Aanlopende remblokken

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Vond het vandaag maar eens tijd de voorste remschijven en -blokken te vervangen. Nadat het wiel eraf was, kwam ik al snel tot de conclusie dat ik de verkeerde remschijven had.. Had geventileerde, maar moeten massieven op. Dus op naar Brezan die ze gelukkig nog had liggen. De remblokken die van de auto afkwamen zagen er precies hetzelfde uit alleen de nieuwen waren dikker, wat mij heel logisch lijkt. Dus de boel erop gezet en het wiel even rondgedraaid en ik hoorde dat er wat aanliep. Wiel er weer af en alleen de remschijf rondgedraaid. Geluid was nog steeds te horen. Dus de blokjes lopen waarschijnlijk tegen de schijf aan. Is dit nog gewoon de nieuwigheid of zijn de blokken verkeerd? Auto remt nog hetzelfde en tijdens het rijden hoor je niks (geloof ik!).
Morgen ga ik naar een DHZ garage om de remklauw los te krijgen met wat hulp want ik heb 1 kant alleen de blokken kunnen doen omdat de boutjes op die remklauw met geen mogelijkheid los te krijgen waren.

Wie kan me helpen?

Clio uit 1999.

nieuwe blokken hoor je altijd een beetje in het begin. Pas als je remmen blokkeren is er iets mis meestal.
Als je alles net erop gezet hebt, zit niet alles recht op elkaar. Daardoor krijg je sowieso aanloopgeluiden. Pas na een keer goed remmen word dat minder. Maar je blijft t altijd wel een beetje horen.

Weet je uberhaupt wel zeker dat er massieve schijven op moeten? Lijkt me niet dat er zomaar geventileerde schijven worden gemonteerd op een auto waarbij dat niet hoort. Daarbij zit je vaak met het feit dat het een en ander niet past als het verkeerd is.

heb je trouwens de blokken iets afgeschuint voor je ze monteerde? Dat scheelt naderhand vervelend gepiep tijdens het remmen.

Hey, bedankt voor je snelle reactie!
Ik weet zeker dat er massieve schijven op moeten. De geventileerde passen niet in de remklauw namelijk en deze schijven passen precies. Alles schoof goed in elkaar en ik heb zeker niet het idee dat ik iets verkeerd heb gedaan. Nergens een boutje over en alles zit goed vast.
De zuiger heb ik teruggeduwd met een waterpomptang.
Blokjes heb ik niet afgeschuind, nooit iets over gelezen eerlijk gezegd. Kan het echt kwaad het niet te doen?

In principe zou ik het dus eerst even een paar honderd kilometer aan moeten kijken, mits er geen gekke dingen te horen/voelen/ruiken zijn? Heb de schijven overigens ontvet met remmenreiniger.

Ooow w8 ff, ik lees verkeerd. je had de verkeerde schijven gekregen bij de onderdelenboer?
Dacht dat je geventileerde schijven zag op je auto terwijl er massieve op horen ;)

Kan soms wel eens zijn dat de blokken voor geventileerde schijven anders zijn, maar die zijn vooral dunner, waardoor ze de schijf totaal niet raken als je ze voor het eerst monteert, dan weet je dat ze fout zijn.
Andersom kan dus ook -> blokken van massieve schijven zijn dikker en krijg je niet op hun plek of ze blokkeren vrijwel direct als je ermee gaat remmen. Wanneer je ze dus monteert in combi met geventileerde schijven.

Heb je alle delen waarmee de blokken schuiven over de remklauw/rembracket ook ingevet met keramisch vet?

Blokjes afschuinen is verstandig om wel te doen. Dit gaat niet weg na een paar km rijden.
De eerste set remmen die ik ooit zelf monteerde had ik ook niet afgeschuind. Deze gingen na een km of 100 iedere keer piepen met remmen, zo klinkt het bij vrachtwagens ook wel eens als ze remmen.
Nooit kunnen achterhalen wat het was.
Tot ik de tip zag over de boel afschuinen. Elke keer dat ik daarna remmen monteerde heb ik dat gedaan en nooit meer gepiep gehad tijdens het remmen.

Let op dat je de eerste 50 a 100km niet volop gaat lopen remmen. Je moet ze eerst even een beetje ingeremd hebben, anders kunnen ze verglazen.
Let wel: geen snelwegkm, dan rem je niet ;)

Vandaag bij de DHZ garage geweest. Het is gelukt om alles te vervangen nu. Echter, nadat ik van de snelweg afkwam, hoorde ik de blokken ineens heel erg aanlopen tijdens het rijden. Bij het remmen werd dit nog veel erger. Beide schijven worden ook gloeiend heet..
Dus nagevraagd of ik wel de goeie blokken had, maar dat was gewoon het geval. Enige wat ik toen nog kon bedenken, is dat ik of de boel niet helemaal recht heb vastgezet (lijkt me niet, aangezien alles er zonder al te veel moeite weer opging) of dat de zuiger niet ver genoeg teruggeduwd is. Dus vol goeie moed het wiel los proberen te draaien. Maar kreeg geen beweging in 3 bouten. Heb ze vastgezet met zo'n pistool, maar had niet het idee dat ik ze té vast had gedraaid. Blijkbaar dus wel..

Dus ik ben er op dit moment helemaal klaar mee en breng hem maandag naar de garage waar ze het voor me mogen oplossen. Elke keer denk ik dat ik het nu wel goed heb gedaan en dan komt er weer een nieuw of ander probleem bij. Dan maar weer geld uitgeven aan uurloon, ik ben er klaar mee :(

Wat waarschijnlijk kan is dat de zuiger van de klauw niet goed gangbaar is of dat er een remslang verstop zit. Dan kan de remvloeistof niet terug lopen en blijft er druk op de klauw staan.

Ik neem aan dat alles netjes schoon is gemaakt en geleide pennen gecontroleerd op gangbaarheid? Liefst de geleidepennen altijd schoonmaken en opnieuw invetten.

Maar voor die tijd nooit last van gehad?

En ja automonteur is echt een vak!

Had alles nog niet schoongemaakt en ingevet, wilde ik na mijn bezoekje bij de DHZ garage doen, maar toen kreeg ik het wiel dus niet meer los. Geleidepennen heb ik verder niet naar gekeken, zijn dat die boutjes die in de bracket zitten en waar je de remklauw weer op vastschroeft? Bij de kant die ik gister had gedaan, vielen die vrij snel uit de bracket als ik hem op de kop hield en waren nog goed vettig.
En nee voor die tijd had ik nergens last van.

Ik gooi het dus nu maar op mijn onkunde/laksheid en laat het maandag gewoon door een goede garage doen. Hopen dat de kosten nog meevallen..

Toch kans op verkeerde blokken. Maar ik denk eerder dat er idd verkeerd of niet ingevet is. Zoals ik in mijn vorige post ook al afvroeg.

Ik snap eigenlijk niet waarom je dacht dit wel achteraf te kunnen doen. Alles moet er toch weer af als je goed gaat invetten. En het is zo gebeurt.

Pistool/slagmoersleutel gebruik ik in de regel (als ik er al een heb) enkel voor het losdraaien van bouten en moeren. Vastdraaien altijd met de hand. Zeker iemand die niet weet met wat voor materiaal die bezig is, is de kans groot dat je dingen te vast draait. helaas doen mensen die wel weten waar ze mee werken, dit ook nog altijd vaak fout (veelal door laksheid)
Je kunt die dingen namelijk vaak wel afstellen. Maar het wordt niet gedaan. Je draait in het ergste geval je bouten dol, en dan ben je verder van huis.

Klussen aan de remmen word door veel mensen als een makkelijke doe het zelf klus bestempeld. maar dat is het niet.
Een uitlaat vervangen is een klus die beter te doen is voor een beginner.
Tevens zijn je remmen van belang voor de veiligheid van jou maar al helemaal van die van je mede weggebruikers.

Boutjes zelf zijn overigens niet de geleidepennen.
Problemen daarmee kunnen idd merkbaar worden bij het vervangen van de remmen.

Zou er idd maar mee naar een garage gaan of iemand die al vaker remmen heeft vervangen. Konden ze je in de DHZ garage geen tips geven? normaal doen ze dat wel als je advies vraagt.

Ik kon in die garage inderdaad voor advies vragen, maar ik had de andere kant ook zonder hulp gedaan, dus deze kant ging eigenlijk ook gewoon goed zonder hulp. Naderhand bleek het 1 en ander dus niet goed te zitten. Verder vind ik zo'n DHZ garage wel echt ideaal, zeker een aanrader!
Ik had inderdaad gelezen dat de remmen vervangen wordt gezien als een beginners klus. Vond ik eigenlijk toch best raar omdat je, zoals jij ook zegt, toch je eigen veiligheid maar ook die van de anderen 'op het spel zet' om het zo maar te zeggen. Uiteindelijk is het niet erg moeilijk en prima te doen, maar het is wel belangrijk dat je weet wat je precies doet.

Anyway, vanmiddag bij een garage geweest waar ik wel vaker goed ben geholpen. Zij hadden nog een plekje vrij voor me in tegenstelling tot een hoop anderen. Auto op de brug en op naar het wiel die ik al niet los kreeg. Ook de monteur moest er met een kruissleutel en verlengende metalen buis aan te pas komen om de bouten los te krijgen. Ze zaten erg goed vast.
Remklauw los en daar kwam gelijk al de oorzaak aan het licht. Ik had met mijn stomme kop 1 remblokje er verkeerd om ingedaan... Kan me nog steeds niet voorstellen dat ik zo'n oliedomme fout heb gemaakt. Je kan zo duidelijk zien hoe ze erin moeten en nog wist ik het te presteren om er 1 verkeerd om in te doen.
Afijn, blokje gedraaid en het probleem is als sneeuw voor de zon verholpen. Ik weer een gelukkig man en was nog geen tientje kwijt, perfect.
Auto rijdt en remt weer heerlijk en heb het zelf voor 2/3 helemaal zelf en goed gedaan dus ook nog een beetje trots haha.

Dus... je was aan het proberen of ijzer op ijzer ook remt? Dat werkt inderdaad niet ;)

Zou trouwens wel zorgen dat je de volgende keer je bouten niet meer met een slagmoersleutel aandraaid. Al helemaal niet die van de remmen zelf. Want je mag met je volgende grote beurt (behalve als die volgende week is natuurlijk) alles weer loshalen en opnieuw invetten. Zodat het allemaal netjes gangbaar blijft....
Wel zo fijn als je dan gewoon de bouten met de hand kunt lossen, nietwaar?

Terug
Bovenaan