Aanschaf occasion KIA advies

• Onderwerp starter elise 1987580
  • Startdatum
E

elise 1987580

Guest
Hoi allemaal,

Na lang nagedacht te hebben en er totaal niet uit te komen, dacht ik laat ik het eens vragen aan jullie.

Het zit zo; Al enige tijd was ik opzoek naar een occasion. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een KIA RIO 1.2 uit 2012 comfortpack ( 3-deurs). Afgelopen zaterdag had ik 3 afspraken staan bij verschillende garages, om ze te bekijken. ( 2 gewone garages en 1 KIA-Toyotadealer). Betroffen allemaal dezelfde auto's, behalve de KIA die in Nederasselt stond, bij een gewone garage, 5 deurs, alleen was het een import dus had hier al twijfel over omdat de eerste 4 jaar gegevens ontbraken).

Toen ik in de ochtend bij de KIA dealer aankwam zag ik de auto al staan. Vond hem super mooi en auto goed bekeken inc onderhoudsboekjes en onderhoudsgegevens opgevraagd. Blijkt twee eigenaren te hebben gehad, de laatste 7 jaar. Was allemaal prima. Ook de proefrit verliep goed, een enkele keer sloeg de motor af, omdat het heel anders rijd dan een ford fiesta( die ik gewend ben te rijden, van mijn vriend) . Het enige wat mij opviel is dat ik minder goed zicht had, bij het over de schouder kijken naar links. Maar voor de rest was het allemaal erg goed.
Sterker nog, had er zo'n goed gevoel bij, dat ik een overeenkomst gesloten heb. Komende vrijdag kan ik de auto ophalen.

Echter, ben ik de laatste twee dagen gaan twijfelen over het stuk m.b.t. tot het zicht. Ik ben tot nu toe gewend , vooral bij het invoegen op de snelweg, dat ik bij de FORD, binnenspiegel. zijspiegel maar ook zeker mijn linkerachteruit bekijk. Echter is dit dus niet mogelijk bij de nieuwe KIA en het zicht voelde voor mij wat beperkt.

Het wordt mijn eerste auto en heb nog niet heel veel rijervaring. Mijn vriend geeft aan dat het gewoon wennen is, maar ik vind veiligheid wel degelijk erg belangrijk.
Het blijkt dat ook dat het een bekend minpunt is bij de KIA, namelijk het gebrekkige zicht over de schouder. ( bron ANWB ) . Achterraam is klein en loopt schuin, meerdere auto types blijken dit te hebben.

Mijn vraag is, wat adviseren jullie? ik heb de overeenkomst ook al gesloten, en vraag mij af of ik nog van de koop kan afzien( gezien hij vrijdag opgeleverd wordt incl opleverbeurt, nieuwe apk etc),
Of is het gewoon echt wennen, en is het probleem met een eventueel met een dodehoekspiegel te verhelpen.

Alvast bedankt,

Na drie ritjes denk je daar al niet meer over na, is er verder niks dat je stoort, kopen die hap.

Gewoon wennen denk ik. Misschien ook zodra je de auto hebt wat meer de tijd nemen om stoel en spiegels goed af te stellen, kans dat je dan wat meer zicht door zijruit kan creëren.

Dat went binnen 5 minuten. Desnoods plak je nog zo'n bol spiegeltje erbij.

Tip: zet je spiegels zo dat je de zijkant van je auto niet ziet. Dan zie je veel meer van je dode hoek.

De koop ongedaan maken gaat je waarschijnlijk toch niet lukken mer gesloten beurs.

Auto's worden steeds onoverzichtelijker, vandaar zaken als camera's en sensoren. Ik denk dat de Rio op dit punt een middenmoter is. Het went snel is mijn ervaring.

Echter, ben ik de laatste twee dagen gaan twijfelen over het stuk m.b.t. tot het zicht. Ik ben tot nu toe gewend , vooral bij het invoegen op de snelweg, dat ik bij de FORD, binnenspiegel. zijspiegel maar ook zeker mijn linkerachteruit bekijk.

Maar waar kijk je dan naar, links over de schouder :rolleyes: Je draait je hooft toch niet helemaal achterom (en zo geen zicht meer voor je?) Voor de dode hoek hoef je niet door het achterraam te kijken hoor. sterker nog, is alleen maar gevaarlijk en niet nodig en kan mij niet voorstellen dat dit geleerd is met invoegen.

EDIT; even gechecked of mijn rijlessen achterhaald waren, maar zelfs de ANWB zegt alleen opzij kijken door het voorraam en juist niet schuin naar achteren door het achterraam omdat het gevaarlijk is. zie 0.40 - 1.10

juist bij een 3 deurs auto heb je doorgaans een groter/langer raam en voor het controleren van de dode hoek is het júist ideaal. met invoegen. Auto's met 5 deuren hebben de B stijl veel dichter bij jou en ontnemen zelfs nog wat meer zicht.

Dus met invoegen gewoon voldoende vaart maken, buitenspiegel checken, dode hoek checken, (en daar hoef je echt niet je hoofd helemaal naar achteren te draaien, dat zie je wel in de spiegels als je die goed af stelt) knipper uit als er plek is en gaan

Begrijp eigenlijk echt het probleem niet zo, zal wel gewoon een wennen dingetje zijn.

Met achteruitrijden uit parkeervak (dat is waar ANWB op doelt denk ik) heb je wel last van beperkt zicht, dan kijk je namelijk rechts over de schouder door het kleine rechter achterraam of er wat aan komt. Daar hebben helaas veel meer auto's last van tegenwoordig

Bij busjes en bedrijfswagens zijn er niet eens achterramen. Bij die grijskentekenwagentjes werden ze vroeger dichtgeplakt.

Het achterraam heb je ook niet nodig:
595f3dab852cd.jpg

In de 2strooks file/verkeerslicht kan je mooi bekijken welke auto je waar kan zien als ze naast of achter je rijden.

V0RQ zei:
Bij busjes en bedrijfswagens zijn er niet eens achterramen. Bij die grijskentekenwagentjes werden ze vroeger dichtgeplakt.

Het achterraam heb je ook niet nodig:
595f3dab852cd.jpg

In de 2strooks file/verkeerslicht kan je mooi bekijken welke auto je waar kan zien als ze naast of achter je rijden.
Ik vind dat bovenste plaatje zo'n rare afstelling van spiegels, waarom zou ik mijn eigen auto in de spiegel willen zien. Ik snap nooit waarom iemand dat zou willen. Uiteindelijk zijn die dingen vooral bedoeld om ander verkeer te zien. Ik heb dus al jaren mijn spiegels staan zoals in de tweede plaatje. Als ik met inparkeren toch mijn auto wil zien is het een kwestie van zelf anders gaan zitten.

Terug
Bovenaan