William 4834330

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor de aanschaf van een tweedehandsauto en zou graag jullie hulp willen inroepen. Hier zijn onze wensen:

* Budget: Rond de €20.000 a 25.000
* Brandstof: Twijfel tussen benzine of diesel, gezien het aantal kilometers per jaar (30 a 35K per jaar).
* Kilometerstand: Niet meer dan 60.000 km.
* Bouwjaar: Uit 2021 of 2022.
* Type: Voorkeur voor een stationwagen met een grote kofferbak.
* Betrouwbaarheid: enige betrouwbaarheid is zeker wenselijk en lage onderhoudskosten.
* Gebruik: Ik rijd jaarlijks tussen de 30.000 en 35.000 km, waarvan ongeveer 25.000 km woon-werkverkeer is. Dit bestaat voor 85% uit snelweg en 15% uit binnendoor wegen.
* Gezin: Ik heb een gezin met twee kinderen van 9 en 14 jaar oud. Mijn oudste is een lange meid, dus voldoende beenruimte is belangrijk.
* Extra's: Een zuinige auto met een trekhaak voor een fietsendrager.
* Huidige auto: Opel Astra Tourer uit 2018.
* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.

Ik waardeer alle suggesties en ervaringen die jullie kunnen delen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten,

William

De auto’s die je aandacht trekken zijn gewoon hele goede opties.

De 1.3 TCe ken ik goed, zit ook in mijn Renault Clio, is erg fijn, betrouwbaar ,krachtig en zuinig. De Talisman ken ik goed, fijne, betrouwbare en ruime auto.

Ik zou niet snel een plug in hybride kiezen vanwege de complexe techniek. Dan kun je denk ik beter volledig elektrisch gaan rijden.

Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 ( is wel ruim maar een sedan)
Ik kwam ook al rond de € 25.000 de nieuwe elektrische Opel Astra en technisch vrijwel gelijke Peugeot 308 tegen. In de 308 en Astra zit de nieuwe aandrijflijn van Stellantis, die efficiënter en krachtiger is.

Succes.

De shortlist die je noemt zouden ook mijn gedachte zijn. Ik heb naar verschillende andere mogelijkheden gekeken en die komen er ook regelmatig in terug. Zelf zou ik niet zo bang zijn voor een plug-in hybride, zeker niet als je thuis kunt laden. En die komen best regelmatig terug in de selectie die ik hierboven heb gelinkt (verschillende Kia Ceed's en een enkele Renault Mégane station wagon). Je zou dan zelfs op een royale Volkswagen Passat Variant uit kunnen komen, plug-in. Ik heb verschillende langere reizen gemaakt en de Kia Ceed SW (maar dan niet plug-in) vond ik daarbij erg prettig; de Corolla en de Mégane vielen me op door een grote maar ook vrij lage (ook in bruikbare hoogte) kofferbak. Wellicht dat er nog wel meer suggesties komen maar bekijk meerdere types en ga proefrijden om te zien welke auto('s) het beste bij je passen.

* Overwegingen: Twijfel tussen benzine MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) vanwege mogelijke toekomstige belastingwijzigingen.
* Voorkeuren: Auto's die mijn aandacht trekken zijn de Skoda Octavia, Skoda Superb, Kia Ceed, Toyota Corolla, Renault Megane 1.3Tce en Renault Talisman.
Met zoveel snelweg zou ik geen PHEV nemen. Die is dan relatief snel leeg en je hebt wel altijd een zware auto. Benzine/diesel/mhev lijken me alle drie geschikt, da's even een rekensom die je per auto moet maken (MRB en kosten brandstof).

Aangezien je meld dat je dochter lange benen hebt dan is de Superb het meest geschikt om aan de wens van veel beenruimte te voldoen.

Voor dit geld heb je een vrij recente. Wat mij betreft geen spectaculaire auto, maar wel een verstandige keuze.

Als je snelheid niet belangrijk vindt: de 1.0 schijnt behoorlijk foolproof en zuinig te zijn. Iets meer souplesse zou de 1.5 bieden, maar die verbruikt uiteraard wel meer.

De auto’s die je aandacht trekken zijn gewoon hele goede opties.

De 1.3 TCe ken ik goed, zit ook in mijn Renault Clio, is erg fijn, betrouwbaar ,krachtig en zuinig. De Talisman ken ik goed, fijne, betrouwbare en ruime auto.

Ik zou niet snel een plug in hybride kiezen vanwege de complexe techniek. Dan kun je denk ik beter volledig elektrisch gaan rijden.

Zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 ( is wel ruim maar een sedan)
Ik kwam ook al rond de € 25.000 de nieuwe elektrische Opel Astra en technisch vrijwel gelijke Peugeot 308 tegen. In de 308 en Astra zit de nieuwe aandrijflijn van Stellantis, die efficiënter en krachtiger is.

Succes.
Dank je wel voor je reactie...

Ik merk wel dat PHEV steeds meer afgeraden wordt en meer naar MHEV. Volledig EV lijkt voor mij een grote stap en wij kunnen niet aan huis laden en alleen aan de paal. Ook op mijn werk kan ik niet laden, en moet het via een publieke paal..

Ik zal dan eerder voor de nieuwe Opel astra gaan dan Peugeot. Met ervaring van de 407SW zijn we genezen van dit merk hihi

Met zoveel snelweg zou ik geen PHEV nemen. Die is dan relatief snel leeg en je hebt wel altijd een zware auto. Benzine/diesel/mhev lijken me alle drie geschikt, da's even een rekensom die je per auto moet maken (MRB en kosten brandstof).

Aangezien je meld dat je dochter lange benen hebt dan is de Superb het meest geschikt om aan de wens van veel beenruimte te voldoen.

Voor dit geld heb je een vrij recente. Wat mij betreft geen spectaculaire auto, maar wel een verstandige keuze.

Als je snelheid niet belangrijk vindt: de 1.0 schijnt behoorlijk foolproof en zuinig te zijn. Iets meer souplesse zou de 1.5 bieden, maar die verbruikt uiteraard wel meer.
zeker is de superB in de spotlight. maar dan zal ik binnen het budget in moeten boete denk ik op kilometerstand of leeftijd. SuperB heeft volgens mij het onderstel van de VW passat

Terug
Bovenaan