Aanschaf occasion Hyundai Ionic Electric

A 2216278

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik ben me aan het oriënteren op het aanschaffen van een "nieuwe" (occasion) auto. Bij voorkeur elektrisch, omdat ik niet zoveel kilometers rij op een dag en ik de auto kan opladen voor mijn huis.

De enige auto die in aanmerking komt is wat mij betreft de Ionic. Met de subsidie van € 2000,- komt deze binnen financieel bereik, maar de spoeling is dun.
Er zijn een aantal potentiële kandidaten in mijn omgeving, waarvan 2 bij 2 verschillende dealers en 1 bij een Bovag handelaar.

Bij de officiële dealers werd ik niet echt vrolijk. Hoewel beweerd wordt dat Hyundai 5 jaar fabrieksgarantie geeft, verscheen er € 695,- op de offerte voor garantie. Bovendien kreeg ik een erg lage inruilprijs voor mijn huidige auto. Dat gaat'm dus niet worden.

Bij de Bovag handelaar was de prijs van de Ionic gunstiger en krijg ik bovendien aanzienlijk meer voor mijn eigen auto, dus netto een stuk gunstiger dan bij de dealer. Ook is de prijs bij deze handelaar inclusief een half jaar Bovag garantie.
Uitgemaakte zaak, zou je zeggen. Maar ik zit dan met een paar praktische vragen die ik tot dusver niet beantwoord krijg:
- Heb ik bij aanschaf bij de handelaar nog recht op de 5 jaar garantie, dus tot 2022 ?
- De dealers verzorgen gratis navigatie updates. Heb ik daar recht op bij aanschaf bij een handelaar?
- Ik kan me zo voorstellen dat een elektrische auto specialistische kennis vereist waar het gaat over de elektrische systemen. De vraag is of een universele verkoper/handelaar deze werkzaamheden kan verrichten.

Onzekerheden dus. De dealer kan/wil me niet in contact brengen met de importeur om deze vragen voor te leggen, dus de motivatie om een Hyundai aan te schaffen wordt al minder, want we hebben het wel over zo'n €20.000 aanschaf. Ik wil per se voorkomen dat ik na aanschaf "gedoe" krijg.

Wellicht zijn er lezers met ervaringen op dit gebied. Daar zou ik dan graag van horen.

Alvast bedank!
 
- Heb ik bij aanschaf bij de handelaar nog recht op de 5 jaar garantie, dus tot 2022 ?
Dan moet je even in de voorwaarden kijken op de Hyundai site. Of ie volgens dealervoorschrift of echt bij de dealer onderhouden geweest moet zijn.

- De dealers verzorgen gratis navigatie updates. Heb ik daar recht op bij aanschaf bij een handelaar?
Ik denk dat een universele werkplaats dat niet kan.

- Ik kan me zo voorstellen dat een elektrische auto specialistische kennis vereist waar het gaat over de elektrische systemen. De vraag is of een universele verkoper/handelaar deze werkzaamheden kan verrichten.
Die slag zijn ze nu allemaal aan het maken, dus daar zal ik me niet veel zorgen over maken. Maar onderhoud kan ook via de dealer uiteraard.
 
Ik heb vorig jaar een paar maanden oude Ioniq electric gekocht. 2e hands dus. Ik zie in mijn omgeving er trouwens ook steeds meer die 1 a 2 jaar oud zijn. Ze zijn populair. Ik ben er dan ook erg tevreden mee.

Qua aankoop:

De dealer waar jij mee te doen hebt lijkt niet heel erg meewerkend. Dat is wel jammer. Ik heb mijn exemplaar bij een dealer gekocht die een stuk vriendelijker en meewerkender was. Mijn auto hadden zij zelf van een andere dealer gekocht om zo ook 2e hands EV aanbod te hebben.
Ik heb op het koopcontract staan dat de fabrieksgarantie van 5 jaar geldig is gebleven. Nu is het ook wel zo dat mijn auto pas bij aflevering de eerste onderhoudsbeurt heeft gekregen en het dus voor beide partijen duidelijk was dat dealer onderhouden van toepassing was.
Zou je bij een handelaar kopen maar is het onderhoud uitgevoerd door een dealer is de garantie gewoon van toepassing. Maar let goed op de voorwaarden. Is de auto niet dealer onderhouden kan het zijn dat alleen het wettelijke deel van de garantie van toepassing is (korter dan 5 jaar) en de rest coulance kan worden. Voorwaarden lezen dus.

Een garage waar ik goede ervaringen mee heb en die dichtbij is was er al vroeg bij met geschikt te zijn voor elektrische auto's. Ze waren een van de eerste Tesla Roadster service centra in Nederland. Ik heb dan ook overwogen om de Ioniq daar voor onderhoud te brengen. Om twee redenen dat uiteindelijk niet gedaan:
1) De leverende dealer geeft, mits door hun onderhouden, een gratis Europese mobiliteitsservice (incl. lekke band, lege 12V accu en lege HV accu). Dat bespaarde mij dus een ANWB Wegenwacht lidmaatschap. Dat zou ik bij de garage misschien nog ook nog wel geregeld kunnen krijgen.
2) De gratis navigatie updates maar ook de andere SW updates (kleine correcties, aanpassingen na klantenfeedback, etc.) kunnen alleen door de dealer worden geinstalleerd. Als de handelaar echt graag wilt zou het misschien wel mogelijk zijn dat hij dat ook doet maar over het algemeen is voor de handelaar de kosten-baten niet toereikend.
 
Pietzoveel zei:
Er staan 72 electrische Ioniq's op gaspedaal.... meer dan 3 dus!

Je hebt gelijk. Ik was niet specifiek. Er zijn er niet zoveel bij mij in de buurt (<30km) en voor het budget dat ik beschikbaar heb.
 
Engineer2 zei:
Ik heb vorig jaar een paar maanden oude Ioniq electric gekocht. 2e hands dus. Ik zie in mijn omgeving er trouwens ook steeds meer die 1 a 2 jaar oud zijn. Ze zijn populair. Ik ben er dan ook erg tevreden mee.

Bedankt voor je uitvoerige reactie, ook de anderen die gereageerd hebben.
Overdracht/geldigheid van garantie is inmiddels duidelijk. Aanschaf bij handelaar zou geen probleem moeten zijn als de auto dealer-onderhouden is en geen schade-auto is. Dat zal ik dan eerst moeten vaststellen.

En ach, de dealers waren wel vriendelijk, maar niet meewerkend ;-) De eerste heeft in de showroom een voorstel gedaan waar ik niet mee uit de voeten kon. Daarna niets meer van gehoord. Dat kan natuurlijk. De tweede deed een voorstel via e-mail en heeft (nog) geen moeite gedaan om contact op te nemen. Ik ga bijna denken dat ze die auto's liever aan een ander verkopen. Misschien verkopen ze ze liever zakelijk ipv particulier. Geen idee.

Ik vind het een mooie auto, dus wellicht gaat het nog ergens lukken.

Mvg
 
Veel zaken doen nu proefrit en afleveren aan huis, onderhoud / garantie misschien ook nog wel.

Bij BMW is het voor onderhoud heel voordelig en ze laten een leenauto achter die niets kost bij geen gebruik. Bij Lexus is het gratis ophalen en terugbrengen dacht ik.

Laat de gretigheid van de verkoper niet de beste deal in de weg zitten. Misschien zijn ze gewoon retedruk of in ieder geval te druk om een heel voordelig aanbod ook nog eens te gaan nabellen.

Ik heb ooit vernomen van een verkoper dat mensen óf direct beslissen, of ze komen erop terug binnen hooguit twee weken. De prospect herinneren dat deze nog even een uitgave van tigduizend zou doen leidt zelden tot een deal.

De officiële dealer lijkt me met deze zaken (garantie, ev, fors bedrag) wel een veiligere keuze. Een handelaar kan gouden bergen beloven, maar bij faillissement, onjuist onderhoud of tijdrekken heb je wel een probleem.
 
V0RQ zei:
Ik heb ooit vernomen van een verkoper dat mensen óf direct beslissen, of ze komen erop terug binnen hooguit twee weken. De prospect herinneren dat deze nog even een uitgave van tigduizend zou doen leidt zelden tot een deal.

Van één dealer kreeg ik een dag later per e-mail een -voor mij- summier voorstel. Ik zou dan denken dat ik na een paar dagen wel een telefoontje zou krijgen om die te bespreken. Maar niet dus. Geen probleem. Dan kijk ik verder. Maar in deze slappe tijd had ik anders verwacht.
 
Slappe tijd? Ze kunnen de occasions niet aanslepen!

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-augustus-opnieuw-meer-occasions-verkocht/
 
Pietzoveel zei:
Slappe tijd? Ze kunnen de occasions niet aanslepen! https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-augustus-opnieuw-meer-occasions-verkocht/

Ah. Mijn fout. Niet boos worden. Ik dacht dat er weinig verkocht werd in corona-tijd.
Dan is het logisch dat ik niet gebeld word. Voor mij 10 anderen !
 
Terug
Bovenaan