Stijn 1456339
Net ingestapt
Sta op het punt een nieuwe wagen te kopen. Ik kom uit de lease en mag nu zelf iets kopen. Keus voor mij is diesel of hybride.
Mijn cijfers:
KM: ik reed 25-30k km per jaar, Ik houd er rekening mee dat ik gemiddeld nog 3,5 dag/wk naar kantoor ga, inclusief weekend en vakantie km dan kom ik op ca 24k km per jaar
Grootste deel is snelweg (van de 58km enkele reis is ca 6 km binnen de bebouwde kom)
Budget
Ik heb 19k€ beschikbaar gekregen (vanuit een regeling met werkgever). Dit is nergens anders voor bedoeld dan voor een auto. Eventueel kan ik zelf nog iets bijleggen, maar wil niet meer dan 1-2k€ bijleggen
Mijn keuzes
1. VW Passat GTE variant met max 120k km (ivm batterij garantie). Kosten zo ongeveer 20,5k€
2. BWM 5 Touring 518d. Heb er 1 op het oog met 166k km, maar kost zo'n 15,5k€. Veel km minder probleem, want ik weet dat dit blok makkelijk een paar ton loopt. Wel onder behoud van technische aankoopkeuring
Mijn berekening (gerekend over 4 jaar met 24k km per jaar)
- Aanschaf: bij de bimmer houd ik ca 3k€ over die ik voor de auto apart kan houden. De VW kost me 1,5k€. Als ik dat dan terug reken naar maand, dan kost de VW me €38 euro per maand, de BMW scheelt me €58
- Afschrijving: ik ga er vanuit dat beide auto's 10k€ afschrijven over 4 jaar. Dus de VW reken ik met restwaarde 10k€, de BMW met 5k€
- MRB: €43 voor de VW, €164 voor de BMW....
- Verzekering: BMW 10tje per maand duurder dan de VW, €107 vs €97(ex lease, dus geen idee wat mijn schadevrije jaren zijn)
- Onderhoud: €126 voor de VW, €148 voor de BMW (obv autoweek kosten)
- Brandstofkosten (zelf berekend, aangezien autoweek obv fabriekswaardes rekent). BMW ga ik uit van 1:17 obv verbruiksmonitor, dus met genoemde kilometrage en een diesel prijs van 1,36 kom ik op 156€.
Voor de GTE reken ik wat ingewikkelder: ga uit van een accu waar ik 25km (van de 58) uit haal (dus elke dag woon-werk en terug leeg rijden en dan weer opladen). Verder reken ik weekend kilometers waar ik 80% elektrisch rijd en een vakantie (2500km) waarvan ik 10% electrisch rijd. Een volle accu kost me ongeveer 2,5 euro (praktijk waarde). Als ik benzine rijd reken ik met een verbruik van 1:14. Als ik dan alles optel kom ik op een brandstofverbruik van €221 euro
Opgeteld
Sommetje: afschrijving+belasting+verzekering+onderhoud+brandstof+eigen geld
VW: 219 + 43 + 97 + 126 + 221 + 38 = €743
BMW: 208 + 164 + 107 + 148 + 156 - 58 = €725
De vraag
Reken ik mezelf rijk? probeer ik me zelf nu een BMW aan te smeren of klopt deze berekening?
Wie schiet hier een gat in?
In mijn aanname initieel ging ik er altijd vanuit dat Hybride per definitie goedkoper zou zijn, doordat je toch bijna 25 van de 58 km elektrisch kan rijden, maar dat lijkt dus tegen te vallen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaren
Mijn cijfers:
KM: ik reed 25-30k km per jaar, Ik houd er rekening mee dat ik gemiddeld nog 3,5 dag/wk naar kantoor ga, inclusief weekend en vakantie km dan kom ik op ca 24k km per jaar
Grootste deel is snelweg (van de 58km enkele reis is ca 6 km binnen de bebouwde kom)
Budget
Ik heb 19k€ beschikbaar gekregen (vanuit een regeling met werkgever). Dit is nergens anders voor bedoeld dan voor een auto. Eventueel kan ik zelf nog iets bijleggen, maar wil niet meer dan 1-2k€ bijleggen
Mijn keuzes
1. VW Passat GTE variant met max 120k km (ivm batterij garantie). Kosten zo ongeveer 20,5k€
2. BWM 5 Touring 518d. Heb er 1 op het oog met 166k km, maar kost zo'n 15,5k€. Veel km minder probleem, want ik weet dat dit blok makkelijk een paar ton loopt. Wel onder behoud van technische aankoopkeuring
Mijn berekening (gerekend over 4 jaar met 24k km per jaar)
- Aanschaf: bij de bimmer houd ik ca 3k€ over die ik voor de auto apart kan houden. De VW kost me 1,5k€. Als ik dat dan terug reken naar maand, dan kost de VW me €38 euro per maand, de BMW scheelt me €58
- Afschrijving: ik ga er vanuit dat beide auto's 10k€ afschrijven over 4 jaar. Dus de VW reken ik met restwaarde 10k€, de BMW met 5k€
- MRB: €43 voor de VW, €164 voor de BMW....
- Verzekering: BMW 10tje per maand duurder dan de VW, €107 vs €97(ex lease, dus geen idee wat mijn schadevrije jaren zijn)
- Onderhoud: €126 voor de VW, €148 voor de BMW (obv autoweek kosten)
- Brandstofkosten (zelf berekend, aangezien autoweek obv fabriekswaardes rekent). BMW ga ik uit van 1:17 obv verbruiksmonitor, dus met genoemde kilometrage en een diesel prijs van 1,36 kom ik op 156€.
Voor de GTE reken ik wat ingewikkelder: ga uit van een accu waar ik 25km (van de 58) uit haal (dus elke dag woon-werk en terug leeg rijden en dan weer opladen). Verder reken ik weekend kilometers waar ik 80% elektrisch rijd en een vakantie (2500km) waarvan ik 10% electrisch rijd. Een volle accu kost me ongeveer 2,5 euro (praktijk waarde). Als ik benzine rijd reken ik met een verbruik van 1:14. Als ik dan alles optel kom ik op een brandstofverbruik van €221 euro
Opgeteld
Sommetje: afschrijving+belasting+verzekering+onderhoud+brandstof+eigen geld
VW: 219 + 43 + 97 + 126 + 221 + 38 = €743
BMW: 208 + 164 + 107 + 148 + 156 - 58 = €725
De vraag
Reken ik mezelf rijk? probeer ik me zelf nu een BMW aan te smeren of klopt deze berekening?
Wie schiet hier een gat in?
In mijn aanname initieel ging ik er altijd vanuit dat Hybride per definitie goedkoper zou zijn, doordat je toch bijna 25 van de 58 km elektrisch kan rijden, maar dat lijkt dus tegen te vallen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaren