Hilde01 zei:
Omdat ik geen verstand heb van auto's, heb ik voordat ik mijn tweedehands polo kocht een aankoopkeuring laten uitvoeren. Dat was twee maanden geleden. Omdat de auto ging stotteren, ben ik vandaag teruggegaan naar de garage die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd. Vastgesteld is dat de compressie in de 1e cilinder is weggevallen. Een dure reparatie begrijp ik. Er wordt zelfs gesproken over een technische Total loss. Nu is mijn vraag of de garage tijdens de aankoopkeuring had kunnen vaststellen dat er iets mis was met de compressie of dat ik heel dikke pech heb.
Dat is jammer.
Heb je netjes een aankoopkeuring laten uitvoeren, komt zo'n zepert naar boven.
Zoals Pobresh aangeeft: De Polo staat bekend om zijn gasklephuis, wat dit soort storingen
kan veroorzaken.
Ik ben benieuwd naar het rapport van de aankoopkeuring, ik zou bij een aankoopkeuring ook de compressie meten (dat kan namelijk een indicatie van de slijtage van de motor geven). Het zou een minpunt zijn voor de garage die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd als bij de aankoopkeuring al een verminderde compressie zichtbaar was (of dat er helemaal geen compressiemeting is uitgevoerd).
Dit omdat dit stotteren kan ook een gevalletje lomp terugschakelen zijn; een kromme klep - met bijhorende lekkage - kan je ook veroorzaken door met terugschakelen een te hoog toerental te forceren. In plaats van terug naar vier hem in zijn twee zetten en dat pas beseffen als de toerenteller in de verkeerde hoek staat.   
Ik ga er wel van uit dat de garage de slechte compressie
gemeten heeft, daar komt meestal een "rapportje" uit zoals het onderstaande plaatje.
Een slechte compressie van een van de cilinders kan een reparatie van enkele honderden euro's tot een complete motorrevisie van enkele duizenden euro's kosten. Je kan ook een VW dealer of concurrent vragen of zij eens willen kijken, dat lijkt mij in dit geval wel aan te raden.
De kans is aanwezig dat de monteurs pas een prijsje willen geven nadat "ze" de motor open gemaakt hebben. Bedenk dan dat de tweedehands waarde als je hem met een stotterende motor verkoopt laag is, net zoals met een motor waar de cilinderkop van af is.