• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Aanschaf occasion; auto in het b segemmt of toch de overstap naar een groter segment?

Tim 8761421

Startmotor
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar 'n nieuwe occasion. Nu is het alleen zo dat ik vrij weing verstand van auto's heb en daarom benieuwd ben naar jullie mening/advies.

Mijn huidge polo tdi 2012 75pk moet ik wegdoen en twijfel nu om een Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk 2021 hatchback 5deurs te kopen. Echter is de verwachting dat ik over 2 jaar een grotere (gezins)auto moet kopen. In eerste instantie dacht ik dat het slim was om nu nog een kleine auto te kopen ivm verbruik/verzekering/wegenbelasting. Maar als ik dat zo bekijk, dan scheelt dat allemaal niet heel veel met Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 2021-2023 stationwagon. Daarbij komt dat voor ' slechts' ~€5000,- meer ik een octavia heb.
Nu is mijn vragen hoe denken jullie hierover? Goed om te weten is dat ik gem 30000 km in het jaar rij.

Verder nog wat andere vraagjes;
- hoe denken jullie over een octavia hybride. M.i. lijkt dat prettig voor de afstanden naar het werk. 50km heen, 50km terug.
- met wat voor km stand icm het jaar is het slim om een occasion te kopen
- verder vraag ik mij af, is 110pk in die octavia niet aan de lage kant. Ik hoef niet perse iemand eruit te trekken op de snelweg, maar ik ga wel geregeld met vakantie de alphen in( zonder carvan). Opzich vond ik dit met de polo goed te doen met 75pk. Is dat mrt die octavia 110pk tw vergelijken?

Groetjes Tim

De aanschaf van een Octavia kan ik zeker aanbevelen (heb er zelf een ;) ) Het is de grootste en ruimste C-segmenter, met een iets lager dan gemiddelde aanschafprijs.

Mijn Octavia is een hybride, die ik dagelijks thuis (bij)laadt. Maar ik lees dat de enkele reis naar je werk 50 km is. Voor deze afstand is de batterij eigenlijk te klein. Het zou betekenen dat je 2x per dag de batterij van (bijna) helemaal leeg, naar (bijna) helemaal vol moet laden. Dit intensief gebruik leidt tot hogere accu degradatie. Iets wat ook in het instructieboekje vermeld staat.

Ik raad de 1,0 TSI aan in dit geval. 110 pk en 200 nm is ruim voldoende voor normaal gebruik. Zeker als je geen aanhanger erachter hangt. Deze motor is er met handbak met 6 overbrengingen, en met een DSG automaat , die 7 versnellingen heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar de handbak, omdat de DSG automaat soms wel erg vroeg opschakelt, en daarmee de motor "doodknijpt".
Gebruik in bergachtig gebied de 6de versnelling (handbak) niet. Die is dan iets teveel van het goede voor het motortje.

Suzuki s-cross, qua gewicht komt in de buurt van de polo, maar veel meer ruimte. De 1.4 boosterjet is erg gewild, maar de 1.0 boosterjet is wellicht genoeg voor je

Suzuki s-cross...genoeg voor je.
Dank voor je bericht! Ga daar eens even naar kijken. Wat misschien nog goed is om te vermelden is dat mijn voorkeur uit gaat naar een Volkswagen of Skoda. Dit is puur op gevoel, smaak( model auto) en eerder ervaring met volkswagen berust haha. Evt een Opel of een Peugeot zouden ook kunnen.

Maar ik sta zeker open voor jullie suggesties en neem dit mee in m'n keuze

De aanschaf van een Octavia kan ik zeker aanbevelen (heb er zelf een ;) ) Het is de grootste en ruimste C-segmenter, met een iets lager dan gemiddelde aanschafprijs.

Mijn Octavia is een hybride, die ik dagelijks thuis (bij)laadt. Maar ik lees dat de enkele reis naar je werk 50 km is. Voor deze afstand is de batterij eigenlijk te klein. Het zou betekenen dat je 2x per dag de batterij van (bijna) helemaal leeg, naar (bijna) helemaal vol moet laden. Dit intensief gebruik leidt tot hogere accu degradatie. Iets wat ook in het instructieboekje vermeld staat.
Oke, dat is goed om te horen. Dank Alleen in mijn situatie is n hybride dan niet heel zinvol? Dat scheelt toch weer wat in de aanschafprijs.

Top, is die 110pk gevoelstechnisch een beetje te vergelijken met 75pk in de polo of is dat appels met peren vergelijken?

110pk is helemaal prima. Dat zal een stuk vlotter zijn dan 75pk. Die TDI kan in de bergen misschien wat krachtiger zijn maar overall rijdt een 110pk benzine helemaal prima zo niet beter..

Oke, dat is goed om te horen. Dank Alleen in mijn situatie is n hybride dan niet heel zinvol? Dat scheelt toch weer wat in de aanschafprijs.

Top, is die 110pk gevoelstechnisch een beetje te vergelijken met 75pk in de polo of is dat appels met peren vergelijken?
Een hybride is zinvol als er naast lange stukken ook veel korte stukjes gereden wordt. Maar met 2x 50 km woon-werk verkeer zou de batterij een zwaar leven krijgen,als je dit geheel elektrisch wilt doen. De 1,0 is in dit geval een betere keuze denk ik. Ik heb een Golf 7½ variant gehad, met deze 1,0 motor. Vond ik wel een klein juweeltje. Stil, superzuinig, en ruim voldoende krachtig.

Zo'n Octavia 1.0 TSI is trouwens ongeveer net zo zwaar als een Ibiza ST met dezelfde 1.2 TDI als jij in de Polo hebt. Familie van me heeft die overstap gemaakt en is er enorm blij mee. Tweedehands zitten het B- en C-segment inderdaad best dicht bij elkaar.
Overigens zou je ook naar een Octavia van een generatie eerder kunnen kijken, scheelt toch weer geld. Dat is het model die geleverd is tm 2020.

Een auto kort houden kost meestal relatief veel geld.

De vraag is natuurlijk hoeveel ruimte heb je over 2 jaar echt nodig, die kun je zelf het beste beantwoorden.

Huidige B segment auto's zijn opvallend volwassen geworden.
Een Polo, Clio, Fabia, I20 etc bieden al behoorlijk veel ruimte.
Je kunt voor de vakantie ook gewoon een dakkoffer of een bagage wagentje gebruiken.

En als je een ruime stationcar zoekt dan is een Skoda Octavia een goede keus, bij de Octavia zou ik gewoon een kiezen met traditionele aandrijving.

Je hebt eventueel ook nog de scala. Iets kleiner dan een octavia maar stuk groter dan een polo. En doorgaans net wat gunstiger geprijsd ook dan een meer populaire octavia. De vraag is of de ruimte voldoet. Verder is zo'n ocatvia echt een nederlandse auto. Veel ruimte voor je geld. afwerking en rjden is prima (ook niet meer dan dat) en je gaat er zeker geen buil aan vallen. Daarnaast is de keuze reuze en zijn ze doorgaans prima uitgerust (y)

Normaal gesproken zou mijn advies zijn om niet zo'n nieuwe auto te kopen.
De eerste paar jaar waarderen auto's namelijk heel erg af en vaak kunnen ze nog lang mee. Maar ..,
De tweedehandsmarkt is momenteel toch een beetje droog gekookt en het aanbod goede oudere occasions is beperkt en de prijzen zijn hoog vind ik.

Dus misschien is het helemaal niet zo gek om nu een jongere auto te kopen zoals jij overweegt.
Wel heb ik wat twijfels bij die 1,0 motor die 110 pk geeft. Zoiets wordt namelijk mogelijk gemaakt door een grotere compressie van het mengsel in de motor (turbodruk). En ja dat kan ook stuk. Je vraagt dan wel veel van zo'n klein volume vind ik. Die 110 is overigens wel weer voldoende.

Je rijd nu een polo en overweegt een skoda. Dat zijn soort van broertjes dus dat zal veel herkenning geven maar ik kan ook aanraden om eens iets totaal anders te proberen. Korea bv maakt ook prima auto's.

Wat betreft een grotere auto neig ik dat ook toe te juichen. Het is gewoon vaak errug handig om veel ruimte te hebben. Zeker stationcar is gewoon heel fijn. Ik heb werkelijk van alles gereden ook SUV's in alle maten maar ben nu weer terug bij een station. Is gewoon top.

Mijn voorkeur gaat uit naar de handbak, omdat de DSG automaat soms wel erg vroeg opschakelt, en daarmee de motor "doodknijpt".
Gebruik in bergachtig gebied de 6de versnelling (handbak) niet. Die is dan iets teveel van het goede voor het motortje.
Oke, dacht zelf mss is n automaat wel handig ivm filerijden( dat die ik helaas te veel). Maar dat is dus bij die 1.0 niet zo geweldig. Zag een automaat 1.0 met daarnaast van die schakelpaddels. Scheelt zo iets dan in de doodknijpen, doordat je wat meer de controle hebt over het schakelen?
Zo'n Octavia 1.0 TSI is trouwens ongeveer net zo zwaar als een Ibiza ST met dezelfde 1.2 TDI als jij in de Polo hebt. Familie van me heeft die overstap gemaakt en is er enorm
Overigens zou je ook naar een Octavia van een generatie eerder kunnen kijken, scheelt toch weer geld. Dat is het model die geleverd is tm 2020.
Oke, dank. Ja heb daar ook naar gekeken maar vind het model na 2021 het extra geld wel waard.

Een auto kort houden kost meestal relatief veel geld.

De vraag is natuurlijk hoeveel ruimte heb je over 2 jaar echt nodig, die kun je zelf het beste beantwoorden.

Huidige B segment auto's zijn opvallend volwassen geworden.
Een Polo, Clio, Fabia, I20 etc bieden al behoorlijk veel ruimte.
Je kunt voor de vakantie ook gewoon een dakkoffer of een bagage wagentje gebruiken.

En als je een ruime stationcar zoekt dan is een Skoda Octavia een goede keus, bij de Octavia zou ik gewoon een kiezen met traditionele aandrijving.
Oke, hoor dat idd meer. Dan is dat geen optie, kan ik dat ook wegstrepen.
Ja had daar ook naar gekeken, zeker omdat die model nu al meer ruimte bieden dan een paar jaar terug. Denk alleen dat ik uiteindelijk de ruimte van de octavia goed kan gebruiken.

Je hebt eventueel ook nog de scala.... Verder is zo'n ocatvia echt een nederlandse auto. Veel ruimte voor je geld. afwerking en rjden is prima.
Ja, had daar ook naar gekeken, zeker mooie auto. Maar qua uiteindelijk gewenste ruimte, kom ik beter uit de voeten met de octavia. Als ik jouw reactie zo lees, zit ik daarmee wel goed.

Normaal gesproken zou mijn advies zijn om niet zo'n nieuwe auto te kopen... Is gewoon top.
Dank, ben stiekem blij om dat te horen. Wil namelijk zelf graag het model na 21 omdat ik die mooier vind. Vroeg mijzelf wel af of ik dan idd een niet veel te jonge occasion zou kopen.

Qua 1.0 motor, het alternatief is dan 1.5 met 150pk. Alleen hoor ik van andere forumleden dat ik prima uit de voeten zou moeten kunnen met die 1.0. Zie je veel problemen met die 1.0'tjes?

Ja, moet ook wel zeggen dat ik verschillende merken auto's heb gereden(Mercedes, kia, Peugeot, Opel) heb zelf als eigen auto wel altijd volkswagen gereden en vond dat toch altijd het prettigst rijden.

Dank voor al jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ben nu van plan om voor de octavia te gaan. Twijfel dus alleen tussen de 1.0 met 110pk of de 1.5 met 150pk. Als ik jullie zo hoor is die 1.0 prima maar qua motor mss verstandiger om voor de 1.5 te gaan?

En zeker als ik een automaat zou willen, ik er misschien verstandig aan doe om voor die 1.5 te gaan? Zie dat er wel alleen zijn als hybride, iets wat voor mij dan niet perse van meerwaarde is.

Dank voor al jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan. Ik ben nu van plan om voor de octavia te gaan. Twijfel dus alleen tussen de 1.0 met 110pk of de 1.5 met 150pk. Als ik jullie zo hoor is die 1.0 prima maar qua motor mss verstandiger om voor de 1.5 te gaan?
Ik heb gelezen ik meen op ANBW site dat in zijn algemeenheid -gek genoeg- hybride auto's minder storingen hebben. Dit is voor mij wat tegenintuitief. Daarnaast zijn auto's die ruim in hun opties zitten vaak tweedehands beter verkoopbaar (schijnt heb ik ook ergens gelezen). Dus zou ik zelf toch neigen naar 150 ok versie. Het is ook niet overdreven veel voor de auto.

Over opties gesproken ik zou daar naar kijken bv of geluidsinstallatie afdoende is of wellicht premium beter (soms is er echt wel verschil te horen). En stoelen. Zou ik ook heel goed naar kijken. Lange zitting (ik ben vrij lang) vind ik wel fijn en als het kan electrisch verstelbaar bestuurderstoel.

De DSG schakelt altijd snel op om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Je kan hem laten aanpassen zodat hij minder snel opechakeld.

En zeker als ik een automaat zou willen, ik er misschien verstandig aan doe om voor die 1.5 te gaan? Zie dat er wel alleen zijn als hybride, iets wat voor mij dan niet perse van meerwaarde is.
De 1,0 en 1,5 met DSG zijn mild hybrides. Feitelijk gewoon benzine auto's met een miniscuul elektromotortje en batterijtje ( <= 0,5 kwh) Dat werkt geheel automatisch, en je merkt er als bestuurder niets van. De elektromotor kan de benzinemotor alleen ondersteunen. Elektrisch rijden kunnen de mild hybrides niet.

Ik benadruk nog eens dat het eigenlijk gewoon benzine auto's zijn. Ga eerst eens proefrijden met beide motoren. Ik heb zowel de 1,0 als de 1,5 gereden. Ik kan geen voorkeur uitspreken voor de een, ten koste van de ander. Beide zijn prima motoren.

De Skoda Octavia van de laatste generatie vind ik een mooie en ruime auto.

De auto kende alleen veel software en elektrische problemen (kinderziektes). Om die reden scoorde de Octavia laag op betrouwbaarheid in zijn klasse. ( alleen de VW Golf 8 en Audi
A3 waren nog minder betrouwbaar.)

Er zullen vast al veel Verbeteringen zijn doorgevoerd, maar is wel iets om op te letten bij een Skoda Octavia van de laatste generatie. Kijk dus goed of alles goed werkt.

De Skoda van de vorige generatie facelift was goed uitgerijpt en scoorde goed op betrouwbaarheid.

Ik heb in het vorige model Octavia nu ruime ervaring met de 1.0 en de 1.5
De 1.0 had ik met handbak. De 1.5 nu met DSG

Voor de proefrit dacht ik dat de 1.0 veel te licht zou zijn, maar al na een paar honderd meter was ik echt verbaasd over de kracht van de motor. Hij voelde veel vlotter dan verwacht.
Ik heb hem later nog wel laten tunen naar 140pk. Ook omdat er regelmatig een caravan achter moest.
De 1.0 is heel erg zuinig.

Nu dus de 1.5. Wilde heel graag toch automaat en omdat de Octavia goed beviel heb ik een zelfde gezocht met DSG. Niet specifiek naar de 1.5 gezocht, maar een beetje extra power is wel lekker met de caravan.
Uiteraard is deze wat vlotter en de 1.5 loopt stationair wat mooier.
Ook hier schakelt de DSG veel te vroeg op, vooral van 1 naar 2.
Je hebt er geen last van met rijden, maar het schijnt wel echt veel slijtage aan de koppeling op te leveren.
Ik heb daarom mijn DSG software laten aanpassen. Dit kost een paar honderd euro, maar dan gaat de boel hopelijk wat langer mee
Ik heb toen ook meteen chiptuning laten doen naar 180pk, maar alleen de DSG aanpassing kan dus ook.
De 1.5 verbruikt wel ca 10-15% meer brandstof dan de 1.0
Dit had ik niet verwacht. Met mijn 30.000 per jaar scheelt dat toch best veel geld.

De nieuwere Octavia met 1.5 heb ik ook een paar weken gereden.
Mooie auto die ook fijn rijdt. Mild hybrid merk je niet heel veel van.
Ik vond zelf de vele hulpsystemen een nadeel (werken niet allemaal echt fijn) en ik lees dat de eerste generatie nogal veel vage software issues kan hebben.

Tim, wel eens aan een Toyota Corolla wagon gedacht? Misschien niet de sportiefste en uitdagendste auto maar wel een van de allerbeste auto’s. 10 jaar garantie vanaf de leveringsdatum nieuw of 200.000km.

Klinkt leuk 10 jaar garantie alleen vrij nutteloos. Heb jaren oudere Japanse auto's gereden en er ging nooit wat stuk

Of kijk naar een Renault Megane, de door Renault Nissan en Mercedes ontwikkelde 1.330 CC motor is erg fijn, zuinig, krachtig, en betrouwbaar. ( deze motor zit ook in mijn Clio)
De auto is ook geleverd met zeer zuinige 1.6 Nissan motor, zonder turbo, hybride.

Hoi allemaal,

Ondertussen een proefrit gereden in een octavia 2021 1.0 schakel en een octavia 2021 1.0 automaat. Beviel goed. Nu moet ik zeggen dat ik de automaat zeer prettig vond, zeker gezien het vele file rijden. Het feit is dus alleen dat een automaat variant alleen beschikbaar is in die milde hybride. Dit is verzekeringstechnisch wat duurder, en de auto valt qua gewicht ook wat zwaarder uit. Snel rekensommetje kom ik uit dat dit mij per jaar zo'n 350 euro scheelt plus wat duurder in de aanschafprijs. Nu is het niet dat ik het van die 350 euro per jaar laat afhangen haha. Volgens de autodealer is dat het wel waard omdat je wat meer ''vermogen'' voelt doordat de elektromotor de benzinemotor wat ondersteunt plus het je toch wat brandstof bespaard. Maar ik vond het een beetje als een verkooptruc klinken. Zeker omdat ik hier lees dat ik niet te veel van een milde hybride moet verwachten? Klopt dat van die ondersteuning en wat bespaar je nu werkelijk aan brandstof met zo'n kleine elektromotor?

Ik zou zeggen; vooral mooi praatje. Ik heb een tijdje in een 1.0 hybride focus gereden toen mijn eigen bij de garage stond. Dat duurde langer dan verwacht dus heb ook best wat gereden met die vervanger.
Ik rijd zelf een 1.0 en dus was het binnen Ford vergelijkbaar, de Octavia is in deze situatie in grote lijnen vergelijkbaar denk ik.

De hybride was een hatchback en nadat ik deze had afgetankt kwam ik op een vergelijkbaar verbruik met mijn eigen wagon. Eerlijk is eerlijk, het waren in totaal twee tankbeurten, dus niet heel veel info. Daarnaast had de auto nog niet heel veel kilometers gereden dus wellicht daalt het nog. Maar ik had wel veel zuinige stukken gereden (lees 80/100 wegen, veel constante snelheid kunnen rijden) en het verbruik was zelfs iets lager dan ik gemiddeld met mijn eigen wagon rijd.

Vermogen heb ik niet ervaren maar dat is wellicht anders bij een Octavia. Wat vond je zelf? Merkte je dat of niet?
Als je veel file rijdt snap ik de keuze voor een automaat heel goed. Is het onderhoud duurder voor een mildhybride automaat?

Je hebt niet meer vermogen, maar mogelijk iets meer koppel. Wat mij wel aanstaat van een hybride is dat je bij remmen niet alle energie verliest maar iets opslaat en weer gebruikt bij optrekken.

Terug
Bovenaan