Aanrijding auto economisch total loss (99% zeker) - advies gevraagd

Gullwing zei:
Muddy Bandit zei:
zo zie je maar weer dat je gewoon genaaid wordt waar je bij staat door die verzekeringsmaffia.

En daarom sluit ik dergelijke verzekeringen niet meer af via een online verzekeraar of ranzige prijs "verglijker", maar gewoon via een ouderwetse verzekering agent met een kantoor bij ons in t dorp. Dan betaal je misschien een paar tientjes meer per jaar aan premie. Maar bij problemen dealt hij met de verzekeringsmaatschappijen en kan er vaak ineens veel meer dan als je alles zelf zou doen.

En zelfs die paar tientjes meer per jaar aan premie weten ze meestal wel te vereffenen dankzij combi-kortingen als je meerdere verzekeringen daar onder brengt... ik ben via m'n assurantiekantoor nog steeds goedkoper uit als wanneer ik alles zelf rechtstreeks afsluit bij de verzekeraars.

Zaterdag gebeld, maar de schade afdeling is op die dag gesloten. Ik moest maandag maar weer bellen.

Terugbelafspraak inplannen had volgens haar weinig zin, omdat daar 5 werkdagen voor staan om te mogen antwoorden....

Maandag bellen dus, en verwacht nu weleens akkoord, mis mijn auto....

Uiteindelijk heeft de verzekering 3900 Euro uitgekeerd.

Nu had de schade expert de schade geraamd op 4000 Euro, dus had ik garage Andre Snel gebeld om te vertellen hoeveel ik uitgekeerd zou krijgen.
Ik vroeg Andre Snel Huizen, of hij de schade kon repareren voor 3900 Euro, als ook eventueel de auto gerepareerd kon worden met 2de hands onderdelen.
Dat was mogelijk.

Dus ik opdracht gegeven tot reparatie. Uiteindelijk 1 week later belde ik, wanneer kan ik de auto ophalen. Toen kreeg ik te horen, vrijdag of maandag.
Toen ik woensdag 5 december een email stuurde, kreeg ik als antwoord :

"Met een beetje geluk zou uw auto vrijdag eind van de dag af kunnen zijn maar zou ook maandag kunnen worden."

2 dagen daarvoor, had ik ook al te horen gekregen, dat ze geen onverwachte dingen waren tegen gekomen. Letterlijk "Nee voor alsnog niet".

Uiteindelijk heeft het tot vandaag geduurd, dat de auto echt klaar was, ze moesten nog wachten op PDC (park distance control) sensoren.
Omdat ze geen pinautomaat hadden, heb ik het bedrag van 3900 Euro contant meegenomen om te betalen, had hen ook telefonisch gezegd, ik betaal contant.

Toen ik daar aankwam, bleek het bedrag echter niet 3900 Euro te zijn, maar ruim 4400 Euro ! Dat was niet afgesproken zei ik, want ik had hen verteld dat ik 3900 Euro van de verzekering had gekregen en hen de vraag had gesteld of ze de reparatie toch voor dat bedrag konden uitvoeren.
Eerst kreeg ik nog een verhaal van, ja, die 3900 Euro is excl . BTW, maar daarna kreeg ik een verhaal dat ze toch nog extra dingen hadden ontdekt waardoor de kosten hoger waren dan 3900 Euro. Ik zei hen, we hadden de afspraak dat jullie het voor 3900 Euro zouden repareren. Jullie hadden dit wel van te voren moet zeggen.
Toen zei zoon Richard iets, wat hij absoluut niet tegen mij had gezegd, en ik werd behoorlijk kwaad. Vond echt dat ze tegen me aan het liegen waren, want ik kan altijd nog precies herinneren wat mensen in dit soort situaties tegen me zeggen. Hij zei me letterlijk : Ik heb je verteld, dat de kosten hoger kunnen zijn, als we nog onverwachte dingen tegenkomen. Dit had hij dus echt niet gezegd !

Na aandringen, zoon en moeder waren aanwezig, werd er gebeld met Andre Snel (die oprichter van het bedrijf) en hem gezegd, dat dit niet de afspraak was.
Ik zei hem : Als kosten hoger zouden zijn, dan had hij dit wel van te voren mogen communiceren. Zij vonden dat van niet.

Toen ik hier verder op inging, zeiden ze : Ja, maar wat moeten we dan ? Als de auto half gerepareerd is, en de kosten worden hoger, dan heeft communiceren toch geen zin, want wat moeten we dan, als iemand vindt dat de kosten te hoog zouden worden ? Bovendien waren 2de hands onderdelen voor jou auto, niet te krijgen.

Uiteindelijk heb ik dus 3900 Euro betaald en kreeg ik een rekening met een hoger bedrag en moest ik beloven (ook weer mondeling), dat ik het restant binnen de week zou overmaken. Toen ik de rekening zag, was het totaalbedrag geen ruim 4400 Euro, maar 4250 Euro. Heel apart.

Auto werd gehaald en toen ik 10 meter weg reed, begon er een lampje te branden met de melding op het scherm : "CHECK HEADLIGHT SYSTEM".
Terug gegaan en Richard (de zoon van Andre Snel) heeft toen met ODB2 stekker de auto opnieuw uitgelezen en wist niet precies hoe dit op te lossen. Hij dacht zelf aan een reset.

Vandaag meteen doorgereden naar Toyota Zonneveld (mijn dealer in Almere), en die zeiden meteen: Koplamp moet gewoon na vervangen opnieuw gecalibreerd worden en reparateur Andre Snel, zou dit gewoon voor je moeten uitvoeren. Hebben zij de kennis niet, dan hadden ze expertise moeten inwinnen bij andere bedrijven om het voor je uit te voeren. Een reparateur moet dit voor je oplossen. Wil je dit door ons laten oplossen, dan komen er gewoon kosten bij kijken. En misschien hebben ze wel meer sensoren niet gecalibreerd.

Pffff, heel verhaal, maar wat vinden jullie ervan hoe het allemaal verlopen is ?

Een goede les die duidelijk maakt dat gemaakte afspraken beter eerst even schriftelijk vastgelegd kunnen worden.
Je bent in ieder geval goed genaaid, zowel door je verzekeraar als door die hersteller.

Wellicht ook een tip voor de volgende keer: laat je auto repareren bij een bedrijf dat je vertrouwt, desnoods bij (via) je eigen garage. Je verzekeraar zal altijd gaan pushen om dat vooral bij een aangesloten herstelbedrijf te doen, maar dat kunnen ze je niet verplichten.

Ben blij voor je dat het zo goed afgelopen is.
Zowel de verzekering als het schadebedrijf hebben goed meegewerkt om jouw auto gerepareerd te krijgen, je wilde immers echt niet dat hij Total Loss zou gaan.
Dat gedoe met de koplamp is slordig en moeten ze nog wel even oplossen.

Zie verder niets raars of vreemds, alle precies volgens de regels en zoals gebruikelijk.
Expert heeft je nog geholpen in eerste instantie door bedrag wat je uitgekeerd hebt gekregen zo dicht mogelijk bij geschatte schadebedrag te krijgen.
Vervolgens heeft schadebedrijf zijn best gedaan om uiteindelijke definitieve schadebedrag zo dicht mogelijk bij dat bedrag te houden en krijgen.
Kost je een paar honderd extra nu maar hoeveel extra geld was je kwijt geweest indien je een andere auto had moeten kopen en dat wilde je echt niet!

Wil wel nog even een opmerking van je quoten in combinatie met wat je notabene zelf eerder gepost had.

Toen zei zoon Richard iets, wat hij absoluut niet tegen mij had gezegd, en ik werd behoorlijk kwaad. Vond echt dat ze tegen me aan het liegen waren, want ik kan altijd nog precies herinneren wat mensen in dit soort situaties tegen me zeggen. Hij zei me letterlijk : Ik heb je verteld, dat de kosten hoger kunnen zijn, als we nog onverwachte dingen tegenkomen. Dit had hij dus echt niet gezegd !

En wat heb je zelf op 23 November hier getypt.

En garagebedrijf die zegt : Ja, die 4000 Euro is slechts een indicatie, we weten niet wat we allemaal tegenkomen, als we beginnen met reparatie.
Het kan dus oplopen.

Zo werkt het ALTIJD met dit soort schades. Die reparateur die de schade opneemt kan niet dwars overal doorheen kijken.
Op basis van de situatie zoals hij is ( zonder demonteren ) maakt hij op basis van ervaring en kennis en met behulp van een programma een schatting van het schadebedrag, de voor-calculatie. Zodra ze daadwerkelijk gaan repareren komen er vaak dingen tevoorschijn die men niet kon weten of inschatten, die komen dus nog bij het schade-bedrag,bijvoorbeeld een vloeistof-reservoir waarvan men niet kon zien of deze geraakt was, of het uitdeuken duurde niet aan half uur maar een uur. Dit wordt dan de na-calculatie, dingen zoals exacte onderdeel prijzen zijn hier ook schuldig aan. Systeem dacht dat nieuwe bumper Euro 234 was maar blijkt 243 te zijn. wordt dus aangepast. Dit is gewoon normaal en helemaal niks geks aan, schadebedrijf heeft je dit ook verteld en daarom hadden ze ook een duidelijk opdracht tot reparatie van je nodig. Normaal covert de verzekering dit in overeenstemming met de schade-expert maar aangezien jij nu een vergoeding hebt gehad met behoud van het wrak ben jij de uiteindelijke verantwoordelijke, dus opdrachtgever, dus verantwoordelijk voor betaling van de reparatie.

Al met al niks aan de hand, je bent niet genaaid, je zou juist blij moeten zijn dan je de auto nog hebt kunnen behouden! ;)

@Total Loss : Je hebt zeker een punt en door alle energie en tijd, was me het ff ontschoten wat in het begin werd gezegd.

Maar, dan nog, wat me niet aanstond was:

1) Dat er eigenlijk heel vaak werd gezegd, we weten niet wat we tegenkomen. Vooralsnog niets. Dat soort dingen.
2) Als ik belde, werd er vaak gereageerd, mijnheer, u moet wachten op ons. Voelde me bezwaard dat ik belde, eens in de 3 dagen, hoe het ermee stond.
3) Dat ik zo min mogelijk informatie kreeg, over hoelang het nog gaat duren.
4) Dat ze op het moment dat ze geen 2de hands onderdelen konden krijgen, dat ze niet ff een belletje of emailtje stuurden, mogelijk worden de kosten hoger dan 3900 Euro, vanwege die nieuwe onderdelen.
5) Dat wanneer ik werd gebeld met de melding, de auto is klaar, ik niet te horen kreeg, wat het totaalbedrag zou worden. Dit terwijl ik zei: Ik heb het bedrag contant bij me en ik kom er meteen aan.
6) Dat ze de auto als klaar beschouwen, met nog foutmeldingen van het niet calibreren van de nieuwe koplampunit en deze dus met foutmelding op het dashboard aan mij gaven.

Dus: Gebrekkige communicatie, altijd slag om de arm houden om zo denk ik dan bewust toch altijd hoger uit te komen.

Nu is het totaalbedrag 350 Euro hoger en valt eigenlijk nog op zich mee, maar ik heb totaal geen uitleg gekregen, door wat nu precies de kosten hoger uit zijn gekomen, dan geraamd. Ook heb ik geen specifieke rekening gekregen, alleen een rekening met zeer korte omschrijving, ex. BTW en incl. BTW specificatie.
En ook nog, mij laten vertrekken, zonder dat ze de koplampunit opnieuw hebben gecalibreerd. Volgens hen zou het alleen een reset zijn, volgens eigen dealer, een calibratie.

Het is geen garagebedrijf, waar ik graag een 2de keer kom.

1. Weten ze ook niet, ze zijn niet alwetend en tijdens demontage en reparatie kunnen ze inderdaad meer dingen tegenkomen
2. Wederom punt 1.
3. Wederom punt 1. Dit soort schades is niet A,B,C, ze kunnen altijd dingen tegenkomen die niet te zien zijn of tegenvielen, kan zijn dat er halverwege de reparatie onderdelen extra bijbesteld moeten worden waar ze op moeten wachten. Demonteren, uitdeuken, schuren, voorbewerken, spuiten, drogen, poetsen, opbouwen, monteren, etc. Het is niet zo dat je iets koopt wat meteen klaar is, komt gewoon een hoop tijd bij kijken. Waarom denk je dat een schade duizenden Euro's kost?
4. Schadebedrag is op basis van nieuwe onderdelen vastgesteld. Kosten zijn niet hoger geworden omdat er nieuwe onderdelen gebruikt zijn, was altijd al ingecalculeerd. Kosten zijn nu hoger omdat er of meer gerepareerd is of omdat er meer onderdelen besteld zijn.
5. Gebeurd echt nooit. Meestal betaald de klant namelijk niet zelf maar gaat de rekening ( een paar dagen later ) naar de verzekering of leasemaatschappij. Vaak moeten eerst nog de daadwerkelijk gemaakte uren bekeken worden, net als de definitieve onderdeel prijzen gecheckt worden. Na verwerking in het systeem is dan pas het eindbedrag bekend.
6. Dit is slordig en moeten ze gewoon nog oplossen.

Leg het je gewoon nog maar eens uit anders maak je een eventuele volgende keer bij schade weer van een mug een olifant.
Goed bedoeld hoor maar als je duidelijk niet precies weet hoe het zit en wat de regels/gebruiken zijn in een bepaald vakgebied dan moet je ook niet mopperen. Een schadebedrijf moet aan heel veel regels en eisen voldoen om voor bepaalde verzekeringsmaatschappijen te mogen werken, dat is echt geen handjeklap en de boel belazeren zoals sommigen willen doen geloven. Natuurlijk zitten die erbij maar die zijn relatief makkelijk te herkennen en daar zal je verzekering je ook echt niet heen sturen!

EddyB zei:
@Total Loss : Je hebt zeker een punt en door alle energie en tijd, was me het ff ontschoten wat in het begin werd gezegd.

Maar, dan nog, wat me niet aanstond was:

1) Dat er eigenlijk heel vaak werd gezegd, we weten niet wat we tegenkomen. Vooralsnog niets. Dat soort dingen.
2) Als ik belde, werd er vaak gereageerd, mijnheer, u moet wachten op ons. Voelde me bezwaard dat ik belde, eens in de 3 dagen, hoe het ermee stond.
3) Dat ik zo min mogelijk informatie kreeg, over hoelang het nog gaat duren.

Ja, dit komt op mij wel wat ongeduldig over.
Alsof dat jij nu (eindelijk) je geld hebt, stante pede de Prius gemaakt moet worden..
Tja, er zijn wel meer klanten bij dat bedrijf hè..
plus dat mogelijk benodigde onderdelen wat op zich laten wachten.

[size=small]In dat kader hoorde ik laatst een mooie uitspraak over een bumper van een auto die in backorder bleek te staan.. Kerel aan de telefoon kreeg te horen dat beschikbare bumpers eerst in het eigen kanaal (dus de fabriek produceerde vooralsnog alleen voor de eerste montage en (nog niet) voor de aftersales) nodig waren 'om auto's de weg op te krijgen'.. ZIjn reactie: ja, leuk en aardig.. maar je weet toch dat alles wat men de weg op stuurt ook kapot kan gaan.. (en je dus wel vervangingsdelen beschikbaar moet hebben...) :p[/size]
Enfin, bij een Prius van deze generaties zal dat niet het probleem zijn..

EddyB zei:
Dus: Gebrekkige communicatie, altijd slag om de arm houden om zo denk ik dan bewust toch altijd hoger uit te komen.

Nee, eerder om er als bedrijf niet bij in te schieten. Vergeet niet dat schadeherstel best nog een arbeidsintensief proces is en sommige auto onderdelen best prijzig kunnen zijn.

EddyB zei:
Nu is het totaalbedrag 350 Euro hoger en valt eigenlijk nog op zich mee, maar ik heb totaal geen uitleg gekregen, door wat nu precies de kosten hoger uit zijn gekomen, dan geraamd. (..)

Ik denk dat de situatie aldaar al zodanig geëscaleerd was dat men besloot dat uitleg aan jou geven geen zin had. Jij zat in je 'emotie' van die 3900 euro.., schat ik zo in.

Wat heb je nu met die 350 euro gedaan? Al betaald.. of houdt jij dat achter de hand totdat de koplamp gekalibreerd is en je een volledige uitleg over het schadeherstel gekregen hebt?

Als het plaatje op internet klopt.. dan is men Focwa lid en zou je via die organisatie vast een klachtenprocedure kunnen starten. ;)

Terug
Bovenaan