Aanrijding - Beiden speciale manoeuvre

Mr Maumau

Net ingestapt
Hallo,

Vanmiddag heb ik helaas een aanrijding gehad. Ik reed achteruit vanuit een doodlopend straatje, bedoeld om te parkeren. Het is daar niet mogelijk om te keren en daar ik vooruit ingestoken was moest ik achteruit de straat uit.

Achter mij reed een dame die de inrit van een Q-park in ging. Ik minderde wat vaart en zag dat ze de inrit in reed.

Vervolgens keek ik een kort moment de andere kant op om te checken of er geen voetgangers of fietsers aankwamen. Op dat moment knalt de andere auto achteruit tegen mij aan.

In eerste instantie dacht ik dat ik de hoeveelheid ruimte die ik had misschien verkeerd had ingeschat. Een dame die hier in de buurt woont wees mij er echter op dat die andere auto dus weer achteruit reed. Ik heb haar telefoonnummer gekregen en ze wil ook best getuigen als dat nodig is.

Er volgde een hevige discussie tussen de dame (getuige) en de andere partij en haar dochter. Die waren niet blij dat die andere dame zich ‘er mee bemoeide.’ Toen de sfeer gekalmeerd was ging ik het gesprek aan met de andere partij. Het bleek dat ze achteruit reed omdat ze de draai naar de inrit van de Q-park anders niet haalde.

Ik baal ongelofelijk want ik heb de auto net nieuw, er zitten een aantal dikke krassen en een paar deukjes in de deur en wielkast.

Enig idee wie hier wetmatig schuld heeft? Mijn verzekering is maandag pas weer geopend en ik baal echt als een stekker.

ltYcZxJ.jpg

Foto ter verduidelijking.

We reden beiden achteruit.
Rood (tegenpartij) kwam dus achteruit de inrit uit. Blauw (ik) reed achteruit het straatje uit.

Lijkt me duidelijk een 50/50 verhaal, gebeurt wel vaker en de verzekeringen delen dan de schuld over beide partijen.

Daar vreesde ik al voor. Zou wel erg zuur zijn want ik vervolgde gewoon mijn weg, en zij kwam ineens weer terug de inrit uit.

Jullie zaten allebei in een bijzondere manoeuvre. Daarbij moet je alles en iedereen voorrang geven. Zuur, maar allebei niet goed gekeken.

Ik weet het niet hoor, maar je zou ook anders kunnen denken:
allebei rijden achteruit dus op dat punt is geen van beide 'hoger in de schuldvraag-rangorde'
maar dan: verkeer uit een inrit moet ander verkeer voorrang geven.....

Ja we gaan het gewoon afwachten. Misschien helpt het nog dat ik alleen schade aan de zijkant heb. Ik ben dus niet tegen haar aangereden maar zij tegen mij.

Ik zet het voor nu even van me af, kan er toch niks meer aan doen. :cry:

Met wat geluk verlies je geen schadevrij. Je hebt een getuige en bent aan zijkant geraakt. Dat wil zeggen je dat je er eerder was en die dame dus niet keek.

No worries, zoek een schadebedrijf waar je een mooie vervangauto krijgt (tip: BMW dealer) dan heb je nog wat lol ervan ook.

22HiB2m_d.jpg

Er was geen gelegenheid om te draaien via een parkeervak of onder de bomen naast de parkeergarage?

https://www.google.nl/maps/@50.8497812,5.6875589,3a,75y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8quISkoxzBVbp07MoW6AbA!2e0!7i13312!8i6656

Ik weet niet.. maar als de tegenpartij de draai richting de garage niet kon maken.. en jij achteruit reed (of net stilstond).. dan lijkt het mij dat de tegenpartij toch haast nog links achter jouw auto heeft gestaan? Dat je die niet ziet via de linker kant (binnendoor) kan ik mij voorstellen.. maar een blik in je binnenspiegel en/of linker spiegel had het wellicht zichtbaar gemaakt?

Het zal 50/50 worden, verwacht ik. .. maar misschien dat de tegenpartij nog stelt dat zij jouw stilstand als 'parkeren' beoordeelden?
(want je zal haast wel dicht tegen de Sociëteit hebben gestaan?)

V0RQ zei:
Met wat geluk verlies je geen schadevrij. Je hebt een getuige en bent aan zijkant geraakt. Dat wil zeggen je dat je er eerder was en die dame dus niet keek.
Ik betwijfel of die vlieger op gaat. Uiteindelijk moet je allebei voorrang verlenen vanwege de bijzondere manoeuvre. Als TS goed had gekeken was er ook geen aanrijding geweest. De enige situatie die ik kan bedenken waarbij dit punt stand zou houden is wanneer TS rustig achteruit reed en de tegenpartij onevenredig hard die uitrit uit kwam vliegen, maar daar ga ik maar even niet van uit. En of het dan allemaal eerlijk is, tja. Wellicht is de verhouding 60/40 wel beter, of 70/30, of... Denk niet dat je daar uit komt, ik vraag me ook af om verzekeraars er zo naar kijken. Ofwel er is één partij schuldig, ofwel allebei. Ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom het hier niet 50/50 zou worden. (Met dien verstande dat de foto niet getoond wordt hierboven en ik die dus niet gezien heb).

Ik had die dame we gezien, ze zat inderdaad aan de linkerkant van mijn auto. Ik had alleen niet verwacht dat ze terug achteruit zou komen (tegen mij aan).

Ik dacht “die gaat de inrit in, ik kan er langs.” Ze kwam alleen opeens de inrit weer uit.

Verzekering gaat inderdaad uit van 50/50 dus het wordt een duur grapje. Balen maar denk ik weinig aan te doen..

Terug
Bovenaan