Aanschaf nieuwe wagen - Passat GTE 2015 vs BMW 5 touring 518d.

Stijn 1456339

Net ingestapt
Sta op het punt een nieuwe wagen te kopen. Ik kom uit de lease en mag nu zelf iets kopen. Keus voor mij is diesel of hybride.

Mijn cijfers:
KM: ik reed 25-30k km per jaar, Ik houd er rekening mee dat ik gemiddeld nog 3,5 dag/wk naar kantoor ga, inclusief weekend en vakantie km dan kom ik op ca 24k km per jaar
Grootste deel is snelweg (van de 58km enkele reis is ca 6 km binnen de bebouwde kom)

Budget
Ik heb 19k€ beschikbaar gekregen (vanuit een regeling met werkgever). Dit is nergens anders voor bedoeld dan voor een auto. Eventueel kan ik zelf nog iets bijleggen, maar wil niet meer dan 1-2k€ bijleggen

Mijn keuzes
1. VW Passat GTE variant met max 120k km (ivm batterij garantie). Kosten zo ongeveer 20,5k€
2. BWM 5 Touring 518d. Heb er 1 op het oog met 166k km, maar kost zo'n 15,5k€. Veel km minder probleem, want ik weet dat dit blok makkelijk een paar ton loopt. Wel onder behoud van technische aankoopkeuring

Mijn berekening (gerekend over 4 jaar met 24k km per jaar)
- Aanschaf: bij de bimmer houd ik ca 3k€ over die ik voor de auto apart kan houden. De VW kost me 1,5k€. Als ik dat dan terug reken naar maand, dan kost de VW me €38 euro per maand, de BMW scheelt me €58
- Afschrijving: ik ga er vanuit dat beide auto's 10k€ afschrijven over 4 jaar. Dus de VW reken ik met restwaarde 10k€, de BMW met 5k€
- MRB: €43 voor de VW, €164 voor de BMW....
- Verzekering: BMW 10tje per maand duurder dan de VW, €107 vs €97(ex lease, dus geen idee wat mijn schadevrije jaren zijn)
- Onderhoud: €126 voor de VW, €148 voor de BMW (obv autoweek kosten)
- Brandstofkosten (zelf berekend, aangezien autoweek obv fabriekswaardes rekent). BMW ga ik uit van 1:17 obv verbruiksmonitor, dus met genoemde kilometrage en een diesel prijs van 1,36 kom ik op 156€.
Voor de GTE reken ik wat ingewikkelder: ga uit van een accu waar ik 25km (van de 58) uit haal (dus elke dag woon-werk en terug leeg rijden en dan weer opladen). Verder reken ik weekend kilometers waar ik 80% elektrisch rijd en een vakantie (2500km) waarvan ik 10% electrisch rijd. Een volle accu kost me ongeveer 2,5 euro (praktijk waarde). Als ik benzine rijd reken ik met een verbruik van 1:14. Als ik dan alles optel kom ik op een brandstofverbruik van €221 euro

Opgeteld
Sommetje: afschrijving+belasting+verzekering+onderhoud+brandstof+eigen geld
VW: 219 + 43 + 97 + 126 + 221 + 38 = €743
BMW: 208 + 164 + 107 + 148 + 156 - 58 = €725

De vraag
Reken ik mezelf rijk? probeer ik me zelf nu een BMW aan te smeren of klopt deze berekening?
Wie schiet hier een gat in?
In mijn aanname initieel ging ik er altijd vanuit dat Hybride per definitie goedkoper zou zijn, doordat je toch bijna 25 van de 58 km elektrisch kan rijden, maar dat lijkt dus tegen te vallen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaren :)

Je krijgt 19.000 EUR van je werkgever door een regeling (moet je dus terugbetalen als ik je begrijp), dan zou ik het bedrag dat je zelf nog ter beschikking hebt 'gebruiken' voor onderhoud etc. Dus ik zou, als ik jou was die 19.000 als max houden.
Ik zag deze voorbeelden, 1 klasse lager dan jouw voorbeelden:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-variant-variant-2-0-tdi-dsg-highline-bmt-start-stopp-diesel-zwart-d84763a5-e1ae-41c8-8f0d-2fbc46c526d1?cldtidx=6&cldtsrc=listPage&searchId=-769284545
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-dci-130-bose-130pk-diesel-zwart-919a9feb-de27-440c-ab51-47e2b0d3e599?cldtidx=16&cldtsrc=listPage&searchId=-769284545
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-mondeo-wagon-1-5-tdci-120pk-navigatie-climate-control-diesel-zwart-ed05558e-ec6c-416d-8111-5a6ee4a1daf8?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=2099204054
https://www.autoscout24.nl/aanbod/skoda-superb-1-6tdi-120pk-automaat-style-business-leer-alcantar-diesel-zwart-ce6d0f39-e648-4deb-a4b4-a8a6aefcf336?cldtidx=6&cldtsrc=listPage&searchId=2099204054
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-variant-1-6-tdi-115pk-dsg-highline-navigatie-leder-acc-sto-diesel-wit-3a38add1-c284-450c-98c3-cf0ede04afdc?cldtidx=9&cldtsrc=listPage&searchId=2099204054
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-talisman-1-6-dci-96kw-estate-aut6-navi-trekhaak-max-185-diesel-grijs-ca2d2c96-9002-4136-a3dc-56dc7592530c?cldtidx=14&cldtsrc=listPage&searchId=2099204054
Kosten inschatten voor de komende jaren is moeilijk, je hoopt dat het alleen regulier onderhoud is, maar je kunt ook voor verassingen komen te staan, een jaar garantie erbij zou mooi zijn.

speedtouch zei:
.

Die vallen eigenlijk af...er moeten 3 (jonge) kinderen achterin passen. 1 stoel, 1 zitverhoger, 1 los. Passat en 5 heb ik al geprobeerd, dat gaat ok. Kleiner is echt niet te doen (ook een A4 gepast, maar dat ging ook niet).

Stijn 1456339 zei:
speedtouch zei:
.

Die vallen eigenlijk af...er moeten 3 (jonge) kinderen achterin passen. 1 stoel, 1 zitverhoger, 1 los. Passat en 5 heb ik al geprobeerd, dat gaat ok. Kleiner is echt niet te doen (ook een A4 gepast, maar dat ging ook niet).

Een Skoda superb is toch ruimer juist?

ah sorry, had alleen de link met de Golf Variant gezien :) Tnx.
Die Superb had ik ook gezien ja...die rekent wel, maar is wel afhankelijk van de afschrijving. Als ik ook de 10k€ afschrijving aanhoud komt de Superb op 708. Scheelt net geen 2 tientjes met de BMW 5...

In de voorbeelden staat ook de Renault Talisman uit 2017, die wat betreft ruimte, luxe en comfort zeker niet onderdoet voor de Passat en BMW 5. Dat lijkt mij een erg goed alternatief, die relatief goedkoop te rijden is.

Door de achterwielaandrijving is de 5 serie minder ruim voor de benen achterin dan de VW Passat en Renault Talisman.

De Passat is heel interessant als je heel veel thuis oplaadt. De auto is ook heel erg ruim, stil en snel.

De BMW 5 serie en VW Passat GTE zijn technisch zeer gecompliceerde auto's, reparaties moet je nu zelf betalen en kunnen dus duur zijn. Bij de BMW diesels is de distributieketting een zwak punt.

Het zijn alle 3 zeer luxe, ruime en comfortabele auto's. Maar heb zelf de indruk dat je het liefste de BMW wil hebben.

Mij vallen zo snel een paar dingen op.

Het is een beetje onduidelijk waar die 19k voor aanschaf van de auto vandaan komt en wat de bedoeling daarvan is, feit is wel dat dit een gigantische invloed op eindbedrag heeft ( +38 VW en - 58 BMW ) Verschil is dan namelijk geen bijna 2 tientjes meer maar meer richting de 120 Euro per maand.

Restwaarde van de VW lijkt me echt veel te hoog ingeschat, niemand zit straks op een 10 jaar oude VW met een toch al niet zo'n beste reputatie ( met name juist de GTE ) te wachten.

Zelfde gaat ook wel op voor de diesel van de BMW al lijkt die restwaarde me aannemelijker ( komt met name door lagere aanschafprijs )

Heb je ook al eens berekend of een benzineauto geen optie is? Zo heel erg veel ga je ook weer niet rijden.

Stijn 1456339 zei:
Die Superb had ik ook gezien ja...die rekent wel, maar is wel afhankelijk van de afschrijving. Als ik ook de 10k€ afschrijving aanhoud komt de Superb op 708. Scheelt net geen 2 tientjes met de BMW 5...

Afschrijving? Dat is toch koffiedik kijken? Als jouw 'toekomstige' auto over een paar jaar in de verkoop komt, hoe is dan de situatie? De afschrijving berekenen is eigenlijk een aanname, er verandert nu al heel veel in de autowereld.

Stijn 1456339 zei:
ah sorry, had alleen de link met de Golf Variant gezien :) Tnx.

De Mondeo is toch ook best ruim?

Total Loss zei:
Mij vallen zo snel een paar dingen op.

Het is een beetje onduidelijk waar die 19k voor aanschaf van de auto vandaan komt en wat de bedoeling daarvan is, feit is wel dat dit een gigantische invloed op eindbedrag heeft ( +38 VW en - 58 BMW ) Verschil is dan namelijk geen bijna 2 tientjes meer maar meer richting de 120 Euro per maand.

Restwaarde van de VW lijkt me echt veel te hoog ingeschat, niemand zit straks op een 10 jaar oude VW met een toch al niet zo'n beste reputatie ( met name juist de GTE ) te wachten.

Zelfde gaat ook wel op voor de diesel van de BMW al lijkt die restwaarde me aannemelijker ( komt met name door lagere aanschafprijs )

Heb je ook al eens berekend of een benzineauto geen optie is? Zo heel erg veel ga je ook weer niet rijden.

19k€ "krijg" ik als compensatie voor het wegvallen van de lease auto (met nog een paar andere voorwaarden...nu geen onderwerp van discussie :))
Als ik daar overheen ga moet ik de rest zelf bijleggen. Vandaar dat het hard doortelt als ik minder dan 19k€ uitgeef...dat stop ik dan in mn zak.

Benzine kan, maar voor een beetje ruime wagen met benzine betaal je wel een pak meer. Dan ga ik snel over die 19k€ heen....daarbij zijn grotere benzine auto's vaak niet zo zuinig (1:13/1:14) wat er in de berekening (samen dus met hoge aanschaf) hard inhakt. Daarom zat ik op de GTE tour. Vwb afschrijving heb je wel een punt ja. In de autoweek kosten calclulator schrijft ie ook harder af dan ik aanneem nu....

speedtouch zei:
Stijn 1456339 zei:

Afschrijving? Dat is toch koffiedik kijken? Als jouw 'toekomstige' auto over een paar jaar in de verkoop komt, hoe is dan de situatie? De afschrijving berekenen is eigenlijk een aanname, er verandert nu al heel veel in de autowereld.

klopt, maar alles is natuurlijk koffie dik kijken. Wat doen de brandstofprijzen, onverwacht onderhoud, MRB ontwikkeling (autobrief 3?) etc.
Overigens heb ik zeer slechte ervaringen met Franse auto's (peugeot 308, 5008, renault megane) dus die vallen wat mij betreft al direct af.

OK duidelijk verhaal omtrent de aanschafprijs.

Dan kan het dus heel erg lonend zijn om aanschafbedrag laag te houden.

Zomaar een idee wat betreft een goedkopere diesel, ruim en erg luxe en bespaard je heel veel geld ( minder voor aanschaf en daardoor ook minder afschrijving ).

Voorbeeldje : Opel Insignia

Je zal de auto over 4 jaar namelijk ook moeten vervangen en neem aan dat je dan niet weer 19k "krijgt" ;)

Die 38 en 58 euro per maand over houden of bij te leggen, neem je mijns inziens onterecht mee in het totaal sommetje. Uiteindelijk zijn de kosten puur de afschrijving. In jouw voorbeeld heb je na de vier jaar in beide gevallen de bijna 8k over. In het geval van de BMW de 3k nu overgehouden en de 5k restwaarde. In het geval vd VW de 10k restwaarde minus de 1,5k eigen geld die er ingestoken is.
Of de ingeschatte restwaarde juist is, is dan weer een andere discussie. De VW is zoals al werd opgemerkt, mijns inziens ook wel aan de hoge kant ingeschat.

Stijn 1456339 zei:
speedtouch zei:
Stijn 1456339 zei:

klopt, maar alles is natuurlijk koffie dik kijken. Wat doen de brandstofprijzen, onverwacht onderhoud, MRB ontwikkeling (autobrief 3?) etc.
Overigens heb ik zeer slechte ervaringen met Franse auto's (peugeot 308, 5008, renault megane) dus die vallen wat mij betreft al direct af.

Tijden veranderen echter.

Als je nu kijkt naar de zeer betrouwbare Engelse Reliability Index dan zie je dat bijvoorbeeld Renault tegenwoordig opvallend goed scoort op betrouwbaarheid en kosten. En dat Peugeot het ook steeds beter doet.

Ervaringen uit het verleden zeggen vaak heel weinig over de kwaliteit van de huidige auto's. In dit overzicht zie je dat de BMW 5 relatief duur is in reparatiekosten, en met een score van 158 op betrouwbaarheid relatief laag scoort op betrouwbaarheid. De Passat is met een score van 143 niet veel beter. (100 is gemiddeld)

Ik ben zelf wel groot fan de BMW 5 serie, maar de auto staat zeker niet bekend als goedkope auto om te rijden.

Bij deze ruime auto's houd je 7 tot 8k in je zak en kunnen vast nog wel 5 jaar mee.

V70
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139365611/Android?s=199-50-48-0-3-46

Mazda 6
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/141779134/Android?s=199-50-48-0-3-19

V70
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143036386/Android?s=199-50-48-0-2-6

Insignia
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/140389125/Android?s=199-50-48-48-1-15

CX5
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/143143332/Android?s=199-50-48-0-2-41

Tussenstand: GTE gaat van het lijstje. Blijft wel een diesel over, met name dus omdat deze nu zeker <19k€ gaan kosten en het geld dat ik overhoud als onderhoudspotje kan inzetten.

Obv bovenstaande lijstje iets aangepast:
- BMW 518d - 15890€
- Skoda Superb - 17650€
- Renault Talisman - 15900€ (gewijzigd....zoek wel een automaat, die van 14k was met handbak)

BMW: 208 + 164 + 107 + 148 + 156 - 58 = €725 (€517)
Skoda: 256 + 127 + 107 + 127 + 143 - 29 = €732 (€475)
Renault: 248 + 127 + 107 + 136 + 146 - 95 = €706 (€458)

Daarbij ga ik uit van restwaarde resp. 6k€, 5k€, 4k€. Tussen de haakjes kosten per maand zonder afschrijving.

Dat wordt wel een interessant plaatje. Dan moet ik me zelf alleen nog overtuigen dat een Renault rijden een goed idee is. kan weinig over betrouwbaarheid van een Talisman vinden.

Volvo V60 automaat
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/141904607/Android?s=91-41-19-0-2-28

Stijn 1456339 zei:
helaas veel te klein. heb de "3kidsopdeachterbankproef" gedaan bij de overbuurman, maar dat gaat echt niet passen

Eens. Dan kan je veel beter voor een late V70 gaan. Die zij in het eind van hun leven als Polar(+) helemaal volgestopt met luxe als standkachel, radar gestuurde cruise etc...

Als diesel (d3 of d4) zijn die vrij goed te vinden voor je budget.

Benzine zo ik op dit moment niet naar kijken. Heb zelf een ruime dieselstation voor de deur en door een virus rijd ik een stuk minder. Maar nu een diesel inruilen voor een enigszins vergelijkbare benzine is ontstellende kapitaalvernietiging.

Ik zou in ieder geval not het volledige bedrag uitgeven. Heb je nog wat voor onderhoud en eventueel de volgende aanschaf.
Voor 15k moet een auto toch nog wel 5 jaar mee kunnen als je 25 tot 30.000 km per jaar doet.

De ANWB heeft een occasiontest van de Renault Talisman.

Neem er een van de productie vanaf met 2017, dan heb je het verbeterde multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto. Renault gaf op de Talisman 3 jaar fabrieksgarantie. De 1.5 DCI heeft een distributieriem, en de 1.6 DCI een distributieketting. De ketting wordt met olie gesmeerd, belangrijk voor de levensduur van de ketting is dat de olie op tijd vervangen is. Een merk als Mercedes heeft de afgelopen jaren veel gebruik gemaakt van Renault diesels.

Over de inruilwaarde van de 5 serie, Talisman, Superb, Mondeo, Insignia of iets vergelijkbaars is weinig zinnigs te zeggen. Ga er van uit dat grote en zware diesels over een paar jaar niet erg gewild zullen zijn op de Nederlandse markt, de inruilwaarde zal dus niet al te hoog zijn. Reken je in de voorbeelden niet rijk met een hogere inruilwaarde die kan dan tegen vallen.

Bij een Mazda 6 zou ik eerder een benzine nemen, de diesels van Mazda waren niet geweldig.

Veel succes.

ak2 zei:
Reken je in de voorbeelden niet rijk met een hogere inruilwaarde die kan dan tegen vallen.

Dat probeerde ik ook al duidelijk te maken. Verder heb ik me laten vertellen dat een servicebeurt voor een BMW nogal kan afwijken van bijv. een Renault (van hetzelfde formaat) oftewel veel duurder.
Als ik TS was zou ik zeker gaan proefzitten in een Talisman station, een Mondeo station en een Superb station.

Total Loss zei:
Jawel hoor, zie 24-04-2021 11:15 ;)

Yes...beetje verstopt geef ik toe

De Mondeo valt bij voorbaat af, dat vind ik echt een gigantisch gezapige auto.

Duik eens verder in de combi Superb, Talisman, 5 touring.

Valt me overigens op dat er helemaal niemand is geweest die mijn case gte (hybride) vs diesel heeft betwist. Blijkbaar de goeie richting om wel op diesel te mikken.

Stijn 1456339 zei:
De Mondeo valt bij voorbaat af, dat vind ik echt een gigantisch gezapige auto.

Duik eens verder in de combi Superb, Talisman, 5 touring.

Valt me overigens op dat er helemaal niemand is geweest die mijn case gte (hybride) vs diesel heeft betwist. Blijkbaar de goeie richting om wel op diesel te mikken.

* Superb lijkt me net zo gezapig :T

* Superb is een VAGmobiel uit de tijd v/h sjoemelschandaal, ben je dus bewust dat er een gerede kans is op malheur/onkosten

* zowel Superb als de 5-serie zijn auto's afkomstig van concerns die betrouwbaarheid en lage onkosten niet als prioriteit hebben....de Mondeo scoort dan vaak beter!

* een Mazda 6 combi is misschien een out-of-the-box kandidaat?

* denk ook eens aan combinatie benzine + LPG: is wel een investering maar je rijdende kosten dalen fors

ps what about die Kia Optima automaat? 2017, onder max budget

de optima is een mooie kandidaat ,wellicht ook nog fabrieksgarantie, alleen is dat bij een diesel vaak niet meer zo heel lang meer ivm de kilometerstand.

bij de Superb goed checken of die van na de sjoemeltijdperk is.

Een i40 is nog leuk als je een budgettip zoekt.

Niet alles gelezen, maar mijn ervaring met de 5-serie:
Zeer dure onderdelen en niet bepaald robuust. Luchtvering (altijd op Touring), sensor, accuutje, slotje, spiegeltje, kleppendeksel, remleidingen etcetera. Allemaal van die €500 (ja de accu ook!) dingetjes die je met 25000km/jaar zeker tegen gaat komen. Banden zijn ook niet bepaald gratis, gemotoriseerde klep en stoelen is altijd een risico etc.

Het is wel een heerlijke reisauto en ik denk dat je nergens anders zo mee volgepakt met gezin door de bergen kan scheuren, maar of je dat echt wil ;)

Oja: pas op met de elektrische kilometers bij een plugin, bij kou en hitte moet je toch op je motor gaan rijden.

V0RQ zei:
Niet alles gelezen, maar mijn ervaring met de 5-serie:
Zeer dure onderdelen en niet bepaald robuust. Luchtvering (altijd op Touring), sensor, accuutje, slotje, spiegeltje, kleppendeksel, remleidingen etcetera. Allemaal van die €500 (ja de accu ook!) dingetjes die je met 25000km/jaar zeker tegen gaat komen. Banden zijn ook niet bepaald gratis, gemotoriseerde klep en stoelen is altijd een risico etc.

Het is wel een heerlijke reisauto en ik denk dat je nergens anders zo mee volgepakt met gezin door de bergen kan scheuren, maar of je dat echt wil ;)

Oja: pas op met de elektrische kilometers bij een plugin, bij kou en hitte moet je toch op je motor gaan rijden.

En is dat dan 500 euro per dingetje of alle dingetjes bij elkaar? :)
In mijn berekening houd ik rekening met 1800 euro onderhoud (incl banden) per jaar gemiddeld. Is dat te conservatief dan?

Vwb hybride: die is inmiddels inderdaad al van mijn lijstje af (zie eerst post voor uitgangspunten)....maar zelfs met elke rit de accu leeftijden (25km per volle accu gemiddeld) rekent het zich niet. Zware auto en dus hoog benzine verbruik als de accu leeg is.

Wat mijn eigen ervaringen met mijn laatste twee Renault's is dat ze bijzonder goedkoop in onderhoud en reparaties zijn. Tussen de beurten door ging ook (vrijwel) niets stuk.

Renault werkt met vaste, scherpe tarieven, en heeft een goedkope en goede onderdelenlijn voor Renault's van 5 jaar en ouder. Voor een Renault Talisman 1.5 DCI automaat kost een A beurt € 128,00 en een B beurt € 275,00, een A en B beurt samen kost met duur interieur filter van € 45,00 € 387,00.

Bedenk dat sommige dingen leuk zijn zoals een groot open dak en elektrische kofferbak zolang het natuurlijk heel blijft, maar relatief duur kunnen zijn om te laten repareren.

Bekijk de verschillende opties gewoon goed.

Stijn 1456339 zei:
...
En is dat dan 500 euro per dingetje of alle dingetjes bij elkaar? :)
In mijn berekening houd ik rekening met 1800 euro onderhoud (incl banden) per jaar gemiddeld. Is dat te conservatief dan?
....

Nee minimaal per dingetje.
Ik ga er geen Excel studie van maken om jouw berekening te staven, maar je gaat vrij veel rijden met een auto met 160.000km. Ik rijd hem nu van 80.000 naar 130.000 in 6 jaar, heel weinig dus, met winterwielen dus mijn banden gaan ook niet hard.
Laat ik het zo zeggen:
Menig auto heeft geen luchtbalgen, gemotoriseerde klep, - dak, stoelen, peperdure accu en misschien zelfs geen xenon.
Het is allemaal heerlijk luxe, maar als het kapot gaat ben je aan de beurt. Op een kale bak van een ander merk zit het niet en het kan dus ook niet kapot.

Terug
Bovenaan