aantrekkoppel wielmoeren mazda 3

luc meire

Net ingestapt
Weet er iemand hoeveel het aantrekkoppel is voor de wielmoeren van een Mazda 3 sedan van 2018 in Nm. , zijn lichtmetalen wielen van 18" (banden 215/45R 18) in de handleiding staat er 108-147 Nm , is dat nu geen heel grootte marge dat ze geven ? wil dat dus zeggen dat het geen verschil is tussen ijzeren of lichtmetalen wielen en is het dus ook niet nodig om een momentsleutel te gebruiken ?
Bij bv. BMW staat er duidelijk lichtmetalen wielen 120 Nm zo weet ge tenminste op hoeveel ge de momentsleutel moet inzetten maar zo maar iets kiezen tussen 108 en 147 Nm is toch maar raar .

Het is heel lastig hier eenduidige informatie over te vinden, heb ik zelf al eens ondervonden. Voor de 16" alu velgen op de auto van mijn vriendin gebruik ik standaard een aanhaalmoment van 110 Nm, proefondervindelijk is gebleken dat dat voldoende is de afgelopen jaren ;) Kwikfit hanteerde voor de 17" velgen op mijn vorige auto altijd 140 Nm, wat mij rijkelijk veel leek.

Hier zie ik een website die vermeld dat het 'meestal circa 125 Nm' is voor lichtmetalen velgen:
https://www.velgenhuis.nl/monteren-van-velgen-i48.html

Gezien de bandbreedte die Mazda opgeeft lijkt mij 125 Nm een mooi compromis. Of je hier een momentsleutel voor nodig hebt, tsja. Ik gebruik 'm wel, volgens mij is het beter dat alle bouten even strak zitten dan overal afwijkend, zeker gezien de rotatiesnelheden die de wielen halen.

Ook is het denk ik verstandig om de zoveel tijd de bouten nog een keertje aan te halen rondom.

Ik heb even de gebruikershandleiding van mijn Focus (ook 18" velgen, vijf moeren) geraadpleegd, die gaat uit van een aanhaalmoment van 135 Nm.

https://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Content?bookCode=O59253&variantid=6511&languageCode=NL&countryCode=NLD&marketCode=WD&vCode=WF0NXXGCHNJG17584&vFilteringEnabled=True&subTitleSelected=G1951334&chapterTitleSelected=G1929847&topicHRef=G1868862&viewTech=IE&div=f&userMarket=NLD

mijn toyota moet maar 112nm hebben.

mijn ssangyong lease moet maar 98nm hebben.

zou gewoon in de midden nemen(128) en na 50km even na checken.

Bedankt voor het meedenken , zal beginnen met 126 Nm en na 50 Km even checken als alles nog goed vast staat

Heb 2 weken geleden nieuwe banden laten monteren en heb het toevallig nagevraagd bij het bandencentrum. 120 nm gaven ze mij aan. Ik heb wel een Mazda 3 GT-M uit 2014, maar zelfde maat velgen en banden.

Mijn Daihatsu Cuore uit 2009 zou maar 90 nm moeten hebben. Hier zitten 14 inch velgen onder.

Heb besloten om 125Nm te nemen .
Heb eens getest op moeren hoeveel de spanning nu is origineel , en als ik sleutel op 124Nm zet klikt ie door , zet ik sleutel op 126Nm zet verdraaid de moer nog iets voor ie klikt ,dus denk ik dat het 125Nm zal moeten zijn .

Terug
Bovenaan