Accu binnen 1 jaar dood, wat doe ik verkeerd?

Carkiller

Asfaltkampioen
Mooi weer, dus tijd voor een ritje in de Sub.
Niet dus, accu leeg.:(

Met veel moeite ding uit de garage geduwd en met startkabels gestart. (nooit doen, garage loopt schuin af en ik moest echt in de auto springen en de handrem aantrekken anders muuro_O)
Bij de dealer bleek de accu stuk te zijn, capaciteit onvoldoende en aan de dynamo lag het niet want die doet het prima.
Nog geen jaar oud, staat in de garage meestal aan de acculader en ik rijd gemiddeld 1 keer per week minimaal 30 minuten met de auto.
Hoe kan dat ding dan nu al stuk zijn?

Wel een detail, toen ik de nieuwe accu kocht reed ik meteen naar huis, ritje van 15 minuten.
3 dagen later was de accu net te leeg om te starten, dus opgeladen en door laten meten.
Accu was toen goed, maar toch raar want ze zouden vol verkocht worden.
Nu rit gemaakt van bijna 2 uur, accu moet dus helemaal vol zitten, tips om hem langer mee te laten gaan naast meer rijden?

Ja, niet aanwezig buiten het minimale wat je altijd hebt.

Ook nu pas een probleem, voor het eerst sinds aanschaf startte ie niet en accu meter gaf aan "accu vervangen"

Acculader zou er juist voor moeten zorgen dat de accu langer mee gaat, maar misschien dat deze juist gaar is en je accu daardoor sloopt?
Lekstroom lijkt me geen issue, dat compenseert de acculader natuurlijk gewoon weer.

Lader is wel een simpel ding, alleen beveiligd tegen overbeladen.

Kan zeker een optie zijn.

Dat is wel erg raar. Mijn Omega staat soms 2 maanden en start weer zo. In de winter haal ik de accupool los en doe verder niks en hij start zo weer

In m'n W124 ook nooit problemen met de accu, ondanks stilstand (en nooit aan de acculader geweest). Zit wel een sterker exemplaar in dan standaard.

Ik zou in dit geval investeren in een fatsoenlijke lader (Ctek staat goed bekend meen ik), en voor de nieuwe accu wat hoger qua AH gaan zitten.

Je zou inderdaad zeggen dat het aan de lader ligt dan. Ik ken deze situatie vooral van een voormalig bijbaantje, daar stond een oude heftruck constant aan de druppellader omdat de dynamo niet meer werkte. Maar dat ging eigenlijk altijd zonder problemen, starten -> lopen. Tenzij je 'm de hele dag in gebruik had natuurlijk, dan kon je wel eens pech hebben op een gegeven moment :)

Eigenlijk zou het bij een huidige auto voldoende zijn als je een keer per week een ritje van minimaal 30 minuten maakt.
Een druppellader zou dan eigenlijk overbodig moeten zijn.
Ik ben het dan ook eens met een aantal opmerkingen hierboven dat de druppellader eerder kwaad dan goed doet in dit geval.
Of de accu moet vanaf het begin al een niet zo'n best exemplaar geweest moeten zijn.

Ik mag toch aannemen dat je garantie hebt op de accu? Mijn auto staat soms 2 maanden stil (ik gebruik de fiets meer dan de auto) en start altijd weer en dat mag je dan van een (nieuwe) accu verwachten.

Misschien is het zo'n lader die de accu constant vol houdt, ipv een cyclus na te bootsen. Daar wordt zo'n accu niet vrolijk van.

Eens met de opmerkingen hierboven trouwens, een acculader gebruik je voor een winterslaap oid. Voor een auto die minstens een keer per week gebruikt wordt lijkt het me overbodig.

Carkiller zei:
Lader is wel een simpel ding, alleen beveiligd tegen overbeladen.
Kan zeker een optie zijn.

Heb je een foto of modelnummer van die lader? Een druppellader heeft vaak wel een stuk of 6 ledjes of een display zodat je de boel kan instellen. Een domme lader heeft vaak een paar standen en blijft uiteindelijk toch teveel laden.
Overlaadbeveiliging is een wat vage term: een paar dagen zo laten liggen kan geen kwaad omdat een kleine lader een accu niet zomaar opblaast maar niet maanden lang zo laten sudderen. Overbelasting is natuurlijk nog simpeler, dat is gewoon een zekering.

Slim/druppel:
einhell-ce-bc-2-m-acculader-druppellader.jpg

Dom:
telwin-acculader-nevada-11.jpg

Ik heb een simpele Gamma acculader, alleen beveiligd tegen overbelading.
Ding doet het zeker geval, is een druppellader en in een dag of 3 heeft hij de accu vol.
In ieder geval zo vol dat je de auto weer kan starten...

Maar tijd voor een betere lader zo te lezen, eentje die de accu echt onderhoudt.

Accu zal nog in de garantie zitten, gewoon mee terug gaan als je het bonnetje nog hebt.
Verder die lader inderdaad niet meer gebruiken, als je maandelijks nog een ritje maakt mag het totaal geen problemen geven voor de accu.

Ja, vergeten te vermelden maar keurig nieuwe accu gekregen van de dealer.
Gratis dus en direct erin gezet, zat nog een jaar garantie op de oude.

Accu lader zal ik niet meer gebruiken, tenzij ik een goede koop in de toekomst.

Carkiller zei:
Ja, vergeten te vermelden maar keurig nieuwe accu gekregen van de dealer.
Gratis dus en direct erin gezet, zat nog een jaar garantie op de oude.

Accu lader zal ik niet meer gebruiken, tenzij ik een goede koop in de toekomst.

Dan is toch alles in orde, of zie ik dat verkeerd?

Wil dit in de toekomst voorkomen speedtouch.
En het was een hoop gedoe, de garage uit duwen, startkabels...

Probeer het eerst maar een tijdje zonder een lader te gebruiken.
Ik heb met grote regelmaat machines meer als een maand stil staan (soms wel een half jaar), maar eigenlijk nooit geen problemen met de accu's. (ouderdom even buiten beschouwing gelaten)

Halfuur rijden is te kort om een accu bij te laden, je trekt elke keer de accu een beetje leger.
Op zich niet erg, maar beter is om 1x in de paar weken een langer stuk te rijden zodat de accu echt weer volgeladen is.

Je dynamo mag dan meer Ampere leveren dan je accu aan capaciteit heeft. Je motor slokt er een groot deel van op.
Stel hij laadt nog met 10A je accu bij. Moet je bij een 55A accu, c.a. 5 uur rijden wil je hem volledig opgeladen krijgen, theoretisch gezien (praktisch gezien niet, aangezien je accu nooit 100% leeg kan en een minimaal aantal A moet hebben om te kunnen starten)

Wat een hoop mensen niet weten is dat je accu hoofdzakelijk voor het starten wordt gebruikt. Niet zozeer voor de andere delen, vandaar dat de dynamo altijd overcapaciteit zal hebben op de accu. Je kunt letterlijk rijden op je dynamo en nog in het donker ook. (al is het bijzonder slecht om te doen voor de dynamo en bepaalde elektrische systemen in de meeste gevallen)

Acculader is moordend voor een accu die al vol of ver vol is. Maakt niet uit of daar een overlaad-beveiliging op zit.
Je bent in principe constant de accu vol aan het houden. Dit zorgt ervoor dat een accu op den duur lui wordt (een laptop accu gaat ook kapot op die manier, ookal gebruik je hem nooit maar zit ie wel in het apparaat) De capaciteit zal naderhand nog maar alleen zoveel zijn als hetgene dat je bij laadt met de lader. De rest "vergeet" ie.
Hoe minder er bijgeladen wordt elke keer, hoe sneller die veroudering zal zijn.

Gewoon pas laden op het moment dat je ineens niet meer kan starten na een nachtje stilstaan.

Eigenlijk dus gewoon steeds opladen en ontladen. Niet tussendoor laden of die paar A die je de laatste rit hebt gebruikt. Dat werkt gewoon averechts.
Modernere accu technologiën kunnen beter tegen het steeds bijladen (een halve bijlading is minder problematisch) maar over het algemeen gaat een accu het langst mee als die steeds zn volledige ontlaad en laad cyclus door gaat.

Oftewel: massaslot er op tegen eventuele lekstroom. maar vooral tegen zelf-ontlading. Minstens 1x per maand een uur of langer rijden. En pas laden als je niet meer kan starten.
En eigenlijk dus vooral dat laatste in jou geval.

Yellow top, nooit geen gezeik meer. Kost een paar centen maar geweldig.

Ik vind 30 minuten per dag rijden redelijk, ik rijd zelfs minder maar goed is het niet. Iedere accu heeft een stelregel wanneer er geladen moet worden met een acculader, en tot hoever zij ontladen mag worden.

Als een accu al jaren op de plank ligt bij een verkoper, of een verse accu....dat bepaalt ook de levensduur natuurlijk. Kopen bij een accuboer die goede doorstroming heeft. :)

Carkiller zei:
Ik heb een simpele Gamma acculader, alleen beveiligd tegen overbelading.
Ding doet het zeker geval, is een druppellader en in een dag of 3 heeft hij de accu vol.
In ieder geval zo vol dat je de auto weer kan starten...

Maar tijd voor een betere lader zo te lezen, eentje die de accu echt onderhoudt.

Pas op met de marketingtermen. "Onderhouden" is ook met de hand een paar uur afgemeten bijladen.

Druppelladen is echt elektronisch geregeld bijladen en dan weer X uur niets doen. (Alsof je elke dag een ritje maakt, prima voor de accu)

Wat jij beschrijft is meer zo'n domme lader die gewoon spanning blijft geven. Die dingen zijn al sinds de jaren 70 hetzelfde dus spotgoedkoop in de handel.

Mijn Corolla van 1982 staat altijd aan een Battery Tender Junior 800 druppellader.
Wordt niet warm en houd de accu in conditie. Je kan hem er onbeperkt aan laten zitten.

Accu is er 10 jaar geleden in gegaan en doet het nog elke keer prima. Rij er ook maar paar keer per jaar mee.

Precies, u start een paar keer per jaar. Dat is natuurlijk een heel andere situatie als dagelijks gebruik. Maar die druppellader is in ieder geval een goede oplossing.
Voor degene die veel starten en korte ritjes is dit dus een optie. Als je op 3 hoog woont wel weer een lang verlengsnoer :LOL:

Auto staat nu een week stil met de nieuwe accu, snertweer helaas.

Accu is nog steeds vol, lekstroom lijk ik dus uit te kunnen sluiten.
Geen acculader gebruikt.

Carkiller zei:
Auto staat nu een week stil met de nieuwe accu, snertweer helaas.

Accu is nog steeds vol, lekstroom lijk ik dus uit te kunnen sluiten.
Geen acculader gebruikt.
Hoe weet je dan of de accu vol is, spanningsmeter neem ik aan. 12,7 volt tjokvol, daarna minder. Maar het betekent nog niet de capaciteit van de accu. Daar heb je een capaciteit meter voor nodig! Heb je die?
Het vermogen van de accu meten om het maar in begrijpelijke taal te zeggen.
P = U x I, als jouw accu nog wel de spaninning heeft van 12+, wil nog niet zeggen dat zij de stroom (I) kan leveren om te starten. Dat is bij elke auto verschillend maar behoorlijk ampertjes!

Dat is het mijn vriend.

Accu info:
https://issuu.com/bbvakmedianet/docs/141031-amt-010/82

Accu Vraag & Antwoord:
https://www.accudienst.nl/accutechniek.odb

Antonia 4168155 zei:
Hoe weet je dan of de accu vol is, spanningsmeter neem ik aan. 12,7 volt tjokvol, daarna minder. Maar het betekent nog niet de capaciteit van de accu.

Als je lekstroom hebt, zakt die accu wel degelijk in voltage. Immers staat er een last op.
Als je geen last op een accu hebt staan, kan die idd netjes het "volle" voltage aangeven, maar het niet zijn. Dat is dan een soort herstel spanning. Maar zodra je er een last op zet, kakt dat voltage gelijk weer in.
Heb je een accu die kapot is, zal dat voltage zich trouwens ook niet meer kunnen herstellen naar de normale waarde, dus ook daar kun je wat aan afleiden!

Daarom kun je het beste een accu meten tijdens het starten om een goeie indicatie te krijgen of de capaciteit nog in orde is.

Om dat verschil aan te duiden: Een lege accu zal niet onder de c.a. 10V duiken tijdens het starten, Een kapotte accu wel.
Je hebt immers 2v per cel. 1,5v per cel zou al resulteren in 9v totale spanning. Daar kan een accu nog van herstellen. Maar dan is die mogelijk wel al beschadigd.
De kans dat 1 cel op 0,1v zit, is dan namelijk ook aanwezig (dan is de accu sowieso kapot)

Met een spanningsmeter kun je dus wel een indicatie krijgen van de staat van je accu.
Accutesters zijn trouwens ook niet heilig. Ik heb goeie accus slecht uit de test zien komen en vice versa.

Een accu is een fabriekje op zich en niet in een paar woorden te vertalen. gel, natte, droge, agm accu`s om maar wat op te noemen. Je verpest ze eerder dan je er succes mee hebt.
Dus oorzaak vinden waarom die accu bij jou dood gaat na een jaar, lijkt me de beste oplossing.

Bij mijn oude Patrol 3.3ltr. en 24 volt systeem was altijd èèn accu beter als de andere, de goede laadt de slechte. Om maar een voorbeeld te geven.

Terug
Bovenaan