Aankoopkeuring

A

Anoniem

Guest
Omdat ik geen verstand heb van auto's, heb ik voordat ik mijn tweedehands polo kocht een aankoopkeuring laten uitvoeren. Dat was twee maanden geleden. Omdat de auto ging stotteren, ben ik vandaag teruggegaan naar de garage die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd. Vastgesteld is dat de compressie in de 1e cilinder is weggevallen. Een dure reparatie begrijp ik. Er wordt zelfs gesproken over een technische Total loss. Nu is mijn vraag of de garage tijdens de aankoopkeuring had kunnen vaststellen dat er iets mis was met de compressie of dat ik heel dikke pech heb.

Heb je de auto zonder garantie gekocht?    Een aankoopkeuring is natuurlijk wel een momentopname.    Hoe oud is de auto overigens?

Aankoopkeuring is net zoals APK een momentopname. Niet alle gebreken hoeven zich te openbaren op het moment van de keuring.
Een compressietest maakt er meestal ook geen deel van uit. Alleen als de motor toen al slecht liep is zoiets tijdens een keuring opmerkbaar.

Polotje dat gaat stotteren is trouwens heel vaak iets met de ontsteking en of een defect gasklephuis (of gewoon vervuild) Compressie valt in mijn ogen niet zomaar weg. Dan zijn er kleppen stuk, zuigerveren verbrand (of kantelende zuigers, wat trouwens wel vaker voorkomt) of een koppakking doorgeslagen.

Wat voor polo is het eigenlijk? Die dingen zijn goedkoop te repareren.

Het betreft een polo 1.4-16V Turijn 55kW 5deurs. Hij is van 2005. Helaas heb ik 'm zonder garantie gekocht. Goedkoop repareren? Er wordt gesproken over een bedrag dat boven de € 1.000,- ligt. Morgen gaan ze verder kijken (of het boven of onder lekt..)

Hilde01 zei:
Het betreft een polo 1.4-16V Turijn 55kW 5deurs. Hij is van 2005. Helaas heb ik 'm zonder garantie gekocht. Goedkoop repareren? Er wordt gesproken over een bedrag dat boven de € 1.000,- ligt. Morgen gaan ze verder kijken (of het boven of onder lekt..)

Ja goedkoop te repareren, ik heb t niet over dealerprijzen maar de onderdelen voor polotjes is goedkoop aan te komen als je weet waar je moet zoeken.
Maar eentje uit 2005 is wel wat duurder.

Ben eens benieuwd wat de lektest opleverd.

Hilde01 zei:
Omdat ik geen verstand heb van auto's, heb ik voordat ik mijn tweedehands polo kocht een aankoopkeuring laten uitvoeren. Dat was twee maanden geleden. Omdat de auto ging stotteren, ben ik vandaag teruggegaan naar de garage die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd. Vastgesteld is dat de compressie in de 1e cilinder is weggevallen. Een dure reparatie begrijp ik. Er wordt zelfs gesproken over een technische Total loss. Nu is mijn vraag of de garage tijdens de aankoopkeuring had kunnen vaststellen dat er iets mis was met de compressie of dat ik heel dikke pech heb.

Dat is jammer.
Heb je netjes een aankoopkeuring laten uitvoeren, komt zo'n zepert naar boven.

Zoals Pobresh aangeeft: De Polo staat bekend om zijn gasklephuis, wat dit soort storingen kan veroorzaken.

Ik ben benieuwd naar het rapport van de aankoopkeuring, ik zou bij een aankoopkeuring ook de compressie meten (dat kan namelijk een indicatie van de slijtage van de motor geven). Het zou een minpunt zijn voor de garage die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd als bij de aankoopkeuring al een verminderde compressie zichtbaar was (of dat er helemaal geen compressiemeting is uitgevoerd).
Dit omdat dit stotteren kan ook een gevalletje lomp terugschakelen zijn; een kromme klep - met bijhorende lekkage - kan je ook veroorzaken door met terugschakelen een te hoog toerental te forceren. In plaats van terug naar vier hem in zijn twee zetten en dat pas beseffen als de toerenteller in de verkeerde hoek staat.   
Ik ga er wel van uit dat de garage de slechte compressie gemeten heeft, daar komt meestal een "rapportje" uit zoals het onderstaande plaatje.
DSC09382.jpg

Een slechte compressie van een van de cilinders kan een reparatie van enkele honderden euro's tot een complete motorrevisie van enkele duizenden euro's kosten. Je kan ook een VW dealer of concurrent vragen of zij eens willen kijken, dat lijkt mij in dit geval wel aan te raden.
De kans is aanwezig dat de monteurs pas een prijsje willen geven nadat "ze" de motor open gemaakt hebben. Bedenk dan dat de tweedehands waarde als je hem met een stotterende motor verkoopt laag is, net zoals met een motor waar de cilinderkop van af is.

omdat het een vw is , ben ik naar een vw-dealer geweest voor de aankoopkeuring en dit issue. Ik heb gevraagd waarom dit niet naar voren is gekomen. Daar werden twee argumenten genoemd. Ten eerste dat compressie niet standaard wordt onderzocht.    Ik verbaas me hierover omdat nu ik me verdiep in de wereld van compressie ik lees dat het een belangrijke graadmeter is voor de conditie van de motor. Dat is toch wat ik wil weten als ik een aankoopkeuring laat doen? Het tweede argument is dat het altijd een momentopname is.

Ik laat morgen de uitkomst van de lektest weten.

Ik zou me niet te grote zorgen maken, technisch total loss is al een verkeerde term voor een stotterende motor, dan kan er namelijk niks meer gerepareerd worden (auto is in tweeen gebroken na een ongeval). Een motor kan je natuurlijk altijd vervangen. Ze bedoelen waarschijnlijk financieel total loss (je koopt een andere voor minder dan de reparatiekosten), maar nu moet je wel weten dat merkdealers nogal extreme prijzen kunnen hanteren. Ga je naar een goeie garage om de hoek dan kunnen dit soort gevallen zomaar 30-40% goedkoper worden.

Laat vooral ook ergens anders een onderzoek doen voordat je 1000 euro gaat uitgeven. Grote kans dat het gewoon een injector of bobine is.

Als het echt goed mis is dan moet je even gaan shoppen, goeie garage die een vaste lagere prijs rekent, een goeie monteur die een paar avonden wat bij wil verdienen, school voor automonteurs (ben je hem wel even kwijt denk ik), doe-het-zelf garage met een kennis die wel een uitdaging aandurft op dit gebied met eventueel wat betaalde hulp erbij.

rke zei:
Dit omdat dit stotteren kan ook een gevalletje lomp terugschakelen zijn; een kromme klep - met bijhorende lekkage - kan je ook veroorzaken door met terugschakelen een te hoog toerental te forceren. In plaats van terug naar vier hem in zijn twee zetten en dat pas beseffen als de toerenteller in de verkeerde hoek staat.   

Heeeeel lang geleden schakelde ik op A2 terug van de 5e terug naar de 4e versnelling terwijl ik 130 reed. Toerentellerwijzer ging inderdaad bijna rondje om, maar van merkbare motorische schade was gelukkig geen sprake. Schrok mij wel het apelazerus...

Had destijds een Golf2 1.8i, kom er nu pas achter dat deze auto niet is ingevuld bij 'vorige auto's' in mijn profiel, meteen maar even doen.

Hilde01 zei:
omdat het een vw is , ben ik naar een vw-dealer geweest voor de aankoopkeuring en dit issue. Ik heb gevraagd waarom dit niet naar voren is gekomen. Daar werden twee argumenten genoemd. Ten eerste dat compressie niet standaard wordt onderzocht.    Ik verbaas me hierover omdat nu ik me verdiep in de wereld van compressie ik lees dat het een belangrijke graadmeter is voor de conditie van de motor. Dat is toch wat ik wil weten als ik een aankoopkeuring laat doen? Het tweede argument is dat het altijd een momentopname is.

Ik laat morgen de uitkomst van de lektest weten.
Wat een kul-argument.

Het is wel waar dat een motor met foutief gebruik voor eens en altijd stuk te krijgen is, maar ik vind het een zwaktebod van die VW-boer dat bij een aankoopkeuring geen compressiemeting is gedaan. Zeker bij een aankoopkeuring van een auto van de concurrent is een compressiemeting zonder "smokkelen of sjoemelen" een goede graadmeter.

In welke regio zoek jij een goede garage, misschien kan een forummer je een tip geven?

Monsieur Le Loure met tunnelvisie zei:
Heeeeel lang geleden schakelde ik op A2 terug van de 5e terug naar de 4e versnelling terwijl ik 130 reed. Toerentellerwijzer ging inderdaad bijna rondje om, maar van merkbare motorische schade was gelukkig geen sprake.
Dat moet wel kunnen, ik bedoel terugschakelen waarbij het toerental voorbij het toerental van de begrenzer gaat.
Voor de Polo (de 6N serie) zal dat bij 6500 ~ 7000 rpm liggen terwijl `het rood` van 6000 tot 6500 loopt. Met mijn Polo (1600 cc) kan ik in ieder geval wel in zijn vier 130 rijden, waarschijnlijk zal 130 aan het eind van zijn drie zitten of net niet haalbaar zijn.

Foutje

Ik bedoel natuurlijk naar zijn 2e versnelling in plaats van 4e

Ik weet niet meer precies wanneer de toerenbegrenzer ingreep in zijn 2 versnelling maar dat zal rond 100km/u geweest zijn.
Even ervan uitgaande dat dat rond de 6300 rpm. was maal 1.3 is 8190 rpm, ik had dus heel even het Honda Vtec gevoel (-:

Vroeger (de eerste 3 a 4 aankopen) die ik gedaan had, liet ik standaard een ANWB aankoop keuring uitvoeren, ook daar was het standaard dat een compressie test werd uitgevoerd.
Dus VW zou dat niet doen ?

Vakgarage doet ook geen compressietest zoals het lijkt.   

https://www.vakgarage.nl/aankoopkeuring

De beloofde update:
Vandaag gebeld door de garage. Uit de lektest is naar voren gekomen dat het aan de bovenkant lekt. Een nadere inspectie heeft opgeleverd dat er ook krassen op de binnenkant van de cilinder zitten. Ook is gekeken naar de andere cilinders en ook voor 4 geldt dat er krassen aan de binnenkant zitten.

Toen werd het technisch maar wat ik heb begrepen is dat ik twee opties heb. Ala eerste wordt genoemd het uitbouwen en reviseren van de cilinderkop. Maar aanbevolen wordt de vervanging van de motor omdat er meer aan de hand is.

Als ik voor optie 2 ga heb ik de keuze voor een motor die 54.000 km heeft gelopen (€1.000,-) of een een met 102.000 km. (€1000,-). Uiteraard komen daar nog arbeidskosten bij maar vooralsnog stel ik me op het standpunt dat zij die voor hun rekening moeten nemen.

Motoren met lage kilometerstand zijn ook niet altijd perfect..

Lage kilometerstand kan betekenen dat de motor veel korte stukken gereden heeft. Daarvan zou je kunnen zeggen dat die er inwendig slechter aan toe is, dan eentje die bijvoorbeeld 30dkm meer gelopen heeft.

Bedrijven die in motoren handelen leveren meestal een bovenstaand kaartje met een compressiemeting erbij. Dan ben je er tenminste zeker van dat kleppen/zuiger(s)(veren) hun werk naar behoren doen.

Hilde01 zei:
De beloofde update:
Vandaag gebeld door de garage. Uit de lektest is naar voren gekomen dat het aan de bovenkant lekt. Een nadere inspectie heeft opgeleverd dat er ook krassen op de binnenkant van de cilinder zitten. Ook is gekeken naar de andere cilinders en ook voor 4 geldt dat er krassen aan de binnenkant zitten.
...

Dus het lekt aan de bovenkant, koppakking denk ik dan, of een klep. Ze hebben het over groeven maar het lekt daar dus niet erg.

Rijdt de auto nog? Ik zou echt even voor een second-opinion gaan (niet teveel vertellen anders gaan ze mee met het verhaal).

Allebei de motoren 1000 euro? Welke garantie krijg je dan? En wat zijn inbouwkosten, zou ik wel vast laten leggen voordat je eraan begint. Ik denk dat het ergens anders veel goedkoper kan.

Mijn fout. De motor mer her lagere aantal kilometers kost €1.200

Google onderdelenlijn en onderdelenzoeker.    Voer de gegevens in en je krijgt een goed idee van wat een motor kost. Bel wat betrouwbare garage`s af en vraag of zij de motor in willen bouwen.    Mocht je voor de VW optie gaan, 102.000km is prima.

Een ruilmotor met lage kmstand hoeft niet persee korte stukken hebben gereden. Afhankelijk van het bouwjaar kan het ook zo zijn dat de auto waar die in zat gewoon erg rap totall loss is gereden.

Die krassen in de cilinders is veelal een van de tekenen van wankelende zuigers. Helaas hebben dit type blokken daar nog wel eens last van (sterker nog, ze staan er om bekend, zeker de eerste generatie, dit is meen ik de 2e)

Ik zou ook voor de 102k motor gaan. Ik weet niet hoeveel je auto gelopen heeft, maar het is handig als je een beetje in de buurt gaat zitten wat dat betreft.
Als er verder gelijk nieuwe riemen, boegies en olie e.d. word gemonteerd bij de ruilmotor (kost mogelijk wat extra) weet je in elk geval dat je voorlopig wat langer door kan.

Toch ben ik benieuwd naar hoe het blok er binnenin uit ziet en waardoor ineens die compressie weg is. Normaal gaat zoiets geleidelijk aan.

Pobresh zei:
Een ruilmotor met lage kmstand hoeft niet persee korte stukken hebben gereden. Afhankelijk van het bouwjaar kan het ook zo zijn dat de auto waar die in zat gewoon erg rap totall loss is gereden.

Dat was me duidelijk :p

Daarom had ik me al een soort van veilig geschreven in de zin van ''zou je kunnen zeggen''. Je weet natuurlijk nooit wat de bedrijfssituaties geweest zijn van de auto. Misschien is het wel eentje die elk weekend op meetings gestaan heeft, lekker een paar uur lang stationair laten lopen om de audio ellende draaiende te houden. Ook dat is slijtage die niet op de kilometerteller verschijnt..

Hilde01 zei:
Uiteraard komen daar nog arbeidskosten bij maar vooralsnog stel ik me op het standpunt dat zij die voor hun rekening moeten nemen.

Want? Ze hebben niet gedaan waar je niet om gevraagd hebt (een compressietest): Gevraagde dienst is dus geleverd. Als ze dat 2 maanden geleden wel gedaan zouden hebben, dan is het aan jou om te bewijzen dat de storing toen al aanwezig was.

Ik zou mijn verlies nemen, de auto inruilen en een betrouwbaar (niet VAG) alternatief aanschaffen.

Reflix zei:
Hilde01 zei:
Uiteraard komen daar nog arbeidskosten bij maar vooralsnog stel ik me op het standpunt dat zij die voor hun rekening moeten nemen.

Want? Ze hebben niet gedaan waar je niet om gevraagd hebt (een compressietest): Gevraagde dienst is dus geleverd. Als ze dat 2 maanden geleden wel gedaan zouden hebben, dan is het aan jou om te bewijzen dat de storing toen al aanwezig was.

Ik zou mijn verlies nemen, de auto inruilen en een betrouwbaar (niet VAG) alternatief aanschaffen.

Ik zou eens beginnen met een betrouwbare garage te zoeken.

Ik weet dat garagebedrijven aan specifieke voorwaarden moeten voldoen om dealer te mogen zijn. Meestal komt dat neer op een inrichting conform de wensen van de importeur maar in mijn beleving hoort vakmanschap en klantvriendelijkheid van het personeel ook bij de eisen.
Kennelijk heeft Pon de klantvriendelijkheid of het vakmanschap als eis laten varen.

Daarnaast, een Polo is inderdaad geen briljant product, zelfs niet voor VAG standaards. Maar, als Pobresh gelijk heeft met zijn kantelende zuigers, moet dat 2 maanden (en ik verwacht een paar duizend kilometers) geleden al duidelijk meetbaar geweest zijn.

Een andere garage kan er met een frisse blik naar kijken. Natuurlijk zal een motor met een ernstig defect niet spontaan herstellen door de auto op een andere brug te zetten. Maar ik zou mijn voertuig niet willens en wetens naar een bedrijf brengen wat mij al een keer op een grove manier foutieve informatie heeft gegeven. Laat een klantvriendelijke vakman eens naar jouw auto kijken, ik weet dat er vaklui zijn die er begrip voor hebben dat jij geen bodemloze portomonnee hebt.
Bedenk ook: Je hebt betaald voor een aankoopkeuring en je hebt een bandenschopkeuring gehad....    [size=x-small]Dat kan ik ook, wat schuift het?[/size]

Geef ons een regio, misschien kan een van de forummers je aan een goed en betrouwbaar adres helpen... Dit forum heeft mij wat dat betreft al een paar keer heel goed geholpen.

rke zei:
Dat moet wel kunnen, ik bedoel terugschakelen waarbij het toerental voorbij het toerental van de begrenzer gaat.
Voor de Polo (de 6N serie) zal dat bij 6500 ~ 7000 rpm liggen terwijl `het rood` van 6000 tot 6500 loopt. Met mijn Polo (1600 cc) kan ik in ieder geval wel in zijn vier 130 rijden, waarschijnlijk zal 130 aan het eind van zijn drie zitten of net niet haalbaar zijn.

Moet wel    kunnen, ik ben daar niet zo zeker van....
Zwevende kleppen bv.
Die rode lijn staat er niet voor niets...

Even wat anders, voor welk bedrag is de auto gekocht? Zonder garantie betekent niet zonder meer dat men zich kan onttrekken aan het conformiteitsbeginsel. Daar is meer voor nodig dan enkel geen garantie geven.

Als de motor werkelijk rot is, dan betreft dit een ernstig gebrek dat normaal gebruik in de weg zit. In beginsel is verkoper gehouden dit op te lossen, tenzij de omstandigheden zich er tegen verzetten.
Dan ben ik dus wel benieuwd onder welke exacte voorwaarden (niet algemene) de auto is gekocht.

Is er al terug gegaan naar de verkoper en wat heeft deze gezegd?

Overigens inderdaad opmerkelijk dat men geen compressietest uitvoert als dit nu juist een goed middel is om de staat van de motor te bepalen. Wat is zo'n keuring dan waard?

Wel apart dat de koper hier in de problemen zit, terwijl vooraf is getracht dit juist te voorkomen. Dan laat je een aankoopkeuring doen, heb je er uiteindelijk nog niets aan. Zou ik ook niet vrolijk van worden.

Ik ben er uit met de garage. Ze hebben mijn voorstel overgenomen. Hoewel nog steeds veel geld, vind ik het wel tof dat ze me op deze manier tegemoet komen. Dank voor jullie reacties. Daardoor kon ik beter de discussie aan met de garage.

Oke dat is netjes, sluit wel even kort of die prijs all-in is of dat ze nog allerlei diverse gaan rekenen (zoals olie, filtertjes,    klemmetjes, riemen).

VW = bovag dus je krijgt dan in ieder geval een half jaar garantie op de motor. Je spaart er ook een oliebeurt/distributieriem/filters/waterpomp e.d. mee uit, vraag even wat ze met de riem doen, anders kan je misschien beter 100 euro extra daaraan uitgeven.

Ik zou niet te veel malen om het geld, zulke dingen heb je heel af en toe als autobezitter, als je goed oplet en een beetje geluk hebt dan zie je de komende 20 jaar geen rekening meer van 1000 euro.

Hilde01 zei:
Ik ben er uit met de garage. Ze hebben mijn voorstel overgenomen. Hoewel nog steeds veel geld, vind ik het wel tof dat ze me op deze manier tegemoet komen. Dank voor jullie reacties. Daardoor kon ik beter de discussie aan met de garage.
Dat is inderdaad wel netjes.

Foutjes kunnen gemaakt worden en misschien is er onder tijdsdruk het een en ander niet uitgevoerd tijdens de keuring. Het is natuurlijk niet leuk dat je ineens een auto hebt die duizend euro duurder was dan je bedacht hebt, maar met wat geluk heb je nu wel een goede bolide.

Dus voor 1200 euro    gaan ze de auto repareren met de ruilmotor met 54000km?
Lijkt me een vrij nette oplossing gezien ze wettelijk niets verplicht zijn naar jou toe, zou wel alles schriftelijk alles vastleggen, ook dat deze specifieke motor gebruikt wordt met de de lage kmstand.

Terug
Bovenaan