Aanschaf tweedehandse Daihatsu Cuore

Guest
Goedenavond,

Ik wil graag een Daihatsu Cuore kopen voor mijn vrouw. Een auto om erbij te hebben, om te winkelen, boodschappen, visite, etc.
Mijn keuze is gevallen op een Daihatsu Cuore door de wegenbelasting, de aanschafprijs en het verbruik. Ik heb verder weinig verstand van auto's, dus vraag ik via deze post om advies. Ik zit te zoeken rond de 50d - 80d km. Ik wil er weinig problemen en kosten van hebben. Voor zover ik weet moet de distributieriem om de 6 jaar of xx.xxx km vervangen worden. Die kilometerstand is vaak nog niet bereikt, maar de leeftijd wel (bj 2006-2010). Dit zou betekenen dat de distributieriem bij de meeste al vervangen moet zijn, wat bij sommige niet geval is. Ik weet ook niet wat een riemvervanging kost, maar na wat opgezocht te hebben zit dit zo rond de 250-500 euro.

Mijn vraag: is de Daihatsu Cuore een verstandige keuze en waar moet ik op letten bij aanschaf (excl. normale kosten als remblokken en -schijven, olie, etc.)

Zelf heb ik meerdere auto's gehad. Tot nu toe allemaal fatsoenlijke aankopen geweest. Wie heeft de auto hiervoor bereden, onderhoud, reparaties, NAP, etc. Maar dit zijn allemaal duurdere aankopen geweest en bij een erkende dealer. Moet je bij dit soort prijzen (3000, 4000) en zonder erkende dealer op andere dingen letten?

Een vergeten puntje: hoe gaat dat met prijzen? Is het gebruikelijk om 3500 voor een auto van 4000 te geven? Of wordt er bijna niet meer onderhandelt?

Alvast bedankt.

Laatste model Cuore heeft een ketting in de motor dus geen last van vervangings interval. Moet wel te vinden zijn in jouw budget.

Dingen om op te letten.
Krakende koppelings pedaal. Is de cylinder die moet vervangen worden. Maar hoeft geen probleem te zijn.
Roestende airco leidingen van 2008 begin 2009. Is modificatie voor geweest.
Als je er 1 neemt zonder airco. De ventilatie roosters werken niet super aan bestuurderskant voor het voorraam. Gevolg bij beslagen ramen zonder airco is dat hij dan amper ontwasemt.

Ik heb zelf 1.5 jaar in de Premium versie gereden. Vond het een super autootje!

Na tweede Paasdag krijg je meer korting ;)

Valt verder niks over te zeggen. Sommige verkopers mogen/durven minder korting te geven als de baas op vakantie is. En als een auto er al 7 maanden staat krijg je hem ook sneller mee tenzij ze net al de prijsverlaging hebben doorgevoerd.

De Daihatsu Cuore is best een hele slimme keus als je goedkoop en betrouwbaar auto wil rijden. Op een of andere manier is deze auto niet erg gezocht, dus voordelig om te kopen. voor de rest moet je natuurlijk niet hele hoge verwachtingen hebben.

Veel Cuore's zijn gebruikt als 'boodschappenauto' en maken dus relatief weinig kilometers. Dat hoeft niet een groot probleem te zijn, maar ga als het kan een proefrit maken. Daar valt veel minder te verbergen dan in een kilometerstand.

Onderstel: Als je in een wijk woont met veel klinkers en/of drempels, is de Cuore daar erg oncomfortabel.
Besturing: Bizar licht (zeker met stuurbekrachtiging, maar die is niet standaard), wat heerlijk is op een krappe parkeerplaats maar een beetje onrustig kan zijn op de snelweg.
De uitlaat en lambda-sensor zijn andere bekende zwakke punten.
Ik heb zelf een model uit 2006, en 1 van de eerste dingen die ik aanpaste waren de banden. Vóór van die goedkope rubbers zonder grip (wegrijden bij een stoplicht met slippende wielen... en het canvas bleek later kapot, maar dat merkte ik pas na een kleine 500 kilometer) en achter de originele banden uit 2006..... Zeker als 'ie weinig gebruikt word, vallen deze dingen niet snel op.

Dit merk ging ten onder omdat ze niet stuk te krijgen waren, onderhuids deelden ze dan ook met Toyota, zowel links als rechtsom,

beremans zei:
Dit merk ging ten onder omdat ze niet stuk te krijgen waren, onderhuids deelden ze dan ook met Toyota, zowel links als rechtsom,
Het merk is helemaal niet te onder.

O,ja sorry, ja het merk niet maar de verkoop was gestopt, in nederland, of is dit alweer terug gedraaid, ze zouden eigenlijk alleen nog maar de service gaan doen,

beremans zei:
Ze zijn gestopt in Europa te verkopen vanwege de concurrentie. Elke merk had wel zijn eigen compacte auto tegen de tijd dat ze stopte. Dure Yen en lagere afzet deden de rest.

Maar het nalatenschap van Daihatsu is groot. De 1KRFE 1.0 3 cyl die je in alle Aygo/c1/107 Yaris terugvind is van orgine Daihatsu's ontwerp en makelij.

Harstikke bedankt voor de reacties. Intussen heb ik al bij verschillende auto's gekeken, maar ze hebben allemaal wel een probleem dat niet vermeld staat in de beschrijving. Afgetrapt, 'dealer onderhouden': één stempel.., schade, etc. Op dit moment ben ik rustig aan het wachten op een mooie, leuke Cuore. Ik ben eigenlijk redelijk geschokt door al die niet eerlijke advertenties. Ik ga liever wat meer betalen voor een Dealer of een eerlijke garage i.p.v. rotzooi van een handelaar te kopen.

Mij valt ook ontzettend tegen wat veel bedrijven onder nieuwstaat verwachten. Als ik ze dan op dat woordje wijs en tevens op (kleine) krasjes oid krijg ik al snel als antwoord 'tja, die auto is ook al een paar jaar oud he'. Ik laat ze dan onze eigen auto zien met ruim 330k op de teller.. Noem het 'zeer netjes' oid maar geen nieuwstaat als dat niet zo is. De Daihatsu Cuore is in die (prijs) klasse een bijzonder goed autootje.

Ik rij al 6 jaar in een Cuore uit 1999 en bevalt mij uitstekend. Tuurlijk, weinig luxe, geen electronische snufjes, zelfs geen airco en stuurbekrachtiging. Maar ik zit droog en warm en het ding is betrouwbaar tot op het bot. Jaarlijks verse olie en de APK geeft een goede verwachting van de komende vervangingen. Distributie-/multiriemen kosten minder dan 200 Euro (universele Bovag-garage), remschijven slijten snel als er weinig mee gereden wordt (roestvorming) en heb ik ook vervangen (160), net als de uitlaat (standaard blikken ding 250, ik heb een maatwerk rvs sportsysteem (700) wat langer meegaat dan de auto. Grotere wielen (14 inch) en A-merk banden geeft meer comfort, all-season is handig, scheelt 2 x 70 Euro aan bandenwissels en opslag per jaar.

Neem bij het bezichtigen een felle zaklamp mee, dan kun je gemakkelijk lekkages en roestvorming in de motorruimte e.d. ontdekken. Ook een spiegeltje voor simpel de onderkant te inspecteren, of laat hem op de brug zetten. Goede bedrijven doen hier niet moeilijk over.
Beter is om iemand (vriend, familielid, collega) mee te vragen die wel goede kennis heeft van auto's.
Nog beter is een onafhankelijke aankoopkeuring door bijv de ANWB (als je de auto bijna zeker wilt kopen), kosten voor eigen rekening maar voor 300 Euro kom je exact de staat van de auto te weten. Een Cuore Premium (met schuifbare achterbank, super handig) in goede staat van zo'n 8 jaar oud zal zo'n 5000 Euro kosten, incl 6 maanden (of 10.000 km) volledige garantie. Een automaat zal maximaal 1000 Euro duurder zijn.

Ik rij ongeveer 7000 km per jaar en all-in kost hij mij 25 Eurocent per km. Dat is dus inclusief MRB, verzekering, afschrijving, onderhoud, afschrijving en benzine.

Als je je budget iets opschroeft kom je ook wel aardige auto's tegen!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/cuore/40687373
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/cuore/41025387

Klein en goedkoop te rijden auto. Betrouwbaar jappanertje.

Terug
Bovenaan