Aanschaf tweedehands Kia Niro, zijn er kinderziektes in de eerste generaties?

Alex 1279721

Net ingestapt
Beste forumleden,

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe, 2ehands auto. De wens is een zuinige auto (liefst elektrisch, al kunnen we voorlopig geen eigen laadpaal krijgen) met hoge instap en automaat. Omdat het budget (€25k) niet hoog genoeg is voor een volledige elektrische auto, zou de Kia Niro hybride een mooie compromis zijn. De huidige auto is wel echt aan vervaging toe. Met de huidige auto wordt zo'n 12k per jaar gemaakt.

Nu zijn wij aan het zoeken geweest en zitten we met de volgende afweging:

1. Willen we een hele jonge auto (2019) met rond de 10k op de klok, maar dan met een mindere uitrusting. (Dynamicline)
2. Of gaan we voor een auto van max begin 2017 met zo'n 35k gelopen en bijna alle mogelijke opties. (Business of Executive)

Beide opties komt qua prijs ongeveer op hetzelfde uit.

Bij onze vaste garage staat de jonge auto momenteel te koop en daar werd het afgeraden om voor het oudere type Niro te gaan (bouwjaar begint in 2016) omdat deze auto's qua hybride techniek nog veel kinderziektes zouden hebben. En je dus met een auto van de 1e generatie (2017) meer kans op storingen hebt en dus niet optimaal hybride zou kunnen rijden.

Nu vraag ik mij af of dit zo is, ik kan er online niet veel over vinden, maar het is natuurlijk wel logisch dat een eerste generatie nog kinderziektes heeft. En als dit niet zo is, of het inderdaad interessanter is om een auto van 1 a 2 jaar ouder met wat meer op de klok (20k meer) te kopen voor ongeveer het zelfde geld met wat meer opties. Stukje restwaarde zou t.z.t. eventueel nog belangrijk kunnen zijn als er wel betaalbare elektrische alternatieve komen

Alvast bedankt voor jullie meedenken

Ten eerste: hoeveel rij je? Met 10.000km per jaar kan je ook nog 10 jaar doen van een occasion met 200.000 erop en maken de brandstofkosten weinig uit ten opzichte van de afschrijving op €25k

Restwaarde, tja auto's van €25k kopen en enkele jaren rijden blijft een dure hobby.

V0RQ zei:
Ten eerste: hoeveel rij je? Met 10.000km per jaar kan je ook nog 10 jaar doen van een occasion met 200.000 erop en maken de brandstofkosten weinig uit ten opzichte van de afschrijving op €25k

Restwaarde, tja auto's van €25k kopen en enkele jaren rijden blijft een dure hobby.

Huidige privé auto maakt zo'n 12k per jaar. De zakelijke gaat er binnenkort uit ivm. pensioen. De wens is wel om een vrij jonge auto te kopen met weinig kilometers. Die rijden we dan in de huidige planning gewoon op. Helemaal elektrisch gaat echt aan de ontwikkeling van de markt liggen.

Auto met 2 ton op de teller weten we natuurlijk nooit wat voor een mankementen wij gaan krijgen. En wil je dan een beetje leuke auto die qua opties nog even meekan, ben je ook rustig €15-20k kwijt.

Ik zou duidelijk voor optie twee gaan. Jullie willen de auto afrijden en dan zijn de extra opties echt wel heel lekker. De techniek was toen ookal goed. Tijdje terug in een onderzoek waren de eerste 3 plekken voor hybrides en als ik me niet vergis stond dit type er ook tussen. Ik zou me er niet te druk om maken en gewoon die lekker volledig aangeklede versie kopen.

Weet niet wat je nu zakelijk rijdt maar wellicht kan je deze gunstig overnemen?

Verder zijn er volgens mij weinig mankementen met de niro. Je zou eens kunnen inforneren bij een andere dealer voor een second opinion.

Wij rijden de Niro 2019 facelift. Deze bevalt prima. Ik zou zelf een jonge 2019 facelift kiezen, gezien het (in mijn ogen) mooiere interieur en level 2 autonoom rijden (werkt goed). De dynamic line heeft bijna alle opties, behalve verwarmde stoelen/stuur en grotere wielen.

Volgens mij vielen de kinderziektes wel mee, ik heb goed gezocht op internet maar vond vrij weinig.
Ik kwam alleen een paar keer wat kapotte sensoren tegen. Een Kia Nero lijkt mij een goede keus.
Als auto's ongeveer even duur zijn dan zou ik zelf eerder voor de jongste auto gaan.

In de eerste jaren schrijf een auto altijd hard af, de meeste auto's zijn na 3 of 4 jaar nog maar de ongeveer de helft waard van de nieuwprijs. Hoe snel een auto op langere termijn afschrijft is moeilijk te voorspellen. Dat hangt af van de vraag in de markt en het aanbod.

Meer opties. Iets hogere kilometerstand, eerste eigenaar en dealeronderhouden zou mijn keuze zijn.

Die auto's met 10.000 km kunnen namelijk ook ex-huur auto's zijn, die wil je echt niet particulier kopen. Die heb ik jarenlang gepoetst voor showroom klaar maken. Prachtig in de showroom, maar als ze binnen kwamen....man man man wat een hokken. Daar is niemand echt netjes mee omgesprongen.

Zureappelsap zei:
Weet niet wat je nu zakelijk rijdt maar wellicht kan je deze gunstig overnemen?

Verder zijn er volgens mij weinig mankementen met de niro. Je zou eens kunnen inforneren bij een andere dealer voor een second opinion.

De zakelijke auto is heel basic en dus geen optie prive helaas.

Nico GTR zei:
Meer opties. Iets hogere kilometerstand, eerste eigenaar en dealeronderhouden zou mijn keuze zijn.

Die auto's met 10.000 km kunnen namelijk ook ex-huur auto's zijn, die wil je echt niet particulier kopen. Die heb ik jarenlang gepoetst voor showroom klaar maken. Prachtig in de showroom, maar als ze binnen kwamen....man man man wat een hokken. Daar is niemand echt netjes mee omgesprongen.

Ik vermoed inderdaad dat de jongste een ex huur auto is, is een import auto ook. Dus dit zou nog wel een belangrijk aandachtspuntje kunnen zijn.

ak2 zei:
Volgens mij vielen de kinderziektes wel mee, ik heb goed gezocht op internet maar vond vrij weinig.
Ik kwam alleen een paar keer wat kapotte sensoren tegen.

Volgens mij ook, en die eventuele kinderziektes zijn er nu wel uit.

Verder een prima keus, de kia(y)

Alex 1279721 zei:
...
Auto met 2 ton op de teller weten we natuurlijk nooit wat voor een mankementen wij gaan krijgen. En wil je dan een beetje leuke auto die qua opties nog even meekan, ben je ook rustig €15-20k kwijt.

Hoe veel zorgen maak je je nog om een mankement met €10k in je zak? De kans op problemen is nu eenmaal laag als je 12000km rijdt. Natuurlijk is dit het andere uiterste tov 50.000km op de klok, maar je snapt mijn punt denk ik.

Terug
Bovenaan