Aansluitmogelijkheden qua bedrading

Guest
Ik heb een vraag (en dus het probleem) over het aansluiten van mijn car-kit én tomtom.
In mijn auto zit een dubbele aansteker. Een in de middenconsole (naast de asbak) en een in het bij-rijdersgedeelte.

Nu heb ik de kabels voor de beide devices weggewerkt achter het dashboard en wil deze m.b.v. een "externe" dubbele aanstekerunit (eveneens weggewerkt) via de bijgeleverde USB-aanluitingen aansluiten. Deze USB-adapters hebben ieder een (LED??) licht wat continue aanstaat. Indien de auto gedurende een lange periode niet gebruikt wordt, bestaat er dan de mogelijkheid dat deze adapters de accu leeg kunnen trekken? Zo ja, wil ik deze kunnen uitzetten m.b.v. een schakelaar. Kan ik deze schakelaar ook met (gevlochten) aansluitdraad 220V (max. belasting 2500W) aansluiten, of moet dit uit veiligheidsoverwegingen met installatiedraad 12V gebeuren.

Een beetje warrige omschrijving, maar ik hoop toch dat mijn vragen duidelijk gesteld zijn.

Dus vanuit veiligheidsoverwegingen sluit je de veiligere draad uit?
Moet gewoon kunnen. Let er op dat het geen kortsluiting maakt. Verder kan dat prima!

dat het ledje je accu leeg trekt, hoef je echt niet bang voor te zijn,    Verbruik van een ledje is verwaarloosbaar klein.

gebruik van gevlochten 1,5mm2 (220v) is wel wat overkill, maar kan zeker geen kwaad. wel aderhulsjes gebruiken daar waar je die instalatiedraad aansluit.

Nissan GT-R zei:
Dus vanuit veiligheidsoverwegingen sluit je de veiligere draad uit?
Moet gewoon kunnen. Let er op dat het geen kortsluiting maakt. Verder kan dat prima!

Nou.... In het aspect "veiligheid" heb je gelijk :p

Het probleem wat ik tegenkom is dus het eventueel leegtrekken van de accu.
Daarnaast wil ik voor beide devices de electra "aftappen" van de 2e aansteker, dit m.b.v. van die blauwe "lasdoppen".
Indien het geen gevaar oplevert voor de beide devices wil ik dit dus met "los" (zonder de witte mantel) 220V draad doen.
Uiteraard m.b.v. de standaard materialen die ik nog voorhanden heb. :LOL:

Alvast bedankt voor de reactie! (y)

marcel21674 zei:
dat het ledje je accu leeg trekt, hoef je echt niet bang voor te zijn,    Verbruik van een ledje is verwaarloosbaar klein.

gebruik van gevlochten 1,5mm2 (220v) is wel wat overkill, maar kan zeker geen kwaad. wel aderhulsjes gebruiken daar waar je die instalatiedraad aansluit.

Dankjewel voor je reactie! Ik had al een vermoeden dat het met dit draad aangesloten kan worden, maar wilde hierover toch enige zekerheid hebben. Ik heb de draden wel uit de witte mantel verwijderd (heb er tenslotte maar twee nodig) en om het verwerken te vergemakkelijken. Uiteraard maak ik gebruik van aderhulsjes en die blauwe lasdopjes.

Top dat je zo snel hebt gereageerd!

Ik zou geen lasdoppen gebruiken.

Solderen of krimpconnectoren zou ik aanraden. Is wat veiliger en word meestal ook door de garage aangeraden.

Ik heb ook een usb ingebouwd met dat soort draad. En krimpconnectoren. En inderdaad een krimpkousje of aderhulsje voor de afsluiting.

Blijft de vraag inderdaad of het nodig is. Mijn 12V gaat eraf zodra de sleutel op nulstand staat en pas aan op acc. Zolang je de apparaten eruit haalt hoeft ie niks leeg te trekken.

Nissan GT-R zei:
Ik zou geen lasdoppen gebruiken.

Solderen of krimpconnectoren zou ik aanraden. Is wat veiliger en word meestal ook door de garage aangeraden.

Ik heb ook een usb ingebouwd met dat soort draad. En krimpconnectoren. En inderdaad een krimpkousje of aderhulsje voor de afsluiting.

Blijft de vraag inderdaad of het nodig is. Mijn 12V gaat eraf zodra de sleutel op nulstand staat en pas aan op acc. Zolang je de apparaten eruit haalt hoeft ie niks leeg te trekken.

Zodra ik het contact afzet en de sleutel verwijder blijft er spanning op de aansteker(s) staan. anders zou de TomTom in de stand-by modes gaan, hetgeen niet het geval is. Vandaar dat de verlichting op beide USB-adapters van blijft branden. De tip met krimpconnectoren en aderhulsje neem ik zeer zeker ter harte! Dank!

Lasdoppen werken niet eens met gevlochten draad.
Je bent gebonden aan krimpconnectors, solderen of kroonstenen, waarvan de laatste 2 altijd in krimpkous of isolatietape. (in het ergste geval pak je scotchblokjes, maar die raad ik ten zeerste af)
Krimpconnectors zijn de standaard voor automotive gebruik.

Ik geef je de tip om inderdaad de bijgeleverde usb adapters van de apparaten te gebruiken. Je kunt de plus draad van de 2 connectoren (dus de 12v aansluitingen) voorzien van een schakelaar om ze uit te zetten wanneer ze niet nodig zijn.
Je kunt deze schakelaar ook vervangen met relais die op de geschakelde plus zit van het contactslot. Niet rechtstreeks de geschakelde plus als plus voor je 12v aansluitingen want daar is het totaal niet voor geschikt!

Het gebruik maken van een 230v kabel is overbodig. Maar kan in somigge situaties wel eens handig zijn.
Zo heb ik een kabel naar de achterklep lopen met 3 draden. Oorspronkelijk 3 losse draden met een witte sleeve eroverheen
Omdat het origineel was doorgeknipt heb ik het vervangen door een 230v kabel omdat het gewoon hetzelfde functioneert en die sleeve gelijk overbodig word. Tevens blijft dit netter dan een sleeve in de loop der tijd.
Alleen het doorvoeren van 1 dikke kabel ipv 3 dunne was wat lastig.
Maar dit is zo ongeveer de enige logische reden om een 230v kabel te gebruiken.

Enige wat met 230v kabels kan zijn, is dat het een vaste kern heeft. Die zijn ongeschikt voor het gebruik in een auto omdat ze simpelweg niet flexibel genoeg zijn. Tevens valt dat onder het kopje: broddelwerk.

Terug
Bovenaan