Aanschaf zuinige en veilige occasion station 10000km per jaar. Budget tot 15000.

Ontos

Net ingestapt
Hi forumleden,

Na 2,5 jaar redelijk trouwe dienst willen wij onze Skoda Fabia 1.2 Combi Diesel gaan vervangen.
Ik reed altijd 30000 km per jaar, maar nu met een baan dichterbij huis verwacht ik +/- 10000 km te gaan rijden per jaar. Helft van het aantal kilometers maken we voor vakanties en familie in het hoge Noorden, andere kilometers maken we in de stad en naar werk (30km retour, zonder snelweg). Daarnaast worden wij begin november voor het eerst ouders en brengt dat ook andere autowensen met zich mee. Budget is er tot 15000 (met inruil), maar goedkoper mag altijd.

Graag jullie advies, en alvast veel dank daarvoor!

Wensen:
- Veilige auto
- Betrouwbare auto
- Liefst een hybride, maar zuinige benzine is ook een optie
- Een auto waar je niet al te veel op afschrijft / economisch enigszins slimme investering
- Station of ruime SUV
- Flinke kofferbak voor mijn verzamelwoede, hopelijk vergelijkbaar met die van de Fabia van 480L
- Ruimte voor 2 zitjes achterin terwijl voorstoelen ook veel beenruimte hebben
- 2 isofix achter

Zelf kom ik elke keer uit op de Toyota Auris TS 1.8 Hybrid.
- Zie ik een type auto over het hoofd?
- Als ik de Toyota aanschaf, welk bouwjaar en met hoeveel kilometers +/- op de teller?

Veel dank nogmaals!

Met 10000km per jaar is brandstofverbruik niet het belangrijkste punt. Zo'n Auris hybride is wat zwaarder dan een 'gewone' station en daarom betaal je meer wegenbelasting.
Wel is de Toyota heel betrouwbaar.

De 308SW heeft ook een ruime kofferbak, de Megane station en Ford Focus station zijn iets kleiner maar nog steeds erg ruim.

Auris is een hele fijne auto, met jouw budget zou ik de nieuwste pakken die aan je wensen voldoet. 100.000 of 130.000 km maakt weinig uit. Na 10 jaar staat er dan 200.000 of 230.000 km op de teller, beide geen probleem.

Met weinig km per jaar is zuinig rijden minder belangrijk, immers de brandstofkosten zijn laag.

Andere opties:
Renault Megane: https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-49705323
Peugeot 308: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-49757058
Ford Focus: https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-50020452
Kia C'eed: https://www.louwman.nl/peugeot/aanbod/Kia/ceed/Sportswagon_1.0_T-GDi_ComfortPlusLine_Navigator/2018/RN329D

Bij 10.000 km per jaar lijkt mij het brandstofverbruik niet erg belangrijk.

De al genoemde Mégane, 308, Focus en Ceed lijken mij ook hele goede opties.

De Auris is natuurlijk ook een prima keus. Kijk ook gewoon welke auto je aanspreekt wat betreft rijden, ruimte en waar voor het geld.

De Prius plug inn nog een optie? , dat is een ruime liftback, zeg maar een station die schuin afloopt.

Voordeel is dat je korting krijgt op de wegenbelasting. Maar niet heel zwaar is als een Opel ampera

Zie video voor dubbeltest prius tdgdn ampera /volt

https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Dank allemaal voor de snelle reacties en de gegeven opties. Die ga ik allemaal goed doornemen.

Het gaat me niet per se om de kosten van het brandstofgebruik, maar eerder om - met ons budget en wensenpakket - zo veel mogelijk 'groen' te rijden en daar wil ik best iets extra's voor betalen qua wegenbelasting.

Persoonlijk vraag ik me af of een hybride echt de groenste optie is vanwege het accupakket dat behoorlijk belastend is voor het milieu om te produceren en te recyclen. Ik meen dat de mening daarover wel verdeeld zijn, hetzelfde geldt voor EV's. Neemt niet weg dat een hybride een zuinige en fijne auto kan zijn.

Even over een hele andere boeg, een auto op LPG heeft de schoonste verbranding en je rijdt ook nog eens goedkoop. Gasinstallaties worden standaard geleverd in Dacia's en bepaalde Renaults. Wellicht ook nog iets om te overwegen.

Hangt er van af met welke stroom jij de prius oid Op gaat laden, maar korting op plug inn auto's is wel fijn hoor sommige wegen wel 1600 kg.

Gezien de kleine die op komst zou ik gaan voor een auto waar de achterbank makkelijk bereikbaar is. Ga dus met een MaxiCosi naar de dealer en ga passen. Stel de stoelen in voor jullie zelf en kijk of het achterin past, je ziet dan gelijk of de achterdeur ver genoeg opengaat en of het deurgat ruim genoeg is. Als kinderen uit de MaxiCosi groeien heb je als langere bestuurder al snel last van trappelende kinderbenen tegen de voorstoel. Een grote beenruimte achterin zou voor mij dus belangrijk zijn. Een 308 of Auris zou dan kunnen afvallen. Megane en Ceed zijn beduidend ruimer daar.

Hier hebben we een Auris TS (2014) en een kleine in een MaxiCosy Pebble op isofix base. Dit is prima te doen op de achterbank qua toegankelijkheid, al past het qua ruimte achter de voorstoelen net, de voorstoel kan niet helemaal naar achter. Dit is voor ons geen probleem omdat we niet de grootste zijn, maar als je >1,80 lang bent kan het wat krapper worden. Zeker als de kinderen wat groter worden, de beenruimte zal dan voor tieners niet echt over houden.

Dit moet je eigenlijk zelf ervaren door het te proberen. De Prius is wat ruimer achterin. Maar voordeel van de Auris is dan weer dat de kofferbak flink is. Met de babyspullen die wij soms meeslepen (o.a. kinderwagen Bugaboo Fox) komen wij altijd precies goed uit achterin, die past perfect met het onderstel verticaal op z'n kant en dan heb je nog heel veel ruimte over voor andere spullen.

Fietsendrager voor 3 fietsen past ook goed in de kofferbak, die paste in mijn eerdere Hyundai i30 weer net niet in de diepte (die had wel meer beenruimte achterin).

Wat is het 'hoge Noorden'? Noorwegen en naar de Noordkaap op vakantie? Zoals anderen al gezegd hebben, ga je met 10.000km per jaar niet een groot verschil merken qua brandstofverbruik als je voor iets heel zuinigs kiest.. Ik weet niet wat dat dan moet worden; Een Toyotas Prius Wagon wellicht? Qua kracht en rijplezier ga je erop achteruit met een eco autootje vergeleken met een fatsoenlijk gemotoriseerde auto. Een ruime en erg betrouwbare Suv is een Honda CR-V. En hoef je je budget ook niet op te maken. Voor zeg wat, 8 of 10.000 euro vind je een hele goeie, die ook de grind en modderwegen bedwingt in 'het hoge Noorden'.

Terug
Bovenaan