Aanschaf SUV / Stationwagon C segment vanaf 2016 met standaard goede audioinstallatie.

dtune

Startmotor
Momenteel zoek ik een opvolger voor mijn Renault Mégane Estate 1.2. TCe 115 pk Bose 2014 en start dit topic om goede suggesties te ontvangen voor mijn zoektocht.
Mijn lengte is 1,94 en heb twee kinderen van 7 en 9 jaar oud, die ook lang zijn voor hun leeftijd. Ruimte op de achterbank is een belangrijke parameter. Tevens geniet ik enorm na een drukke werkdag van een goede muziekinstallatie inclusief subwoofer in mijn reistijd. Ik ken de negatieve klanken van de Bose installatie, echter klinkt deze zo veel beter dan een standaard installatie, dus voor mijn prima. De tijd van zelf luidspreker inbouwen, deuren dempen/isoleren e.d. heb ik gehad en sla ik over. Mijn budget reikt tot €23.000 inclusief inruil huidige auto (zal tussen de €8.500-10.000 zijn). Mijn vrouw hekelt lange auto's (destijds Laguna 3 gehad) en kijken derhalve niet naar het D segment. Vaak ook hoger gewicht, hoger verbruik, etc. We rijden cira 15.000km per jaar, dus 1:13 of zuiniger vinden we prima.

Reeds proefgereden:
- Renault Mégane Estate 1.3TCe 140 pk Bose 2019 -> instap vond ik een stuk lastiger dan mijn huidige auto. Denk iets van kleinere deuren of lagere A stijl. Interieur met het grote plastic scherm was wennen en heb nog mijn twijfels over de kwaliteit van de stoelen. De 1.3. TCe is een fijne motor met meer koppel onderin dan de 1.2 TCe. Audio installatie op een gelijkwaardig niveau van mijn huidige auto met verschil dat de subwoofer nu in het reservewiel is gemonteerd. Iets meer resonantie voor mijn gevoel.
- Renault Kadjar 2019 1.3 TCe 140 pk Intens 2019: -> instap is goed, echter had meer van de zithouding verwacht. Stoel kon voor mij gevoel niet heel ver omlaag en had het idee dat ik op een kistje zat en kon mijn benen niet goed kwijt. Veel windgeluid in de auto. Volgens mij kwam het door de spiegels. Standaard audio installatie was echt slecht te noemen.

Alternatieven?
- Kia Sportage 1.6 GDI -> 1e indruk op de foto's is het interieur vaak al behoorlijk gehavend is bij een auto van ongeveer 3 jaar oud. 1.6 GDI motor is een dergelijk SUV lijkt me onder bemeten. Soms kom je in situaties dat snel versnellen veiliger is dan niet.
- Peugeot 3008 1.2 Puretech -> de uitvoering met Dynaudio luidspreker kom je haast niet tegen. De 1.2 130 pk is een 3 cilinder uitvoering en heb nog steeds mijn twijfels over een 3 cilinder t.o.v. een 4 cilinder
- Skoda Octavia / Volkswagen Golf -> Standaard niet erg sportief en de speciale uitvoeringen zijn schaars en erg duur. Ik ben onbekend met de TSi motoren, echter heb online wel veel slechte verhalen gelezen. Geen idee om ze momenteel wel weer betrouwbaar zijn.

Excuses voor het lange verhaal, maar heb geprobeerd om mijn zoektocht uit te leggen :)

Peugeot 308 met Denon installatie of de Ford Focus met bang & olufsen schieten mij als eerste te binnen.

Of de Kia Ceed SW die volgens mij met Harman Kardon geleverd is.

Wat vind je hier van?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-insignia-sports-tourer-1-5t-ecotec-climate-stl-verw-lane-benzine-zwart-73a507c4-fd5e-4b7e-8aa2-0b392c55d7b6?cldtidx=1&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Misschien zijn de Renault Captur 2 vanaf 2019 en Kia Stonic nog aardige opties. Binnenkort komt de Dacia Jogger, dat lijkt mij ook een goede optie, ik weet alleen niet hoe goed de radio is.

Broer/zus van de 3008.

Opel Grandland X

opel.nl zei:
DENON® PREMIUM SOUNDSYSTEEM
Dit Hi-Fi systeem laat u met 8 luidsprekers, een subwoofer en
240 watt vermogen genieten van de allerbeste geluidskwaliteit.

In dit geval met Denon Premium Audio, was destijds niet een heel erg dure optie ( Iets van 700 Euro ) dus is wel redelijk wat besteld lijkt me. Wel ook, net als de 3008, met de 1.2 3-cilinder

Edit : En zie nu dat de gefacelifte Opel Astra ( van na 2020 dus ) met Navi Pro, voorzien is van audio van Bose. Zoiets als deze dus

Dus een Megane is het geworden?
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5876338,5931566#msg-5931566

Veel succes met je zoektocht naar een opvolger(y)

Auto encyclopedie zei:
Dus een Megane is het geworden?
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5876338,5931566#msg-5931566

Veel succes met je zoektocht naar een opvolger(y)

Klopt helemaal, deze Mégane destijds gekocht van de 1e eigenaresse bij de Renault dealer. Ik twijfelde toen en nu nog steeds over de kwaliteit van de 1.2 TCe motor, maar de Mégane had 60dkm gereden en was volledig dealer onderhouden. Kleine irritatiepunten zijn het windgeluid in de auto, korte zitvlak stoelen en diverse rammeltjes. Maar wat mij echt tegenviel was het turbogat. Tijdens de vakantie met leuke haarspeldbochten viel ik haast stil als ik niet hoog in de versnelling reed.

De Opel Grandland en Astra zijn doorgaans ook uitgevoerd met 3 cilinder motoren en heb echt mijn twijfels bij deze 3 cilinder motoren. De Maxda CX-5 is mooi na de facelift, maar oh...wat zijn deze duur zeg. Je merkt dat het goede auto's zijn en dat ze erg geliefd zijn in de occassionmarkt.

De Opel Grandland heeft Peugeots 1.2 puretech onder de kap. Inmiddels gaat die motor al heel wat jaren mee en hoewel de eerste jaren die motor wat problemen kende is deze sinds bouwjaar 2018 eigenlijk probleemloos.

De oude Astra 1.0 turbomotoren kennen ook geen problemen. Wellicht vinden sommigen de motor wat onderbemeten voor zo'n grote auto, daarvoor zou je een proefrit moeten maken.
De nieuwe 1.2 motoren in de Astra zijn van GM en zijn volgens mij nog nergens anders in te vinden dus hoe doe het qua betrouwbaarheid doen is nu nog niet te zeggen.

De aankomende astra krijgt ook Peugeots 1.2 puretech motoren mee.

Ik kan je de Mazda 6 Sportbreak ook van harte aanraden. Net zo goed als de CX-5 maar net iets goedkoper. Is er ook met Bose-systeem.

dtune zei:
Mijn vrouw hekelt lange auto's (destijds Laguna 3 gehad) en kijken derhalve niet naar het D segment.

Of toch iets 'laten' inbouwen? Hoewel dat met die tegenwoordige fabriekssystemen wel wat lastiger wordt wellicht, en ik ook geen ervaring mee heb.

Bedankt voor je reactie, maar een Mazda 6 sportbreak begeeft zich in het D segment en vinden we toch te groot.

Piet Precies zei:
dtune zei:
Mijn vrouw hekelt lange auto's (destijds Laguna 3 gehad) en kijken derhalve niet naar het D segment.

Of toch iets 'laten' inbouwen? Hoewel dat met die tegenwoordige fabriekssystemen wel wat lastiger wordt wellicht, en ik ook geen ervaring mee heb.

Lijkt me behoorlijk lastig met de huidige vormgeving van de radio's, ofwel compleet systeem in één. Vroeger was het de standaad 1 din radio vervangen voor en Alpine / Clarion en toch was je al behoorlijk op de goede weg. Composetje van Groundzero/Helix en subwoofer en klaar was kees. Tegenwoordig allemaal lastiger...

dtune zei:

Valt wel mee, je kunt het laten doen inclusief inbouwsets die precies in je auto passen. Inclusief stuurbediening, DAB+ en zelfs achteruitrijcamera. Dan heb je ook nog eens Android draaien in de auto met Spotify, maps, Waze etc
Bijvoorbeeld:
https://www.audiovolt.nl/product-categorie/auto-radio/

spoiler alert zei:
dtune zei:

Valt wel mee, je kunt het laten doen inclusief inbouwsets die precies in je auto passen. Inclusief stuurbediening, DAB+ en zelfs achteruitrijcamera. Dan heb je ook nog eens Android draaien in de auto met Spotify, maps, Waze etc
Bijvoorbeeld:
https://www.audiovolt.nl/product-categorie/auto-radio/

Volgens mij doet deze oplossing juist helemaal niks met de geluidskwaliteit wat hier wel de bedoeling is ( beter geluid door betere boxen en toevoeging van versterkers/woofers etc. )

Nergens voor nodig ook. De eisen van TS zijn helemaal niet zo streng en het budget is heel ruim.
Uiteraard zoek je dan gewoon iets dat standaard al goed klinkt en ga je niet achteraf de boel nog eens vervangen.

dtune zei:
Bobslee zei:

Mooie suggesties, neem ik even mee op mijn shortlist. In de Mégane 1.3 TCE heb ik reeds een proefrit gemaakt. De Ford Focus in de ST-Line uitvoering spreek me wel aan, echter dan wel in de 4 cilinder uitvoering.

Huidige Focus is er niet als 4-cilinder ( op de veel duurdere 2.3 liter ST uitvoering na dan )
De 308 ook niet trouwens ( alleen als ook te dure plug-in versies )

Geluid is ook heel persoonlijk. Ik vind het bose systeem in renaults best oke maar je moet er ook niet al te veel van verwachten. En is ook afhankelijk welk type muziek je draait. Ik vond het niet mooi in balans in mijn laguna ondansk diverse instel mogelijkheden. (maar ongetwijfeld beter dan standaard) Bij opel heb je optioneel infinity systemen destijds. Mooi, maar beetje het zelfde als bij de renault. Komt bij dat de standaard audio van Opel gewoon goed is.

Heb nu optionele burmester systeem in de mercedes, dat is echt wel heel erg mooi. alles is mooi in te regelen maar het geluid klinkt gewoon mooi zuiver zonder schel te zijn. Mooi vol geluid zonder een overheersende bas.

Vrijwel elk merk heeft wel een optioneel audio upgrade in de vorm van een B&W, Denon, B&O, Bose, Infinity, JBL, Burmester, etc. maar er zit echt wel veel verschil in. Sommige auto's zijn de standaard speakers beter dan de audio upgrade speakers van een ander model.

Dus zoek gewoon een auto wat je mooi vind, en kijk daar welke optie ze aanbieden als audio upgrade en probeer er op te zoeken (soms lastig bij autozoek sites)

AsconaGT zei:
Bij opel heb je optioneel infinity systemen destijds. Mooi, maar beetje het zelfde als bij de renault. Komt bij dat de standaard audio van Opel gewoon goed is.
Opel is bij de Insignia vrij snel van Infinity naar Bose over gegaan, wat ze nu ook nog steeds leveren. Veel verschil hoor ik er niet tussen. Bij de Insignia was de standaard setup maar 4 speakers, een treetje hoger kreeg je al 7 speakers, het Infinity/Bose systeem heeft er 8 plus losse versterker. De speakers zelf zijn ook steeds iets beter.

Opel is bij de Insignia vrij snel van Infinity naar Bose over gegaan, wat ze nu ook nog steeds leveren. Veel verschil hoor ik er niet tussen. Bij de Insignia was de standaard setup maar 4 speakers, een treetje hoger kreeg je al 7 speakers, het Infinity/Bose systeem heeft er 8 plus losse versterker. De speakers zelf zijn ook steeds iets beter.

ik heb een paar dagen een astra J gereden die het had. Daar vond ik het verschil ook minimaal. maar de standaard 7 speakers van opel zijn ook al heel goed. Veel beter dan de standaard speakers die ik in mijn BMW 3 serie had. Dus het is heeft afhankelijk van wat je verwacht, type muziek, etc.
Als je echt topkwaliteit zoekt, Mark Levinson in Lexus cool smiley
Ik vond de B&O in een audi A6 (of was het een A8?) waar ik ooit naar heb geluisterd ook echt heel erg goed. zwaar onder de indruk. maar dat zijn ook hele andere prijskaartjes dan de bose en andere vergelijkbare systemen in het C segment.

Terug
Bovenaan