robers010 zei:
rke zei:
Het is gewoonweg jammer dat de overheid zulke techniek afhankelijke regels gebruikt.
Als de wet gewoon zegt: dat lichtbeeld, de lichttemperatuur en die intensiteit...
Al maak je dat met olielampen, who cares......
En on topic: een led die een vergelijkbare hoeveelheid licht geeft als een 50 watt halogeen wordt knap warm. Veel koplampunits kunnen deze warmte (led mag veel minder warm worden) niet voldoende afvoeren waardoor de lef het kan begeven.
Er zijn fabrikanten die een ventilator toepassen en er zijn leds met een koelvin. Toch, de led zelf mag niet echt heet worden, meestal is 70 graden the max.
Bij autolampen kan de koeling wel eens onvoldoende zijn.
En... Er zijn koplampleds geleverd waarbij het licht uit meerdere leds moest komen. Dat is prutswerk, die moet je echt per direct vergeten. Je verblindt iedereen maar je ziet zelf veel minder dan een gewone ouderwetse halogeenlamp.
Teken de lichtstralen maar eens uit voor al die leds....
NIET DOEN, Dus. !!!!
Dus jij rijdt noooooit te hard gereden en hebt zelfs nog nooit door rood gereden of bent nooit tijdens het rijden bezig met je telefoon? Want zelfs dan ben je nog veel gevaarlijker dan een persoon die goede verlichting in zijn auto heeft. Als je het niet kunt uitstaan dat een ander iets beters heeft dan jij, dan is deze wereld niet voor jou bestemd, succes! Erg hypocriet.
Ik rij regelmatig te snel, ik rij uit principe nooit door rood en ik gebruik mijn telefoon tijdens het rijden alleen als navigatie. Ik zal tijdens het rijden zelfs niet bellen, ik heb al menige discussie gehad of het beter is te stoppen op de vluchtstrook om te bellen.
Verder rij ik met de standaard halogeen lampjes. Ik heb voor de motor wel eens over xenon (Kzieniks) nagedacht maar de bekabeling van de motor is daar wat te licht voor.
Ik waarschuw alleen voor de ledkoplampen die middels meerdere leds licht geven, daarvan krijg je geen goed lichtbeeld. Verder heeft Luc imho gelijk, bij een koplampunit zorgt de reflector samen met het glas voor het richten van de bundel. Een led die dus op hetzelfde (kleine) punt licht afgeeft als een halogeenlamp (en in dezelfde richting) zal dus hetzelfde lichtbeeld geven.
Wel flink feller, dat wel.
Voor de canbus betwijfel ik of de computer de in aanvang iets hogere stroomsterkte van een halogeenlamp kan onderscheiden van de niet afnemende stroomsterkte van led.
Bij xenon is het anders, dat trekt VEEL stroom bij het opstarten en de boordcomputer ziet dat als kortsluiting.