Accu leeg dag na vervangen vanwege zelfde euvel

A

Anoniem

Guest
Beste Autoguru's,

Sinds afgelopen maandag de eigenaar van een Mitsubishi Colt uit 2008. Heb deze aangeschaft na onderzoek op dit forum en hieruit kwam deze auto toch wel vaak naar voren als de geschikte kandidaat. En terecht want ik ben er enorm blij mee. Echter...

Maandag mee naar huis gereden en geen problemen ontdekt. Ook de rest van de dag en volgende ochtend verliepen uitstekend. Al viel het me sinds het begin al op dat de auto niet direct opstarten bij het draaien van de sleutel in het contact. Alsof deze er moeite mee had (ik weet niet of dit uiteindelijk relevant is maar ik ben gewend van auto's dat deze vlot en snel opstarten. De Colt doet er toch wel 1 á 2 seconden over). In de middag wilde ik weer rijden en helaas, accu leeg. Nu had de auto wat stil gestaan en was de multiriem niet goed. Deze zijn voor de oplevering vervangen. Maar het is toch wel een half uur rijden naar huis en diezelfde dag nog wel gereden dus de accu zou zich op moeten laden. De accu zou dus niet goed meer zijn.

Door de verkoper direct laten vervangen en dezelfde dag opgehaald. Bij het opstarten viel het me weer op dat het lang duurde maar goed.. ik ben geen monteur of auto expert. Diezelfde dag 2 ritjes gedaan. 's Avonds wilde ik weer vertrekken en was wederom de accu leeg. Het zou nu aan de dynamo kunnen liggen maar ben toch wel benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen of begrijpen. Na wat zoeken (op uiteraard ook dit forum) zou het inderdaad de dynamo kunnen zijn. Ook kan het de spanningsregelaar zijn. Al kreeg ik te horen dat in deze modellen de spanningsregelaar ingebouwd is in de dynamo, dus bij vervanging van de dynamo ook de spanningsregelaar wordt vervangen..?

Verder zou het lekstroom kunnen zijn. Mijn vraag hierover is of dit makkelijk is te controleren en als er inderdaad lekstroom optreed is het vervolgens eenvoudig het foutieve onderdeel verder op te sporen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en hou jullie op de hoogte.

Als jullie verdere tips hebben over deze auto en het onderhoud dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. ;)

EDIT/UPDATE: Bedankt voor de berichten, heb hier enorm veel aan gehad! Duurde iets langer dan gehoopt maar het euvel is uiteindelijk vrij snel opgelost. Voor de compleetheid en voor als iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt misschien heb je hier iets aan. Om maar met de deur in huis te vallen het was een kapotte dynamo. Toen de accu was vervangen reed de auto prima. Maar omdat de dynamo de accu niet oplaadt (of deels) loopt die tijdens het rijden al leeg. Als de auto 's ochtends vervolgens weer wordt opgestart is de accu al een flink stuk leger. Want ook in de nacht verbruikt de auto stroom maar dat wordt makkelijk opgevangen zodra de auto weer start en de dynamo vervolgens alles weer oplaadt en overneemt. In mijn geval was het duidelijk dat het de dynamo was toen de auto uitviel NADAT deze al wel gestart was. In 'principe' zou de accu uit de auto kunnen worden gehaald nadat deze gestart is. Als de auto uitvalt na het starten moet het de dynamo zijn (als het aan stroom ligt tenminste).

Auto rijdt nu als een zonnetje en is gelukkig weer kilometers aan het snoepen.

Met een multimeter kan je de lek checken.

Als je dan 1 voor 1 de zekeringen er uithaalt, dan vindt je op op een gegeven moment de circuit waar het probleem zich voortdoet:

Let op:
- bepaalde zekeringen trekken betekend dat de radio misschien een beveiligingscode nodig heeft of dat bepaald instellingen kwijt raken.
- er altijd een beetje stroom verbruik is (voor dus bepaalde geheugen functies).
- kijk even of er niet iets direct op de accupol hangt

Monteur/garage zou ik geen problemen mee moeten hebben.

Ik zou eerst kijken of er überhaupt sprake is van lekstroom of dat de dynamo defect is.

Eerste meet je door de minpool los te koppelen en tussen minpool en kabel een multimeter te plaatsen en de ampères te meten.
Tweede meet je door met een draaiende motor het voltage op de accu te meten, dat moet rond de 13-15 volt zijn.

Spanningsregelaar zit idd op/in de dynamo. Een lekstroom is wel makkelijk op te sporen. Terug naar de dealer met die Colt.

inderdaad, terug er mee naar de garage. Blijkbaar heb je ergens een stroomlek.

Dit is inderdaad goed te meten. Ik heb wel eens een ongeluk gezocht naar waar de stroomlek zou zitten wat bleek; de schakelaar van het lampje van het dashboardkastje was niet goed waardoor dat lampje bleef branden. Genoeg om na 1 of 2 dagen stilstand de accu leeg te laten lopen.

Uiteindelijk met een telefoon een video opname gemaakt. Dashboardkastje gesloten en wat bleek, lampje bleef gewoon aan. Aan zulke kleine dingen kan het al liggen dus. Je hebt zelf ook al gecontroleerd of de binnenverlichting, kofferbakverlichting en andere zaken uit zijn als je de auto hebt vergrendeld?

Zitten er nog andere accessoires aan boord zoals een versterker, dashcam, tomtom, USB plug, etc?

RaceChinees zei:
Met een multimeter kan je de lek checken.

Als je dan 1 voor 1 de zekeringen er uithaalt, dan vindt je op op een gegeven moment de circuit waar het probleem zich voortdoet:

...

Het gaat sneller als je de helft van de zekeringen loshaalt, dan meten en dan het kwart waarin het kan zitten etc. Met 5 keer meten doe je zo 32 zekeringen

Ik zou zelf niet gaan knoeien als je er geen verstand van hebt. Je hebt een betrouwbare auto aangeschaft, hij is onbetrouwbaar afgeleverd dus het is niet aan jou om uit te zoeken waar dit aan ligt. Lekker terug met dat ding, laten ze het maar oplossen.

Terug
Bovenaan