunt afstand van de wolfraam tot aan de voet van de H7 lamp en die afstand moet gelijk zijn bij een H7 led lamp en de kwaliteit van die led moet geschikt zijn voor in gebruik H7 ledlampen in wagenpark..

Zelf heb ik ook H7 Led lampen (lumileds ) sinds 2016 en doe met een set er slechts 75000 km met dagelijks of het wel of niet donker is .
Het is binnen de garantie van 2 jaren vervangen door een nieuwere set echter met koellinten ipv de eerdere set met een zwarte koelblok ,maar wel met dezelfde lumileds .

dus de cijfers van 35.000 uren of 50.000 uren is een lachertje want dit zou vast op een stilstaande testbank en continue branden van deze led lampen doorstaan ?

Maar wie gaat er nu dan 24 uren rijden ,ja op de uren van Lemans ..wellicht..:D ?

En alle jaren gewoon APK goedkeur,dus geen probleem,ook zelfs bij dealer getest met test lamptester die voor apk worden gebruikt.. .
Het beeld hangt ook af van de kwaliteit en of de koplamp niet in de reflector enigszins vocht neerslag bovenin de lamp veroorzaakt heeft .

Dus let daar eigenlijk bij elke koplamp dat je licht opbrengst en beeld hierdoor beinvloed wordt..

Dus personen die beweren je slecht beeld of minder lichtopbrengst hebben wil ik wijzen koop eens een goede set ete gaan aanschaffen en niet van een paar euro's van 25 euro en soms voor minder etc met meer dan 6 leds erop of te grote van die gele stroken led oppervlakte.( maar van 75-125,-- of via china ebay etc circa 35-70 euro met vergelijkbare leds qua kwaliteit of gewoon origineel de lumileds aan te bevelen is.

Er zijn personen die presteren een goede Led lampen of zelfs de bekende Halogeen H7 lampen gebruiken de APK zelfs niet doorstaan doordat ze deze lampen onjuist monteren ...o_O ja het gebeurd vaak men zelfs een achterlamp verwisselen en voor mekaar krijgen het remlicht en stadslicht tegelijk laten branden na lampje wissel :rolleyes:

Terug
Bovenaan