accu

A

Anoniem

Guest
Hi, ik ben woonachtig op Aruba en in het bezit van een Mazda 3. Nu is mijn start-stop accu bijna leeg. Op het eiland is er geen geschikte accu te vinden. Mijn vraag is of ik deze ook kan vervangen door een normale accu?

Start-stop accu"s bestaan niet. Auto"s met start-stop systeem hebben een iets sterkere accu dan auto's die dat systeem niet hebben. Indien de accu defect of versleten is, kun je gewoon een nieuwe kopen met dezelfde (Ah)capaciteit. Hou wel even de afmetingen van de accu in de gaten, om "verrassingen" bij montage te voorkomen.

Supervisor R zei:
Start-stop accu"s bestaan niet. Auto"s met start-stop systeem hebben een iets sterkere accu dan auto's die dat systeem niet hebben. Indien de accu defect of versleten is, kun je gewoon een nieuwe kopen met dezelfde (Ah)capaciteit. Hou wel even de afmetingen van de accu in de gaten, om "verrassingen" bij montage te voorkomen.

Dat klopt niet. Een normale startaccu raakt overbelast bij het veelvuldig opnieuw starten van de motor (bij filerijden bijvoorbeeld). Een AGM-accu (of ander voor je auto voorgeschreven type accu) is daar beter geschikt voor.

Je kunt de accu wel vervangen door een niet start-stop versie, maar houdt er dan rekening mee dat het start-stopsysteem niet meer zal werken.

Ivanov zei:
Je kunt de accu wel vervangen door een niet start-stop versie, maar houdt er dan rekening mee dat het start-stopsysteem niet meer zal werken.
Sorry maar dit is echt onzin.
Je kunt er een normale accu inzetten, deze zal wat sneller slijten dan een AGM accu.

Jaaaap zei:
Ivanov zei:
Je kunt er een normale accu inzetten, deze zal wat sneller slijten dan een AGM accu.
Volgens mij zei Ivanov enkel dat het Start-Stop systeem niet meer zal werken, niet dat je er geen normale accu in kan zetten. Het Start-Stop systeem werkt enkel als een heel lijstje is afgevinkt, door het systeem.

Daarom werkt het doorgaans ook niet bij lage temperaturen en springt de motor automatisch, na een paar minuten weer aan. Ik schakel dat systeem trouwens standaard bij iedere rit uit :LOL:

Zunigrijje zei:
Volgens mij zei Ivanov enkel dat het Start-Stop systeem niet meer zal werken, niet dat je er geen normale accu in kan zetten. Het Start-Stop systeem werkt enkel als een heel lijstje is afgevinkt, door het systeem.

Daarom werkt het doorgaans ook niet bij lage temperaturen en springt de motor automatisch, na een paar minuten weer aan. Ik schakel dat systeem trouwens standaard bij iedere rit uit :LOL:
Hoe weet dat systeem dan precies dat het geen AGM accu is?

Er word ook wel een lijstje van punten afgevinkt voor het start stop systeem gaat werken. Maar het systeem kan helemaal niet weten of er een normale of agm accu in zit. Het lijstje heeft puur te maken met temperatuur van de koelvloeistof, en evt olie, stroomverbruikers, en de airco.

Zoals al genoemd, het werkt gewoon, alleen zal de accu binnen no time kapot zijn. Als je er een normale accu in laat zetten zou ik het start stop syteem permanent (softwarematig) uitschakelen.

Nissan GTR R34 zei:
Zunigrijje zei:

Hoe weet dat systeem dan precies dat het geen AGM accu is?

Er word ook wel een lijstje van punten afgevinkt voor het start stop systeem gaat werken. Maar het systeem kan helemaal niet weten of er een normale of agm accu in zit. Het lijstje heeft puur te maken met temperatuur van de koelvloeistof, en evt olie, stroomverbruikers, en de airco.

Zoals al genoemd, het werkt gewoon, alleen zal de accu binnen no time kapot zijn. Als je er een normale accu in laat zetten zou ik het start stop syteem permanent (softwarematig) uitschakelen.
Het systeem kijkt toch ook naar de capaciteit? Als die te laag is, dan treedt het start stop systeem ook niet in werking. En zo'n accu die in auto's zit met een Start-Stop systeem, heeft ja een hogere capaciteit dan normale accu's.

Iemand er al aan gedacht dat er veel merken zijn (en volgens mij Mazda ook) die een 2e aparte accu hebben voor de start-stop? En anderen hebben het weer als 1 accu.
Die met een 2e accu zijn bijna altijd AGM. Die met maar 1 accu zijn meestal nog een normale.

Wel hebben auto's met start-stop altijd een stroommeting op de accu polen en in de computer wordt een rekenmodel bijgehouden van de vulstand van de accu en de veroudering. Doordat hij dat allemaal kan meten kan hij ook afleiden wanneer er een verkeerde accu is geplaatst.
Los daarvan; als je de accu gewoon vervangt en de computer niet reset zal hij blijven denken dat de accu stuk is. Het veroudering model moet gereset worden.

Je kan er dus een normale accu in doen maar verliest dan de start-stop. Ook heb je kans dat de slimme dynamo dan in een noodstand gaat om altijd maximaal op te laden wat op zijn minst het brandstofverbruik laat toenemen. En ook zal de accu al snel weer stuk zijn.
Maar war je ook voor kiets; als je de reset niet (kan laten) uitvoert dan werkt het helemaal niet. Toegang tot een diagnose apparaat die ook Mazda ondersteund is wel nodig.

Zunigrijje zei:
Het systeem kijkt toch ook naar de capaciteit? Als die te laag is, dan treedt het start stop systeem ook niet in werking. En zo'n accu die in auto's zit met een Start-Stop systeem, heeft ja een hogere capaciteit dan normale accu's.

Is dat zo? Je kan natuurlijk gewoon normale accus krijgen met dezelfde capaciteit. Daar ging het ook over in dit topic.

Één voordeel: De auto staat op Aruba, dus echte koude starts maakt'ie niet mee. Daarnaast zal het fileverkeer ook wel meevallen dus of er nu veel start-stop gebruikt wordt...

En zo'n accu die in auto's zit met een Start-Stop systeem, heeft ja een hogere capaciteit dan normale accu's.

Het kan per auto verschillen, maar bij de auto's waarvan ik weet die met en zonder start/stop geleverd zijn is de capaciteit het zelfde. Alleen word er voor een auto met start/stop een AGM accu voorgeschreven die beter bestand is voor die omstandigheden.

Dus ja het kan, maar dan zou ik wel het start-stop uit (laten) schakelen, anders ben je zo weer aan een nieuwe accu toe

Jaaaap zei:
Ivanov zei:

Aangezien ons onderdelensysteem tegenwoordig bij sommige auto's en sommige accu's aangeeft dat een vervangen accu aangemeld moet worden bij de boordcomputer, weet het systeem zeker wel of er een start-stop of gewone accu in zit.

AsconaGT zei:
Dus ja het kan, maar dan zou ik wel het start-stop uit (laten) schakelen, anders ben je zo weer aan een nieuwe accu toe

Het start-stop systeem kun je niet permanent laten uitschakelen. Het is onderdeel van de typegoedkeuring én onderdeel van de verbruikstest waarop in Nederland de BPM wordt berekend. Zou je het kunnen uitzetten, dan haalt de auto in de (laboratoriumtest) een hoger verbruikt, met hogere uitstoot, hogere CO2 en dus hogere BPM.

Ivanov zei:
Jaaaap zei:
Ivanov zei:

Aangezien ons onderdelensysteem tegenwoordig bij sommige auto's en sommige accu's aangeeft dat een vervangen accu aangemeld moet worden bij de boordcomputer, weet het systeem zeker wel of er een start-stop of gewone accu in zit.

AsconaGT zei:

Het start-stop systeem kun je niet permanent laten uitschakelen. Het is onderdeel van de typegoedkeuring én onderdeel van de verbruikstest waarop in Nederland de BPM wordt berekend. Zou je het kunnen uitzetten, dan haalt de auto in de (laboratoriumtest) een hoger verbruikt, met hogere uitstoot, hogere CO2 en dus hogere BPM.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat de gemiddelde chiptuner het start/stopsysteem kan uitprogrammeren.

Monsieur Le Loure zei:
Ivanov zei:
Jaaaap zei:
Ivanov zei:

AsconaGT zei:

Ik weet eigenlijk wel zeker dat de gemiddelde chiptuner het start/stopsysteem kan uitprogrammeren.

Misschien, maar het lijkt mij illegaal.

Terug
Bovenaan