ACC Peugeot 308 sw

Jelle Plomp

Net ingestapt
Beste,

Sinds twee weken geleden ben ik de trotse eigenaar van een gloednieuwe peugeot 308sw. De 130 pk bluehdi gekoppeld aan de nieuwe EAT8 rijdt fantastisch. Echter heb ik deze auto besteld met ACC, op eenbaans wegen met slome bestuurders is dit heerlijk. Maar op de snelweg merk je al gauw tekort komingen; je moet vroeg naar de linker rijbaan wisselen om in te halen, zomaar remmen tijdens het inhalen in een bocht enzovoort. Nou was mijn vraag of het een mogelijkheid is om het adaptieve uit te schakelen en gewoon de ‘ouderwetse’ CC te gebruiken. Ik heb al wat speurwerk gedaan maar hier kwam ik ook niet echt uit (de ene zei dat het wel kon en de andere niet).

Bij voorbat dank

Bij onze bussen zit het gewoon in het multimedia. Bij voertuiginstellingen en daar kun je niet enkel het start stop uitschakelen maar ook de andere functies zoals lane departement en dergelijke.

Als je er niet uit komt, let me know dan app ik t.z.t. wel eens fotootjes.

Nico GTR zei:
Bij onze bussen zit het gewoon in het multimedia. Bij voertuiginstellingen en daar kun je niet enkel het start stop uitschakelen maar ook de andere functies zoals lane departement en dergelijke.

Als je er niet uit komt, let me know dan app ik t.z.t. wel eens fotootjes.

Beste,

Bij voortuiginstellingen kan ik wel bepaalde functies uitschakelen (grootlicht assistent, enz) maar ik kan adaptieve CC niet vinden.

Ik heb het boekje online opgezocht (via https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/ ), daarbij de werking van de ACC nagelezen alsmede opgezocht welke functies via het touch screen op te zoeken zijn. Volgens mij biedt Peugeot geen mogelijkheid om een ACC te gebruiken als normale CC of andersom. Koop je ACC, dan rij je dus altijd met ACC (mits ingeschakeld). Als je het in een drukke verkeerssituatie wilt overrulen: Misschien gewoon gas bijgeven?

Dit viel mij trouwens ook op: "Als u de richtingaanwijzer inschakelt om een langzamer voertuig in te halen, staat de snelheidsregelaar tijdelijk toe dat uw auto de voorligger dichter nadert om het inhalen te vergemakkelijken; hierbij wordt echter de ingestelde snelheid niet overschreden."
Misschien aardig om eens mee te experimenteren.

Met de ACC waarmee ik heb gereden liep ik ook tegen dit soort dingen aan. Ik heb daarom geen ACC besteld op mijn nieuwe auto.

ACC is leuk voor lange ritten waarbij het niet heel druk is. Het Nederlandse verkeer is daarvoor vaak te druk. Enige remedie is de afstand op minimaal zetten en bij (inhaal)acties zelf de snelheid bepalen.

Bij mijn BMW wordt de acc automatisch ingeschakeld zodra ik de knop daarvoor indruk op het stuur.

Indien ik deze langer ingedrukt houdt, wordt de "normale" cc ingeschakeld, dus zonder optrekken en remmen.

Uiteraard weet ik niet óf dit wellicht ook zo werkt bij Peugeot.
Het ligt mijns inziens in lijn om dan ook even een kort telefoontje naar de dealer te plegen of instructie boekje te raadplegen.

Ik herken jouw klachten in ieder geval niet. Overigens het vroegtijdig moeten inhalen kun je wellicht tackelen door de afstand op de voorligger anders in te stellen, lees verkleinen.
Maar feitelijk doet de acc toch zijn werk? Immers deze remt af omdat je in de buurt van jouw voorligger komt. Dan is de volgende handeling, inhalen. Ik begrijp dit probleem niet zo, want zo werkt een acc juist.

Voor mij was de ACC ook even een leermoment. Vaak zat ik gewoon onnodig dicht op voorgangers, juist met inhalen ernaartoe kruipen en dan pas naar links gaan geeft een gevaarlijkere situatie doordat je een hogere snelheid hebt, onverwacht voorbij komt voor inhalende partij, slechter overzicht hebt op de weg en minder tijd hebt om te corrigeren als er toch iets raars gebeurd.

Ik heb hem op de BMW, maar schakel het adaptieve nooit uit. Ik ben ook geen CC grootverbruiker, het meeste gebruik ik hem nu in file situaties.

Bij diverse merken is het A(CC) gedeelte helaas niet uit te schakelen. Dat wordt wel een aandachtspunt bij de volgende auto en dan gaan er dus best veel afvallen :(

Mijn V60 MY2019 heeft beide MAAR : de ACC is de standaard, om de CC te kunnen gebruiken moet je dit (eenmalig) aanpassen in de instellingen van de rijhulpsystemen want default staat de CC af. Als je het aanvinkt krijg je 4 submenu's ipv 3 zijnde Speed Limiter - CC - ACC - Auto Pilot Assist (= ACC + zelfstandig sturen).

De uitleg die ik ervoor kreeg was : waarom zou je nog CC gebruiken als je een ACC hebt die zo goed werkt (en die een optie is waarvoor je stevig hebt betaald).

Niseko zei:
...
De uitleg die ik ervoor kreeg was : waarom zou je nog CC gebruiken als je een ACC hebt die zo goed werkt (en die een optie is waarvoor je stevig hebt betaald).

De uitleg is veel simpeler: Veiligheid... Het is niet handig als je denkt op ACC te cruisen, maar je partner/collega heeft hem even op CC gezet.
Praktisch gezien is een ACC met de kortste volgafstand een prima CC alternatief, ik heb het uitschakelen in ieder geval nooit nodig gehad.

Niseko zei:

Omdat het dus niet zo goed werkt. 6 jaar geleden werkte het systeem bij Audi fijner dan de meeste systemen nu. Schijnbaar 'veiliger' aangepast. In de spits niet mee te rijden met ACC nu.

Bij mijn 2016 308 met ACC was het in/uit te schakelen via het multimediascherm. Aan de linkerkant op de auto klikken, en vervolgens was het mogelijk het adaptieve gedeelte in of uit te schakelen.

Dat was natuurlijk wel een auto van voor de facelift, dus of het nog zo werkt weet ik niet.

Terug
Bovenaan