Accu's blijven kapot gaan - ideeën?

Chris MC91

Net ingestapt
Hallo autoguru's en liefhebbers,

Sinds 5 maanden zit ik met een erg lastig probleem waar ik niet vanaf kom. Begin november startte mijn auto niet meer door een volledig lege accu en heeft de pechhulp mij weer op weg geholpen. Dat vond ik zelf al vreemd, omdat mijn accu 'slechts' 2 jaar oud was en ik ondanks corona elke dag tussen de 40 en 70 kilometer op 80 km/h wegen en de snelweg rijd. Twee dagen later stond ik weer stil. Het vermoeden van de pechhulp was toen toch een defecte accu omdat de dynamo het leek te doen. Nieuwe accu van Varta erin, het probleem leek even opgelost te zijn en een week later was het weer raak. Gloednieuwe accu weer volledig leeg.

Op dat moment heeft mijn auto 2 dagen bij de garage gestaan waarbij ze goed hebben gekeken of de dynamo inderdaad goed werkte. Ook is er grondig gezocht naar lekstroom door vanalles een voor een uit te sluiten en door te meten of niet iets stroom verbruikte. Daar kwam allemaal niks uit. De conclusie was, hoewel ze zelf al aangaven dat dit echt niet voor zou mogen komen, dikke pech met de nieuwe accu.

Jullie raden het al, gloednieuwe Bosch accu erin en een paar weken later precies hetzelfde probleem. Ik ben inmiddels maanden, vier garages, twee dealers en een enorme hoeveelheid geld verder en niemand kan de oorzaak achterhalen. Elke nieuwe accu die in mijn auto terecht komt is na enkele weken toast. Het enige vermoeden dat ik voorbij heb horen komen is dat een component in de auto flinke schade aan de accu veroorzaakt. Accu's die een tijd in de auto hebben gezeten lopen namelijk na volledig opgeladen te zijn volledig ontkoppeld ook binnen enkele dagen leeg. En dat terwijl geen enkele garage iets kan vinden dat het verklaart.

Ik ben inmiddels ten einde raad en kan geen garage vinden die het met zekerheid op durft te lossen. Hebben jullie nog enig idee wat dit probleem in godsnaam zou kunnen veroorzaken? Ter info: er is dus al heel veel gedurende enkele dagen doorgemeten, gecontrolleerd en uitgesloten en voor november heb ik dergelijke problemen nooit gehad.

Alle tips/ideeën zijn welkom, alvast bedankt!!!
 
is de spanningsregelaar ook door gemeten? zeer waarschijnlijk geeft die teveel of te weinig stroom door. Bij teveel stroom knappen de cellen gewoon kapot en bij te weinig stroom laadt de accu niet bij en bij normaal gebruik wordt de accu leeg gezogen. Bij moderne auto's zit er vaak ook nog een berg elektronica en software op de regelaar en dan is suc6 verzekerdo_O Ik zou zeggen hang er eens een andere regelaar aan
 
Bedankt voor je tip! Ik neem aan van wel maar ga dat morgen meteen eens goed navragen. Misschien dat er in die regelaar of alle elektronica er bovenop toch ergens iets kapot is dat ze tot nu toe niet hebben gemeten.
 
Heb je bij die pechhulp geen piekspanning gehad waardoor er een elektrisch component beschadigt is dat nu voor de ellende zorgt?
 
Heb je misschien een standaard accu gebruikt in een moderne auto? Ik zou me voor kunnen stellen dat auto's die bij remmen op de motor de accu harder opladen dit met hogere spanning doen. Meeste moderne auto's doen dit. Meestal moet je dan een dure accu hebben en niet een standaard geval. Soms zit er zelfs intelligentie in de accu. Wat voor auto gaat het, dat soort informatie is wel handig.
 
EVV zei:
Heb je misschien een standaard accu gebruikt in een moderne auto? Ik zou me voor kunnen stellen dat auto's die bij remmen op de motor de accu harder opladen dit met hogere spanning doen. Meeste moderne auto's doen dit. Meestal moet je dan een dure accu hebben en niet een standaard geval. Soms zit er zelfs intelligentie in de accu. Wat voor auto gaat het, dat soort informatie is wel handig.

Het waren alle drie dure accu's waarvan de verschillende garages gecheckt hebben dat dit het juiste type is voor mijn auto. De auto is een Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm uit 2015.

Edit: zo te zien waren het een Varta Blue Dynamic N70 EFB 70Ah en Bosch S4E EFB 70 Ah beide met start/stop ondersteuning.
 
Weet je toevallig het exacte type van je oude accu? Als het een AGM accu was kan je die niet zomaar vervangen door een normale lood accu. Gezien de prijs van de vervangende zijn dit gewone geweest.
 
EVV zei:
Weet je toevallig het exacte type van je oude accu? Als het een AGM accu was kan je die niet zomaar vervangen door een normale lood accu. Gezien de prijs van de vervangende zijn dit gewone geweest.

Een Alfa (of Fiat) dealer kan met behulp van het framenummer voor je opzoeken welk type accu er in de auto hoort.
 
Om wat voor auto gaat het om?

Ik heb ooit 1x een vergelijkbare situatie gezien. Toen was het het lampje van het dashboardkastje die soms wel / soms niet uit ging. Niet te zien natuurlijk als je die dicht gooit of het lampje wel/niet uit is. 2x lekstroom gemeten en was toen goed (toen was het lampje blijkbaar uit).

Accu's vervangen, dynamo, van alles gemeten. Totdat er weer een leek lekstroom werd gemeten en er wel sprake was van lekstroom.

telefoon in dashboardkastje, videoopname gestart. En soms ging het lampje wel uit en soms niet. Waarschijnlijk net genoeg om een accu in een nacht leeg te trekken.

Dit was een astra generatie H

zoiets soortgelijks kan het zijn natuurlijk dat er soms door opstandigheden toch lekstroom optreed
 
Een update na nog een dag onderzoek bij de officiële dealer en achter dingen aanbellen. Inmiddels weet ik het volgende:

- De nieuw geplaatste accu's waren van het juiste type voor mijn auto
- Lekstroom is inmiddels uitgesloten, er is bevestigd dat iets fysiek de cellen van elke nieuw geplaatste accu kapot maakt
- De spanningsregelaar is uitgebreid gecheckt samen met bijbehorende componenten en software en zijn niet de boosdoener. De laatst geplaatste accu is kapot gegaan zonder dat er in die periode iets afwijkends in de spanningsregelaar en componenten gemeten is.
- Hetzelfde geldt voor de dynamo

De dealer geeft het nu helaas net zoals de andere garages waar ik ben geweest op. Ik ben dus behalve nieuwe rekeningen weer terug bij af.
Tot voor kort heb ik in de jaren dat ik de auto heb geen enkel probleem gehad. Hij rijdt voor de rest perfect, maar met een accu die steeds opnieuw kapot blijft gaan is de auto op dit moment voor mij niet bruikbaar.

Heeft iemand nog andere ideeën of tips waar het probleem kan liggen?
 
Dus, de merkdealer geeft het nu ook op?

Kan de merkdealer geen technisch inspecteur vanuit de importeur raadplegen?

Wat betreft de kosten.. wimpelen alle leveranciers de garantie op de accu af doordat ze stellen dat de accu goed is maar de auto die stuk gemaakt heeft? Begrijp ik dat goed?

De vraag maar eens bij Joep en zijn collega's stellen?

https://www.carrec-technocenter.nl/auto-diagnose/


Of dit bedrijf contacteren of zij nog een batterij specialist weten?
https://www.midtronics.com/
 
Zou toch eens gokken op de spanningsregelaar/dynamo. Kan best zijn dat die in bepaalde situaties pas problemen gaat geven, bv. onder zware belasting of hogere toerentallen of als hij een bepaalde temperatuur bereikt.
Een eventuele lekspanning is vervelend, maar zolang je regelmatig rijdt en zeker met de afstanden die jij rijdt, moet dat geen enkel probleem geven in principe.
Een lekstroom is pas schadelijk, als die al dan niet in combinatie met andere verbruikers, meer stroom gaat trekken dan dat de accu kan leveren, dan praat je toch over een serieuze kortsluiting.

Je kan eens aan de accu voelen na een lange rit, of deze warm/heet wordt, dat is wel een goede indicatie of deze een te hoge spanning krijgt.
 
Ooit bij een vrachtauto gemeten dat de boordspanning (24V) op een sigarettenaansteker enorm opliep als de motor werd uitgezet. De contactsleutel schakelde de spanningsregelaar uit en een seconde of 2 (tot de dynamo stilstond) was er een piekspanning van 50 Volt.....
 
Ik zou gewoon de dynamo (met geïntegreerde spanningsregelaar?) vervangen, gezien de kosten die je al gemaakt hebt zal je dat ook de kop niet kosten.
Ik heb hetzelfde meegemaakt als Pietzoveel, namelijk dat de dynamo de accu's vernielde, zelfs met een deel van andere elektrische componenten.
Probeer eventueel met de garage een afspraak te maken om het met een andere dynamo te proberen en als het niet helpt deze dan terug te wisselen.
Hoeft voor het uitproberen ook geen nieuwe dynamo te zijn.
 
@Durashift, marcel21674, Pietzoveel en ScaniaV8: bedankt voor jullie tips!

Ik ben op een punt gekomen dat ik waarschijnlijk gewoon de accu, dynamo en spanningsregelaar maar laat vervangen. En dan inderdaad met goede afspraken met een garage of dealer dat de onderdelen terug kunnen als het de oplossing niet blijkt te zijn.

Werkt het wel dan is het weer een hoop geld maar dan is het probleem in ieder geval opgelost. Niks is zo vervelend als een klein probleem waardoor je auto constant stil staat en je van garage naar garage blijft gaan.

Ik hou jullie op de hoogte wat eruit komt. Fingers crossed en nogmaals bedankt voor alle tips!
 
Hopelijk heb je het gevonden. Al zijn het twee Formule1 Teams aan engineering die twee weken hebben gemeten: niks vertrouwen of voor 'al getest' aannemen.

1. Gaan er hoge stromen lopen? Gedurende weken?
2. Laad en ontlaadstromen gemeten?
3. Hoe loopt de spanning Gedurende weken?
4. De batterijsensor die EVV noemt kan niet goed zijn, of verkeerd vervangen.

Dit klinkt eigenlijk zo heftig dat je bijna verwacht dat je met een draadloos thermometertje op een gegeven moment ziet dat je accu intern opbrand. Een goeie elektronicus kan er wel een datalogger inzetten die dagen achtereen meet.

Ik verdenk iets in het startstop-systeem. Een beetje lekstroom sloopt geen accu in dagen, een regelaar die veel te veel spanning levert zou snel gevonden moeten zijn, andere klachten moeten geven dan nog: je sloopt niet zomaar een accu. Als je huis instort verdenk je niet de muizen.
 
V0RQ zei:
Als je huis instort verdenk je niet de muizen.

Nee de houtwormen :T

Zeer vervelend natuurlijk dit, en zeer kwalijk dat je ondanks alles nog 0 verder bent en wel stapels rekeningen kan betalen voor een 6 jaar oude auto...
Ik zou vooral bij de dealer blijven drukken: laat die maar via de technische mannen het uitzoeken. Je hebt volgens mij al genoeg geld daar achter gelaten. Of idd, meerdere componenten vervangen (met de garantie dat je de onderdelen mag retourneren als het geen oplossing blijkt te zijn).

Het idee van temperatuur van je accu loggen lijkt me een goede start. Als idd die cellen daadwerkelijk opbranden door te hoge spanning en/of kortsluiting gerelateerde problematiek, moet je dat aan de temperatuur kunnen merken.

Offtopic: dr zal maar zo'n probleem met je EV optreden... :cry:
 
V0RQ zei:
Dit klinkt eigenlijk zo heftig dat je bijna verwacht dat je met een draadloos thermometertje op een gegeven moment ziet dat je accu intern opbrand. Een goeie elektronicus kan er wel een datalogger inzetten die dagen achtereen meet.

Een datalogger zou een goed idee zijn, maar ik gok dat die al een keer uit de kast getrokken is.
Je kan de temperatuur loggen, je kan spanning een stroomsterkte loggen.

Ik heb het wel eens gezien dat een auto een ruit (die stroomsterkte kan tot 50A oplopen) spontaan open wilde zetten. Dit verschijnsel trad bij deze auto hooguit een keer per maand op waarmee een datalogger meer dan een maand nodig zou hebben. Toch, dit betreft garantie, de importeur/dealer of andere organisatie hoort dit in orde te maken.
 
Toch, dit betreft garantie, de importeur/dealer of andere organisatie hoort dit in orde te maken.
De garantie op een Alfa uit 2015 is wel zo'n beetje voorbij, lijkt me, en ook garantie op accu gaat niet op want het ligt niet aan de accu. Dit soort zaken blijft vervelend en kost met wat pech veel, iig in tijd en waarschijnlijk ook in geld. Ik heb met een Jeep eens gehad dat de contactsleutel bij het uitzetten van de motor net voor het 'eindpunt' ook al uit het contactslot gehaald kon worden. Daardoor bleef echter het contact net wel aan staan en werd de accu leeg getrokken. Je moet er maar net achter komen.
 
Terug
Bovenaan