A
Anoniem
Guest
Beste Autoguru's,
Sinds afgelopen maandag de eigenaar van een Mitsubishi Colt uit 2008. Heb deze aangeschaft na onderzoek op dit forum en hieruit kwam deze auto toch wel vaak naar voren als de geschikte kandidaat. En terecht want ik ben er enorm blij mee. Echter...
Maandag mee naar huis gereden en geen problemen ontdekt. Ook de rest van de dag en volgende ochtend verliepen uitstekend. Al viel het me sinds het begin al op dat de auto niet direct opstarten bij het draaien van de sleutel in het contact. Alsof deze er moeite mee had (ik weet niet of dit uiteindelijk relevant is maar ik ben gewend van auto's dat deze vlot en snel opstarten. De Colt doet er toch wel 1 á 2 seconden over). In de middag wilde ik weer rijden en helaas, accu leeg. Nu had de auto wat stil gestaan en was de multiriem niet goed. Deze zijn voor de oplevering vervangen. Maar het is toch wel een half uur rijden naar huis en diezelfde dag nog wel gereden dus de accu zou zich op moeten laden. De accu zou dus niet goed meer zijn.
Door de verkoper direct laten vervangen en dezelfde dag opgehaald. Bij het opstarten viel het me weer op dat het lang duurde maar goed.. ik ben geen monteur of auto expert. Diezelfde dag 2 ritjes gedaan. 's Avonds wilde ik weer vertrekken en was wederom de accu leeg. Het zou nu aan de dynamo kunnen liggen maar ben toch wel benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen of begrijpen. Na wat zoeken (op uiteraard ook dit forum) zou het inderdaad de dynamo kunnen zijn. Ook kan het de spanningsregelaar zijn. Al kreeg ik te horen dat in deze modellen de spanningsregelaar ingebouwd is in de dynamo, dus bij vervanging van de dynamo ook de spanningsregelaar wordt vervangen..?
Verder zou het lekstroom kunnen zijn. Mijn vraag hierover is of dit makkelijk is te controleren en als er inderdaad lekstroom optreed is het vervolgens eenvoudig het foutieve onderdeel verder op te sporen?
Alvast bedankt voor jullie inzichten en hou jullie op de hoogte.
Als jullie verdere tips hebben over deze auto en het onderhoud dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
EDIT/UPDATE: Bedankt voor de berichten, heb hier enorm veel aan gehad! Duurde iets langer dan gehoopt maar het euvel is uiteindelijk vrij snel opgelost. Voor de compleetheid en voor als iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt misschien heb je hier iets aan. Om maar met de deur in huis te vallen het was een kapotte dynamo. Toen de accu was vervangen reed de auto prima. Maar omdat de dynamo de accu niet oplaadt (of deels) loopt die tijdens het rijden al leeg. Als de auto 's ochtends vervolgens weer wordt opgestart is de accu al een flink stuk leger. Want ook in de nacht verbruikt de auto stroom maar dat wordt makkelijk opgevangen zodra de auto weer start en de dynamo vervolgens alles weer oplaadt en overneemt. In mijn geval was het duidelijk dat het de dynamo was toen de auto uitviel NADAT deze al wel gestart was. In 'principe' zou de accu uit de auto kunnen worden gehaald nadat deze gestart is. Als de auto uitvalt na het starten moet het de dynamo zijn (als het aan stroom ligt tenminste).
Auto rijdt nu als een zonnetje en is gelukkig weer kilometers aan het snoepen.
Sinds afgelopen maandag de eigenaar van een Mitsubishi Colt uit 2008. Heb deze aangeschaft na onderzoek op dit forum en hieruit kwam deze auto toch wel vaak naar voren als de geschikte kandidaat. En terecht want ik ben er enorm blij mee. Echter...
Maandag mee naar huis gereden en geen problemen ontdekt. Ook de rest van de dag en volgende ochtend verliepen uitstekend. Al viel het me sinds het begin al op dat de auto niet direct opstarten bij het draaien van de sleutel in het contact. Alsof deze er moeite mee had (ik weet niet of dit uiteindelijk relevant is maar ik ben gewend van auto's dat deze vlot en snel opstarten. De Colt doet er toch wel 1 á 2 seconden over). In de middag wilde ik weer rijden en helaas, accu leeg. Nu had de auto wat stil gestaan en was de multiriem niet goed. Deze zijn voor de oplevering vervangen. Maar het is toch wel een half uur rijden naar huis en diezelfde dag nog wel gereden dus de accu zou zich op moeten laden. De accu zou dus niet goed meer zijn.
Door de verkoper direct laten vervangen en dezelfde dag opgehaald. Bij het opstarten viel het me weer op dat het lang duurde maar goed.. ik ben geen monteur of auto expert. Diezelfde dag 2 ritjes gedaan. 's Avonds wilde ik weer vertrekken en was wederom de accu leeg. Het zou nu aan de dynamo kunnen liggen maar ben toch wel benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen of begrijpen. Na wat zoeken (op uiteraard ook dit forum) zou het inderdaad de dynamo kunnen zijn. Ook kan het de spanningsregelaar zijn. Al kreeg ik te horen dat in deze modellen de spanningsregelaar ingebouwd is in de dynamo, dus bij vervanging van de dynamo ook de spanningsregelaar wordt vervangen..?
Verder zou het lekstroom kunnen zijn. Mijn vraag hierover is of dit makkelijk is te controleren en als er inderdaad lekstroom optreed is het vervolgens eenvoudig het foutieve onderdeel verder op te sporen?
Alvast bedankt voor jullie inzichten en hou jullie op de hoogte.
Als jullie verdere tips hebben over deze auto en het onderhoud dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
EDIT/UPDATE: Bedankt voor de berichten, heb hier enorm veel aan gehad! Duurde iets langer dan gehoopt maar het euvel is uiteindelijk vrij snel opgelost. Voor de compleetheid en voor als iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt misschien heb je hier iets aan. Om maar met de deur in huis te vallen het was een kapotte dynamo. Toen de accu was vervangen reed de auto prima. Maar omdat de dynamo de accu niet oplaadt (of deels) loopt die tijdens het rijden al leeg. Als de auto 's ochtends vervolgens weer wordt opgestart is de accu al een flink stuk leger. Want ook in de nacht verbruikt de auto stroom maar dat wordt makkelijk opgevangen zodra de auto weer start en de dynamo vervolgens alles weer oplaadt en overneemt. In mijn geval was het duidelijk dat het de dynamo was toen de auto uitviel NADAT deze al wel gestart was. In 'principe' zou de accu uit de auto kunnen worden gehaald nadat deze gestart is. Als de auto uitvalt na het starten moet het de dynamo zijn (als het aan stroom ligt tenminste).
Auto rijdt nu als een zonnetje en is gelukkig weer kilometers aan het snoepen.