Aanschaf elektrische auto 2026 budget €15k (occasion)

Luuk 9944978

Net ingestapt
Ik ben van plan onze Opel Corsa 2009 te vervangen voor een elektrische auto. Plan is om dat over ongeveer een jaar te doen, heb geen haast, maar wil me wel alvast verdiepen.

Deze auto is vooral bedoeld voor woon-werk verkeer, maar daarbij is een range van >200km (ook in de winter) gewenst. Op dit moment zie ik met het huidige budget als optie een opel corsa-e, peugeot 208e (geloof dat deze niet echt verschillen van elkaar) of een ID3.

Wensen:
1. Voorzien van enige luxe zoals een achteruitrij camera, evt stoelverwarming. Heb het idee dat elektrische autos sowieso al voorzien zijn voor mooie uitvoeringen, dus verder geen bijzondere eisen.
2. Wegenbelasting, geen mens weet wat er gaat gebeuren, maar daarom het liefst geen SUV met 1800-1900kg.
3. Uiterlijk, hier kunnen jullie niks mee, maar een renault zoë, nissan leaf, ionic is niet helemaal mijn smaak.
4. Goedkoop kunnen rijden vind ik belangrijk, zie ook punt 2, maar zoals bij de ID3 heeft een 20inch band geen voorkeur, ook al ziet dat er stoer uit?

Tot slot, ik kan thuis laden, maar ook die voorziening moet nog gefixed worden (nu 1-fase groepenkast). Tips hiervoor zijn ook welkom, lijkt me met het oog op de toekomst om de groepenkast naar 3fase te verzwaren en daar een passende lader voor aan te schaffen. Dit lijkt mij totaal €2k te kosten?

Laatst bewerkt:
De groepenkast verzwaren naar 3-fase is sowieso geen overbodige luxe. Niet alleen voor het laden van een elektrische auto, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid elektrische apparaten die men tegenwoordig in huis heeft.

Ik zou sowieso wachten tot volgend jaar om te kijken. Wie weet wat er allemaal vrij komt.
De eerste Niro's komen binnen je budget, maar nu nog met hoge kilometerstand.

Er komen ook veel ID.3's op de markt. Gewoon een interessante auto, al zou ik het liefst een zo recent mogelijke hebben.

Ik zou aanraden om de meterkast te laten aanpassen naar 3 fase.

Volgend jaar zal er meer aanbod zijn van de genoemde elektrische modellen, maar ook bijvoorbeeld de Hyundai Kona.

Misschien is het dan ook interessant om te kijken naar de dan net nieuwe, voordelige Renault Twingo en Dacia Spring.

Je kunt ook naar een BMW i3 kijken. Controversieel ontwerp, maar door z'n carbon plaatwerk licht en daardoor niet zo duur in de mrb. De laatste lichting heeft een 42kWh accu met 300km WLTP, daarmee moet je met rustig rijden wel 200km kunnen halen in de winter. Koop er eentje met snellaadfunctie en je zit goed.

Kan de ID3 aanraden. Ruime, stille auto met goede wegligging. Heb er al jaren eentje van de eerste lichting, 0 problemen.

Kijk je naar een gebruikte auto? Of nieuw? Dan heb je best wel wat (vergelijkende) testen van bijvoorbeeld de ID.3 om te bekijken. Je ziet dan ook verschillende concurrenten (Opel Astra, Renault Mégane die voor je ook best interessant kan zijn, MG 4 of ook de BMW i3). We hebben de ID.3 ook als duurtester gehad dus er is genoeg materiaal. En natuurlijk gebruikerservaringen. Ik zou inderdad wel de groepenkast opwaarderen, daar heb je alleen maar plezier van. Je komt een keer thuis dat je wil laden voor een volgende rit en sneller dan alleen maar éénfase.

Kijk je naar een gebruikte auto? Of nieuw? Dan heb je best wel wat (vergelijkende) testen van bijvoorbeeld de ID.3 om te bekijken. Je ziet dan ook verschillende concurrenten (Opel Astra, Renault Mégane die voor je ook best interessant kan zijn, MG 4 of ook de BMW i3). We hebben de ID.3 ook als duurtester gehad dus er is genoeg materiaal. En natuurlijk gebruikerservaringen. Ik zou inderdad wel de groepenkast opwaarderen, daar heb je alleen maar plezier van. Je komt een keer thuis dat je wil laden voor een volgende rit en sneller dan alleen maar éénfase.

Gebruikte auto. Aansluiting naar 3 fase ben ik inmiddels mee bezig, lijkt me toch redelijk onontkoombaar voor de toekomst.

Ik neem de suggesties mee en ben idd bezig met lezen van ervaringen.

Je kan ook voor een hele late, luxe en praktisch nieuwe egolf gaan. Range is winter 180/200km en zomer 230/250km. Heb een egolf en reed laatst in een id3. Kwaliteitsgevoel is echt enorm achteruit gegaan. Alleen de range is niet top voor de rest superfijne auto.

Weegt ook ‘maar’ 1500kg!

De groepenkast verzwaren naar 3-fase is sowieso geen overbodige luxe. Niet alleen voor het laden van een elektrische auto, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid elektrische apparaten die men tegenwoordig in huis heeft.
Als je de meterkast verzwaard naar 3-fase let er dan op dat de auto ook een 3-fase lader heeft. Dat is lang niet altijd zo. De eerste Niro’s en Kona’s hebben geen 3-fase lader en ook de goedkopere uitvoeringen van de ID3 niet.

Ik zou sowieso wachten tot volgend jaar om te kijken. Wie weet wat er allemaal vrij komt.
De eerste Niro's komen binnen je budget, maar nu nog met hoge kilometerstand.
Niro en Kona(met 3-fase lader) zijn wel echte aanraders. Ze versloegen in de test de ID3 en hebben de reputatie een lage accu-degradatie te hebben(niet onbelangrijk)

Kan de ID3 aanraden. Ruime, stille auto met goede wegligging. Heb er al jaren eentje van de eerste lichting, 0 problemen.
Grappig dat het zo kan verschillen. Ik heb een ID.3 Pro uit de eerste lichting (2020) en niets dan problemen gehad met dat ding. Ondanks dat het een erg prettige auto is om te rijden heeft hij vaker bij de garage gestaan dan de Golf die ik daarvoor had. Ik heb van alles ook vervangen en gerepareerd gehad. Van multimedia module tot hoogvoltage accu, laagvoltage accu, spiegel projectoren en nu begint na 4 jaar ook de achteruit-rij-camera te haperen. Soms ineens zwart beeld tijdens het achteruit rijden. Ik zou dus alleen een ID.3 aanraden als je zeker weet dat alle terugroepacties zijn uitgevoerd, systemen up-to-date zijn en vervangen is wat mogelijk. Nee echt ik heb op mijn lease ID.3 facturen voorbij zien komen daar word je bang van. Een nieuwe ID.3 daarentegen zou ik dan eerder wel aandurven.

De markt is enorm in beweging, zou tegen die tijd weer eens kijken. en aanpassingen aan elektra/ zonnepanelen kan natuurlijk nooit kwaad uit te zoeken. Maar zou dat toch ook nog even aankijken, tenminste de laadpaal. Kan in een jaar ook weer iets nieuws voor komen.

Als je de meterkast verzwaard naar 3-fase let er dan op dat de auto ook een 3-fase lader heeft. Dat is lang niet altijd zo. De eerste Niro’s en Kona’s hebben geen 3-fase lader en ook de goedkopere uitvoeringen van de ID3 niet.
Dat had ik idd gelezen. Ik heb iig al afspraken gemaakt om te verzwaren, denk hoe dan ook niet verkeerd. Zal die 3fase tzt wel meenemen in de keus, als in model kiezen dat kan laden via 3fase. En de wallbox/laadpaal zoek ik tzt uit.

De markt is enorm in beweging, zou tegen die tijd weer eens kijken. en aanpassingen aan elektra/ zonnepanelen kan natuurlijk nooit kwaad uit te zoeken. Maar zou dat toch ook nog even aankijken, tenminste de laadpaal. Kan in een jaar ook weer iets nieuws voor komen.
Ja ik blijf het lastig vinden dat de markt zo veranderd. Dan krijg je al snel het gevoel dat je te vroeg instapt, maar dat gevoel kan mogelijk ook nog jaren duren. Het is ook niet zo dat fossiele brandstof auto's geen ontwikkeling doormaken, maar die markt is iig veel meer voorspelbaarder.

Terug
Bovenaan