Aanschaf Opel Tigra Twintop 2004

A

Anoniem

Guest
Op 25 april 2019 koop ik bij een bedrijf een Opel Tigra Twintop. Bouwjaar 2004. Geel. Km. stand 82300 km.
Bij proefrit werkt het klapdak wel maar de kofferbak niet.
Ik besluit tot aankoop en krijg de toezegging dat bij aflevering alles wordt nagelopen en indien nodig een nieuwe accu.
De week daarna haal ik de auto op. Alles lijkt te werken. Lijkt, want 2 dagen later gaat de kofferbak niet meer open. Aangezien deze hydraulisch werkt dus een probleem.
De verkoper biedt aan om de auto na te laten zien. Te weinig olie in systeem, bijvullen, en het probleem lijkt opgelost.
Een week later weer hetzelfde probleem, maar ook het dak gaat niet meer open. Opnieuw neemt de verkoper op zich om probleem te verhelpen. Ik breng hem zelf naar de garage waar men een hangende klep in systeem vermoed. Nieuw drukverdeelblok wordt gevonden en 14 dagen later ingebouwd. Probleem lijkt opgelost. Bij garage werkt alles weer naar behoren. Nu, 2 dagen later gaat kofferdeksel wéér niet open en weigert het dak ook om in te klappen.

Ik ben nu toch echt klaar met de kanariegele lieverd en wil mijn 4000 euries terug van de garage.

Snap dat je zonder Bovaggarantie iets koopt met risico. Maar dit is niet zomaar een auto. Je koopt een cabrio waarbij de verkoper aangeeft dat het een keurig autootje is waar alles gewoon werkt. Dat doet het dus niet bij de proefrit en hij zegt daarna tot twee keer toe om het euvel te laten repareren.
Maar dat lukt dus niet. Inmiddels is hij, naar zijn zeggen 1000 euro kwijt aan kosten. Ik heb geen vertrouwen meer in het autootje en wil graag mijn geld terug. Ik vrees dat ik 0 op rekest krijg en het een lange juridische hete zomer wordt.

Kan ik gewoon terugvorderen met dat dit risico niet afgewenteld wordt op koper?
 
Ik zou eens door een onafhankelijke partij laten onderzoeken wat er aan de hand is.
De verkoper doet er alles aan om het probleem op te lossen.
 
Ik vrees dat ik 0 op rekest krijg

Maar dat weet je dus niet zeker? Ga eerst eens in overleg, wellicht neemt hij de auto liever terug dan tig keer de boel te moeten repareren zonder resultaat en met dito kosten voor hem. Dit klinkt vooralsnog niet als een onbereidwillige verkoper.
 
Je koopt een auto, je krijgt problemen en de garagist stelt alles in het werk om het probleem op te lossen. Hoe vervelend ook maar ik zie echt het probleem niet? Ook nu gaat hij het toch weer repareren?

Je kan altijd vragen of de garagist ook niet liever de koopovereenkomst wil ontbinden, dus de auto terug en jij de geld terug, maar voor nu is dat juridisch niet afdwingbaar.

Het is een ander verhaal als de garage niet wil meewerken. Dan kom je uit bij een ingebrekestelling, redelijke termijn, en bij geen reactie ontbinding van de koop, omdat het herstel niet mogelijk is c.q. niet gevergd kan worden. Eveneens kan dat als herstel niet deugdelijk is, maar wat ik hierboven lees wordt er serieus onderzoek gedaan en wordt er getracht het probleem op te lossen. Dat een en ander vervelend is dat je steeds terug moet snap ik, maar de garage werkt mee, dus top wat mij betreft.
 
Ik heb een poosje gezocht op twintops als opknapper, vooral vanwege de prijs en omdat ze nog wel eens met een defect blok worden aangeboden. Het viel me toen al op dat ze ook vrij geregeld met een weigerende dakconstructie werden aangeboden op MP (idem voor de grotere Astra twintop trouwens) en dat de prijs dan ook altijd navenant laag was. Lager dan met een defect motorblok. Als garages dat zo aanbieden, lijkt het me toch een lastige en kwetsbare constructie te zijn.
 
Voor de goede orde. Er is geen discussie geweest over wel of niet functioneren van klapdak en koffer. Het was voor mij een opluchting dat verkoper de verantwoording nam om alles te repareren. Zonder dat ik daarbij beroep moest doen op mijn rechten. En de Opel stond niet in advertentie met defect dak of kofferconstructie. Alles zou naar behoren werken, maar leek door kapotte accu even de kluts kwijt.
En da's nou net het punt. Nu na 3x dus gerepareerd te zijn (accu, bijvullen systeem en vervangen pomp) leek alles opgelost te zijn maar dat is het dus niet. Sorry, maar voor 4000 euro voor een cabrio zit ik niet te wachten op "doetiehetofdoetiehetniet". Vertrouwen dat het goed komt is nu echt 0. En helaas is de verkoper 1000 euro extra kwijt voor reparaties die niet helpen. En ik vrees dat dit toch een vervelend gesprek gaat worden.
Ja, ze zijn er. Twin Top Tigra's die te koop staan met defect dak. Maar dan wordt dat wel aangegeven. Dit is iets wat zeer onaangenaam overkomt bij iemand die best wel van goede wil is geweest.
 
Verkoper gaf wel aan er een beetje klaar mee te zijn. Zijn winstmarge is met 1000 euro gesmolten. En ik ben er nu ook wel een beetje klaar mee. Vanaf 25 april tot heden nog weinig plezier aan gehad en zelf al 2x mee naar de reparateur geweest. Met OV terug was ik 1,5 uur zoet want ik had geen vervangend vervoer.
 
Andre 1018643 zei:
Ja, ze zijn er. Twin Top Tigra's die te koop staan met defect dak. Maar dan wordt dat wel aangegeven. Dit is iets wat zeer onaangenaam overkomt bij iemand die best wel van goede wil is geweest.

Ik bedoel er vooral mee te zeggen dat het blijkbaar een complexe en ingewikkelde constructie is. Ik ga er vanuit dat de garage dit volledig te goeder trouw verkocht heeft, iets wat blijkt uit de welwillendheid waarmee ze het probleem oppakken. Maar de vraag is dus of ze het wel opgelost gaan krijgen. Er zijn mij te veel garages die deze wagens met dit probleem (netjes vermeld) voor een appel en een ei de handel inschuiven.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1424101754-opel-tigra-twintop-1-8-16v-cosmo.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1423685945-opel-astra-1-6-16v-twintop-2006-grijs-gas-g3-zie-tekst.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1421193263-opel-tigra-twintop-1-4-16v-cosmo-airco-leer-cruise-con.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik pik er ook nu in 30 s zo drie uit, allemaal bij garages. Van bv de Golf cabrio of Megane CC ken ik dit niet. Het is blijkbaar een moeilijk oplosbaar issue. Kan me voorstellen dat je de auto dus eigenlijk wel kwijt wil. Alleen denk ik niet dat je veel te eisen hebt, het blijft een 15 jaar oude wagen. Overleggen en vragen is denk ik het enige wat je kunt doen.
 
Ga eens langs een Opel specialist en laat die kijken wat er aan de hand is, het kost je wat geld en ga dan terug naar je garage. Je vertrouwen is nu niet echt belangrijk, de kans dat je de aankoop ongedaan gemaakt krijgt lijkt mij klein en je zit nu met een auto die je ook niet kwijt kan.
Voor de volgende keer, even van te voren zoeken op internet naar bekende problemen.
 
Tsjah, zolang als de verkoper blijft proberen het probleem op te lossen kun je weinig doen lijkt mij.
De Tigra TT staat niet bekend als probleemauto, maar er zullen altijd wat van die gevallen tussen zitten. Het kan ook wel een heel klein iets zijn, wat de dealer net ff niet kan vinden.

Ik zou de garage vragen of ze de auto niet liever terugkopen. Jij jouw geld terug, en dan koop je een soortgelijke auto elders. Want er staan er genoeg te koop.

Kennis van ons heeft er jaren één gehad en was er super tespreken over.
 
Astra F zei:
Kennis van ons heeft er jaren één gehad en was er super tespreken over.

Starlets waren ooit ook onverwoestbaar. Maar de tand des tijds pakt uiteindelijk alles. Leeftijd gaat een rol spelen.
 
Epica zei:
Ga eens langs een Opel specialist en laat die kijken wat er aan de hand is, het kost je wat geld en ga dan terug naar je garage. Je vertrouwen is nu niet echt belangrijk, de kans dat je de aankoop ongedaan gemaakt krijgt lijkt mij klein en je zit nu met een auto die je ook niet kwijt kan.
Voor de volgende keer, even van te voren zoeken op internet naar bekende problemen.

Kofferbak slot en het mechanisme van de kap hebben met elkaar te maken. Detecteerd de computer een probleem, gaat volgens mij de kofferbak automatisch in de vergrendeling.
Tenminste. dat was bij een Opel Astra G bijv. zo. Allerlei oorzaken kunnen hiervan ten grondslag liggen, draadbreuk of kapotte sensor?
Een hele nieuwe pomp, of nieuwe hydraulische vloeistof, lijkt me niet voor de handliggend gezien de leeftijd. Wat dat betreft weet ik ook niet in hoeverre je verkoper de waarheid heeft verteld mbt tot vervanging. Of dat ze zelf geen flauw benul hebben..
Welke regio woon je?
Ik zou ook langs een Opel specialist gaan, het euvel is wellicht goed uit te lezen via de de computer. Het kan erg meevallen. Desondanks blijft een electro-hydraulische kap een ingewikkeld stuk techniek waar véél aan kapot kan.
 
In goed overleg de twintop terug kunnen geven. Want ook de cabriospecialist liep er op vast. Omgeruild voor een Corsa D.
Fijn dat er bedrijven zijn die niet alleen willen verkopen maar ook verantwoordelijkheid willen en durven nemen.
Daardoor kun je elkaar recht in de ogen blijven kijken en is het aanbod met een welgemeende handdruk aangenomen.
En de cabriowens? Die komt een volgend keer dan wel.
 
Dat is een hele nette oplossing van de garage. Ding zal nu wel voor de export weg gaan.

En de cabriowens? Die komt een volgend keer dan wel.
Als je éénmaal open hebt gereden......:)
Veel plezier met je Corsa D.
 
Andre 1018643 zei:
In goed overleg de twintop terug kunnen geven. Want ook de cabriospecialist liep er op vast. Omgeruild voor een Corsa D.
Fijn dat er bedrijven zijn die niet alleen willen verkopen maar ook verantwoordelijkheid willen en durven nemen.
Daardoor kun je elkaar recht in de ogen blijven kijken en is het aanbod met een welgemeende handdruk aangenomen.
En de cabriowens? Die komt een volgend keer dan wel.

Heel erg netjes. Positieve review waard lijkt me.
Cabriowens wordt steeds lastiger te vervullen, kun je zo langzamerhand wel gaan afschrijven als het een beetje betaalbaar en betrouwbaar moet zijn. Geen vraag, geen nieuw aanbod meer.
 
s velthuis zei:
Cabriowens wordt steeds lastiger te vervullen, kun je zo langzamerhand wel gaan afschrijven als het een beetje betaalbaar en betrouwbaar moet zijn. Geen vraag, geen nieuw aanbod meer.

MX-5 :cool:
 
British Racing Green zei:
s velthuis zei:
Cabriowens wordt steeds lastiger te vervullen, kun je zo langzamerhand wel gaan afschrijven als het een beetje betaalbaar en betrouwbaar moet zijn. Geen vraag, geen nieuw aanbod meer.

MX-5 :cool:

Da's inderdaad een leuke en goede kandidaat. Maar ook zo'n beetje nog de enige kandidaat helaas...
 
s velthuis zei:
British Racing Green zei:
s velthuis zei:
Cabriowens wordt steeds lastiger te vervullen, kun je zo langzamerhand wel gaan afschrijven als het een beetje betaalbaar en betrouwbaar moet zijn. Geen vraag, geen nieuw aanbod meer.

MX-5 :cool:

Da's inderdaad een leuke en goede kandidaat. Maar ook zo'n beetje nog de enige kandidaat helaas...
Maar wel een kandidaat waar je heel goed moet gaan opletten of de auto niet roest.
Je kan kijken naar een Fiat Barchetta, maar die zijn ondertussen ook al 19 jaar oud of ouder.
Ook een MX5 is al 18 jaar oud, dus ik zou voorlopig even doorsparen voor een ruimer budget.
 
ik ging bij een mx-5 specialist (die steeds minstens 25 ervan in stock heeft, dus kon vergelijken) kijken voor een mx-5 met een stalen klapdak. Ik heb dat toen een paar keer open en toe doen gaan en het gaf me an sich wel een solide indruk (auto was toen 6 jaar oud), maar ik maakte me echt wel de bedenking dat het toch een complex stukje mechaniek is. Eigenlijk daar ter plaatse beslist dat het toch één met een stoffen kap werd.

@TS : dat is erg netjes afgehandeld door de verkopende partij - en nu hopelijk veel zorgeloze kms met de Corsa !
 
Goedendag zei:
Epica zei:
Ook een MX5 is al 18 jaar oud, dus ik zou voorlopig even doorsparen voor een ruimer budget.

Huh? De MX5 kun je nog steeds nieuw krijgen
Dus de MX5 is tussen de 30 en nieuw
Hele diepe zucht, de TS heeft een Tigra gekocht voor 4000 euro dus heb ik gekeken naar dat budget, dus wat moet hij met een nieuwe als je daar toch niet het budget voor hebt. Daarom geef ik ook aan door te sparen.
 
Epica zei:
Hele diepe zucht, de TS heeft een Tigra gekocht voor 4000 euro dus heb ik gekeken naar dat budget, dus wat moet hij met een nieuwe als je daar toch niet het budget voor hebt. Daarom geef ik ook aan door te sparen.

Dan lopen er twee dingen door elkaar. Ts heeft al een nieuwe auto en geeft aan de cabrio plannen even in de ijskast te zetten. De definitie van ' even' is persoonlijk, maar als je in de toekomst gaat zoeken, gaat het om wat nu nieuw is. En gezien de bijna volledig opgedroogde aanwas, blijft alleen de huidige MX5 over.
 
s velthuis zei:
Epica zei:
Hele diepe zucht, de TS heeft een Tigra gekocht voor 4000 euro dus heb ik gekeken naar dat budget, dus wat moet hij met een nieuwe als je daar toch niet het budget voor hebt. Daarom geef ik ook aan door te sparen.

Dan lopen er twee dingen door elkaar. Ts heeft al een nieuwe auto en geeft aan de cabrio plannen even in de ijskast te zetten. De definitie van ' even' is persoonlijk, maar als je in de toekomst gaat zoeken, gaat het om wat nu nieuw is. En gezien de bijna volledig opgedroogde aanwas, blijft alleen de huidige MX5 over.

Er zijn ook nog heel wat oudere dus budgetvriendelijke Mini cabrio's op de markt.
En wie niet maalt om uitstraling, kan zelfs nog een Smart cabrio overwegen.
Plus dat er nog een massa 206cc en 207cc's op de markt zijn.
Dus voor die cabriowens moet TS nog niet meteen wanhopen.

OT:
Goed opgelost door de verkoper.
Al is een Corsa D natuurlijk geenegele Tigra ;)
Eens nieuwsgierig wat hij met die Tigra gaat aanvangen nu hij er al 1.000 EUR aan kosten ingestoken heeft :confused:
 
s velthuis zei:
Epica zei:
Hele diepe zucht, de TS heeft een Tigra gekocht voor 4000 euro dus heb ik gekeken naar dat budget, dus wat moet hij met een nieuwe als je daar toch niet het budget voor hebt. Daarom geef ik ook aan door te sparen.

Dan lopen er twee dingen door elkaar. Ts heeft al een nieuwe auto en geeft aan de cabrio plannen even in de ijskast te zetten. De definitie van ' even' is persoonlijk, maar als je in de toekomst gaat zoeken, gaat het om wat nu nieuw is. En gezien de bijna volledig opgedroogde aanwas, blijft alleen de huidige MX5 over.
Er loopt niks door elkaar, ik weet dat hij nu een andere auto heeft en hopelijk zonder problemen. De cabriolet staat in de wacht, maar daarom moet huj nog wel flink doorsparen voor een flink nieuwere cabrio.
 
Andre 1018643 zei:
In goed overleg de twintop terug kunnen geven. Want ook de cabriospecialist liep er op vast. Omgeruild voor een Corsa D.
Fijn dat er bedrijven zijn die niet alleen willen verkopen maar ook verantwoordelijkheid willen en durven nemen.
Daardoor kun je elkaar recht in de ogen blijven kijken en is het aanbod met een welgemeende handdruk aangenomen.
En de cabriowens? Die komt een volgend keer dan wel.

Klinkt als een top bedrijf. (y)

En tja, aan een roadster met een handmatig bediend kapje kan véél minder aan kapot.
 
Ja, mooi opgelost. Misschien een warme douche regelen? ;)

Veel plezier met de Corsa. Volgend voorjaar misschien nog eens proberen voor Tigra? Wellicht een liefhebbers auto via het merkforum kunnen kopen?
 
Dit probleem had / heeft de gele Tigra dus ook?

https://www.youtube.com/watch?v=Y4VIbj10o6s

Zijn meer mensen die een oplossing zoeken.. :confused:

Instructievideo over de Tigra Twin Top.

Vanaf 23 minuten worden de 'nood' procedures uitgelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=_cYHlW6GYdM


Ik had al wel gelezen dat het aan te raden is de dak / klepconstructie altijd met een draaiende motor te openen en sluiten. (ivm batterijspanning).
 
Terug
Bovenaan