Aanschaf automaat.

Elvin

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Vanwege een bedrijfsongeluk ben ik genoodzaakt een automaat te kopen. Helaas heb ik niet veel verstand van auto's dus ik dacht laat ik eens advies vragen aan mensen met meer kennis.

Mijn budget is rond de 12.500 euro. En mijn wensen zijn dat ik er voor de aankomende jaren mee kan rijden zonder al teveel onderhoud. Dat hij normaal optrek en een fijn interieur heeft.

Hopelijk kan iemand mij advies geven wat de beste opties zijn?
 
Hoeveel km rij je er per jaar mee? Welke opties zou je graag willen hebben op je auto? Wat mag het kosten per maand? Hoe oud mag de auto zijn?
 
Elvin zei:
Hallo allemaal,

Vanwege een bedrijfsongeluk ben ik genoodzaakt een automaat te kopen. Helaas heb ik niet veel verstand van auto's dus ik dacht laat ik eens advies vragen aan mensen met meer kennis.

Mijn budget is rond de 12.500 euro. En mijn wensen zijn dat ik er voor de aankomende jaren mee kan rijden zonder al teveel onderhoud. Dat hij normaal optrek en een fijn interieur heeft.

Hopelijk kan iemand mij advies geven wat de beste opties zijn?
Wat Jazzik zegt, wat moeten we met deze informatie?
Je hebt een bijna nieuwe Aygo:
Toyota Aygo
toyota-aygo-1-0-x-play-automaat-navigatie-parkeer-camera-airco.jpg

Of een 16 jaar oude S500
S500L
mercedes-benz-s-klasse-500l-1-eigenaar.jpg

Dus ja wat wil je? Benzine of diesel of hybride, hoge of lage zit?
 
Elvin zei:
Hallo allemaal,

Vanwege een bedrijfsongeluk ben ik genoodzaakt een automaat te kopen. Helaas heb ik niet veel verstand van auto's dus ik dacht laat ik eens advies vragen aan mensen met meer kennis.

Mijn budget is rond de 12.500 euro. En mijn wensen zijn dat ik er voor de aankomende jaren mee kan rijden zonder al teveel onderhoud. Dat hij normaal optrek en een fijn interieur heeft.

Hopelijk kan iemand mij advies geven wat de beste opties zijn?

Had je al een auto en ruil je die in?
 
Sorry wat ik al zei ik heb niet veel verstand van autos dus daarom waarschijnlijk te weinig informatie gegeven. Graag een wil ik een hatchback rijden. Ik rij niet meer dan 20.000km per jaar. Ik wil graag auto die niet ouder is dan ongeveer 5 jaar. Bezine of hybride zijn beide goed zolang het maar geen diesel is. En het moet een goed betrouwbare automaat zijn. Ik heb zelf gekeken naar de seat ibiza en volkswagen polo omdat ik weet dat dat altijd wel goede merken zijn alleen qua automaat weet ik het niet. Interieur: navigatie en dat ik muziek kan koppelen zou fijn zijn, airco, de comfortable extras. Of het een lage of hogere zit is maakt niet uit. Hopelijk is dit voldoende informatie?

speedtouch zei:
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/sandero/46549009

Ziet er leuk uit maar is dacia uberhaupt een goede koop?
Ik had een seat ibiza maar doordat die meer dan een jaar stil heeft gestaan heb ik hem naar de sloop gebracht.
 
Ik had een seat ibiza maar doordat die meer dan een jaar stil heeft gestaan heb ik hem naar de sloop gebracht.
 
De VW groep ( audi, seat Skoda, porsche, lamborghini, bentley en VW) staan voor ongeveer de jaren 2005 - 2015 als minder betrouwbaar bekend. Daarna is het waarschijnlijk beter geworden... denken we... eerlijker??

TFSI met DSG automaten wil je liever niet uit die jaren, ook THP van BMW/Peugeot is een beruchte motor.
Hybrides zijn meestal erg goed maar je moet wel van de CVT automaat houden.
Met turbomotoren moet je oppassen, ze rijden echter wel fijn.

Als je gewoon met 6 tot 24 maanden garantie koopt wat zeer gangbaar is voor €12k dan zit je eigenlijk altijd wel goed.. Japanse merken zijn over het algemeen ook erg goed, je ziet dan ook dat die helemaal niet voor turbomotoren kiezen (Mazda) of veel later dan de Europese merken.
 
Een mooie Toyota Yaris 1.5 Hybrid uit 2015 in een kek kleurtje voor €11990
https://www.stam.nl/toyota-yaris-2015-15-hybrid-lease-stam/occ14474825

Automaten van Toyota zijn degelijk gebouwd, net als de rest van de auto eigenlijk. Erg betrouwbaar en ook nog eens zuinig.
Het is een CVT, en daar moet je van houden. Om daar een beslissing over te maken, moet je er eigenlijk gewoon mee proef gaan rijden.

Staan er voor jouw budget aardig wat te koop, dus neem eens een kijkje naar welke je leuk lijkt.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?bmin=2014&pmax=12500&srt=bj-d&trns=14

Of ook een mooie Peugeot 208 1.2 110pk met automaat voor bijna hetzelfde. Dit keer in een mooie kleur wit.

https://www.nefkens.nl/voorraad/10111788-peugeot-208-nefkens-peugeot-naarden-used/

Maar kijk voor de gein eens op Gaspedaal (linkje waarin de filters van de Yaris staan) en vul je eigen criterea in!
 
Oké, een paar (hybride)schoten voor de boeg. Te beginnen met klein (B-segment):
De Toyota Yaris Hybrid, zuinig (gemiddeld werkelijk verbruik 1:20 á 1:21) - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2019&power_s=69&power_e=79&minkm=15000&gearing=3
Voorbeeldje: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/46575340

0-a7ec5e91-3426-420b-91bb-e09676e3aa9c.jpg


Honda Jazz Hybrid, ruim, praktisch, iets minder zuinig. 1:18 á 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1293-Jazz_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2019&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-automaat-panoramadak-navigatie-trekhaak-32019540/details.html

honda-jazz-1-4-hybrid-elegance-automaat-panoramadak-navigatie-trekhaak.jpg


Te klein? Dan twee C-segmenters:
Toyota Auris Hybrid, meer ruimte maar iets minder zuinig dan de Yaris, 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-hybrid-aspiration-aut-ecc-achteruitrijcamera-navi-cruise-led-dagrijverl-lmv-31861266/details.html

toyota-auris-1-8-hybrid-aspiration-aut-ecc-achteruitrijcamera-navi-cruise-led-dagrijverl-lmv.jpg


Wat ouder maar meer luxe? Lexus CT200h, verbruik rond de 1:18 á 1:18,5 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1228-CT_200h.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct200h/46268695

0-0e85a679-81d9-42f2-bb37-3f7c2154afa0.jpg


Nog meer ruimte? Toyota Auris Hybrid TS, verbruik 1:18 á 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&exactmodel=TS&powerunit=2

Voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/46701888

0-8d6f3e9b-f143-4151-8eeb-5e7083cfc512.jpg


Of een Prius, voor zo'n ruime auto écht zuinig: gemiddeld ruim 1:20 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/46624236

0-8a45f5f5-6554-4d28-82a9-558a69c894bf.jpg


Alle Toyota (en Lexus) Hybrides hebben een vrijwel onverwoestbare e-CVT automaat en de hybride techniek is uiterst betrouwbaar (net als de rest van de auto...).
De Honda Jazz Hybrid heeft een "conventionele" CVT met duwband waarvan de speciale CVT olie iedere 2 jaar ververst dient te worden.

PS Waarschuwing: Er worden héél veel import Yarisjes (en niet alleen Yarisjes...) aangeboden. Daarvan is de historie en kilometerstand vaak niet te achterhalen. Zie je aanbiedingen waarvan de prijs wel erg laag lijkt voor bouwjaar en kilometerstand: check dan het kenteken hier: https://ovi.rdw.nl/
Bij een auto die zonder kenteken wordt aangeboden, (zoals deze https://www.stam.nl/toyota-yaris-2015-15-hybrid-lease-stam/occ14474825 in de post van Maaike en ook meteen de eerste op haar gaspedaal link is een import) weet je al genoeg...
a038.gif
 
Elvin zei:
Sorry wat ik al zei ik heb niet veel verstand van autos dus daarom waarschijnlijk te weinig informatie gegeven. Graag een wil ik een hatchback rijden. Ik rij niet meer dan 20.000km per jaar. Ik wil graag auto die niet ouder is dan ongeveer 5 jaar. Bezine of hybride zijn beide goed zolang het maar geen diesel is. En het moet een goed betrouwbare automaat zijn. Ik heb zelf gekeken naar de seat ibiza en volkswagen polo omdat ik weet dat dat altijd wel goede merken zijn alleen qua automaat weet ik het niet. Interieur: navigatie en dat ik muziek kan koppelen zou fijn zijn, airco, de comfortable extras. Of het een lage of hogere zit is maakt niet uit. Hopelijk is dit voldoende informatie?

speedtouch zei:
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/sandero/46549009

Ziet er leuk uit maar is dacia uberhaupt een goede koop?
Ik had een seat ibiza maar doordat die meer dan een jaar stil heeft gestaan heb ik hem naar de sloop gebracht.

Volgens de meeste onderzoeken zijn Japanse en Koreaanse auto's het meest betrouwbaar, de al genoemde Toyota Yaris, Toyota Auris en Honda Jazz zijn dus een prima keus.

De Seat Ibiza en VW Polo met DSG automaat uit deze jaren staan juist niet bekend als heel betrouwbaar, die zou ik zelf niet doen.

De Dacia Sandero is best een hele slimme keus, Dacia gebruikt bewezen Renault techniek, hierdoor staat de Sandero bekend als een betrouwbare auto. Je koopt binnen het budget ook vrijwel nieuwe exemplaren, met
( bijna) 3 jaar fabrieksgarantie. Dus koop je veel zekerheid.

Je zou ook nog een Renault Clio 4 kunnen kiezen, de auto staat bekend als betrouwbaar.
 
Nadeel van de dacia benzine modellen dat ze geen edc bak hebben van Renault , maar semi automaten hebben, daar moet je wel even goed in gaan proefrijden of dat iets voor je is. Een semi automaat is te herkennen aan dat er geen p-stand op zit. Zelf heb ik geen vertrouwen in semi automaten en vind ze maar onbetrouwbaar.
 
Jazzik zei:
Oké, een paar (hybride)schoten voor de boeg. Te beginnen met klein (B-segment):
De Toyota Yaris Hybrid, zuinig (gemiddeld werkelijk verbruik 1:20 á 1:21) - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1287-Yaris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2019&power_s=69&power_e=79&minkm=15000&gearing=3
Voorbeeldje: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/46575340

0-a7ec5e91-3426-420b-91bb-e09676e3aa9c.jpg


Honda Jazz Hybrid, ruim, praktisch, iets minder zuinig. 1:18 á 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1293-Jazz_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2019&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-automaat-panoramadak-navigatie-trekhaak-32019540/details.html

honda-jazz-1-4-hybrid-elegance-automaat-panoramadak-navigatie-trekhaak.jpg


Te klein? Dan twee C-segmenters:
Toyota Auris Hybrid, meer ruimte maar iets minder zuinig dan de Yaris, 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-hybrid-aspiration-aut-ecc-achteruitrijcamera-navi-cruise-led-dagrijverl-lmv-31861266/details.html

toyota-auris-1-8-hybrid-aspiration-aut-ecc-achteruitrijcamera-navi-cruise-led-dagrijverl-lmv.jpg


Wat ouder maar meer luxe? Lexus CT200h, verbruik rond de 1:18 á 1:18,5 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1228-CT_200h.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeldje: https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/ct200h/46268695

0-0e85a679-81d9-42f2-bb37-3f7c2154afa0.jpg


Nog meer ruimte? Toyota Auris Hybrid TS, verbruik 1:18 á 1:19 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&exactmodel=TS&powerunit=2

Voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/46701888

0-8d6f3e9b-f143-4151-8eeb-5e7083cfc512.jpg


Of een Prius, voor zo'n ruime auto écht zuinig: gemiddeld ruim 1:20 - https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=3&powerunit=2

Voorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/46624236

0-8a45f5f5-6554-4d28-82a9-558a69c894bf.jpg


Alle Toyota (en Lexus) Hybrides hebben een vrijwel onverwoestbare e-CVT automaat en de hybride techniek is uiterst betrouwbaar (net als de rest van de auto...).
De Honda Jazz Hybrid heeft een "conventionele" CVT met duwband waarvan de speciale CVT olie iedere 2 jaar ververst dient te worden.

PS Waarschuwing: Er worden héél veel import Yarisjes (en niet alleen Yarisjes...) aangeboden. Daarvan is de historie en kilometerstand vaak niet te achterhalen. Zie je aanbiedingen waarvan de prijs wel erg laag lijkt voor bouwjaar en kilometerstand: check dan het kenteken hier: https://ovi.rdw.nl/
Bij een auto die zonder kenteken wordt aangeboden, (zoals deze https://www.stam.nl/toyota-yaris-2015-15-hybrid-lease-stam/occ14474825 in de post van Maaike en ook meteen de eerste op haar gaspedaal link is een import) weet je al genoeg...
a038.gif

Vind ik toch kort door de bocht. Er zijn dealerorganisaties die hele vrachten jonge kleine auto’s importeren. Er is hier behoefte aan deze auto’s en ze zijn er hier niet. Waarom zou ik daar met een grote bocht om import heen lopen dan? Denk je nou echt dat een grote dealer daar zijn vingers wil branden aan vage auto’s?
 
eerriikk zei:
Vind ik toch kort door de bocht. Er zijn dealerorganisaties die hele vrachten jonge kleine auto’s importeren. Er is hier behoefte aan deze auto’s en ze zijn er hier niet. Waarom zou ik daar met een grote bocht om import heen lopen dan? Denk je nou echt dat een grote dealer daar zijn vingers wil branden aan vage auto’s?

Ik dacht dat ik alleen een waarschuwing gaf en een manier om te checken.
a014.gif

Daarnaast: auto's die nog niet eens op Nederlands kenteken staan, maar wel te koop, maken mij persoonlijk wat huiverig (understatement...).

Overigens blijkt die Yaris uit de link van Maaike WEL een kenteken te hebben (1-ZSN-99) en is geen verkeerd aanbod... Sorry dat ik het kenteken in de teks over het hoofd zag!

Auto's met een erg (verdacht) lage kilometerstand, jong bouwjaar en géén onderhoudshistorie voor een (wederom verdacht) lage prijs...?
c050.gif

Als ik een gebruikte auto mét een goede garantie bij een dealer van het betreffende merk kan kopen, gecheckt schadevrij en met het originele (niet vervalste) onderhoudsboekje plus garagerekeningen, dan wordt het een iets ander verhaal.
 
Auto encyclopedie zei:
Nadeel van de dacia benzine modellen dat ze geen edc bak hebben van Renault , maar semi automaten hebben, daar moet je wel even goed in gaan proefrijden of dat iets voor je is. Een semi automaat is te herkennen aan dat er geen p-stand op zit. Zelf heb ik geen vertrouwen in semi automaten en vind ze maar onbetrouwbaar.

Klopt Dacia gebruikt inderdaad semi automaten, natuurlijk zit er meer aan dan met een een gewone handbak, maar de kans dat er iets stuk gaat bij een hele jonge auto is gewoon erg klein. ( en anders is er fabrieksgarantie)

Bij een rustige rijstijl gaat het prima met een semi automaat. Een proefrit is zeker aan te bevelen, bij haastige bestuurders schakelt de bak niet altijd even soepel. De onderhouds en reparatiekosten bij Dacia zijn over het algemeen laag. Dacia hoort al jaren bij de betrouwbaarste Europese auto's, doordat ze bewezen en uitontwikkeld techniek gebruiken. Een Dacia is dus zeker een slimme en voordelige keus.
 
ak2 zei:
Auto encyclopedie zei:
Nadeel van de dacia benzine modellen dat ze geen edc bak hebben van Renault , maar semi automaten hebben, daar moet je wel even goed in gaan proefrijden of dat iets voor je is. Een semi automaat is te herkennen aan dat er geen p-stand op zit. Zelf heb ik geen vertrouwen in semi automaten en vind ze maar onbetrouwbaar.

Klopt Dacia gebruikt inderdaad semi automaten, natuurlijk zit er meer aan dan met een een gewone handbak, maar de kans dat er iets stuk gaat bij een hele jonge auto is gewoon erg klein. ( en anders is er fabrieksgarantie)

Bij een rustige rijstijl gaat het prima met een semi automaat. Een proefrit is zeker aan te bevelen, bij haastige bestuurders schakelt de bak niet altijd even soepel. De onderhouds en reparatiekosten bij Dacia zijn over het algemeen laag. Dacia hoort al jaren bij de betrouwbaarste Europese auto's, doordat ze bewezen en uitontwikkeld techniek gebruiken. Een Dacia is dus zeker een slimme en voordelige keus.

Het % Dacia met een semi automaat is natuurlijk ook heel laag, dus dat zegt meer over de gemiddelde betrouwbaarheid. Dacia's was tot voor kort alleen maar verkrijgbaar met handbak. Voorbeeld Suzuki is ook ontzettend betrouwbaar , maar ook daar lees je klachten over de semi automaat.
 
Je hebt inderdaad gelijk @Jazzik. Er worden heel veel auto's geïmporteerd waarvan kilometerstanden en boekjes niet kloppen. Zeker iets om naar uit te kijken. Echter zullen de meeste grote en merkdealers zich echt niet branden aan importauto's waarvan de historie niet duidelijk is, ten slotte staan ze wel ergens voor. Je moet meer uitkijken bij handelaars en bedrijven die zich richten op 2e hands auto's. Toen wij opzoek waren naar de Mii zijn we ook veel meer import tegen gekomen als orgineel Nederlands, stuk voor stuk een op het oog betere aanbieding en lagere kilometerstand. Dan weet je gewoon dat dat niet klopt.
Zo hadden wij ook een bedrijf in de buurt zitten, autobedrijf De Vries (zitten tegenwoordig in Boxmeer geloof ik) Eigenaar gaf trots toe dat de gehele inventaris uit Duitsland was gehaald en dat ze zelf de kwaliteit van de auto's garandeerden, maar er dan niet zomaar garantie op wilden geven. Ook hadden deze auto's allemaal verdacht lage km standen. Lijkt me in een land als Duitsland waar zeker in de meer afgelegen gebieden veel kilometers gereden worden een beetje vaag. Daarnaast is de kans ook groot dat het schadeauto's zijn die ingekocht worden en dan in Nederland hersteld worden. Scheelt namelijk een grote BPM heffing die ze anders moeten betalen, en nietsvermoedende of onoplettende kopers kopen de auto toch wel met mogelijk alle gevolgen van dien.
 
Ik raad de CT200h aan :)

Heel betrouwbaar, goede automaat (CVT eist wat gewenning maar rijdt goed), hoogwaardig interieur, standaard al best luxe, en ze zijn (bijna) allemaal origineel Nederlands!
 
Het loont ontzettend om naar een Prius plug-in te kijken, dus eventueel budget verhogen, deze rijd ook ontzettend zuinig als je niet gaat stekkeren, is wel zwaarder dan de gewone Prius, maar op de gewone krijg je geen korting op de wegenbelasting.

Nadeel is dat de volt en of ampera puur elektrisch verder komen
 
Jazzik zei:
eerriikk zei:
Vind ik toch kort door de bocht. Er zijn dealerorganisaties die hele vrachten jonge kleine auto’s importeren. Er is hier behoefte aan deze auto’s en ze zijn er hier niet. Waarom zou ik daar met een grote bocht om import heen lopen dan? Denk je nou echt dat een grote dealer daar zijn vingers wil branden aan vage auto’s?

Ik dacht dat ik alleen een waarschuwing gaf en een manier om te checken.
a014.gif

Daarnaast: auto's die nog niet eens op Nederlands kenteken staan, maar wel te koop, maken mij persoonlijk wat huiverig (understatement...).

Auto op kenteken zetten is BPM betalen. Voor de cashflow is het beter dat pas bij verkoop te doen.
 
Bedankt voor alle reacties. Zoals ik het nu lees zijn de beste opties: Toyota hybrid, Honda jazz hybrid of de Lexus Ch200. Alle 3 leuke auto's.
Mijn voornaamste gevoel gaat nu uit naar de toyota hybrid omdat ik daar de meest positieve verhalen over hoor. Wanneer ik naar een automaat ga kijken zijn er punten waar ik goed op moet letten bij deze auto's?
 
Elvin zei:
Bedankt voor alle reacties. Zoals ik het nu lees zijn de beste opties: Toyota hybrid, Honda jazz hybrid of de Lexus Ch200. Alle 3 leuke auto's.
Mijn voornaamste gevoel gaat nu uit naar de toyota hybrid omdat ik daar de meest positieve verhalen over hoor. Wanneer ik naar een automaat ga kijken zijn er punten waar ik goed op moet letten bij deze auto's?

De rijeigenschappen moet je ding zijn bij hybride in combinatie met een cvt automaat. Je moet niet haast hebben, want dan gaat de motor loeien.
 
Auto encyclopedie zei:
Elvin zei:
Bedankt voor alle reacties. Zoals ik het nu lees zijn de beste opties: Toyota hybrid, Honda jazz hybrid of de Lexus Ch200. Alle 3 leuke auto's.
Mijn voornaamste gevoel gaat nu uit naar de toyota hybrid omdat ik daar de meest positieve verhalen over hoor. Wanneer ik naar een automaat ga kijken zijn er punten waar ik goed op moet letten bij deze auto's?

De rijeigenschappen moet je ding zijn bij hybride in combinatie met een cvt automaat. Je moet niet haast hebben, want dan gaat de motor loeien.

Zelf rij ik nu 'pas' 2 weken in een CT200h maar ik stoor me helemaal niet aan dat loeien.
Zeg nou zelf, hoevaak ga je met een handbak 2 versnellingen terug om hem daarna in het rode toerengebied te jagen? Waarom met een CVT wel plankgas gaan dan?
Met 90% gas kom je ook goed vooruit en dan maakt de motor helemaal geen overdreven geluid.
 
Dat "loeien"
d078.gif
met die CVT is wel een eigen leven gaan leiden door toedoen van het autojournaille...
a042.gif
 
Ik snap heus wel wat ze bedoelen. Maar het slaat nergens op om een CVT plankgas te trappen en dan te klagen dat je de motor hoort.
Als je een handbak plankt tot in het rode gebied hoor je de motor ook, maar daar wordt nooit over geschreven.
 
Jazzik zei:
Dat "loeien"
d078.gif
met die CVT is wel een eigen leven gaan leiden door toedoen van het autojournaille...
a042.gif
Dat is gewoon een feit en het niks met het door jou genoemde groep te maken. Die dingen loeien nou eenmaal als je veel gas geeft.
 
Jazzik zei:
Epica zei:
Dat is gewoon een feit en het niks met het door jou genoemde groep te maken. Die dingen loeien nou eenmaal als je veel gas geeft niet weet hoe er mee om te gaan.
Dat excuus kan je natuurlijk gebruiken om iets goed te praten, maar het is en blijft gewoon een feit dat ze loeien, kan je wel krampachtig beweren dat het niet zo is, maar dan steek je alleen maar je kop in de grond. Maar het is aan de TS om te kijken wat hij daar van vind.
 
Het is heel simpel, als je plankgas met een 4 cilinder motortje zonder turbo gaat dan hoor je relatief veel motor geluid, veel andere merken werken met kleinere turbo benzines met als voordeel dat je niet zover door hoeft te trekken omdat je toch al snel voldoende koppel hebt, dat is zeker stiller. En uiteraard hebben veel mensen in een diesel (met dus ook turbo) gereden en ja ook daar hoef je niet ver door te halen en is optrekken stiller.

Echter als je in een normale vergelijkbare benzine auto zonder turbo maximaal op wilt trekken ga je zeker ook de motor goed horen. Maar als ik met de Auris plankgas de snelweg op ga merk ik dat in 99% van de gevallen ik er veel harder op ga dan de auto's achter me (uitzonderingen die in een echt snelle wagen gas geven uiteraard daar gelaten). Als ik net met de meter rond het begin van de power stand blijf trek ik redelijk normaal op en is de motor niet erg aanwezig. Maar het leuke zijn de stukken waar je eenmaal op cruise snelheid bent, dan zakken de toeren in tot een lager niveau dan bij vergelijkbare wagens, heb er wel eens een OBD 2 meter aan gehangen om de toeren in te zien en die waren lager dan onze V70 D5 op cruisesnelheid. Dus in de meeste rijomstandigheden is de auto juist erg stil, bij momenten waar je hem echt de sporen geeft is de motor even flink aanwezig, dat past bij een 4 cilinder zonder turbo. Overigens is hij dan ook echt niet heel erg langzaam, had er laatst een collega naast zitten die zelf een Leon 1.5T rijdt en toen ik vanaf indraaien meteen het gas vloerde en de auto dus direct reageerde en ik met ruim boven de toegestane snelheid invoegde gaf hij aan de auto veel vlotter te vinden dat gedacht, vooral omdat hij zo snel op het gas reageerde.

Nog even ontopic: qua degelijkheid hoef je nergens op te letten bij een Toyota eCVT, die dingen zijn foolproof, enige tip om iedere 100K/150K KM er even verse olie in te laten gooien voor een euro of 85, dan hebben ze zo ongeveer het eeuwige leven, daar kan geen enkele andere automaat (of handbak!) tegenop, voor een uitgebreid verhaal zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58878176

In het begin even wennen aan de juiste gasstand maar eenmaal gewend wil je niet meer terug naar een X aantal verzetten, beetje ouderwets :p Ik heb de mijne overigens in de ECO stand staan, past beter bij het karakter van de auto vind ik en het voordeel is dat hij bij een groter bereik van het gaspedaal binnen de ECO stand blijft en dus beter te doseren is.

En dat de autojournalisten er zo over schijven kan ik begrijpen, die testen normaal relatief kort een auto en gaan dan uiteraard ook even lekker doortrekken, en ben je dan de (kleine) turbo torretjes gewend dan is dit even anders. Ga je de auto voor langere tijd voor normaal rijden gebruiken dan ga je de eCVT echt wel waarderen.
 
Ik sluit me helemaal aan bij dreamer. Het vergt wat aanpassing in je rijstijl, maar als je gedoseerd gas geeft blijft het geloei in mijn Prius gewoon uit. Maar het is een ongewone ervaring omdat we allemaal zijn opgegroeid met het geluid van conventionele auto's. Maar het went snel. Ik ben er zeer tevreden mee.
 
kalman zei:
Ik sluit me helemaal aan bij dreamer. Het vergt wat aanpassing in je rijstijl, maar als je gedoseerd gas geeft blijft het geloei in mijn Prius gewoon uit. Maar het is een ongewone ervaring omdat we allemaal zijn opgegroeid met het geluid van conventionele auto's. Maar het went snel. Ik ben er zeer tevreden mee.

Ik heb er ook veel ervaring mee en dat loeien stoorde mij. Als ik vlot wil invoegen in een CVT, kiest ie meteen een hoog toerental en houdt dat vast tot de snelheid bereikt is. In een handschakel of reguliere automaat, kan er gewoon doorgeschakeld worden en houdt ie de hoge toeren NIET vast. Dat is nogal een verschil. Een hybrid rijdt lekker als je hem op 60% rijdt.En daar kom je heel ver mee hoor. Ik heb de Auris Hybrid los van dat geloei (hernemingen met cruise control en bergen, voornamelijk invoegen) als fijne auto ervaren.
 
Terug
Bovenaan