Aanschaf advies kleine diesel <€7000

Sgh

Startmotor
Beste mensen,

Vanwege een nieuwe baan moet ik helaas afscheid nemen van mijn lease auto en moet ik zelf een auto gaan aanschaffen. Ik ga alleen voor werk al 190 km per dag rijden, 5 dagen in de week. 48000 per jaar zakelijke KMS dus. Om deze reden ben ik me aan het oriënteren op kleine diesel auto’s, die toch comfortabele stoelen hebben en betrouwbaar zijn. De zakelijke KMS zijn overigens 90% snelweg of n wegen (100 kmpu). Privé ga ik wel eens een weekendje weg etc en ik mag graag kamperen. Omdat b segmenters niet hele grote laadruimte hebben is een dakkoffer een goede optie. Dit scheelt in de maandelijks wegenbelasting als ik voor een zwaardere c segmenter zou gaan

Een vriend van mij had een ds3 1.6 hdi die hem erg beviel. Heb er zelf ook enkele uren achter elkaar mee gereden en her is een erg fijne auto. Op marktplaats kom ik ds3 met rond de 160.000 KMS tegen. Is dit een goede investering of raden jullie andere betrouwbare niet al te zware diesel auto’s aan? Elektrisch is trouwens geen optie. Budget tot €7000 ongeveer.

De DS3 1.6 HDI is inderdaad een hele goede keus om comfortabel en relatief voordelig veel kilometers te rijden, we hebben zelf sinds 2014 het broertje de Citroën C3. De C3 is vijf deurs en is softer afgesteld dan de DS3.

Andere goede opties zijn de Peugeot 208 met de zelfde diesel,
en Renault Clio die ook als estate is geleverd, de phase 2 kwam in de loop van 2016 en heeft mooiere materialen en een betere afwerking

Heb je ook de 1.6 diesel variant in de c3? Kun je iets zeggen over de betrouwbaarheid van de auto in zijn algemeenheid? Ik lees online niet heel veel gekke dingen. Ik wel er zo’n 3 jaar in rond rijden dus het zou fijn zijn als ik de 300.000 kan aantikken. Is dit in jouw ogen reeel ?

Renaults met de 1.5 DCI zijn ook fijne auto's. Maarre, 48k zakelijke kms? Ik kom wat lager uit. 46 weken a 5 dagen zit ik ruim onder de 44k km.

vertmaori zei:
Renaults met de 1.5 DCI zijn ook fijne auto's. Maarre, 48k zakelijke kms? Ik kom wat lager uit. 46 weken a 5 dagen zit ik ruim onder de 44k km.

Ik doe niet aan vakanties! &#128514; Deze ben ik vergeten mee te nemen in de berekening. Zakelijk rond de 42k dan.

Sgh zei:
Heb je ook de 1.6 diesel variant in de c3? Kun je iets zeggen over de betrouwbaarheid van de auto in zijn algemeenheid? Ik lees online niet heel veel gekke dingen. Ik wel er zo’n 3 jaar in rond rijden dus het zou fijn zijn als ik de 300.000 kan aantikken. Is dit in jouw ogen reeel ?

Onze Citroën C3 1.6 e-HDI heeft inmiddels 219000 km gereden.
De motor is erg goed, betrouwbaar en zuinig, als je gewoon om de 20.000 km de olie ververst en netjes omgaat met de techniek dan haalt de auto makkelijk de 300.000 km. Onze auto is niet meer helemaal kraak en piepvrij op slecht wegdek, maar rijdt nog steeds prima

Er gaat niet heel veel kapot, en onderdelen zoals de aircocondensor, radiateur, accu, remschijven en blokken ed. zijn goedkoop. Of de koppeling en turbo de 300.000 km haalt hangt af van de rijstijl van de vorige eigenaar, en van je zelf.
Bij onze auto is dit nog orgineel.

Ik zou wel kijken of je zo'n auto uit kan lezen en zien hoe goed het roetfilter nog is. Bij een Mini met dezelfde motor komt het voor dat bij 180.000 de auto graag een nieuw roetfilter wil hebben. Toch een beste reparatie 20.000 km na aanschaf.

Het roetfilter is bij onze auto nog steeds prima na 219000 km, ik denk zelf dat het nog lang goed kan gaan. De uitlaat is nog steeds brandschoon.
Ik heb voor onze Citroën C3 al opgezocht wat een roetfilter ongeveer zou kosten, deze kost € 300 .

Bij sommige merken betaal je voor een roetfilter de absolute hoofdprijs,
bij Citroën valt dat mee. Uiteraard is het wel iets om mee te nemen in de onderhandelingen, als je een auto gaat kopen.

Problemen met roetfilters heb je eerder met veel korte stukjes, en weinig belasting van de motor. Bij een tweedehands auto weet je natuurlijk niet alles van de historie.

EVV zei:
Ik zou wel kijken of je zo'n auto uit kan lezen en zien hoe goed het roetfilter nog is./quote]
Bij de C3 kan je via OBD heel veel uitlezen, ook hoe lang het systeem denkt dat het roetfilter nog mee kan gaan. En als dat €300 kost dan valt me dat heel erg mee.
Wel even aan denken: de distributieriem was bij mijn C3 (2012) 240.000 of 10 jaar; hou daar dus ook rekening mee.
Maar inderdaad: betrouwbare auto, ik heb in 7.5 jaar niet eens een lampje hoeven te vervangen, olieverbruikw as nihil; heerlijke cruisecontrol !

Wat vind je hier van?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-207-1-4-hdi-xr-airco-nap-apk-1-jaar-diesel-grijs-3045f48e-13c9-403f-8dd2-e90495e34570?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=1&position=1&search_id=1kn6s2doot9&source=listpage_search-results

Bedankt voor het advies! Ik ga marktplaats en gaspedaal in de gaten voor een nette ds3. Vind ik ook wat mooier en sportiever ogen dan zijn vergelijkbare concurrentie

Sportieve concurrent is de alfa mito, maar de 1.6 jtd moet je met een lampje zoeken, je kan ook gaan voor een ds ds3 ipv een Citroën ds3, de ds ds3 heeft een blue hdi die heeft meer koppel dan de Citroën ds3 en heeft euro 6 ipv euro 5.

Auto encyclopedie zei:
Sportieve concurrent is de alfa mito, maar de 1.6 jtd moet je met een lampje zoeken, je kan ook gaan voor een ds ds3 ipv een Citroën ds3, de ds ds3 heeft een blue hdi die heeft meer koppel dan de Citroën ds3 en heeft euro 6 ipv euro 5.

Dat is het model vanaf een jaar of 2016 toch? Deze is volgens mij wel een stuk duurder. Of hogere kilometer stand..

Sgh zei:
Auto encyclopedie zei:

Dat is het model vanaf een jaar of 2016 toch? Deze is volgens mij wel een stuk duurder. Of hogere kilometer stand..

https://www.autoweek.nl/carbase/ds/3/?sorterenop=bouwjaar&brandstof=diesel klopt vanaf 2016 met een ds logo en daarvoor had die nog even kort een Citroën logo.

Volvo c30 nog een optie?

Ik weet een donkergrijze Opel Corsa 5 deurs diesel van 2012 met slechts 80000 km op de klok.
Prijs weet ik niet, maar de eigenaar (mijn buurman) vertelde me dattie hem wou verkopen
PM bij interesse

Kees 9379262 zei:
Ik weet een donkergrijze Opel Corsa 5 deurs diesel van 2012 met slechts 80000 km op de klok.
Prijs weet ik niet, maar de eigenaar (mijn buurman) vertelde me dattie hem wou verkopen
PM bij interesse

1.3 cdti of 1.7 cdti?

https://youtu.be/xICWm4zi0JU

Kan ik morgen opzoeken, ik kan hem normaal zien vanuit m'n huiskamer, maar hij is uitgeleend aan een zoon geloof ik.

Terug
Bovenaan