Aanschaf occasion +/- 6000

RobinHaa98

Net ingestapt
Beste forum leden,

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een andere auto. Ik rij nu een toyota corolla t-sport uit 2002 maar ben hier wel op uit gekeken. Ik ben aan het oriënteren naar een auto met een wat zuinigere motor. Van een wat jonger bouwjaar

De auto die ik nu rijd is een 1800 en het verbruik is best hoog (precies weet ik niet) ik rij ongeveer rond de 10.000/13.000 per jaar en voornamelijk woon werk verkeer. Dus een diesel is voor mij niet rendabel.
Zelf ben ik wel van de sportief ogende auto's. (hoeft niet gelijk een 6 cylinder te zijn met 200+ pk)

Nou heb ik al op verschillende auto sites zitten speuren naar het een en ander modellen en ben dit tegen gekomen:

-Fiat Bravo 1.4 T-jet
-Fiat Punto (zelfde 1.4 als de bravo?) (1.4 multiair) of misschien de punto abarth (wellicht boven mijn budget)
-Ford fiesta 1.4 titanium of de 1.6

Ik ben onder de indruk van deze 3 modellen alleen hoor vaak (vooral van de fiat) dat de meningen en ervaringen verdeeld zijn.
Dus kort samen gevat:
-zuinig in gebruik
-niet al te duur in wegenbelasting
-bouwjaar ongeveer vanaf 2006
-sportief ogend
- 6.000 / 7.000 €

Tips en ervaringen zijn welkom. Maar als iemand nog een andere auto weet die misschien bij mijn eisen past hoor ik het graag!

Met 10 tot 13000 kilometer per jaar is het verbruik denk ik niet heel belangrijk.

In de Fiat Punto liggen verschillende motoren die ook in de Bravo zitten, mijn eigen ervaring is dat de 120 PK T Jet in de Punto sneller aanvoelt en is dan in de Bravo. Overigens is de Bravo hier ook zeker snel genoeg mee.
Aandachtspunten bij Fiat is de versnellingsbak (lagers) en kijk of alles wat elektrisch is goed werkt. De motoren bij deze Fiats zijn over het goed en degelijk, bij de multiair motor is de geschiedenis heel belangrijk, kijk dus of de auto jaarlijks goed onderhoud heeft gehad.

Eigenlijk is je lijstje prima, je kijkt naar al oudere auto's waar natuurlijk wat aan kan mankeren. De Punto, Bravo en Fiesta bieden gewoon prima waar voor het geld, en zijn gewoon erg leuke auto's.

Alternatieven tot € 7000 zijn de Honda Civic benzine, Alfa Mito, Alfa Giulietta en Renault Mégane 3, de Megane is ook geleverd als leuke coupe.

Sportief is natuurlijk nogal een subjectief begrip.
Zo vind ik de Fiesta een typische ouwelullenbak...
Een DS3 1.4 is wellicht nog een suggestie.

Pepe41 zei:
Sportief is natuurlijk nogal een subjectief begrip.
Zo vind ik de Fiesta een typische ouwelullenbak...
Een DS3 1.4 is wellicht nog een suggestie.
Sportieve ogende auto's is geen subjectief begrip, de Fiesta is een sportief ogende auto.

Je zoekt in B- en C-segment.
B-segment zou ik ook eens kijken naar een Suzuki Swift. Wel voorzichtig: héél veel import. Deze 1.5 Exclusive is origineel Nederlands met NAP: https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-swift-15-exclusive-keyless-airco-lmv-xb29ac3

media.0024-640w.jpg

In het C-segment de Civic niet vergeten. Bijvoorbeeld deze 1.8 van eerste eigenaar met NAP: https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-8-comfort-32672672/details.html

honda-civic-1-8-comfort-1-8-comfort.jpg

Als je een wolf in schaapskleren zoekt met 150 pk van nog geen 1050 kg dan is dit misschien iets. Ongeveer 2006 valt 2005 ook nog onder?

Wat ik persoonlijk mooi vind is de old school fabrieksnavigatie, je hebt er niks aan, maar heb zo'n vermoeden dat het destijds een kleine vermogen koste.

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-turbo-150pk-leder-airco-pano-lmv-32974334/details.html

mitsubishi-colt-1-5-turbo-leder-airco-pano-lmv.jpg

mitsubishi-colt-1-5-turbo-leder-airco-pano-lmv.jpg

Dat die al 5 eigenaren heeft gehad, vraagt wel enige voorzichtigheid, over de handelaar kan ik geen zinnig woord zeggen, wees op je hoede is mijn advies.

Bedankt voor jullie reacties,
De ds3 ziet er in mijn optiek goed uit. Deze past wel in mijn lijstje.
Zijn er mensen met ervaringen met een opel corsa 1.6 of 1.4 16v OPC? en zijn deze ook betrouwbaar?

Zeker sportief ogend maar ook zeker niet snel ( wel weer relatief zuinig ).
Uiteraard ook te krijgen met zwaardere motoren maar dan voldoet hij niet aan je zuiniger wens ( al lijkt me het redelijk onbelangrijk bij dit lage aantal kilometers per jaar )

Opel Astra GTC 1.6

opel-astra-gtc-1-6-111-years-edition-apk-24-10-2020-nette-auto.jpg

PS : Getoond voorbeeld is wel een ingevoerd exemplaar.

Auto encyclopedie zei:
Als je een wolf in schaapskleren zoekt met 150 pk van nog geen 1050 kg dan is dit misschien iets. Ongeveer 2006 valt 2005 ook nog onder?

Wat ik persoonlijk mooi vind is de old school fabrieksnavigatie, je hebt er niks aan, maar heb zo'n vermoeden dat het destijds een kleine vermogen koste.
Dat die al 5 eigenaren heeft gehad, vraagt wel enige voorzichtigheid, over de handelaar kan ik geen zinnig woord zeggen, wees op je hoede is mijn advies.
Geen idee waar jij het vandaan haalt dat er navigatie in zit, ik weet het niet. Het is een gewoon schermpje er staat niks in de advertentie over navigatie en er zit ook geen knopje op waar je de navigatie kan kiezen.
Voor de rest wel een leuke auto en ziet er nog goed uit.

Epica zei:
Auto encyclopedie zei:

Geen idee waar jij het vandaan haalt dat er navigatie in zit, ik weet het niet. Het is een gewoon schermpje er staat niks in de advertentie over navigatie en er zit ook geen knopje op waar je de navigatie kan kiezen.
Voor de rest wel een leuke auto en ziet er nog goed uit.

ik denk dat het zonder kaart is en met alleen pijlen

navigatie colt

Een punto tjet met 120 pk moet je voor dit budget wel een leuke kunnen vinden. Uiterst betrouwbare auto en motor. Heerlijk soepel ook. Zelf 1 gehad en beviel zeer goed.

Je komt vanuit een Toyota Corolla T-sport met 192 pk. Komt er duur onderhoud aan? Want jouw jaar-kilometrage stelt toch niet zo veel voor? Je gaat erop achteruit met deze genoemde Punto's of andere B segmenters.

RobinHaa98 zei:
-Ford fiesta 1.4 titanium of de 1.6

Tips en ervaringen zijn welkom. Maar als iemand nog een andere auto weet die misschien bij mijn eisen past hoor ik het graag!

De Fiesta is leuk, maar ik zou hem wel als 1.6 nemen als je enigszins sportief vooruit wil komen.

Onderhoud valt opzich mee, doe ik zelf, alleen de corolla ben ik wel op uitgekeken. Ben wel toe aan iets nieuwers

Ik rij een Bravo 1.4 T-jet (150pk). Rijd heerlijk maar je vraagt om zuinig en niet te hoog in wegenbelasting en dat is hij zeker niet.
Zware auto, redelijk hoog in verzekering en belasting (samen 100 per maand).

Ik rij gemiddeld 1:12. Aan jou of dat zuinig genoeg is uiteraard.

Terug
Bovenaan