Acceleratie niet helemaal optimaal

68ts

Net ingestapt
Hallo,
Ik heb been Mazda 2 uit 2009 (1.3 hp versie) met ongeveer 130.000 km op de teller. De auto rijdt op zich prima, maar ik loop toch tegen wat aan, al lijkt het steeds minder te worden.

Ik rijdt de auto sinds mei. Er was niets bijzonders te merken, behalve dat er heel soms op de snelweg een kort hikje/schokje te voelen was.
Als ik maximaal wilde accelereren tijdens bijvoorbeeld invoegen had ik soms wel het idee, dat het nog iets vlotter kon, maar ik kende de auto nog niet goed genoeg.
In juli kwam ik ermee in het hooggebergte en toen merkte ik wel, dat de auto bergop niet helemaal door wilde trekken. Vanaf een 3000 a 3500 toeren leek het of de acceleratie over was of sterk afnam. Ik heb veel ervaring met het rijden in de bergen dus ik weet hoe dat voelt en hoe je daar moet rijden. Ook na terugschakelen lukte het niet om ver door te trekken in de toeren, het leek erop dat de motor vanaf een bepaald toeren tal (3000-3500) een beetje bleef hangen.

Wellicht heeft de vorige eigenaar veel laag in de toeren gereden en minder ver/vaak door getrokken. Wij trekken wel regelmatig wat verder door en tijdens het verblijf in de bergen leek de motor steeds beter te trekken en te gaan lopen.

Terug in Nederland heb ik er een busje injectie/brandstofreiniger in gedaan. De auto reed steeds beter, trok nu verder en makkelijker in de toeren en het gehele rijden voelt een stuk beter aan. Het verbruik was al niet slecht, maar lijkt zelfs nog een fractie te zijn verbeterd.